Ga naar inhoud

Kachel / Blazer perikelen Z4


Jaekry

Aanbevolen berichten

Kachel / Blazer perikelen Z4

Sinds 2 weken hebben we nu een Z4 3.0 handbak uit '03 gekocht in het oosten van het land. En niet heel tevreden over de Z4: ja het heeft kracht (231pk) maar het piept en kraakt aan alle kanten; knopjes op deur, bekerhouder, windvanger etc,... mijn Z3 is veel stiller!

 

En gedoe met de temperatuur regeling, ik word er niet blij van... 😞

 

En het is gezeur met de de kachel / blazer, op de z4 zit geen climate control, wel airco. Airco lijkt te werken: wordt ook koel, maar als kachel "standje kernexplosie" doet...

 

  • temperatuur gaat van koud naar warm en weer terug; blijft heen en weer pendelen, maakt niet uit op welke stand (of wel of geen airco)
  • of hij is alleen maar loeiheet,
  • soms gaat de aanjager puffen of spontaan harder of zachter,
  • blazer bij voeten (bestuurderszijde) doet het niet, passagierzijde wel; op deze stand lijkt het systeem het moeilijk te hebben, (verstopt)
  • 'tikkend' geluid van een koelkast (als die na het aanslaan weer stopt, moeilijk te omschrijven) kinkt alsof dat bij het stuur(huis) vandaan komt.
  • bij inwendige circulatie (knopje aan of uit doen) hoor ik best wel een forse tik/klep, 

 

Mijn garagist hier kwam er niet direct wijs uit, (wilde nog niet gelijk dingen vervangen ed) ook omdat uitlezen niets aangaf; en het eerst opgelost leek, maar na een uur was de blazer weer over zijn toeren. (En toen bleef de temp wel weer gelijk.)

 

Nu dachten we te beginnen met kachelweerstand te vervangen - vanwege het onregelmatige geblaas en relatief eenvoudige diagnostische oplossing - dus besteld: en ná bestellen zeggen ze dat ding in backorder staat: en pas eind februari komt. ^$*W
Ik dacht aan kachelklep (na googlen) maar lees ook weer andere mogelijkheden, en dat is wat minder eenvoudig (en duurdere) begin.

 

Wat nu? Onderdeel afzeggen? ander onderdeel proberen? Ik weet het niet meer en sta in spagaat.

 

Ik heb geluid bijgevoegd: met mobiel opgenomen, dus wat moeilijk herkennen/volume, maar zelfs tijdens het rijden goed te horen.

 

 TIP 
ik heb ook hier gekeken: ik had er niets aan, maar misschien een ander wel:  << klik hier >>  Eigenlijk dus eenhandboek online (met onhandige navigatie, maar heej.. 😉)

 

blower - 2018-11-27 at 17.47.21.m4a

airco (zachter maar langer stuk) 2018-11-26 at 09.10.17.m4a

airco (harder maar korter stuk) 2018-11-26 at 09.08.41.m4a

aangepast door Jaekry
toevoeging probleem dak
Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dit is we lastig allemaal. Ik zou eens beginnen met het bekijken van het interieurfilter (achter dashboard kastje). Dan krijg je tenminste een idee of en hoezeer de boel vervuild is. Zijn de openingen voor onder het raam ook schoon?

aangepast door Horus
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Lijkt op het eerste gezicht een electronisch probleem, net of de automatische regelingen in de war raken.

 

Ik herken het fel blazen van de e85 wel ,ik had de mijne destijds en standje lager geprogrammeerd en dat scheelde best.

Alleen ging die niet zo aan de repeteer als ik hier lees.

ik zal eens wat neuzen in de documentatie die ik nog van de e85 heb misschien kom ik iets relevants voor je tegen.

Link naar reactie

Kan je niet met inpa/ista alle functies van de kachelmodule apart activeren en zo zien wat er niet exact werkt?

 

En misschien even de laatste 7 tekens van je vin posten zodat wij exact kunnen zien welke klimaatopties je wel en niet hebt. Om er even zeker van de zijn dat er geen voorkombare fouten gemaakt worden in dit soort futiliteiten.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
Op 23-12-2018 om 15:04 zei GuidoK:

Kan je niet met inpa/ista alle functies van de kachelmodule apart activeren en zo zien wat er niet exact werkt?

 

En misschien even de laatste 7 tekens van je vin posten zodat wij exact kunnen zien welke klimaatopties je wel en niet hebt. Om er even zeker van de zijn dat er geen voorkombare fouten gemaakt worden in dit soort futiliteiten.

 

Vehicle information

Type Code: BT51

E Series: E85 ()

Series: Z

Type: ROADST

Model: Z4 3.0I (EUR)

Steering: LL

Doors: 2

Engine: M54

Displacement: 3.00

Power: 170

Drive: HECK

Transmission: MECH

Colour: SCHWARZ 2 (668)

Upholstery: LEDER OREGON/SCHWARZ (LASW)

Prod Date: 2003-04-14

 

Vehicle options

S224A: Driving dynamic control

S255A: Sports leather steering wheel

S302A: Alarm system

S345A: Chrome Line Interieur

S350A: BMW Composite wheel, star spoke 108

S380A: Hardtop-preparation

S399A: Softtop, electromech. all-autom.

