Ga naar inhoud

Stevig olieverbruik E85 2.5Si (N52), [Het vervolg...]


BroC

Aanbevolen berichten

Op 29-10-2019 om 08:18, BroC zei:

En waar baseer je deze uitspraken op? Heb je zelf ervaring met reparatie/revisie van deze motoren?

 

Ik ben inmiddels bij Carrec Technocenter geweest voor een 2nd opinion en bij het noemen van "Z4 2.5Si" begonnen ze al met hun hoofd te schudden. Ze staan hier gewoon bekend om het hoge olie verbruik. Ze krijgen daar bijna dagelijks verzoeken voor revisie mogelijkheden. En dat schijnt het volgende probleem te zijn, zolang het alleen zuigers en zuigerveren zijn gaat het nog wel, maar als de zuigerwand beschadigd is kan je het blok weggooien, het materiaal (een of andere exotische legering)  is blijkbaar niet gewoon te herstellen.

 

 

Ik baseer mijn uitspraken over het feit wat ik zelf ook heb gelezen. Dat het N52 blok motor van het jaar is geworden, dat de meest voorkomende problemen niet de zuigers en de zuigerveren zijn.

bron: https://bmwtuning.co/bmw-n52-engine-problems/ 
En natuurlijk zal Carrec nee schudden, en zien ze veel motoren van dit type. Het is hun core business, het reviseren van motoren en de 6 cilinders blijven olie dorstig te zijn.

 

Ik ben zelf blij dat ik door de stappen die zijn ondernomen mijn verbrak van 1000km: 1 liter naar 3500km - 4000km 1 liter ben gegaan. Echter blijft het nog steeds hoog vind ik.

 

Mijn vriendin heeft een Audi a3 1.5 TFSI Limousine 4 cilinder uit 2019.  Deze begint ook al behoorlijk olie te vreten. 1 liter op 10000km. Dealer vind het normaal. 

 

 

 

Link naar reactie

Mja, dat een motor, motor van het jaar is geworden hecht ik niet zoveel waarde aan, die verkiezingen zijn gebaseerd op de dan voorhanden informatie, over hoe een motor presteert en geconstrueerd is. Op zich wel terecht, want het is een mooi stuk techniek, maar de betrouwbaarheid moet altijd nog blijken. 
 

Op zich doen de meeste problemen zich voor met randzaken rond de motor, zoals de Vanos, waterpomp en nog wat zaken. Maar we hebben het hier vooral en specifiek over het olieverbruik. En die is voor de N52B25 soms niet goed. Zoals eerder gezegd meen ik, zijn wellicht ook de idioot lange intervallen debet aan dit verhaal. Indien regelmatig ververst, hoeft misschien die verkeerde positie van de olieafvoerkanaaltjes in de zuigers van de 2.5 helemaal geen probleem te zijn. Ik kan het nergens vinden maar ik denk dat de zuigers in de E89 al anders zijn, want van olieverbruik bij de 23i hoor je zelden wat.

Link naar reactie

Vervuilde olie die te lang zit speelt absoluut een rol Ewout, ook bij de ketting problematiek.

Het is absoluut aan te bevelen om minimaal 1x p/jaar de olie/filter te verversen ongeacht het aantal km's.

Juist weinig rijden is nog slechter voor de conditie van je olie, vochtophoping.

 

"Mijn vriendin heeft een Audi a3 1.5 TFSI Limousine 4 cilinder uit 2019.  Deze begint ook al behoorlijk olie te vreten. 1 liter op 10000km. Dealer vind het normaal"

 

1 liter op de 10.000km is niet schokkend nog, zeker niet met die moderne dunne olie.

Hoeveel km heeft de wagen nu gedraaid?? 1e jaar nemen ze ook wat meer.

aangepast door bofkont
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.