Ga naar inhoud

G29 Z4 M40i doet nordschleife in 7:55


GuidoK

Aanbevolen berichten

G29 Z4 M40i doet nordschleife in 7:55

Filmpje van de nieuwe Z4 die een Nurburgring-Nordschleife tijd van 7:55 neerzet.

Dit is een zg. full lap, dus geen BGT tijd.

Ter vergelijk: dit is 3 seconde sneller dan de M2 dus best knap:

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
3 minuten geleden zei Individual:

Het is een beetje jammer dat de Staatsloterij fout op fout stapelt en er zodoende deze maand wederom geen aanzienlijk bedrag aan mij is overgemaakt. 

Je hebt nog een paar maanden voorat ie in de showroom staat 🙂

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Toch reageert het blad EVO op de standaard Z4 G29 anders.

Het had inderdaad de ultieme kans geweest om met de 6-cilinder het verschil te maken.

"quote"

However, the initial perception of driving the Z4, and indeed of much of the time spent with it, is one of disappointment. That’s not to say it’s a bad car, far from it, but it is very much an undemanding one, and there are plenty of occasions when you’re simply drifting along in the Comfort setting, the engine all but inaudible, the steering lifeless and the auto slurring gears itself, when you wonder if you’re actually in a sports car at all.

This sector of the sports car market is looking pretty thin at the moment, with the Porsche 718 Boxster ruling the niche. Given the Porsche’s hugely underwhelming four-cylinder engine, this was the perfect time to strike for BMW, but the Z4 has the feel of a car that doesn’t know whether it should be fighting the 718 or appeasing its traditional boulevardier clientele.
 

Link naar reactie
  • Administrator

Die Ivo. Zo hoor je hem een hele tijd niet op het forum, maar als hij iets positiefs over Porsche kan zeggen is hij er meteen bij! 😘😘😘

 

On topic weer: wel goed om ook eens een ander geluid te horen zoals dat van EVO. Nou is het merendeel van het publiek op dit forum natuurlijk ook type "boulevardier clientele" (mooie term!) / omroep MAX adept. Vanuit dat perspectief is het misschien juist wel een slimme keuze van BMW om niet al te gek te doen ...

Link naar reactie

^ Zo positief zijn ze niet over Porsche. 

 

Vind de kritiek op de Z4 ook wat apart. Aan de ene kant vinden ze het geen echte sportauto, aan de andere kant beklagen ze zich over de hoorbaarheid van de motor. Wat wil je dan? Een fluisterstille sportwagen?

 

En inderdaad; voor mij is het geen nadeel als de auto 'undemanding' is. Liever dat dan een auto die zo listig en inspannend is dat je na iedere rit het zweet uit de cabine moet hozen. 

Link naar reactie

Maar ja, als ze de motor van de 718 underwhelming vinden dan weet ik niet wat hun maatstaf is.

Want de 718 is met name 1 ding: bloedsnel.

Ze geven voor de standaard 718 300pk op en de S variant 350pk, Maar als je acceleratiefilmpjes ziet op youtube, dan zie je dat die auto alles behalve 'underwhelming' is.

Een voorbeeldje: mijn auto (380 pk) doet 0-200 in 16,4 sec. Dit is gemeten met een 10hz gps, dus erg nauwkeurig (geen tellerafwijking etc), waarbij ik in de 1 geen volgas geef anders verlies ik tractie. En natuurlijk zonder launch control (ATC staat ook uit, met ATC aan is ie langzamer). In theorie (als er dus voldoende grip is op de achterwielen) zou hij nog ietsje sneller kunnen zijn (0-5-1sec)

Een merc cla 45 amg (380pk) doet 0-200 in  17.34 sec. Hierbij klok ik tot 205km/u ivm tellerafwijkingen. Uiteraard met launch control, 4wd en veel geavanceerdere ATC (dus 100% grip_.

Dit klopt ook wel met wat ik op de autobahn gemerkt heb (cla45amg rijders willen kennelijk graag racen met 15 jaar oude bmw's :laugh:). Ik kan zo'n ding goed bijhouden maar de één is niet overduidelijk sneller dan de ander...

Maar een standaard 718 is exact even snel! En daar geeft porsche maar 300pk voor op. Ik durf hier wel te beweren dat de 718 de snelste 'normale' auto is met 300pk (dus even een superexclusieve ultralight zoals donkervoort etc daargelaten).

Maar neem je een 718s, die doet 0-200 in 13,5(!) sec. Normaal doen alleen autos met ver in de 400pk dat. Sterker nog, een M4 haalt dat geeneens; die doet de 0-200 in ca 14,3 sec (launch control),

En ook dat klopt met mijn bevindingen: op de autobahn kan ik een 718s tot 150km/u redelijk bijhouden, maar bij 150 schakel ik over naar de 4, en het lijkt wel alsof de porsche dan helemaal geen versnellingsbak heeft, want die accelereert bij die snelheid gewoon even snel door.

Als je filmpjes op youtube timed, zie je ook dat een 718s sneller op de 200 zit dan de standaard 991 (die dus een grotere 6cyl turbo heeft).

 

Het enige waarin die 718 motor 'underwhelming' is, is wellicht het geluid (een 4 cyl met turbo heeft helaas niet meer die karakteristieke atmosferische 6cyl boxer huil).