S423A: Floor mats, velours

S441A: Smoker package

S459A: Seat adjuster, electric, with memory

S493A: Storage compartment package

S520A: Fog lights

S522A: Xenon Light

S530A: Air conditioning

S548A: Kilometer-calibrated speedometer

S550A: On-board computer

S662A: Radio BMW Business CD

S672A: CD changer for 6 CDs

S677A: HiFi System Professional DSP

S704A: M Sports suspension

S818A: Battery master switch

S823A: Hot-climate version

S853A: Language version English

S864A: Retailer Directory Overseas

S880A: On-board vehicle literature English

S925A: Dummy-SALAPA

 

7 minuten geleden zei Jaekry:

 

aangepast door Jaekry
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
  • 2 weken later...

Nou, niet alleen de accu was dood, ook de startmotor. Dus maar vervangen.

 

Daarna leek het onvoorspelbare gedrag over, maar dat was wishfull thinking. Dus toch maar de weerstand gemonteerd.
Helaas dat hielp dus niet. Sterker nog, ik kreeg het idee dat deze al recentelijk vervangen was. (fris wit label) En de originele schroefjes misten. Allemaal geen drama, maar er heeft iemand zitten jokken toen we de kochten.

 

Even samenvatting:

  • de luchtstroom pendelt vanzelf van positie (voeten, voor of raam)
  • de luchtstroom kan niet koud blijven
  • na 15/20 min krijgt het blaas 'stuwingen' (in eens heel hard puffen)
  • na nog eens 5 min is alles uit geraasd en is positie én (koude) temp stabiel.
  • (airco/defrosten/ontwasemen werkt wel)

Rara-politie-pet

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hoi Jaekry,

De samenvatting die jij beschrijft klopt precies met waar mijn Z4 ook last van heeft.

  1. Bij een koude start willekeurig zelf bepalen waar de luchtstroom naar toe gaat. (jij wilt je ruiten defrosten? Though luck buddy eerst je voeten warm laten worden)
  2. Willekeurig hard blazen (maakt niet uit welke stand) van een halve seconde.

Enige manier die ik heb kunnen ontdekken om dit tijdelijk op te lossen, is de verwarming uit te zetten voor ongeveer 10 seconden. Daarna deze weer aanzetten en zal de verwarming weer op de juiste stand springen.}

Een permanente oplossing heb ik nog niet kunnen vinden of ontdekken. Bij de garage wilde ze de hele unit vervangen.

Link naar reactie

Vervelend dat je deze problemen ondervind  en niet tevreden bent. Ik hoop dat je er snel uit bent en lekker kan genieten.

 

Mijn Z4 is helaas ook niet geheel kraakvrij, wat piepjes en kraakjes betreft staat de Z4 m.i. toch op een lager plan dan de in Europa gebouwde BMWs.

 

Heb je de temperatuurvoelers in het interieur al gecheckt? Ik weet niet uit mijn hoofd waar ze zitten bij de Z4 maar heb wel eens A/C regelproblemen bij een andere auto gezien die te maken hadden met een enorm stofnest bij de NTC en het fannetje. Grondig schoonmaken kan dan voldoende zijn.

 

Ook is er de temperatuurregeling die de verhouding warme/koude lucht voor het interieur bepaalt. Is vaak een klep bij de radiator voor het interieur. Ook hier weet ik niet hoe het exact bij de Z4 zit maar als zo'n klep vast zit of defect is dan krijg je ook rare temperatuurschommelingen.

 

En ik lees dat de uitstroomrichting random wordt bepaald... reageert hij op zo'n moment niet op de knoppen? Dat doet vermoeden dat het A/C bedieningspaneel een probleem heeft. Checken op draadbreuken, printbreuken en stoffige potmeters/schakelaars (contactspray).

 

Succes!!

aangepast door timewa
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Geplaatst: (aangepast)
Op 21-4-2019 om 08:42, timewa zei:

Vervelend dat je deze problemen ondervind  en niet tevreden bent. Ik hoop dat je er snel uit bent en lekker kan genieten.

 

Mijn Z4 is helaas ook niet geheel kraakvrij, wat piepjes en kraakjes betreft staat de Z4 m.i. toch op een lager plan dan de in Europa gebouwde BMWs.

 

Heb je de temperatuurvoelers in het interieur al gecheckt? Ik weet niet uit mijn hoofd waar ze zitten bij de Z4 maar heb wel eens A/C regelproblemen bij een andere auto gezien die te maken hadden met een enorm stofnest bij de NTC en het fannetje. Grondig schoonmaken kan dan voldoende zijn.

Ik ben op zoek naar de "temperatuurvoelers in het interieur" nog niet gevonden. Wat is NTC? Ik meen inderdaad iets vergelijkbaars op een engels forum gelezen te hebben. En het zou rijmen met mijn indruk dat er iets verstopt zit... Maar waar? Ik kan ik daar als leek bij, of moet dat via de motorkap?

 

Quote

Ook is er de temperatuurregeling die de verhouding warme/koude lucht voor het interieur bepaalt. Is vaak een klep bij de radiator voor het interieur. Ook hier weet ik niet hoe het exact bij de Z4 zit maar als zo'n klep vast zit of defect is dan krijg je ook rare temperatuurschommelingen.

 

En ik lees dat de uitstroomrichting random wordt bepaald... reageert hij op zo'n moment niet op de knoppen? Dat doet vermoeden dat het A/C bedieningspaneel een probleem heeft. Checken op draadbreuken, printbreuken en stoffige potmeters/schakelaars (contactspray).

 

Hij reageert wel op de knoppen, ik hoor kleppen gaan, maar zeker bij richten op de voeten lijkt de flow te stagneren, zou me niet verbazen als er een overdruk/flow ontstaat die dan elders weg moet.

 

Mijn gevoel nu zegt "verstopt oid' dus ik ga eens googlen waar ik dat zou kunnen vinden. Thnx voor meedenken.

aangepast door Jaekry
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.