Ga naar inhoud

E85 gaan gebruiken als daily


haroldv

Aanbevolen berichten

E85 gaan gebruiken als daily

Hi,

 

Ik ben een bofkont met mijn zakelijke auto (G30 540i) waar maar 1 kritisch punt over te vermelden is: de f*cking hoge bijtelling 😉
Dit jaar echter besloten maar eerst met volle teugen van deze auto te genieten. Maar volgend jaar, tja, beetje verstand is ook wel belangrijk.
Nu heb ik prive een E85, waar ik ook emotioneel veel mee heb (sinds 4 jaar, op vakantie mee geweest, leuke tripje mee gemaakt).
Idee is nu (kan veranderen), om prive in de E85 te gaan rijden. Ik heb weinig situaties waarbij ik meer dan 1 passagier mee moet nemen en daarvoor meldt ik me gewoon aan bij Greenwheels. En/of leen/huur ik een auto. Dat kan met gemak uit tov de bijtelling die ik nu betaal.

Dan de vraag:
Wat is jullie advies, tav de E85: moet ik een hardtop kopen? Kan de stoffen dak de winter aan? Zijn er andere tips/adviezen?
Best budget voor wat extra TLC, maar wat is (on)zinnig?
Eea is wel online te vinden, maar ja...op internet staat veel, ook veel onzin.

 

Als het niet bevalt, dan toch maar een E89 kopen? Is wel meer auto, qua luxe, maar ik hou juist van de E85 om zijn roadster eigenschappen en gezien de historie.

 

Any thoughts?

Link naar reactie
  • Administrator

Hoeveel km per jaar ga je er mee rijden?

 

Ik heb een aantal jaar de opvolgende Z4’s als daily gehad en reed daar toen zo’n beetje 15 a 25 dkm per jaar mee. Ging prima, ook bij echt winterweer (met de huidige niet meer gedaan, met de vorige volop).  Vriend van me heeft dat ook gedaan voor zo’n 20 dkm per jaar.

 

Een hardtop kan, maar hoeft niet per se. Hangt vooral af van of je auto normaal buiten staat of onder een carport / in een garage. Bij die vriend van me (auto 24/7 buiten, tochtige nieuwbouwwijk) werd  het dak rond de carrosserie heel snel algengroen en de rest verweerde ook sneller. Ik (toen: 80% garage, 20% buiten slapen) heb daar nooit last van gehad.

 

Wel zou ik zorgen dat je er ook winterbanden bij hebt als je hem altijd wilt kunnen gebruiken.

 

Als alternatief: voor het jaarlijkse bedrag van de bijtelling kun je ook wel een andere, meer hedendaagse auto op de weg houden. Is voor je dagelijkse verkeer iets minder spartaans. 

Link naar reactie

Hi, thx

 

Denk zo'n 10k max, auto staat thuis droog. Goed idee, logisch, winterbanden. Mooi kans om weer nieuw/ander setje velgen te proberen 😉

Een andere hedendaagse auto heb ik over nagedacht, vind het beetje heftig om 3 auto's hebben/rijden. Vandaar de gedachte (plan B) om dan maar een E89 te kopen.
3/4 cabrio is me té. Heb die ruimte vrijwel niet nodig en is nog verder van een roadster vandaan. 

Link naar reactie

Kan de E89 alleen maar van harte aanbevelen. Is mijn dagelijkse auto en gewoon een ontzettend fijne auto, ik raak geen andere meer aan nu. Alleen de hondenauto om begrijpelijke redenen.

 

Niet om lelijk te praten over de E85, maar het zijn allemaal inmiddels oude auto’s. Sterker, een vroege E89 heeft er al bijna een decennium op zitten.

Link naar reactie

Afhankelijk van de leeftijd van je E85 is er mogelijk nog een interessante optie. De auto dient dan wel 15 jaar oud te zijn. Als je de auto dan aan de zaak verkoopt voor bijvoorbeeld 9000,- dan heb je deze privé in je hand en vervallen tevens onderhoud en brandstof privé. Keerzijde is een jaarlijkse bijtelling van 35% x 9000,-

Link naar reactie
19 minuten geleden zei Juriaan81:

Afhankelijk van de leeftijd van je E85 is er mogelijk nog een interessante optie. De auto dient dan wel 15 jaar oud te zijn. Als je de auto dan aan de zaak verkoopt voor bijvoorbeeld 9000,- dan heb je deze privé in je hand en vervallen tevens onderhoud en brandstof privé. Keerzijde is een jaarlijkse bijtelling van 35% x 9000,-

 

Is idd een mogelijkheid, niet voor mij. Vraag me ook af of je überhaupt wel 2 auto's als bijtelling kunt hebben. 

