Ga naar inhoud

Z4M gekocht - Europese keuring


timewa

Aanbevolen berichten

Nog 1 concrete vraag:

 

Is er op dit forum ervaring m.b.t. het lichtbeeld van de US koplampen bij invoer, en evt problemen bij TUV of RDW keuring?

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Niet zelf, maar op genoeg andere fora voorbij zien komen (zowel bij Miata / Mx-5 als V70) dat als je een auto uit Amerika importeert, je bij de RDW een ontheffing kunt krijgen voor USA koplampen. Dat lichtbeeld wijkt af (platter) van een EU lichtbeeld, maar bij een importauto wordt dat toegestaan.

 

Het wordt een ander verhaal als iemand met een EU z4 USA kolpampen wil monteren; dat is vervolgens APK afkeur. Ik zou er daarom bij invoer ook expliciet op aandringen dat je die ontheffing krijt. Je voorkomt er later gedoe mee.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Het ziet er naar uit dat 8 maart de keuring plaats zal vinden. Ben er blij mee want met dat prachtweer van de afgelopen dagen zou ik heel graag weer eens een open ritje maken!

Link naar reactie

Het moet in Lelystad aangezien het om een individuele keuring gaat. Die keuring kost ruim 800 euro, er van uit gaande dat hij er in 1 keer doorheen kan.

Alternatief is TUV Nord in Essen. Daar koop je voor 400 euro een Datenblatt, en moet je nog 300 euro betalen om bij een lokale TUV (voor mij zou dat Gronau zijn) de fysieke keuring te laten doen.

 

Gezien de extreem trage reacties van TUV en de snelle vriendelijke medewerkers van RDW Lelystad heb ik besloten om het in NL te doen. Morgen ga ik even het lichtbeeld laten controleren hier bij een lokale garage, als dat klopt dan is hij volgens mij verder klaar voor de keuring.

Link naar reactie

Ok, ben benieuwd. Hopelijk gaat alles goed.

Ik vraag me af hoe lang ze over die keuring doen, want ik vind het voor een keuring best een fors bedrag.

Zou een beetje lullig zijn als ze 3 uurtjes naar je auto kijken en dan klaar zijn. (dan zou het tarief van een ambtenaar ruim boven de € 250 zitten :laugh:)

Link naar reactie
9 uur geleden zei timewa:

Het moet in Lelystad aangezien het om een individuele keuring gaat.

Ik dacht altijd dat, wanneer er een EU typegoedkeuring voor het model/type bestaat, je het afkunt met een "normale keuring" ? Wat maakt het dat je met deze naar Lelystad moet, alleen de verlichting?

aangepast door 330dM
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Hallo allen,

 

Ik heb nog een vraag over de knipperlichten voor. Bij de US uitvoering branden die continu oranje als je niet knippert, en dat mag niet in Europa. Ik heb al even gekeken en het zijn 2 gloeilampjes per kant die direct door de lichtmodule worden aangestuurd.

Nu overweeg ik om Navcoder te gebruiken om via de i-bus de DRL te herprogrammeren, maar ik krijg geen eenduidig antwoord van de Navcoder auteur of het daarmee kan of niet.

 

Weet iemand hier of de lichtmodule geherprogrammeerd kan worden voor de knipperlichten en zo ja met welke hardware/software combinatie dit het beste kan gebeuren?

 

Nog een andere vraag: De (xenon) koplampen zijn gepolijst en ze zien er weer strak uit. Maar laatst zagen ze er toch weer dof uit, er zit blijkbaar regelmatig wat vochtaanslag binnenin en dat vind ik storend.

 

Is dit een bekend probleem?

Is het makkelijk zelf te verhelpen?

aangepast door timewa
Link naar reactie

Herprogammeren weet ik niet, doffe koplampen wel: de rubbers in de kapjes achter de lichunits zijn uitgedroogd. Bij de dealer kosten nieuwe rubbers plm 20€ per stuk dacht ik. Het is wel priegelen met de wielen erop, maar je kunt het zelf doen, veel ruimte heb je niet in de wielkast. Velgen er even af is makkelijker.

Btw: is ie nu gekeurd?

Link naar reactie

Dank je Frenkie. Ga ik checken.

 

Hij is nog niet goedgekeurd, moet nog het ciruit op in Lelystad. Ik hoop dat het binnen 3 weken gaat lukken, in ieder geval voordat de lente echt losbarst!

  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

De auto is vandaag goedgekeurd! Ik was om 8.00 in Lelystad, vriendelijke keurmeester, en om 9.30 was hij goedgekeurd. Leuk om de auto op de kombaan te zien. O.a. voor een noodstop remtest van 160km/h tot 0 en geluidsmetingen. Vlag en wimpel!

 

 

20190502_111332.jpg

  • Haha 1
Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

Wat richtingaanwijzers en DRL betreft: Dat is gelukt! Eerst heb ik van alles geprobeerd met coderen. Je kunt bijna alles instellen met de lichten door de LCM opties te wijzigen, maar net dat wat ik nodig had lukte niet.

 

Uiteindelijk heb ik gewoon de knippers in de voorlampen aangesloten op de zijknippers. Werkt prima en is heel makkelijk terug te zetten naar hoe het origineel was.

 

Ik ben meer van de hardware (electrotechniek achtergrond) dan van de software. Zo heb ik het mistachterlicht ook werkend gemaakt met wat extra electronica in de LCM.

 

 

20190422_201238.jpg

20190421_200128.jpg

20190421_200347.jpg

20190424_191536.jpg

20190424_191529.jpg

aangepast door timewa
Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

Ja, ik wil graag aan een forumrit meedoen en heb me al opgegeven voor eentje in Twente.

 

Ik kan t.z.t. een samenvatting schrijven van wat ik allemaal heb gedaan aan de auto voor de keuring, en de ervaringen met RDW Lelystad etc. Maar ik weet niet of het voor veel mensen relevant is, zoveel worden er niet uit de VS gehaald lijkt me. Maar als iemand dit leest en ik kan helpen, neem contact op en ik help graag,

 

Tot slot 2 foto's van vandaag. Toch ruim 300km gereden waarvan de helft met de kap open.

 

20190502_150053.jpg

20190502_144149.jpg

aangepast door timewa
Link naar reactie
  • Administrator
16 uren geleden, timewa zei:

Wat richtingaanwijzers en DRL betreft ...

 

Slim gedaan. eenvoudige oplossingen zijn toch vaak de beste!

Link naar reactie

Dank jullie.

 

Nu wachten op het kenteken. Het laatst uitgegeven kenteken van vandaag is ZF-745-D

Ik hoop natuurlijk op ZZ-004-M

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.