Ga naar inhoud

330i remmen upgrade op Z3 Coupe 2.8


DutchSpace

Aanbevolen berichten

De foto is van de achterremmen van mijn 3.0, het zijn 272mm schijven zo uit m'n hoofd. (let niet op de vliegroest, auto staat al even stil).

Ik ben niet zo van de metaalbewerking en de draaibanken, tenzij er ombouwkitjes zijn of combi's van bestaande BMW onderdelen laat ik het het spul liever origineel.

Link naar reactie

ik kaap mijn topic weer even terug :-)

Gisteren APK bij de Ruud-Ruton Sprookjesbos combi. Op elk van beide voorwielen ongeveer 4600N Remkracht. Dat schijnt nogal veel te zijn dus helemaal happy. Kreeg ook de "seal of approval" op de montage van de beste man. Ook was het verschil tussen links en rechts maar iets van 50N.

Wellicht leuk idee om APK remkracht scores te gaan vermelden in dit topic? Ben erg benieuwd hoe dit vergelijkt met andere autos hier.

  • Like 1
Link naar reactie
23 uur geleden zei MadMarky:

De foto is van de achterremmen van mijn 3.0, het zijn 272mm schijven zo uit m'n hoofd. (let niet op de vliegroest, auto staat al even stil).

Ik ben niet zo van de metaalbewerking en de draaibanken, tenzij er ombouwkitjes zijn of combi's van bestaande BMW onderdelen laat ik het het spul liever origineel.

 

Ik weet niet wat je achtergrond is maar aangepaste remschijven en adapters worden ontzettend veel gebruikt.

Ook voor circuit auto's en serieuze remmen sets.

 

Bij de RDW in Nederland is het geen probleem als het er allemaal netjes uit ziet en goed remt.

Dan mag de set zelf gemaakt zijn, zonder berekening.

 

https://www.300mm.de

Dit bedrijf maakt conversies voor de e30, dan koop je dus schijven en adapters met een TUV keuring.

 

Leuke site om rond te kijken, mooie remmen sets!

Ze hebben zelfs een voor achter op de Z3 2.8! 

https://www.300mm.de/index.php?cPath=17_18

 

 

Zolang je maar het juiste materiaal gebruikt voor de adapters is er niks aan de hand.

Zelf ben ik niet kapot van aluminium adapters al kan het wel.

 

Persoonlijk gebruik ik liever ST52, daar heb ik al een keer een set adapters van laten maken voor een e30.

 

Van 260x20mm naar 284x22mm en e36 remklauwen.

Verschil was echt mega groot, een e30 die fatsoenlijk remt is wel fijn.

 

Die schijven kwamen van een fiat multipla JTD, zijn die auto's toch nog ergens goed voor haha.

 

Naafgat was heel iets uitgedraait op de draaibank.

 

 

( ik hoop dat de foto's werken  / LET OP E30 remschijven voor )

remschijven-1.jpg~original

remblokken.jpg~original

remschijf.jpg~original

 

Adapters kan je prima frezen, het mooiste is wel CNC.

 

Toen ik de e30 remset gemaakt had, heeft een andere e30 liefhebber mij geholpen met het ontwerp van de adapters en hij heeft ze CNC gefreest.

Helaas wil die alleen nog van een cad tekening werken en 10sets verkopen.

 

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Uiteindelijk gekozen voor de BMW Performance schijven icm Hawk HPS blokken. Heb iets teveel verhalen gelezen over Yellowstuff dat onder hogere temperaturen begint af te brokkelen.

 

DSC_0177m.thumb.jpg.19359e0786a8606c0b607893f6325729.jpgDSC_0175m.thumb.JPG.22df1abd0a4485c7477a4a049672938f.JPG

 

De schijven voelen inderdaad nauwelijks zwaarder aan als de 300mm exemplaren die standaard gemonteerd zaten.

Vult de 18" wielen mooi en het andere setje 17" wielen past ook nog net om de klauwen heen.

Link naar reactie
11 uren geleden, Jan-Willem zei:

Ziet er goed uit zeg! 

 

Hoeveel was je kwijt voor de complete ombouw?

 

 

€330 voor de schijven (besteld bij Baum in Duitsland)

€250 voor de remklauwen van een 330i sloper

€90 voor de Hawk remblokken

€30 aan revisiedelen voor die remklauwen (nieuwe rubbers ed.)

€10 aan een pot rode Hammerite

 

En natuurlijk wat uren aan tijd voor het opknappen van de klauwen. Het ombouwen zelf is peanuts. Ik had daarbij wel het geluk dat Ruud pasgeleden nog de remslangen rondom heeft vervangen door stahlflex, dus de nippels van de klauwen waren nieuw en kwamen eenvoudig los. Anders kan dat nog wel een dingetje zijn.

Link naar reactie
Op 7-4-2019 om 20:28, MadMarky zei:

Hawk HPS blokken.

 

Prima blokken. Ik heb ze op mijn circuitauto. Voor een gewone wegauto hebben ze wel als nadeel dat ze wat warmer moeten zijn voordat ze goed presteren. En stevig stoffen. in vergelijking met de originele.

Link naar reactie
22 uren geleden, MadMarky zei:

€330 voor de schijven (besteld bij Baum in Duitsland)

€250 voor de remklauwen van een 330i sloper

€90 voor de Hawk remblokken

€30 aan revisiedelen voor die remklauwen (nieuwe rubbers ed.)

