Ga naar inhoud

z4 in elkaar rijden na aanschaf


Mark79

Aanbevolen berichten

Uiteraard was mijn eerste reactie ook: sukkel! En nog wel een beetje.

 

Nu op de leeftijd van 36 een ander bestuurder als toen ik net 18 was komen er een paar mooie zweetmomentjes in mijn gedachten naar boven, gelukkig altijd zonder schade :clapping:

 

1. Op mijn 19e (zo rond 2000) had ik een BMW 320/6 E21 met een 2-liter 6-cilinder op de vooras (slechts 123 pk of zo) en 13 inch achterwielen waar niet al te veel gewicht op rust. Lekker doortrekken in toeren met nat weer heeft me geleerd hoe ik me uit een zeer plots optredende drift moest redden (gas half in blijven houden!). De engste was met ongeveer 110 km/u en vele tegenliggers op de weg van Schijndel naar Boxtel.

 

2. Toen een 2200 cc gebouwd van een opgeboord BMW M10 2-liter blok en een dikke LPG verdamper erop voor 154 pk op de rollerbank. Het korte differentieel deed de rest. Toen nog tanken voor ca. 0,40 euro in een BMW 2000 touring. Hier 2x mee de oprit afgevlogen zonder enige schade op centimeters van dikke lantaarnpalen en ook nog op eigen kracht het talud weer omhoog. Af en toe moet een mens geluk hebben.

 

3. Op Zandvoort met deze wagen in 45 minuten 5 keer 360 graden spin gemaakt bij regen en een enthousiaste jonge bestuurder --> zonder schade. En tijdens een middagje in Frankrijk op een klein circuit een nieuwe Golf GTI voor proberen te blijven en met 140 van de baan af --> motorruimte moeten vegen wegens grind.

 

4. Tijdens ritten door de Ardennen en Eifel met rokende remmen en pedaal op de bodem moeten afkoelen in het eerste daldorpje. (Met een auto uit 1970 is het al hard werken om de max. snelheid van 100 km/u in Duitsland vol te houden door de bergen). 

 

5. Tot 02:30 in de nacht je auto klaar maken voor 1200 km knallen en dan naar huis rijden en een wiel verliezen :2_grimacing:. De dag erop stug doorgaan (onverwachte vrije dag) en 30 minuten voor start Cannoball loopt de motor. Uiteraard geen technische problemen gehad de 3 dagen erna :cool:

 

Mooie tijd, het is altijd goed gegaan zonder enige gekreukt plaatwerk (bij het verloren wiel een klein beetje). Maar had mij in een Z4 met 234 pk en wat minder geluk gezet dan was er misschien ook een tuinmuurtje met gat geweest ergens in Brabant :default_3:

 

  • Like 1
Link naar reactie

Gaaf Juriaan!

 

Ik heb altijd e30's gehad, die breken ook snel uit in de regen.

Vooral met een e30 met een M30B34 wielspin tot 140km/h in de regen haha.

 

De jongen in het filmpje had hele slechte banden of een hele slechte weg.

Normaal krijg je echt niet zoveel wielspin met een Z4 3.0 in de regen.

Wel een erg domme actie, jammer van de auto ook!

 

 

Link naar reactie
8 uur geleden zei Jan-Willem:

Normaal krijg je echt niet zoveel wielspin met een Z4 3.0 in de regen.

 

 

ESP/TC uit en koppeling geforceerd laten opkomen in de regen in 1 of 2. En als de tractie verbroken is krijgen de banden ook geen goede grip meer.

 

Maar gezien de staat van onderhoud van die z4 zullen de banden ook wel niet tiptop zijn.

Link naar reactie

Met LSD wil het ook hoor.

Die gasten zaten gewoon moedwillig met dat ding te slippen. Dat kan met vrijwel elke rwd auto en 150pk+ zonder ESP/TC.

Dat filmpje begint al dat ze in de toerenbegrenzer lopen te jakkeren.

 

Met LSD is het wellicht nog makkelijker aangezien tractieverlies daar altijd optreedt op beide wielen en de auto op dat punt dan gelijk nog instabieler is.

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie
16 minuten geleden zei GuidoK:

Met LSD wil het ook hoor.

Die gasten zaten gewoon moedwillig met dat ding te slippen. Dat kan met vrijwel elke rwd auto en 150pk+ zonder ESP/TC.