Maar goed, als EVO die motor daarom 'underwhelming' vindt (sterker nog: "hugely underwhelming"), dan neem ik dat blad niet serieus, en je vraagt je dan ook af hoe serieus hun conclusie van de nieuwe z4 is.

Link naar reactie
22 uur geleden zei Individual:

^ Zo positief zijn ze niet over Porsche. 

 

Vind de kritiek op de Z4 ook wat apart. Aan de ene kant vinden ze het geen echte sportauto, aan de andere kant beklagen ze zich over de hoorbaarheid van de motor. Wat wil je dan? Een fluisterstille sportwagen?

 

En inderdaad; voor mij is het geen nadeel als de auto 'undemanding' is. Liever dat dan een auto die zo listig en inspannend is dat je na iedere rit het zweet uit de cabine moet hozen. 

 

Ze beklagen zich over de niet-hoorbaarheid van de motor. Te weinig geluid dus.

 

Verder is het maar net wat je wilt. cruiser of sportwagen.

 

Ik heb met de Z4 35is een cruiser met acceptabel comfort, veel vermogen en redelijke wegligging.

Dat is ook wat ik wilde hebben.

Racen doe ik niet meer.

Even een dagje Eifel of een paar dagen Alpen vergt voor mijne tere gestel het aanwezige comfort.

De PKaas en koppel zijn leuk voor wat sprintjes.

Het geluid is heerlijk.

Topsnelheid, of eigenlijk alles voorbij 150km/u interesseert me geen bal.

Verder is de E89 gewoon te zwaar voor een sportwagen. Daar zie je ook de winst van de Porsches. Lichter en beter chassis.

 

Pak de Mazda MX-5 met de 184pk eens.

1005 kilo.

Maakt 'em niet toch een sprintmonster met 6.5s naar 100km/u. Maar is niet slecht.

En door z'n lage gewicht wel heel hard door de bocht.

Echt een leuke cabrio. 

Alleen wat krapjes 🙂 

 

Is maar net wat je zoekt.

 

 

Link naar reactie
14 minuten geleden zei Individual:

 

Nee hoor. Er staat "the engine all but inaudible". Oftewel: de motor is allesbehalve onhoorbaar. :smile:

 

 "all but" betekent niet  "allesbehalve", wat je als letterlijke vertaling zou kunnen denken, maar "bijna / welhaast" of in 't Engels "nearly". 

 

Niet het verder veel uit maakt.

 

Een motor met een fors geluid in een sportwagen zal niet snel tot afkeur (van de liefhebbers) leiden.

 

aangepast door PHS
Link naar reactie

Wat ik me ook afvraag is wie dat vond bij EVO.

Bijv. Steve Sutcliffe die veel testwerk/circuitwerk doet voor o.a. EVO reed de z4 al voor de bekendmaking en hij vond het echt een goede auto. Die video was destijds wel voor auto express ipv EVO, maar desondanks ook op EVO.co.uk gepubliceerd:

https://www.evo.co.uk/bmw/z4/21305/new-2019-bmw-z4-review-first-drive-of-z4-prototype

Toch raar dat 'ze' hun mening 180 graden draaien..

 

Dit schreven ze toen:

Good steering feel, entertaining handling, decent ride quality, sounds good, strong performance

 

Consistent zijn ze daar iig niet.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
40 minuten geleden zei Jan-Willem:

Snelle BMW cabrio! 

 

Toch wel bizar

Hmm , ws is die fwd helemaal purpose built en dan heb je t over een heel ander beestje dan een wegauto met meer pk,s dan gemiddeld.

Zo gek is het denk ik niet.

 

 

 

aangepast door sandere39
Link naar reactie
1 uur geleden zei Jan-Willem:

Toch wel bizar dat je met een beetje pech opgedrukt kan worden door een fwd met 275/280pk.

 

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/seat-leon-st-cupra-280-sets-new-nürburgring-lap-record

 

 

 

Da's toch niets nieuws meer? Sinds de FWD war zijn die dingen bloedsnel geworden. Ze zijn doorgaans ook 200-300kg lichter. (De nieuwe z4 weegt volgens bmw ook weer dik 1500+kg wat eigenlijk natuurlijk veel te zwaar is voor een sportwagen van deze maat)

Link naar reactie
3 minuten geleden zei GuidoK:

 

 een sportwagen van deze maat)

Hmm ik zou eerder de term sportieve wagen gebruiken Guido ,ik denk dat de nieuwe z te wollig is om hardcore prestaties te leveren maar ja comfort is ook heel belangrijk voor de meesten.

 

Link naar reactie

ik dacht het niet 😁

 

Maar je hebt wel gelijk dat de z4 een beetje een ouwe lullenbak geworden is na de e85.

Dat proberen ze nu wel tegen te gaan, maar ze moeten van zó ver komen....:schater:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Maar ffe serieus , een z4

7 minuten geleden zei GuidoK:

ik dacht het niet 😁

 

Maar je hebt wel gelijk dat de z4 een beetje een ouwe lullenbak geworden is na de e85.

Dat proberen ze nu wel tegen te gaan, maar ze moeten van zó ver komen....:schater:

Pff bijdehandje...  ik meen mij te herinneren dat iemand mij maar net aan bij kon houden op een circuit in belgie,,, met mn ouwelullen bak 😎

Link naar reactie

Is moeilijk te zien hè... .als je iemand een halve kilometer voorsprong geeft :wink:

Je kan 100m inlopen en 100m uitlopen zonder goed het verschil te zien.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.