Ga naar inhoud

Verschil in Bandenmaat voor/achter


Barberann

Aanbevolen berichten

Verschil in Bandenmaat voor/achter

Is het onverstandig om voor en achter op mijn Z3 een verschillende hoogtemaat te monteren.

ik heb Michelin primacy 3 voor zitten van 205/50/R16 en nu wil ik achter de maat 225/55/R16 monteren.

Kan dit verschil in hoogte kwaad, of maakt dit niet uit.

ik zag op een site een berekening van het verschil in omtrek en dat was slechts O,08%.

wie weet hierop een antwoord?

 

bob

Link naar reactie
  • Administrator

Qua wanghoogte scheelt het wel wat ((205/100)x50 vs (225/100)x55), maar waarom wil je per se de maat 225/55 achter?

Link naar reactie

Ik kan een setje voor achter kopen die een stuk goedkoper zijn, en vroeg me af of dat technisch of qua slijtage een probleem zou zijn....

Dus het is niet perse. Maar het scheelt me gauw 40 euro per band.

maar ik wil eerst weten of het verstandig is.

aangepast door Barberann
Link naar reactie

Heb je de maten wel goed? Als je 205/55 R16 met 225/50 R16 vergelijkt heb je inderdaad 0% verschil in wielomtrek.

 

maar vergelijk je zoals je in je eerste bericht aangeeft, dan zit er 6,6% verschil in wielomtrek en dat is echt teveel. 2% wordt algemeen als nog acceptabel gezien.

 

Ik heb tiresize.com/type-size-calculator/ gebruikt hiervoor.

Link naar reactie

Heel goed opgemerkt Ewout.

Situatie nu is bij 16 inch. Voor 205-55 en Achter 225-50. Dat zijn ook de OEM maten.

In die mooi Tyresize comparison calcuator zie ik dat er dan geen afwijkingen zijn, behalve in breedte uiteraard.

 

Bij een achterband 225-55 krijg ik een afwijking in omtrek van 3,2% en ook in de diameter van het wiel + 3,2%.

Nu vraag ik me af of dat voor het rijden iets uitmaakt. Volgens mij logica draaien de voorwielen dan ietsje harder dan de achterwielen.

Als de snelheidsmeter op de achterwielen is aangesloten (dacht ik niet) zou je een verschil in aanegeven/werkelijke snelheid krijgen.

Maar is er technisch/veiligheid/slijtage een bezwaar?

 

Als het af te raden is doe ik het gewoon niet, want dat is het me niet waard.

 

 

Link naar reactie

Persoonlijk zou ik het niet doen. Zoals ik al zei is 2% een algemeen aanvaarde waarde. 

 

Of het technisch kan, hangt van wat dingen af, zoals gaat je ABS niet vervelend doen omdat hij bij een rijdende auto verschillende wielsnelheden voor en achter registreert. En, past de nieuwe breedte (+20mm) wel op je oude velg? 

Link naar reactie

Ja en mijn vraag of het in de breedte wel past is niet van toepassing omdat ik dan weer niet oplet. 225 zat er al op kennelijk.

 

met mijn andere auto heb ik ook maar de keuze uit twee bandenmerken voor achter. Heel vervelend.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Volgens mij niet zo'n probleem, trouwens je snelheids sensor zit in je diff achter.

Ik heb nog nooit problemen gehad met verschillende bandhoogtes of breedstes, natuurlijk moet je het niet te gek maken bv achter, maar meestal geeft de snelheids meter al meer aan dat je werkelijk gaat (test je bv via je telefoon gps) dus daar bv een wat grotere rol omtrek? kan je aangegeven snelheid meer 'werkelijke' snelheid maken. (been there done that) :-) 

Link naar reactie
8 uur geleden zei GTRene:

Volgens mij niet zo'n probleem, trouwens je snelheids sensor zit in je diff achter.

 

Abs sensoren zitten op de wielnaaf en bij teveel afwijking krijg je wel degelijk problemen.

En het is al snel teveel.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.