Dat filmpje begint al dat ze in de toerenbegrenzer lopen te jakkeren.

 

Met LSD is het wellicht nog makkelijker aangezien tractieverlies daar altijd optreedt op beide wielen en de auto op dat punt dan gelijk nog instabieler is.

 

Daar ben ik het niet mee eens, ik heb best veel BMW's gehad met een open of sperdiff.

Ook onder auto's een sperdiff gemonteerd als het er niet onder zat.

 

Met een sperdiff is het veel beter op te vangen, ook als je rechtdoor rijd en de kont uit breekt.

Je verliest minder snel tractie en wanneer dat wel gebeurd vang je het makkelijker op en krijg je sneler grip.

 

Vooral met een 1.5 of 2way LSD werkt dat prettig. ( sperwerking onder acceleratie en deceleratie )

 

 

Link naar reactie

Dat is fijn dat je er niet mee eens bent, maar de theorie/werking spreekt voor zich:

Met een sperdif is het onmogelijk dat 1 wiel grip verliest terwijl dat met een open diff wel mogelijk is (gebeurt niet altijd, maar het is wel mogelijk)

Als 1 wiel grip verliest heb je ten eerste altijd nog het andere wiel wat wel grip heeft, en je vermogen (op de wielen) valt gelijk weg.

Dat scenario is met een sperdiff gewoonweg niet mogelijk als het ding goed z'n werk doet (anders spert ie niet, of iig niet voldoende).

Als 1 achterwiel grip verliest heb je meer rechtuitstabiliteit als dat 2 achterwielen grip verliezen.

 

Het punt waarop je tractie verliest ligt wel verder weg, omdat daarvoor een aandrijfkracht benodigd is die groter is dan de wrijvingskracht van beide wielen ipv 2x het wiel met de minste grip..

Daarom kan je met een sperdif harder (door de bocht etc), maar het punt waarop je grip gaat verliezen is in de regel op beide achterwielen en dat maakt op dat punt een auto minder stabiel als dat je nog met 1 wiel grip zou hebben.

 

Ik heb zelf ook een auto waarbij ik een sperdiff eronder heb gemonteerd waar dat niet zat. Dezelfde auto als in het filmpje geloof ik :laugh:.

En ik weet wat die auto kan doen in de regen met en zonder sperdif.

 

In het filmpje is er sprake van een situatie met weinig grip (regen), balanswissel (schakelmoment), veel koppel (koppeling bruut laten opkomen) en waarschijnlijk een beetje stuuruitslag.

Perfecte combinatie van instabiliteit, met en zonder sperdif.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Mijn praktijk ervaring is toch heel anders, ervaring die ik heb gekregen door het gevoel in mijn kont, rug en handen en de e30's die ik heb gehad met een open en een platen sperdiff.

Een e30 is wel een erg fijne auto voor die tijd, maar kan wel erg gemeen uit de hoek komen als die uit breekt.

Je krijgt erg snel een tankslaper met een opendiff als je meer iets dwars gaat, met een sperdiff vang je dat veel makkelijker op.

Rechtuit heb je meer tractie dus minder snel slip, als die dan toch tractie verliest krijg je weer sneller tractie terug ( met een 1.5/2way )

 

Stel dat je wegrijd met het rechter achterwiel die flink door slipt, door de krachten wil die de auto naar links sturen.

Wanneer je door verkanting in de weg of tegensturen het vermogen zich verplaats naar het linker achterwiel krijg je een zwieper wat erg onvoorspelbaar is

Vooral wanneer wel beide wielen doorslippen met een opendiff gaat die erg zoeken.

 

Bij mijn 323ti gaf een platensper ook veel meer stabiliteit dan het opendiff, ook werd de interruptie van de ASC+T een stuk minder in de regen.

 

Jij hebt een torsendiff wat toch weer iets anders werkt dan een platensper, 1way vs 1.5/2way vooral gas los heb je veel meer stabiliteit met een platensper aangezien de torsen alleen werkt als er een acceleratie kracht op komt

 

Ik was benieuwd waar jij zelf mee rijd, gaaf dat jij je eigen Quife sperklok hebt ingebouwd! :clapping:

Toch jammer dat BMW deze optie zelf niet leverde op de normale Z4.
Heb je wel eens gereden met een goede platensper om het te vergelijken?

