Ga naar inhoud

Stevig olieverbruik E85 2.5Si (N52), [Het vervolg...]


BroC

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Allereerst zuur dat het nog niet goed is!

 

6 uren geleden, BroC zei:

^Tja, je kunt je idd afvragen hoe erg het écht is dat hij zoveel verbruikt.

 

Los van de al door Guido genoemde mogelijke gevolgen; zo lang je geen beter idee hebt van de oorzaak weet je ook niet of het hier bij blijft of een nog erger verbruik en / of gevolgschade gaat opleveren. Ook omdat je maar 10k per jaar rijdt zou ik je garagist daarom aangeven dat jij ervan uitgaat dat dit opgelost wordt, ook al gaat daar een tijd overheen (niet dat als je volgend voorjaar weer bij hem op de stoep staat dat hij je verwijt dat je te laat bent).

 

Los daarvan is het natuurlijk gewoon ook irritant dat je steeds moet bijvullen, want dat komt natuurlijk ook nooit uit. 

  • Like 2
Link naar reactie
  • 3 weken later...

^Zeker, 2 wkn geleden is de motor gespoeld met EPR van BG. Daarna 5W40 er in.

Nu dus kijken of het iets heeft gedaan, ik heb nog maar een paar honderd km gereden dus kan er nog niets van zeggen. Maar ik hou jullie uiteraard op de hoogte. Ik ben nu op vakantie dus zal nog wel even duren. 

IMG_20190708_093145.jpg

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Weer een update:

Vandaag weer voor het eerst de melding +1 ltr gekregen na.....  "tromgeroffel" Tadaaaa 2250 km !!

Hier zit wel een weekend Eifel bij van ca. 750km (ca. 250/dag) en ik denk dat hij bij warme motor iets meer verbruikt dus bij alleen woon/werk zal het nog wat beter zijn.

Het gaat zowaar de goede kant op. we komen van 700km/1 ltr dus het gaat steeds beter. 

Ik denk ook dat ik op een punt ben dat ik hier tevreden mee ben. Ik gooi er bij de volgende oliewissel gewoon weer zo'n blikje EPR in, wellicht lost er dan nog meer van oude afzetting resten op en wordt het nog wat beter.

 

Heeft er iemand trouwens een tip voor een olie die (meer dan normale) reinigende eigenschappen heeft.? Ik gebruik nu Kroon "SPECIALSYNTH MSP 5W-40"

Link naar reactie

De olie de je nu gebruikt is echt perfect, gebruik ik al jaren in diverse Bmw's.

Maar 1 liter olie op 700 kun je toch simpelweg niet tevreden mee zijn???? op ten duur gaat je katalysator hierdoor ook kapot.

Ik zou toch echt een second opinion overwegen ergens anders, is er nog sprake van garantie??

Dit is gewoonweg niet acceptabel.

Link naar reactie
  • Administrator

Wat Bofkont zegt. Maar, als ik het goed begrijp is het huidige olieverbruik 1:2250 (gemengd). Dat is toch alweer beter dan de 1:700 waar Bofkont mee rekent. Maar dan nog: ik zou hier absoluut niet tevreden mee zijn.  

Link naar reactie

^^Is idd 1: 2250 @bofkont En de garantie is wel zo'n beetje voorbij. Maar dat neemt niet weg dat ik de leverende garage wel ga vragen wat er nog aan te doen is evt. tegen vergoeding uiteraard.

^Het is idd verre van ideaal @Maurits, Zoals je eerder hebt kunnen lezen zijn de klepseals al vervangen dus ik denk dat je dan niet zo heel veel meer kunt doen (tegen redelijke kosten). Ik denk denk dat alleen nog een uitgebreide revisie over blijft. Waarbij zuigers en/of zuigerveren moeten worden vervangen en wie weet wat nog meer.:unsure:

Vandaar mijn reactie "tevreden" maar dat is relatief, natuurlijk zou ik liever geen verbruik zien, maar uiteindelijk is het een auto van 13jr met 145k.

En als ik er een paar liter olie per jaar bij moet doen vind ik dat (voorlopig) acceptabel.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Bij aankoop van mij z4 vorig jaar ben ik het zelfde traject ingegaan. 1:1000 a 1500 km.

 

De verkoper heeft een aantal acties ondernomen en na 2200km is er nog geen streepje vanaf:

 

1. motorflush

2. fiscositeit verhoogd naar 5w40

3. Carter ventilatie systeem vervangen

 

wellicht lees ik eroverheen maar carter ventilatie zag ik niet naar voren komen. Gezien de lage kosten hiervan, wellicht een tip!

