Ga naar inhoud

Weer eens een demper vraag


Aanbevolen berichten

Weer eens een demper vraag

Sinds kort ben ik de trotse bezitter geworden van een z3 2.2 uit 2000. Rijd prima, alleen een erg zweverig gevoel en erg onrustig in de bochten (in vergelijking met de 1.8 die ik hiervoor had). Voor mij reden genoeg om de ophanging eens onder handen te nemen. Over alle rubbers kogels etc. heb ik meer dan genoeg kunnen vinden, de dempers/veren is waar het voor mij wat onoverzichtelijk wordt.

 

Voor dempers is het in de basis voor mij wel duidelijk, het wordt een set van Bilstein. De eeuwenoude vraag, welke? doemt nu op. De auto is vanuit de fabriek geleverd met een M-onderstel, en ligt bij mijn weten dus 15 mm lager dan de standaard hoogte. Is ook te zien en de hoogte vind ik eigenlijk wel mooi. De vraag is uiteindelijke als ik een set B8 dempers bestel past dit met de huidige M veren of ben ik "verplicht" naar B6 te gaan (als ik de fabrieks veren behoud).

  

Link naar reactie
  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heb je coilovers overwogen?

Als de veren nog origineel zijn, zijn die waarschijnlijk na 18 jaar ook niet meer helemaal je dat. 

Voor de kosten van nieuwe dempers + veren kan je ook naar een schroefset kijken.

Als ik me niet vergis hebben forumleden @Scorpion en @BMW-Z-CSi niet zo lang geleden een betaalbaar KW-derivaat op de kop getikt, misschien kunnen die je meer vertellen?

 

En terug naar je vraag: bij mijn weten kan je B6'en met OEM-veren combineren, o.a. Turner suggereert dat dat goed gaat: https://www.turnermotorsport.com/e/p-1952-bilstein-b6-performance-front-left-strut-e36-692-98-z3-97-03/

Link naar reactie

Dank voor het antwoord, veren stonden al wel op het lijstje, maar de intentie (geen eis) was om er weer origineel onder te plaatsen. 

 

Schroefsets gaan mij een beetje boven de pet, ik denk dat de meerwaarde van een schroefset aan mij niet besteed is omdat ik ze waarschijnlijk 1x  instel en zo laat ☺️ 

B6 of een B12 set gaat het dan worden als je bilstein wordt (nog eventjes doorsparen nu eerst dit weekend de remmen doen) 

 

En als ik coilovers had ik nog niet naar gekeken, doet dat hele spannende dingen met rijeigenschappen of is het puur voor de looks? 

Link naar reactie
38 minuten geleden zei Edwinjpb111:

En als ik coilovers had ik nog niet naar gekeken

Coilovers = schroefset

 

Ik heb zelf jaren terug, toen originele M-veren/-dempers versleten waren voor een KW V1 schroefset gekozen.

Die is één keer goed ingesteld (door de huisdokter van dit forum) en heeft ons intussen al zo'n 50-60.000 kilometer rijplezier bezorgd.

 

't Zal ietsje stugger zijn dan een set met conventionele veren/dempers, maar met als voordeel dat je rijhoogte en demper-rebound precies naar wens kan instellen.

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Een B12 setje nemen, kost de helft van een "fatsoenlijke" schroefset en is nog redelijk comfortabel.

Iets lager dan origineel maar wel een bruikbare hoogte in het dagelijkse verkeer.

 

Wel ff shoppen in Duitsland scheelt een paar €100 dan wanneer je de set in Nederland koopt.

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.