Link naar reactie
  • Administrator

Oh, dus als ik het goed begrijp hou je de 540 er wel zakelijk bij?

 

Tsja, wat is veel: ik heb er hier ook 3 staan. Twee voor dagelijks gebruik en de Z4 als hobby voor nog geen 5k p/j. Zeker nu die 15 jaar is en naar hartelust te schorsen is, kost de Z4 geen deuk meer als je hem weinig gebruikt. Voordeel is dat het dan ook echt bijzonder is als je hem gebruikt.

 

Een E89 is gewoon een auto met een ander karakter: geen gooi- en smijt scheurijzertje, maar een comfortabele cruiser. Het is hoogst persoonlijk, maar dan heb ik dus liever mijn E91 voor dagelijks verkeer: kun je nog eens wat meenemen  (met de wetenschap dat de E85 in de garage staat te wachten op mooi weer). En een late E91 met niet al te veel km kost ook minder dan jouw bijtelling over een periode van zeg drie jaar ...

Link naar reactie

ik heb 2 jaar mijn E85 als daily gebruikt en dat ging prima. +/- 20.000 per jaar. inderdaad met winterbanden (op aparte velgen, dan wisselde ik zelf). hardtop heb ik nooit gehad en de auto stond altijd buiten. wat 2.5si schrijft herken ik wel, dak verweerde sneller, maar regelmatig onderhouden en het was goed te doen. verder ook regelmatig de auto afspoelen (moet met iedere auto). qua techniek is een E85 niks anders dan een 3 serie uit dezelfde periode (e46) dus daar hoef je het niet voor te laten. grotendeels aluminium dus qua roest hoef je ook niet al te bang te zijn. 

 

qua zakelijk of niet: als het kan zou ik de 540 volledig op de zaak zetten, dus 0% bijtelling. dan ook GEEN METER er prive mee rijden. en dan de E85 prive ernaast. van het geld wat je aan bijtelling uitspaart (22% over een 540 zal aardig wat zijn) kun je volgens mij prima die Z4 rijden.

 

ik heb de mijne weggedaan voor het praktische van een E91 (3 serie touring) en omdat met die kilometers het speciale van de Z4 er wel een beetje af gaat, wat ik zonde vind. wat ik nu ook merk is dat de E91 rustiger rijdt op de snelweg (Waarschijnlijk door de langere wielbasis) en minder herrie maakt.

aangepast door vester86
Link naar reactie

Ik heb de E89 als enige auto en daarvoor had ik de E85 als enige auto. Dat wil niet zeggen dat ik er elke dag mee rij (hoewel... de laatste tijd met de E89 wel heel veel), maar dat zul jij ook niet doen. Als je de 5 hebt voor zakelijk gebruik, dan zul je met de Z de boodschappen en de familiebezoekjes doen? Dat moet makkelijk kunnen. En dat kan ook goed zonder hardtop (mits de auto binnen mag slapen) en zonder winterbanden.  

  • Like 1
Link naar reactie

Hi,

 

bedankt voor de reacties. Inderdaad, de 540i blijft mijn zakelijke auto, mijn definitie van daily ride is dus onjuist overgekomen.
De 540i als zakelijk, en de E85 als privé auto, waardoor ik geen bijtelling voor de 540 hoef te betalen. Da's het plan.

 

Een E91 rijden is niet nodig, ik heb echt die ruimte niet nodig (max 2-3x per jaar). Kinderen vrijwel uit huis, gaan steeds minder mee, zelfs boodschappen worden gebracht.

Dus dan blijft er weinig over. En zoals bedacht: als ik een keer met z'n allen weg moet, kan ik beter gaan huren, dat is nog goedkoper dan de 540 bijtelling betalen.

En voor de acute situaties (stel ik moet plots toch met 3-4 man weg) een groenwheel abo 😉

 

Misschien moet ik gewoon proberen en als het niet bevalt kan ik altijd nog een andere auto kopen. Het is, zoals ook hier gesteld, wel jammer als het 'speciale' van het cabriorijden eraf gaat. Moet ik ook ff over nadenken.

 

Nogmaals bedankt.

Link naar reactie

Drie Z3’s als dagelijkse auto gehad waarvan 1 coupé. De laatste roadster had wel een hardtop en voor dagelijks gebruik in de winter is dat wel fijn. En winterbanden uiteraard. Prima te doen en dan moet je bedenken dat een e85 in mijn ogen natuurlijk een veel luxere auto is dan een Z3. Dus een Z4 moet helemaal te doen zijn. De ZZZ is de deur uit omdat ik, na verhuizing, veel kilometers ga maken. Ruim 35000 per jaar. Dat lijkt me wat te gortig met het verbruik van een e85 anders zou ik een Z4 kopen als dagelijkse auto. Bij mij sleet het speciale van dagelijks in een cabrio rijden juist helemaal niet. Ik vond het geweldig om elke dag de keuze te hebben om even het dak open te gooien. Ik zou het liefst een cabrio kopen als dagelijkse auto maar ik zou niet weten welke omdat ik ook op het verbruik let. (Tips welkom 😃)

Link naar reactie
  • 2 weken later...

