Ga naar inhoud

Apple Carplay in je E89


PVe

Aanbevolen berichten

Apple Carplay in je E89

Ik heb een Apple Carplay box geinstalleerd op mijn CIC in de Z4 E89.

 

Groot voordeel van Carplay is dat het nu in IOS 12 ook geschikt is voor FM, Waze en Google Maps. Er was al ondersteuning voor Spotify. Als je de beperkte layout opties accepteert is het eigelijk een prima oplossing om nu eindelijk eens een fatsoenlijke navigatie op je 8.8" scherm te hebben. TomTom go komt schijnbaar ook naar Carplay

image.thumb.jpeg.00e8e43c7d9b20fcbbacceb6bf7a58e8.jpeg

Het betreft een Unichip box: http://www.unichip-tec.com/h-pd-16.html#_pp=118_689

Als de E89 een COMBOX heeft dan zit er geen (X13813) Aux aansluiting op de N38b.  Omdat de AUX verbonden is via de COMBOX moet de audio dus deze route volgen. De aansluiting van de Unichip box is dan via een 3,5 mm plug verbonden met de armrest AUX/USB verbinding. Onhandig, ik ben er nog niet achter of dat misschien wel via de standaard 40P plug op de radio kan.

image.thumb.jpeg.3a6df4f8eeee01877195720a26cb9ec8.jpeg

 

 

De Installatie:

De box komt met een eenvoudige installatie handleiding:

- Radio losmaken

- 40P plug verwijderen, MOST connector verplaatsen, doorlussen en plaatsen.

- LVDS plug van de display los en doorlussen.

- USB aansluiten voor je telefoon

- MIC aansluiten als je ook SIRI wil gebruiken, wel gemakkelijk om je whatsappjes voor te laten lezen.

 

De MOST connector (X13815) die onderdeel is van de standaard connector van de CIC is (N38b) moet je verhuizen van de standaard plug naar de plug van de kabelboom die opnieuw in de CIC unit wordt gestoken. Deze haal je wel gemakkelijk los dmv een clipje. Algemeen uitkijken met deze fibers, ze zijn erg gevoelig.

Het is schijnbaar niet mogelijk om gemakkelijk de interne microfoon te gebruiken voor SIRI. Dit moet met een eigen externe microfoon die is verbonden met de UNICHIP box. Onhandig.

 

Ik heb de kabels achter de N38b doorgetrokken naar de ruimte onder het handschoenkastje. Dit lijkt net genoeg te zijn. 

Over de bediening heb ik meer, volgt later. Eerst nog even een achteruitrijcamera plaatsen, op de Carplay box zit namelijk ook een Composiet ingang om dit mogelijk te maken.

 

Meer aanpassingen gedaan, wordt vervolgd.

 

  • Like 2
Link naar reactie
  • 4 maanden later...
  • 4 weken later...
Op 12-3-2019 om 16:54, Dickz488 zei:

Hallo,

het is enige tijd geleden dat je deze kit hebt geplaatst 

ben je nog steeds content ben benieuwd naar je bevindingen... 

 

 

Hoi Dick,

Ik ben nog steeds tevreden, prima set en werkt uitstekend.

Ik test nu de nieuwe TOMTOM Go app voor Carplay, echt een verademing in navigatie. Overigen Flitsmeister en Waze werken ook perfect.

Een ding is af en toe behoorlijk irritant en dat als je 'smorgens instapt is dat de verbinding IPHONE - Box niet direct goed tot stand komt, dat geeft wat disconnects, slecht geluid en na een paar minuten is het goed. Als je voor de 2e keer instapt is het probleem weg.

 

Overigens niet de enige die deze heeft ingebouwd. Ook een alternatief Android optie is al uitgebreid getest. Hier de links:

Carplay box met behoud van het originele scherm: https://e89.zpost.com/forums/showthread.php?t=1480721&page=4

Android versie met vervanging van het originele scherm: https://e89.zpost.com/forums/showthread.php?t=1558926&page=5

 

 

 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Kwamen er nog verzendkosten en inklaring (BTW) bij achteraf?

 

Kwam op Ali ook nog deze tegen: Aftermarket-OEM-Draadloze-Apple-Carplay-en-Android-Auto-Smart-box-voor-BMW-1-Serie-E81-E82 De Z4 wordt genoemd, zij het als E84. Zal wel een typo zijn. 

 

Het heeft m'n hernieuwde interesse sinds ik CarPlay heb ontdekt in de Opel van m'n vader. Wat werkt dat fijn zeg.

Link naar reactie
1 uur terug, Ewout zei:

Kwamen er nog verzendkosten en inklaring (BTW) bij achteraf?

 

Kwam op Ali ook nog deze tegen: Aftermarket-OEM-Draadloze-Apple-Carplay-en-Android-Auto-Smart-box-voor-BMW-1-Serie-E81-E82 De Z4 wordt genoemd, zij het als E84. Zal wel een typo zijn. 

 

Het heeft m'n hernieuwde interesse sinds ik CarPlay heb ontdekt in de Opel van m'n vader. Wat werkt dat fijn zeg.

