Ga naar inhoud

toerental in sport mode


Peterzzzz

Aanbevolen berichten

toerental in sport mode

Hi forummers

 

Toen ik mn z4 3.0i met automaat vorige voorjaar kocht merkte ik dat ie in sportmode wat hogere toeren draaide voordat overgeschakeld werd. Echter t lijkt of t schakelpunt bij steeds hogere toerentallen komt te liggen want in met name de 3 en 4 versnelling schakelt ie pas boven de 5000 toeren door ....is dit normaal? ik vind t wat teveel van t goede, Is er een manier om de bak in sportstand eerder te laten schakelen? is resetten mogelijk? ben namelijk bang dat deze hoge toerentallen niet goed zijn voor de motor.

 

Of maak ik me nodeloos zorgen?

 

MVG

 

 

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Eigenlijk moet ik natuurlijk niet antwoorden met mijn e89, maar ik doe het toch. Ook de mijne is een steptronic automaat met sportstand. Normaal schakelt tie in de rustige mode al bij 1800 rmp, Geef je een beetje gas dan gaat tie langer door en schakelt tie bij 2800 rpm. Als je vol gas geeft bij wegrijden in de comfort stand schakelt tie rond de 4000 rpm. Rij je 120 dan draait tie rond de 2200 rpm met 110 km per uur in standje 6. Geef je dan veel gas (ff inhalen) dan gaat tie 2 versnellingen terug en begint tie te sleuren en schakelt tussen de 400o en 5000 toeren. 

 

In de sportstand wordt het onderstel wat harder (adaptive M suspension), stuurt tie wat directer en gaat hij behoorlijk hoger in de toeren zitten. Overschakelen in vrijwel alle versnellingen zit tussen de 3500 en 5500 toeren, beetje afhankelijk van je rechter voet. Ik heb hem ook keer zien overschakelen net onder de 6000 rpm en dan maakt tie een hoop gezonde herrie. De begrenzer start rond de 7000 toeren en die zit er niet voor niets want boven de 7000 toeren komt tie in het rode vlak. Hoge toerentallen voor een motor is echt niet slecht, slijtage zal een fractie hoger zijn maar niet zorgbarend.

 

Van groot belang (als ex alfist) is dat de motor goed op temperatuur is en niet alleen de water meter in het midden staat maar ook de olie temperatuur meter rond de 90 graden staat. In mijn ex Z3 M coupe had ik beide meters... Water in 5 minuten prima en de olie binnen 20 minuten. In die periode reed ik niet veel meer toeren dan 3000.

 

Olie temperatuur moet rond de 90 a 110 graden zijn om vol vermogen te mogen vragen. De e89 heeft geen water temperatuur meter, alleen een lampje maar heeft wel een olie temperatuur meter. Zodra deze in beweging komt na plusminus 15 minuten rijden mag je en kan je meer rpm draaien, Bij normale omstandigheden staat deze bij mij net iets boven de 100 graden. Als er stevig doorgereden wordt dan stijgt tie naar 115 graden. Ik heb hem ook met een hoge buitentemperatuur net tot onder de 120 graden gekregen. Je moet zenuwachtig worden als die boven de 130 gaat komen, dan moet de voet wel van het pedaal af.

 

Kortom een automaat in sportstand die schakelt rond de 5ooo toeren is niet gek en er is dus weinig aan de hand, temperatuur goed in de gaten houden en niet in het rode gebied komen (lukt mij ook echt niet met de automaat en bij flippers schakelt hij zelf op als die het te gek vind worden). Software verandert het toerental niet en is niet onderhavig aan ouderdom. Misschien is er wel een update voor de bak maar gezien je verhaal zou ik dat niet overwegen,  klinkt allemaal vrij normaal.

 

Sterkte ermee maar naar mijn mening maak je je nodeloos zorgen en je hoeft toch ook niet altijd in de sportstand te rijden. Ik heb mijn e89 nu een jaar en ik denk dat ik hem op 7500 km drie keer aangehad heb en alleen maar om te kijken wat tie doet.

Link naar reactie
Op ‎17‎-‎2‎-‎2018 om 10:38 zei Peterzzzz:

toerental in sport mode

Hi forummers

 

Toen ik mn z4 3.0i met automaat vorige voorjaar kocht merkte ik dat ie in sportmode wat hogere toeren draaide voordat overgeschakeld werd. Echter t lijkt of t schakelpunt bij steeds hogere toerentallen komt te liggen want in met name de 3 en 4 versnelling schakelt ie pas boven de 5000 toeren door ....is dit normaal? ik vind t wat teveel van t goede, Is er een manier om de bak in sportstand eerder te laten schakelen? is resetten mogelijk? ben namelijk bang dat deze hoge toerentallen niet goed zijn voor de motor.

 

Of maak ik me nodeloos zorgen?

 

MVG

 

 

klinkt volstrekt normaal. lekker in sport modus zetten als het motorblok warmgereden is ( 15 minuten of 15km). de bak eerder laten schakelen is de bak niet in sportstand zetten, of handmatig op en neer schakelen als je daar de keuze voor hebt.

Link naar reactie
  • Administrator

Wat ik me nog afvraag: de automaat heeft toch ook een zeker lerend vermogen? Dan past het schakelmoment zich wellicht ook aan aan je eigen rijstijl. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat je de automaat ook kunt resetten.

 

EDIT: hier bijvoorbeeld. En hier (is beweerdelijk hetzelfde voor alle BMW modellen):

 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Hi Forummers

 

Sorry voor m'n verlate reactie, maar heel erg bedankt! Ga dit gelijk een keer uitvoeren! :clapping:

 

Verder post ik een nieuwe bijdrage ik kan er namelijk niets over vinden maar t rammelen of gorgelen van onder de auto als deze op bedrijfstemperatuur stationair draait in N en D/R wordt steeds erger. :default_sCo_unsure:

Bak schakelt prima geen lichtjes aan op t dashboard o.i.d. Ik bedenk dat t ook wel een gebroken motor of versnellingsbak steun kan zijn.

 

Peter

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.