@HAL2001 Als ik naar spritmonitor.de kijk en vul BMW Z4 en pk van 1-155 in, krijg je al die E85 2,0l modellen. Het zijn er niet veel met 23 auto's, maar zij "schaffen" toch maar 7,5l/100km. Wat ik heel netjes vind. Is dat niks? Ik reed laatst een Insignia met 136pk en het ging niet loeihard ofzo, maar ik zou er prima mee kunnen leven. 150pk is ietsje meer. 

Link naar reactie

Dank voor de tip. Heb al even op Gaspedaal gekeken wat er te koop staat. Dat is niet veel. En ik ga vast vijanden maken nu maar de meest Z4’s vind ik een beetje saai. Bijna altijd grijs of zwart met zwarte bekleding. De E89 vind ik veel mooier maar valt helaas buiten mijn prijsklasse. Ik ga het wel in de gaten houden. Dank!  

 

Aanvulling:

Ik bedenk me nu dat die ‘saaiheid’ echt een kul-argument is van mij. De auto’s die bij mij allemaal de revue passeren zijn vele malen saaier dan de saaiste Z4. 😀

aangepast door HAL2001
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Ff een update:
Heb inmiddels een E89 gereden, een 2.5i ook, maar was...niet onder de indruk. Prima auto dat is niet het punt, maar het gevoelsmatige verschil is niet groot genoeg om er 10-15k op stuk te slaan. Als ik zoveel geld uitgeef, wil ik gewoon ook wat nieuws. Klinkt dat gek? Kan, maar zo werkt mij systeem. En wat dan...eh...er is niet veel beter dan een Z4.


Vriendin gaf me overigens nog een goede tip: je hebt de z4 best lang voor jouw doen, zorg dat je er weer verliefd op wordt. Kan best een paar centen kosten, maar gewoon blijven rijden in de Z4 is het goedkoopst, voor die paar ritjes die je er dan mee doet. En je bent dol op je Z4.  Tja..waar.
 

Besluit genomen? Denk het, maar heb nog ff de tijd. Een voorpret is ook pret 😉
En iets anders kopen...kan altijd.

Link naar reactie

Het maakt misschien ook nogal verschil hoe de uitvoering is? Ik reed als eerste in een 18i. Er klopte echt niks aan dat ding. Zwarte auto, zwart interieur (wel leer) en "maar" 150 pk ofzo. Ik was teleurgesteld eerlijk gezegd. Toen kwam mijn Havanna met wit interieur voorbij met een toch wel leuke motor. De 3.0l. Ja alles klopte, *wat* een andere auto! Ik zit echt dolgelukkig achter het stuur elke keer. Het jaar is nog niet om maar ik zit nu al ruim boven m'n jaargemiddelde. Zegt genoeg. 

 

Maar ik wil je niet in een E89 praten ofzo. Als je met hernieuwde liefde met je oude vooruit kan is dat helemaal top natuurlijk. En misschien nog wel heel leuk om te doen ook. Even alles serieus nalopen, plekjes bijwerken, Slechte onderdelen vervangen. Zag bij een 2004 Z4 van een vriend en heel eerlijk bij die van mij inmiddels ook al wat dingen die gewoon stuk gaan of minder worden. Plastic en rubbers enzo.

Link naar reactie
9 uur geleden zei Ewout:

Het maakt misschien ook nogal verschil hoe de uitvoering is? Ik reed als eerste in een 18i. Er klopte echt niks aan dat ding. Zwarte auto, zwart interieur (wel leer) en "maar" 150 pk ofzo. Ik was teleurgesteld eerlijk gezegd. Toen kwam mijn Havanna met wit interieur voorbij met een toch wel leuke motor. De 3.0l. Ja alles klopte, *wat* een andere auto! Ik zit echt dolgelukkig achter het stuur elke keer. Het jaar is nog niet om maar ik zit nu al ruim boven m'n jaargemiddelde. Zegt genoeg. 

 

Ja, kan ook, goed punt. Dank. Ik ga gewoon ook eens in een 3.0 of 3.5 rijden. Ik ben niet negatief over de E89, maar ben enorme fan van de E85.
Al zou de ideale Z4, de neus van de E89, het interieur van de E89 en de rest van de E85 zijn ...hahha

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.