Er komt +/- 50 euro douane bij , ik heb haar bij Unichip-tec gekocht , erg tevreden over.

Link naar reactie

Dank je, als ik terug kom van vakantie trek ik eerst de radio eruit om te zien hoe dat met die aux zit en dan zal ik hem bestellen, ben er nu al enthousiast over.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Ewout zei:

Dank je, als ik terug kom van vakantie trek ik eerst de radio eruit om te zien hoe dat met die aux zit en dan zal ik hem bestellen, ben er nu al enthousiast over.

Aux zit onder je armsteun , je moet dus vanuit de unit naar je armsteun maar er zit een lange aux kabel bij. 

aangepast door fender58
Link naar reactie

Klopt, Aux geen probleem.

Ik heb geen inklaring of douane kosten of btw betaald. Het is rechtstreeks van Unichip verzonden via DHL en daarmee binnen een week binnen.

Je moet ze wel even vragen of ze het juiste op de factuur zetten (19 euro sample).

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Vrijdag besteld, maandag in huis. Geen extra kosten inderdaad. Ze vroegen wat ik op de bon wilde hebben, en zo geschiedde.

 

Enfin, haal m'n radio eruit, ik denk wat zit er nou weer voor kabelbende, dat lijkt niet op de plaatjes die ik eerder zag. Vis ik een Kufatec Freisprecheinrichtung op. Er zat dus al die tijd al wel wat in m'n auto... Geen idee hoe ik dat aan de praat zou moeten krijgen. Maar goed, dat doet er nu allemaal niet meer toe.

 

IMG_5928.JPG.a2ce3eb10d7177630d5f0d9f79ad462b.JPG

 

Alles aangesloten zoals beschreven en getest. Het werkt in zoverre, dat er nog geen geluid uit komt (draadje zit in Aux onder armsteun), maar dat kan best zijn door de bekabelingsaanpassing van eerder genoemd kastje. Ik heb op een positie in die 48-polige stekker een leeg bankje. Moet nog even nakijken of daar de Aux op binnenkomt. Dan kan ik net zo goed meteen de Aux daarop aansluiten en hoef ik geen kabel naar de armsteun te laten lopen.

 

IMG_5930.JPG.fc8ec072c4db7ad249efe4b53e82ca57.JPG

 

Ik heb meteen een grote opbergbak besteld, maar die moet nog uit Duitsland komen. Ik heb de smalle bak met bekerhouders, die gebruik ik nooit dus onhandig.

 

Ik heb eerst getest met de meegeleverde mic, en dat werkt. Er zat ook een draadje met 3,5mm jack aan at Kufatec kastje, wellicht is dat de mic die boven het stuur zit? Zal eens kijken of die er ook op werkt. Dat verklaart wellicht ook waarom er geen spraakbediening op de BMW zit?

IMG_5934.JPG.b75fe60aba264bad1305c789fa6c5892.JPG

 

Morgen alles netjes inbouwen. Ben er nu al heel blij mee.

 

Edit: ik zie dat die lege connector voor andere apparaten is, oa een wisselaar en die heb ik niet. Aux zit op die connector rechtsboven, draden bruin/wit, rood/wit en blauw/wit. 

 

Ik zie in dat topic op e89.zpost.com dat je op je i-drive het volume van aux kan instellen. Misschien staat die wel op nul. Morgen even naar kijken. Tevens kan op de CarPlay box enige volumes ingesteld worden. Zal het allemaal nakijken.

aangepast door Ewout
Link naar reactie

Net even getest, volume aux van i-drive stond op max. Maar je moet dus aux in i-drive als geluidsbron selecteren. Toen ik daarna naar de CarPlay box ging (menu lang ingedrukt houden) had ik wel geluid als ik siri aanklikte. De bekende plong. Ik heb geen muziek op mn telefoon staan en ook geen streaming diensten dus verder nog niks kunnen testen. 

 

Ik had gehoopt gewoon de fm radio van de auto te kunnen gebruiken en waze via de carplay box en dat de instructies gewoon over het (gedempte) radiogeluid gezet zouden worden. Dit lijkt dus niet het geval als je zelf de aux als bron moet selecteren vooraf. 

 

Kan iemand daar licht op schijnen hoe je dat gebruikt?

Link naar reactie

Voorop gesteld dat je vooraf Aux als ingangsbron selecteert, werkt de CarPlay doos prima. Het moeilijkste bleek de fasciae rond de CIC te verwijderen. Had ik maar al ruim van tevoren zo'n plastic lepeltjes setje op Ali gekocht. Het loshalen van de houten inleg van de middenconsole was daarna het engst. Ik heb de Aux aansluiting (ik heb enkel Aux, geen combo met USB) losgenomen en onder de middenconsole verlegd. De USB kabel heb ik een Apple kabeltje ingestoken en door dat vierkante gat gehaald, de telefoon ligt dan in de middenconsole. Ik overweeg nog dat netter te maken. Ik heb een Aux/USB doosje op eBay gekocht, Later kijken of ik de USB daarop aansluit, de Aux blijft dan loos. Ik ben wel een hele poos bezig geweest om de CIC terug te steken, ik bleef maar een centimeter uitsteken. Na diverse verleggingen van de bedrading kon ik de unit helemaal in de sleuf duwen. Alle werkzaamheden heb ik zonder de accu los te nemen uitgevoerd, wel zonder sleutel in het contact. Alle stekkers losnemen van de middenconsole maakt de auto niets uit, al gaat hij wel irritant pling plongen over de handrem. Ik had gelezen over allerlei gedoe dat opnieuw ingeleverd moet worden als de accu los is geweest, daar had ik geen zin in. 