Link naar reactie

^ Was nog niet genoemd idd, maar daar is wel gelijk naar gekeken.

 

Het verbruik zit nog steeds op zo'n 1:1250 gem.

Maar ik ben inmiddels in een andere "fase" aangekomen met de garagist, ik hou jullie op de hoogte.!

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, BroC zei:

^ Was nog niet genoemd idd, maar daar is wel gelijk naar gekeken.

 

Het verbruik zit nog steeds op zo'n 1:1250 gem.

Maar ik ben inmiddels in een andere "fase" aangekomen met de garagist, ik hou jullie op de hoogte.!

 

 

In eerste instantie was hier ook bij mij naar 'gekeken', slangen los gehaald, bekeken etc. Toen eerste instantie overgegaan naar flushen etc. 

Maanden later op verzoek van mij, alsnog de CCV vervangen. Dit was toch de boosdoener, Ondanks dat eerste instantie er geen signalen uit gingen dat dit systeem niet functioneerde.

 

Ik denk geef dit nog even aan.

 

Suc6 ermee en houd ons op de hoogte, wel benieuwd naar.

  • Like 1
Link naar reactie

Carter ventilatie is idd  het eerste waar je naar kijkt ook de meest goedkope, bijzonder dat men hier nooit naar gekeken heeft.

Vooral bij de M54 is is dit een erg bekende kwaal, advies is preventief vervangen nu de E85 op leeftijd komt.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Alle M54's (de voorloper) verbruiken eigenlijk alleen olie op de CCV. Kost 100 euro (Autodoc set) en 4 uurtjes ontspanning in je garage. 

Ik vind het erg bijzonder dat er met iets anders begonnen wordt als de CCV om een hoog olieverbruik op te lossen, maar dat is mijn bescheiden mening.

Link naar reactie

Maar de CCV problemen zijn zeer vergelijkbaar en hoofdoorzaak olieverbruik. 

 

Van het internet N52 specifiek:

You can check the CCV diaphragm by disconnecting the small vacuum hose that runs over the intake to the throttle body. Disconnect the hose at the throttle body, with the engine off, and see if you can pull vacuum. If you cannot the diaphragm has failed. If the diaphragm has failed it will not close off at idle and expose the crank case to full manifold vacuum. That can increase oil consumption through the intake. 

I changed my entire CCV on my N52. My diaphragm was broken and the cyclone inside the oil separator was clogged so oil was going directly into the intake

Link naar reactie
1 uur terug, Juriaan81 zei:

Maar de CCV problemen zijn zeer vergelijkbaar en hoofdoorzaak olieverbruik. 

 

Van het internet N52 specifiek:

You can check the CCV diaphragm by disconnecting the small vacuum hose that runs over the intake to the throttle body. Disconnect the hose at the throttle body, with the engine off, and see if you can pull vacuum. If you cannot the diaphragm has failed. If the diaphragm has failed it will not close off at idle and expose the crank case to full manifold vacuum. That can increase oil consumption through the intake. 

I changed my entire CCV on my N52. My diaphragm was broken and the cyclone inside the oil separator was clogged so oil was going directly into the intake


 

In garantie moet je alles doen wat mogelijk is. Maar bedenk wel, dat de bmw blokken oer en oer sterk zijn. Klepsealtjes schraper veren etc etc horror verhalen kan je allemaal lezen, maar bedenk wel dat alleen negatieve zaken die worden gepost.

 

Vervang het ccv systeem (ondanks ‘het goed bevonden is’, flush it, en 5w40 is en dan pas meten. 
Dan heb je de basis afgevinkt want intern is er niet snel wat mis met deze motoren. 

  • Like 1
Link naar reactie

Behalve de verkeerd gekozen positie van de olie afvoerkanaaltjes na de olieschraapveren in de zuiger specifiek bij de N52B25 motor... zodra om die reden de olieschraapveren hun werk niet meer goed kunnen doen, heb je de poppen aan het dansen en dat krijg je met geen enkele flush meer goed, behalve vervanging van de zuigers en veren.

aangepast door Ewout
  • Like 1
Link naar reactie
8 uren geleden, Bmwz4driver zei:


 

In garantie moet je alles doen wat mogelijk is. Maar bedenk wel, dat de bmw blokken oer en oer sterk zijn. Klepsealtjes schraper veren etc etc horror verhalen kan je allemaal lezen, maar bedenk wel dat alleen negatieve zaken die worden gepost.

 

Vervang het ccv systeem (ondanks ‘het goed bevonden is’, flush it, en 5w40 is en dan pas meten. 
Dan heb je de basis afgevinkt want intern is er niet snel wat mis met deze motoren. 

