Ga naar inhoud

330i remmen upgrade op Z3 Coupe 2.8


DutchSpace

Aanbevolen berichten

330i remmen upgrade op Z3 Coupe 2.8

Ola,

heb een compleet setje voorremmen kunnen bemachtigen van een E46 330i om als upgrade te plaatsen. Is eigenlijk onnozel want enige reden is dat met de 18" styling 32 velgen, de normale schijven zo klein lijken. Ik weet dat het plug and play vervangen is maar wilde toch wel even vragen hier;

  • Zijn er anderen die dit ook gedaan hebben?
  • Wat zijn de ervaringen?
  • Wat doe je met de achterremmen? (die zijn redelijk uniek lijkt het)

Dat het niet veel uit zal maken, snap ik dus wel maar daar gaat het me niet om. het is een van de weinige cosmetische ingrepen die ik nu in mijn hoofd heb geplaatst als must-have...

aangepast door DutchSpace
Link naar reactie

1 - ja :whistle:

2 - wat beter doseerbaar remgevoel, minder last van fading (deze zomer getest in Alpen en Dolomieten) versus origineel

3 - ik heb alleen blokken (EBC RedStuff) en schijven (gegroefde Brembo's iirc) opgewaardeerd

 

(4 - rondom zaten er al Stahflex-leidingen op, die ook een - zij het kleine - positieve invloed op remgevoel hadden)

  • Thanks 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik heb toevallig ook een set 330i remklauwen liggen als projectje voor de winter. Schoonmaken, kleurtje erop en dan samen met nieuwe schijven en blokken monteren.

Voor mij is het ook vooral cosmetisch maar ik zie het ook als een goedkope remupgrade. Ik bezoek nog wel eens een trackday en elk beetje extra remcapaciteit is dan mooi meegenomen. Ik heb ook wel eens gekeken naar een big brake kit maar dan ben je meteen meerdere duizenden euro's verder 🙄

De achterremmen zijn inderdaad redelijk uniek met die geïntegreerde trommels voor de handrem. Als je die wilt upgraden zul je veel meer componenten moeten gaan vervangen.

aangepast door MadMarky
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Zeker een mooie upgrade! 

Ik vind het alleen zelf jammer dat ze zo zwaar zijn.

 

Zelf heb ik geupgrade naar Z3 3.0 schijven ( 300mm ) met de bijbehorende brackets, staalomvlochten remleidingen en EBS yellowstuff blokken.

 

Dat remt al flink harder dan origineel en geeft geen krimp met lekker door rijden.

 

Achter zou 296x19mm mooi zijn.

Maar helaas kom je met de hoogte van de Z3 2.8 en 3.0 schijf niet lekker uit aangezien de naaf verder naar buiten staat.

 

Ik heb wel een keer iets uitgedacht, een e46 328i schijf achter is 294x19mm en geventileerd.

Alleen is die minder hoog dan de Z3 2.8 en 3.0 schijf.

 

De trommel voor de handremschoenen is wel gelijk.

Net als de remklauw zelf.

( de e46 heeft wel een andere bracket zodat de geventileerde schijf er tussen past )

 

Mijn idee is om achter de ankerplaat een spacer te monteren zodat de ruimte tussen de schijf en de ankerplaat origineel blijft.

 

Dan met een adapter de remklauw monteren.

Scheelt dat je daar wel enorm veel ruimte voor hebt omdat de remklauw verder richtinf het wiel komt.

 

Van een massieve 272x10mm schijf naar een 294x19mm geventileerde schijf.

 

 

 

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie
Op 12-11-2018 om 20:44 zei MadMarky:

Ik bezoek nog wel eens een trackday en elk beetje extra remcapaciteit is dan mooi meegenomen. Ik heb ook wel eens gekeken naar een big brake kit maar dan ben je meteen meerdere duizenden euro's verder 🙄

 

Waarom heb je geen remblokken overwogen die ook geschikt zijn voor circuitgebruik op de originele remschijven? Dat scheelt in ieder geval relatief veel onafgeveerd gewicht ten opzichte 330i remschrijven. En bovendien remmen ze bij hogere temperaturen beter dan gewone blokken i.c.m. 330i remschijven.

aangepast door Emi
Link naar reactie
14 uur geleden zei Jan-Willem:

Ik heb wel een keer iets uitgedacht, een e46 328i schijf achter is 294x19mm en geventileerd.

.....Van een massieve 272x10mm schijf naar een 294x19mm geventileerde schijf.