 

 

 

 

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie

Waarom

9 uur geleden zei Jan-Willem:

 

Stel dat je wegrijd met het rechter achterwiel die flink door slipt, door de krachten wil die de auto naar links sturen.

 

 

Waarom zou de auto naar links sturen?

Immers, met een open dif, als 1 wiel grip verliest/doorslipt, valt de tractie compleet weg, dus is er uberhaupt nauwelijks kracht meer aanwezig om een auto naar links te sturen. Dat is juist het kenmerk van een open diff: als 1 wiel geen grip meer heeft, valt de tractie op het andere wiel ook compleet weg. Dat is juist wat een LSD probeert te voorkomen.

Uiteinderlijk is het heel simpel: met een open diff kan je de situatie hebben dat 1 wiel nog grip heeft en de ander niet, en de tractie valt dan gelijk weg (tractie is wat anders dan grip). Met een LSD is dat niet mogelijk. Daar is altijd tractie aanwezig totdat beide wielen grip verliezen. Daarom hebben driftautos ook altijd een sper of star/gelast dif. Bij meer vermogen dan tractie ga je gelijk dwars omdat beide wielen grip verliezen.

Bij een open dif hoeft dat niet, Daar is het dwarsgaan afhankelijk van de hoeveelheid aanwezige laterale grip en is die minder te beinvloeden door de gaspedaalstand. Als jouw binnenste wiel als een gek loopt door te spinnen krijg je de auto niet/nauwelijks dwars. Dat dwarsgaan lukt bij een open dif alleen als beide wielen ongeveer evenveel grip hebben.

Dit filmpje laat het goed zien: de auto zonder sper is niet/nauwelijks dwars te krijgen en dus stabieler door het compleet wegvallen van de tractie.

Wil je toch driften zonder lsd, dan moet je of niet beginnen als bocht (dan hebben beide wielen grofweg evenveel grip), of zorgen dat je zoveel snelheid/bochtensnelheid hebt dat de middelpuntvliedende kracht groter is dan de laterale grip op je achteras, en dat je op de vooras meer grip hebt dan op de achteras (doe je vaak door gas-gaslos-gas en zodoende de auto uit balans brengen)

 

9 uur geleden zei Jan-Willem:

 1way vs 1.5/2way vooral gas los heb je veel meer stabiliteit met een platensper aangezien de torsen alleen werkt als er een acceleratie kracht op komt

 

 

Nee hoor, da's een misverstand. Een Quaife atb werkt ook met decelleratie. De sperkracht bij decelleratie is wel minder dan bij acceleratie, net als bij bijv een 1,5 of 1,25 platendiff.

Al is dat met een straatauto moeilijk te voelen omdat de rembalans zo ver naar voren afgesteld staat dat lockup achter bij remmen haast onmogelijk is.

Je kan het goed voelen als je wat te hard terugschakeld naar de 2 of 1 voor bijv. een bocht. Sinds ik een motorsportkoppeling van SRE heb, die kan zó hard aangrijpen dat beide achterwielen lockup geven. De quaife doet daar prima z'n werk. De normale koppeling kan niet goed de aangrijpkracht genereren om dat te doen (ten minste niet bij een breedset met fatsoenlijke banden).

 

Het grootste verschil tussen Torsen/Quaife ATB en een platensper (traditioneel platensper) is dat een Torsen/Quaife ATB pas begint te sperren als 1 van de wielen grip dreigt te verliezen (het is een krachtbalans) en een platensper ALTIJD spert als er kracht op komt/gas wordt gegeven. Daarom wordt een platensper ook warm, en zie je ze ook vrijwel nooit in een voorwiel aangedreven auto (zorgt voor onderstuur bij fwd)

 

 

Dat BMW geen eigen sper meer levert is idd jammer. Volgens mij is dat sinds de e36 het geval (compact uitgezonderd)?  Bij de e30 stond dat nog gewoon in de optielijst. Helaas zijn die optielijsten onderhand ook al 30 jaar oud.... Wellicht dat daarom verschillende Z3's ook sperdiffs hebben (Die achteras is natuurlijk gebaseerd op de e30/e36compact).

Ik geloof dat er voor de nieuwe m235i wel weer een sper als optie leverbaar is, maar dat is geloof ik een dealeroptie, dus geen fabrieksoptie (dus eigenlijk after market). Ook behoorlijk duur trouwens.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.