 

Over de CarPlay zelf, Waze en FlitsMeister werken uitstekend, wat op het scherm te zien is, is heel duidelijk, Whatsappjes komen binnen en worden op verzoek voorgelezen. Geluid is uitstekend. Telefoongesprekken zijn nu eindelijk handsfree mogelijk.

 

Maar het was nog wel erg stil tussen de navigatiecommando's. Eens kijken hoe we dat met de telefoon op gaan aanpakken. Ik heb 0,0 muziek erop staan en ik heb ook geen streaming audio diensten.

 

Bij deze aan PVe en anderen die bijgedragen hebben een dank je wel!

 

 

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

In eerste instantie had ik de vorige versie van de Unichip Carplay, maar deze bleek toch teveel storing te geven op m'n display. Het begon met af en toe te flikkeren maar werd van kwaad tot erger. Na wat heen en weer gemail met de support van Unichip gaf men aan deze versie niet echt te kunnen ondersteunen (beetje raar verhaal aangezien ik hem in Mei dit jaar rechtstreeks bij hen heb gekocht), maar met een bedrag van 150 euro werd mij een upgrade beloofd naar de nieuwste versie, die geen issues met flikkerende schermen zou hebben; de wireless CarPlay uitvoering. Vorige week heb ik deze ingebouwd wat precies hetzelfde principe is als de vorige uitvoering. De USB ingang heb ik in het middenconsole ingebouwd, met een USB inbouwbus (https://www.conrad.nl/p/bus-inbouw-rrj-usb-schlegel-1-stuks-740068?searchTerm=740068&searchType=suggest&searchSuggest=product) en ook voor de voeding van de telefoonhouder en de audiokabel een gaatje gemaakt:

DSC05534_small.JPG.642f72ce7cd5f368015443534c2dde8b.JPG

 

Voor de telefoonhouder heb ik een combo van de Brodit houder (https://www.brodit.com/product.html?id=834348) en een magnetische wireless oplader (https://www.isetchi.nl/draadloos-opladen/draadloze-oplader-auto/) gekozen. De kabel heb ik tussen het leer en de metalen consoleplaat gepropt:

DSC05532_small.JPG.79dcb38a8e97d600edcb4f417e0e07ce.JPG

 

Met IOS 13 is het echt een verademing. De UI wordt steeds beter en wat mij betreft is CarPlay de beste oplossing. En ik sta niet alleen 😁 https://www.autowereld.com/nieuws/automultimedia/id/28286/6-redenen-om-onmiddellijk-voor-apple-carplay-te-kiezen

DSC05536_small.JPG.19ddf14bcee3c4d3cb35c013ad69b1f7.JPG

 

Zeker in combo met een wireless charger is het zeer praktisch. Je plaatst je iPhone gewoon op de lader (gaat magnetisch), geen gedoe met kabels en het werkt soepeltjes. Met IOS 13 blijft de iPhone zelfs beschikbaar voor je passagier om andere apps te openen zonder dat de CarPlay interface stopt.

 

DSC05537_small.JPG.d1a214a356a6c7f1e883182c619a3eac.JPG


Wat mij betreft echt een aanrader!

Link naar reactie

Idd is carplay een super update voor mijn gedateerde nav/app scherm in de E89 vooral nu IOS13 live is ziet het er stuk beter uit en is carplay volledig onafhankelijk van wat je verder op de iphone aan het doen bent , nu nog even uitzoeken hoe ik carbridge aan de gang krijg 🙈😊

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Dat is je gelukt zag ik net op Facebook. Ik heb mijzelf op een iphone 11pro max getrakteerd (komende van een SE) maar na de eerste keer aansluiten geen sjoege. Even het opstart logo van CarPlay maar daarna een zwart scherm. Paar keer opnieuw gedaan maar niks. Oude SE weer aangesloten en die werkt gewoon. Toen de 11 er weer aan en ik kreeg een of ander bootloader scherm, kon met de i-drive draaiknop op exit klikken en toen kreeg ik eindelijk weer CarPlay maar nu op m’n 11. Blij dat het werkt. 

Link naar reactie
Op 4-4-2019 om 10:11, PVe zei:

.

 

Overigens niet de enige die deze heeft ingebouwd. Ook een alternatief Android optie is al uitgebreid getest. Hier de links:

Carplay box met behoud van het originele scherm: https://e89.zpost.com/forums/showthread.php?t=1480721&page=4

Android versie met vervanging van het originele scherm: https://e89.zpost.com/forums/showthread.php?t=1558926&page=5

 

 

 

Even topic goed doorlezen Sander 😉

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.