 

 

 

ik denk dat meer mensen graag zouden willen weten hoe dat afloopt. Hou je ons op de hoogte? (ik peuter ze alvast van mijn donor-328 af....)

aangepast door DutchSpace
Link naar reactie
15 uur geleden zei Emi:

 

Waarom heb je geen remblokken overwogen die ook geschikt zijn voor circuitgebruik op de originele remschijven? Dat scheelt in ieder geval relatief veel onafgeveerd gewicht ten opzichte 330i remschrijven. En bovendien remmen ze bij hogere temperaturen beter dan gewone blokken i.c.m. 330i remschijven.

 

Blokken scheelt enorm, de bite is echt super.

De bite is sowieso beter dan met 330i schijven en standaard blokken.

 

Of uit eindelijk ook harder remt durf ik niet te zeggen, de blokken zijn flink groter en de schijven ook.

Warmte word beter verdeelt.

 

Wil best wel een keer een testje doen met iemand die met 330i remmen rijd.

 

300mm met EBC yellowstuff

325mm met standaard blokken

 

 

 

 

 

Link naar reactie
2 uur geleden zei DutchSpace:

ik denk dat meer mensen graag zouden willen weten hoe dat afloopt. Hou je ons op de hoogte? (ik peuter ze alvast van mijn donor-328 af....)

 

Kan nog wel even duren, momenteel ben ik nog tevreden met mijn huidige setup.

Al zal het wel een stuk mooier staan met 296mm achter.

 

Ik ken wel iemand die vaker remklauw adapters maakt.

Als je hem een complete 2.8 draagarm aan levert met de schijf en remklauw kan hij daar wel iets voor maken.

Wel zo dat L&R gelijk is, dat is het makkelijkste en goedkoper.

Mocht je zijn nummer willen dan mag je mij een pb sturen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 1-1-2019 om 21:15 zei Emi:

 

Waarom heb je geen remblokken overwogen die ook geschikt zijn voor circuitgebruik op de originele remschijven? Dat scheelt in ieder geval relatief veel onafgeveerd gewicht ten opzichte 330i remschrijven. En bovendien remmen ze bij hogere temperaturen beter dan gewone blokken i.c.m. 330i remschijven.

Wie zegt dat ik dat al niet heb?

Ik rij nu met ATE powerdiscs en Ferodo DS2500 blokken, voor de 330i remklauwen wil ik wederom ATE schijven gebruiken en EBC yellowstuff eens gaan proberen.

Link naar reactie
Op 1-1-2019 om 18:58 zei Jan-Willem:

Zeker een mooie upgrade! 

Ik vind het alleen zelf jammer dat ze zo zwaar zijn.

 

 

Als je de 330i standaard remschijven te zwaar vindt, heeft bmw ook een performance optie daarvoor met een semi floating aluminium kern. Die is waarschijnlijk lichter dan een 300mm schijf en kan ook meer hitte aan (floating)

Dat is dus eigenlijk een e46 m3 schijf maar met iets gewijzigde maatvoering.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-Cabrio/Europe/330Ci-M54/L-N/mar2004/browse/brakes/front_wheel_brake_disc_perforated/

 

Ja idd! Mooie upgrade.

scheelt toch weer bijna 2.5kg per kant aan roterende massa.

Die schijven wegen 7.6KG per stuk.

 

De 300mm set is 6.7KG dus zelfs niet heel veel lichter.

 

Ik heb 2 e46 M3 klauwen liggen, maar die zijn best zwaar.

Die van een 330i zullen wel vergelijkbaar zijn kwa gewicht.

 

Tot nu toe gaat het wel prima, verschillende mooie bergweggetjes gereden en een flink stuk in de eifel.

 

Maar het staat wel een stuk mooier paar grote schijven rondom.

 

 

Link naar reactie

Vergeet ook niet dat de 325mm schijven dikker zijn. Die hebben dus of meer thermische massa of grotere koelkanalen, dus zullen minder warm worden.

 

M.i is het wel verstandig de achterschijven te vergroten als je de voorschijven ook erg vergroot. De schijfdiameter heeft invloed op de rembalans. Als je de schijven voor vergroot, verleg je de rembalans meer naar voren. Voor de veiligheid is dat niet zo'n issue (rembalans meer naar achteren is gevaarlijker; je wilt absoluut niet dat je achterwielen als eerste blokkeren), maar je kan je afvragen of het nut heeft. Je neemt dan namelijk beschikbare remkracht weg van de achterwielen en gaat de voorste remmen meer belasten.

 

Veel bmw's gebruiken schijfcombinaties 300x294 en 325x320, dus achter vrijwel even grote remmen als voor. Daar is de pistondiameter (van de klauwen) en hoofdremcylinder (pistondiamters in hoofdremcylinder), de andere 2 factoren in rembalans (naast frictie-eigenschappen), natuurlijk ook op afgestemd.