€10 aan een pot rode Hammerite

 

En natuurlijk wat uren aan tijd voor het opknappen van de klauwen. Het ombouwen zelf is peanuts. Ik had daarbij wel het geluk dat Ruud pasgeleden nog de remslangen rondom heeft vervangen door stahlflex, dus de nippels van de klauwen waren nieuw en kwamen eenvoudig los. Anders kan dat nog wel een dingetje zijn.

 

Niet gek voor een mooie rem upgrade!

22 uren geleden, Emi zei:

 

Prima blokken. Ik heb ze op mijn circuitauto. Voor een gewone wegauto hebben ze wel als nadeel dat ze wat warmer moeten zijn voordat ze goed presteren. En stevig stoffen. in vergelijking met de originele.

 

Er staat alleen Hawk remblokken.

Als je Hawk HPS koopt kan dat prima op straat.

Niet alle Hawk blokken zijn puur voor trackdays.

 

 

Link naar reactie
17 uren geleden, Jan-Willem zei:

 

Niet gek voor een mooie rem upgrade!

 

Er staat alleen Hawk remblokken.

Als je Hawk HPS koopt kan dat prima op straat.

Niet alle Hawk blokken zijn puur voor trackdays.

 

Zie een bericht eerder, het gaat wel degelijk om de HPS variant.

 

Ik heb deze gekozen vanwege mogelijkheid tot zowel straat als (licht) circuit gebruik en dat ze juist wat minder zouden moeten stoffen als OEM.

Heb voorheen ook goede ervaringen gehad met Ferodo DS2500, maar deze zijn wat duurder dan Hawk HPS en geven redelijk wat stof af. Niet erg voor een sessie op het circuit, wel vervelend bij alle andere ritten wanneer je velgen hebt met veel spaken.

 

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Pompidom.... Gewoon ff tussendoor omdat ik dit sowieso nog wilde ... 🙂

Lekker geperforeerde Brembo's met de lowdust ATE ceramics blokken. In december weer APK... Eens zien wat we dan voor stopping power hebben!

Screenshot_20191014-194311.png

aangepast door DutchSpace
  • Like 2
Link naar reactie

Ik heb 300mm schijven voor van een Z3 3.0 / E46 328i 

Normale ATE schijven

yellowstuff blokken rondom

castrol high performamce brake fluid

Goodridge remslangen

 

Toch ben ik aardig verbaast hoe goed dit al remt en blijft remmen.

 

Afgelopen vakantie in Corsica aardig wat bergweggetjes gereden het spul blijft hard remmen en geeft geen krimp als je er echt voor gaat zitten.

 

Afremmen op de motor? Gewoon volle pijp naar beneden en hard aan remmen haha.

 

Enigste nadeel is wel de enome hoeveelheid remstof, maar het moet natuurlijk ergens vandaan komen.

 

Toch staat die grotere schijven wel mega gaaf! 

Ik ben erg benieuwd hoe hard de 330i remmen icm low dust remblokken en hoe de bite is.

 

Krijg je geen sompig gevoel in het pedaal omdat de zuigers van de klauwen groter zijn.

 

 

 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Jan-Willem zei:

Krijg je geen sompig gevoel in het pedaal omdat de zuigers van de klauwen groter zijn.

De combinatie van de 325mm schijven met goeie blokken (bij mij: gegroefde ATE's en EBC RedStuff) plus Goodridgeslangen is goed te doseren.

Het remgevoel vond ik marginaal minder dan met de kleinere schijven/klauwen + Goodridgeslangen: een kwestie van anders doseren, daar wen je snel genoeg aan.

En áls je daar aan gewend bent remt het beter en betrouwbaarder dan het af fabriek gebruikte materiaal.

 

We hebben met deze setup intussen duizenden kilometers aan bergpassen en kronkelweggetjes gereden, en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik te kort kwam. Fading (meegemaakt met de originele setup) is nauwelijks merkbaar, ook niet als je met 30+ graden een hele middag passen rijdt...

 

Dat laatste is wat mij betreft een van dé voordelen van deze modificatie: meer schijfoppervlak = meer hitteafgifte = constanter remgedrag bij lange afdalingen/veel bochten

  • Like 1
Link naar reactie
2 minuten geleden, Jan-Willem zei:

....

Krijg je geen sompig gevoel in het pedaal omdat de zuigers van de klauwen groter zijn.

 

 

 

Niet echt, je moet ietsje harder trappen in het eerste stukje maar ALS je dan verder trapt, duw je het asfalt voor je uit.  Is heel goed te doseren ook.

  • Like 1
Link naar reactie

Ik had dus 300mm schijven en die deden het prima, zelfs met circuitgebruik (ATE Powerdisc icm Ferodo DS2500). Heb de upgrade naar 325mm vooral gedaan voor de looks.

Pedaalgevoel is nagenoeg hetzelfde, de initiële bite is minder maar dat ligt aan de Hawk HPS remblokken. Deze hebben liever iets warmte erin maar stoffen gelukkig veel minder dan de Ferodo's.

 

Deze upgrade moet je niet doen voor remcapaciteit of remgevoel, als het je daarom gaat kun je met je 300mm schijven (en evt andere blokken) prima toe.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.