En waar baseer je deze uitspraken op? Heb je zelf ervaring met reparatie/revisie van deze motoren?

 

Ik ben inmiddels bij Carrec Technocenter geweest voor een 2nd opinion en bij het noemen van "Z4 2.5Si" begonnen ze al met hun hoofd te schudden. Ze staan hier gewoon bekend om het hoge olie verbruik. Ze krijgen daar bijna dagelijks verzoeken voor revisie mogelijkheden. En dat schijnt het volgende probleem te zijn, zolang het alleen zuigers en zuigerveren zijn gaat het nog wel, maar als de zuigerwand beschadigd is kan je het blok weggooien, het materiaal (een of andere exotische legering)  is blijkbaar niet gewoon te herstellen.

 

Link naar reactie
  • Administrator
9 uren geleden, Bmwz4driver zei:

Maar bedenk wel, dat de bmw blokken oer en oer sterk zijn.

 

Je kunt veel van de N52 motoren zeggen, maar zeker niet dat ze "oer en oer sterk" zijn en dan met name de 2.5si niet. Zie ook al de reacties van BroC en Ewout hierboven. En om daar nog iets aan toe te voegen: het is niet voor niks dat er voor de N52 motoren véél minder tuning mogelijkheden zijn dan voor diens voorganger de M54. 

  • Like 1
Link naar reactie

Denk dat de insteek bij de N52 ook anders was, namelijk "economy", lees: grammen snoepen. Vanuit technisch oogpunt vind ik het een mooie motor. De hybride aluminium/magnesium constructie (waarbij je moet zorgen dat magnesium niet met water in aanraking komt), met alusil cilinderwanden. Ga maar na, de M54 was echt een stap terug naar de bekende wereld, na de M52 welke wel een geheel aluminium constructie kende met een nakasil cilinderwand. Ook de N54 (de motor in de E89 35i n 35iS) greep terug op de M54, met z'n aluminium constructie, met stalen cilinderbussen. Die oude bekende constructiewijze kan veel hebben. maar goed, je moet ook wel de juiste draaiende delen hebben bv. Feit is dat ze het met de N52 nooit hebben zien zitten kennelijk. Natuurlijk zit er een turbo en intercooler spul op die 35i en iS, maar mijn 30i weegt maar 1409kg leeg (zie ze ook met 1390kg) De 35i en iS wegen 1500kg.

 

Overigens waren ook externe factoren van belang, zoals zwavelhoudende brandstof in sommige derde wereld landen, zoals de verenigde staten, waar M52 motoren stalen bussen kregen omdat de nikasil cilinderwanden aangetast werden. Daar kan Jaguar met de prachtige 4.0 V8 over meepraten. Wellicht zorgde dit ook ervoor dat men sneller koos voor de veilige weg. Ten tijde van de N52 was het brandstof verhaal alweer minder aan de orde door betere brandstof, maar alusil kan ook beter tegen zwavel.

 

Porsche gebruikt overigens al sinds jaar en dag nikasil en alusil cilinderwanden en dit zou dan ook eigenlijk niet als smoes gebruikt mogen worden, daar Porsche best hoge specifieke output per cilinderinhoud realiseert.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Zo degelijk als de M52 bouwt Bmw ze helaas niet meer, wat een geweldig blok was dat! kent totaal geen olie verbruik.

Heb er 4 van gehad, een E36 323i coupe/ 2x een sedan E46 328i en een coupe E46 328ci.

De M54 heeft helaas ook al mindere zuigerveren waardoor er ook veel gevallen van olie verbruik zijn.

Link naar reactie
2 uren geleden, bofkont zei:

Zo degelijk als de M52 bouwt Bmw ze helaas niet meer, wat een geweldig blok was dat! kent totaal geen olie verbruik.

Heb er 4 van gehad, een E36 323i coupe/ 2x een sedan E46 328i en een coupe E46 328ci.

De M54 heeft helaas ook al mindere zuigerveren waardoor er ook veel gevallen van olie verbruik zijn.

Ik dacht dat de m54 de voorloper was van de n52? En dat de m54 juist het goeie blok was. 

Link naar reactie

Dat klopt in de keuze voor een motor in de Z4. De M52 is ouder en kon je hooguit in de Z3 aantreffen. En andere BMW modellen. Dat is wat René bedoelt. Namelijk zijn oude 3 series. Ik haal de motor alleen maar aan om de lijn in de constructie door de tijd aan te duiden.

aangepast door Ewout
  • Thanks 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.