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

Voor de liefhebbers van grote schijven: Het wordt wat krap als er ook nog een klauw tussen moet. Maar zo groot is een E60 M5 remschijf (13.5 kg!) op een 17'' E46 M3 wiel :52_fearful:.

 

ZSpWiSx.jpg

Link naar reactie
Op 3-1-2019 om 17:44 zei Emi:

Voor de liefhebbers van grote schijven: Het wordt wat krap als er ook nog een klauw tussen moet. Maar zo groot is een E60 M5 remschijf (13.5 kg!) op een 17'' E46 M3 wiel :52_fearful:.

 

 

Tempting.... tempting....!

Link naar reactie
Op 3-1-2019 om 15:26 zei Jan-Willem:

http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-Cabrio/Europe/330Ci-M54/L-N/mar2004/browse/brakes/front_wheel_brake_disc_perforated/

 

Ja idd! Mooie upgrade.

scheelt toch weer bijna 2.5kg per kant aan roterende massa.

Die schijven wegen 7.6KG per stuk.

 

De 300mm set is 6.7KG dus zelfs niet heel veel lichter.

 

Ik heb 2 e46 M3 klauwen liggen, maar die zijn best zwaar.

Die van een 330i zullen wel vergelijkbaar zijn kwa gewicht.

 

Tot nu toe gaat het wel prima, verschillende mooie bergweggetjes gereden en een flink stuk in de eifel.

 

Maar het staat wel een stuk mooier paar grote schijven rondom.

 

 

Kijk, hier hebben we wat aan.

Heb nog geen schijven besteld en deze lijken een mooie optie, lager gewicht is altijd mooi meegenomen.

Maar hoe kom je aan 2,5KG per kant? Volgens die site gaat het om 7,6 vs 8,9 kilo per schijf, dus 2,6KG totaal.

 

edit:

Ekris heeft ze ook, alleen wel prijzige dingen met €200 per schijf 

 

Op 3-1-2019 om 17:28 zei GuidoK:

Vergeet ook niet dat de 325mm schijven dikker zijn. Die hebben dus of meer thermische massa of grotere koelkanalen, dus zullen minder warm worden.

 

M.i is het wel verstandig de achterschijven te vergroten als je de voorschijven ook erg vergroot. De schijfdiameter heeft invloed op de rembalans. Als je de schijven voor vergroot, verleg je de rembalans meer naar voren. Voor de veiligheid is dat niet zo'n issue (rembalans meer naar achteren is gevaarlijker; je wilt absoluut niet dat je achterwielen als eerste blokkeren), maar je kan je afvragen of het nut heeft. Je neemt dan namelijk beschikbare remkracht weg van de achterwielen en gaat de voorste remmen meer belasten.

 

Veel bmw's gebruiken schijfcombinaties 300x294 en 325x320, dus achter vrijwel even grote remmen als voor. Daar is de pistondiameter (van de klauwen) en hoofdremcylinder (pistondiamters in hoofdremcylinder), de andere 2 factoren in rembalans (naast frictie-eigenschappen), natuurlijk ook op afgestemd.

De achterschijven ook upgraden zou idd de beste optie zijn, maar helaas is dat bij een Z3 wat lastiger door de geïntegreerde remtrommel. Dit wijkt af tov nieuwere BMW's en is niet zomaar te vervangen door bijv E46 onderdelen.

aangepast door MadMarky
Link naar reactie
2 uur geleden zei MadMarky:

De achterschijven ook upgraden zou idd de beste optie zijn, maar helaas is dat bij een Z3 wat lastiger door de geïntegreerde remtrommel. Dit wijkt af tov nieuwere BMW's en is niet zomaar te vervangen door bijv E46 onderdelen.

 

Volgens mij heeft alles tot 300mm dezelfde trommeldiameter bij bmw (160mm), daarboven wordt alles 185mm.

 

Ik heb bij mijn z4 dus een ombouw gemaakt van 160 naar 185mm (ik rij achter met 320x22 schijven)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
Op 7-1-2019 om 14:30 zei MadMarky:

Kijk, hier hebben we wat aan.

Heb nog geen schijven besteld en deze lijken een mooie optie, lager gewicht is altijd mooi meegenomen.

Maar hoe kom je aan 2,5KG per kant? Volgens die site gaat het om 7,6 vs 8,9 kilo per schijf, dus 2,6KG totaal.

 

edit:

Ekris heeft ze ook, alleen wel prijzige dingen met €200 per schijf 

 

De achterschijven ook upgraden zou idd de beste optie zijn, maar helaas is dat bij een Z3 wat lastiger door de geïntegreerde remtrommel. Dit wijkt af tov nieuwere BMW's en is niet zomaar te vervangen door bijv E46 onderdelen.

