Ga naar inhoud

Z4 e85 rijgedrag met 16 inch standaard velgen vs 18 inch velgen/banden


Stefanw

Aanbevolen berichten

Z4 e85 rijgedrag met 16 inch standaard velgen vs 18 inch velgen/banden

Beste ,

ik heb dus sinds kort een z4 met origeneel 70k km op de teller.

Hier zitten de standaard velgen op van 16 inch met bridgestone banden van schrik niet af fabriek nog. Banden zijn dus als 15 jaar oud...

Nu vind ik het rijgedrag van de z4 best spartaans , je zit natuurlijk dicht bij de grond en voelt relatief elke oneffenheid in het weg dek. Deel zal wel komen door de oude banden en voor een deel neem ik aan dat het bij de z4 hoort ivm laag op de weg zitten?

 

Wat gebeurd er nu als er ik andere velgen ga kopen plus nieuwe a merk banden in de maat 18 inch?

Wordt de auto dan nog “ oncomfortabeler” bij oneffenheden of hoe moet ik dit zien?

Ben ik de enige die een z4 oncomfortabel vind bij oneffenheden?

 

Buiten mijn vragen wat is jullie advies qua inchmaat? 16 vind ik te klein, 17 weinigverschil vs 16 maar 18 vs 16 wel goed zichtbaar. 19 vind ik te groot worden.

 

alvast dank

grt

Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik ben destijds toen ik nog een E85 reed ook van 16 naar 18 inch overgestapt, het wordt dan nog iets "strakker" allemaal. Wel de aantekening dat ik beide keren op RFT banden reed.

De E85 is nu eenmaal "spartaans" qua comfort, ik denk dat NRFT's iets meer comfort bieden, wellicht heft dat de overstap van 16 naar 18 inch iets op.

 

Link naar reactie

Die 15 jaar oude banden die je nu hebt zullen wel niet uitblinken in souplesse 😉  het rubber zal wel wat flink stugger en uitgedroogd zijn dan een nieuw setje; zeker als het runflats betreft.  

18” met een soepele band zal dan ongetwijfeld beter rijden en niet perse’ stugger maar wel scherper.

Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk de “looks” en dan is 18” op z’n plaats.

zelf van de standaard 18”. naar 19”. gegaan, ook omdat ik van grote wielen hou naar verhouding. Daarbij weinig verschil qua comfort enz. ondervonden (heb een Z ook niet voor comfort 😉 )

Link naar reactie
  • Administrator

Mijn ervaring is wel dat ook binnen een inch maat en binnen de A-merken er veel verschil is in het comfort per band. Op zich hoeft een overstap van 16 inch RFT naar 18 inch non-RFT helemaal niet tot minder comfort te leiden en kan het denk ik ook nog wel iets comfortabeler worden.

 

Wat ik niet zou uitvlakken is dat je onderstel ondertussen ook 15 jaar oud is. Ook al heb je dan maar 70 dkm op de teller; het hele spul blijft vijftien jaar oud en dat merk je óók. Als je het met nieuwe goede banden oncomfortabel blijft vinden kun je daar vermoedelijk ook nog wel winst halen.

Link naar reactie

Als de banden 15 jaar oud zijn zou ik er niet te lang meer op rijden en ook niet te snel, met het oog op een mogelijke klapband. Dat is echt over de datum, zitten ze niet vol scheurtjes?

 

Ik vind de Z4 voor het type auto best comfortabel, de mijne staat op 18 inch. Maar dat is natuurlijk allemaal heel persoonlijk, en hangt weer sterk af van het merk en type banden. Ik denk dat als je nu b.v. met nieuwe 18" Michelins gaat rijden, je nog wel eens comfortabel zou kunnen rijden dan met de 15 jaar oude 16".

 

18" is vaak wel een stuk breder en dan heb je over het algemeen wel meer afrolgeluid.

Link naar reactie
  • Administrator
13 uur geleden zei Emi:

 

Ik ken een forumlid dat een SLK heeft overwogen. Ze bestaan.

Ik ken een forumlid dat er jarenlang één heeft gehad van het eerste model. Een blauwe. Die bestaan dus ook ... 😉

 

12 uur geleden zei timewa:

Ik denk dat als je nu b.v. met nieuwe 18" Michelins gaat rijden, je nog wel eens comfortabel zou kunnen rijden dan met de 15 jaar oude 16".

 

Ja, dat denk ik dus ook, zeker als je bij die 18 inch wel voor een behoorlijke wangdikte kiest (dus niet de minimale wangdikte zoals veel mensen doen voor de looks).

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.