 

Je hebt gelijk, ik bedoelde in totaal 2.5kg aan roterende massa.

Heb je ook op ebay.de gekeken en op de onderdeel nummers gezocht?

De schijven ( ATE ) voor een e46 M3 incl blokken kosten daar €350 voor de voorkant.

 

Op 7-1-2019 om 16:34 zei GuidoK:

 

Volgens mij heeft alles tot 300mm dezelfde trommeldiameter bij bmw (160mm), daarboven wordt alles 185mm.

 

Ik heb bij mijn z4 dus een ombouw gemaakt van 160 naar 185mm (ik rij achter met 320x22 schijven)

 

X5 V8 schijven? 

Groot zat in iedergeval! 👍

Link naar reactie

Nee, ik gebruik (achter) toevallig een schijf van een X3 waar ik met de draaibank een lipje vanaf heb gedraaid. De z4 heeft daar een hele diepe trommel op zitten en van een X3 kwam die het dichst in de buurt. (z4 heeft een grotere spoorbreedte achter dan een e46, dus vandaar dat achter geen e46 schijf past).

 

Voor rij ik òf met zo'n e46 performance schijf, of met een e46 m3 schijf, dat weet ik geeneens zeker welke. (die schijven zijn ook vrijwel hetzelfde, de 1 is geloof ik iets dikker dan de ander....). En dat met 6/2 pots Brembo klauwen (van zo'n 135i performance pack)

Link naar reactie
Op 8-1-2019 om 18:56 zei Jan-Willem:

 

Je hebt gelijk, ik bedoelde in totaal 2.5kg aan roterende massa.

Heb je ook op ebay.de gekeken en op de onderdeel nummers gezocht?

De schijven ( ATE ) voor een e46 M3 incl blokken kosten daar €350 voor de voorkant.

 

Heb nog eens verder rondgezocht, het goedkoopst zijn ze bij enkele Duitse webshops. €160 per schijf en €30 verzendkosten.

 

Op 7-1-2019 om 16:34 zei GuidoK:

 

Volgens mij heeft alles tot 300mm dezelfde trommeldiameter bij bmw (160mm), daarboven wordt alles 185mm.

 

Ik heb bij mijn z4 dus een ombouw gemaakt van 160 naar 185mm (ik rij achter met 320x22 schijven)

 

Trommeldiameter zal wel maar het gaat om de naaf, bij een Z3 ligt de remschijf maarliefst zo'n 75mm verdiept. Zie bijgevoegde foto als voorbeeld. Bij de remmen van een E46 is de trommel veel minder diep.

Heb op facebook wel eens foto's gezien van iemand met E46 achterremmen maar die heeft zelf een adapter laten maken voor op de naaf.

 

rem_achter.thumb.JPG.4ffea65ef09f5a457355d9e377f796a0.JPG

Link naar reactie

Ja bij de z4 is dat vergelijkbaar (63mm)

Gewoon goed zoeken naar vergelijkbare schijf die passend te maken is. Die x3 schijf kwam bij mij natuurlijk ook niet aanwaaien, daar heb ik ook wat onderzoek voor moeten doen (niemand in de wereld had die conversie natuurlijk die ik deed met bmw performance klauwen; ik was de eerste destijds)

Link naar reactie
22 uur geleden zei MadMarky:

Trommeldiameter zal wel maar het gaat om de naaf, bij een Z3 ligt de remschijf maarliefst zo'n 75mm verdiept. Zie bijgevoegde foto als voorbeeld. Bij de remmen van een E46 is de trommel veel minder diep.

Heb op facebook wel eens foto's gezien van iemand met E46 achterremmen maar die heeft zelf een adapter laten maken voor op de naaf.

 

rem_achter.thumb.JPG.4ffea65ef09f5a457355d9e377f796a0.JPG

 

Bij deze setup zijn er sowieso andere naven gebruikt.

Bij een e30 word er wel is met een 5 gaats conversie e90 naven gebruikt icm e46 328i schijven en een adapter voor de remklauw.

 

Persoonlijk zou ik de naaf origineel willen houden en een adapter achter de ankerplaat maken.

 

Een adapter voor de remklauw is sowieso noodzakelijk.

Aangezien de klauw een stuk verder naar buiten komt.

 

Z4 schijven zijn idd een stuk hoger en komen meer in de buurt van de Z3 2.8 / 3.0 achter schijven.

 

 

Link naar reactie

Ze hebben die hoge schijven nodig omdat ze een bredere naaf monteren om zodoende meer spoorbreedte te creëren op een draagarm/achteras van hun 'personenautobroertje'

Eigenlijk een beetje een fabrikantenmanier van een spacer 🙂

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.