Ga naar inhoud

Z4 en iPhone: wat kan ik er mee?


Ewout

Aanbevolen berichten

Z4 en iPhone: wat kan ik er mee?

De papieren handleiding en de handleiding-app die ik voor de iPhone gedownload heb, zijn denk ik niet voertuig specifiek. Maw. ik kom er niet helemaal uit. 

 

Mijn vraag is eigenlijk, ik heb een Z4 en een iPhoneSE. Wat kan ik hiermee?

 

De Z4 heeft knoppen op het stuur, met een pratend mannetje en daaronder een telefoon. Verder zit er voor de snelheidsmeter een microfoontje. 

 

In de iDrive heb ik onder Main menu een hoofdstuk Telephone. Daarin zit een kopje Bluetooth. Dan kan ik aanblikken Add new device. Als ik dat doe, zegt het display dat het voertuig zich zal identificeren als BMW 87015. Ik kijk in het bluetooth scherm van mijn iPhone en ik zie alleen m'n Citroen bij mijn apparaten en HFP bij andere apparaten. Klik ik die aan, vraagt ie om een pincode. Nou zeg het maar, wat moet ik invoeren dan? 0000 zoals bij m'n Cactus laatst? Nee. 87015 dan? Nee ook niet. 1111? Nee ook niet. Ik weet het niet.

 

Is dit gezien de leeftijd inmiddels van de auto (Bj 12-01-2010), alleen geschikt voor een Nokia 6210 of iets anders uit het jaar kruik?

 

Doe ik iets niet goed? Of kan het gewoon niet? Hoe kan ik dan wel de telefoon met de auto verbinden? Ik lees in de handleiding allemaal prachtige verhalen en opties om de auto het middelpunt van je leven te maken, maar ik wil alleen maar dat ik ook eens handsfree kan bellen. Straks blijk ik een auto te hebben die nog steeds niet modern genoeg is... Overigens was en is dit geen dealbreaker, de auto is echt een prachtmachine. 

 

Verder nog, ik heb onder de armrest alleen een 12V uitgang en een Aux-ingang. In het handschoenenvak zit een USB aansluiting. De telefoon met de eigen Apple witte kabel hierop aansluiten, lijkt niks te doen. Ja, hij laadt. op. Wat je weer niet mag volgens de handleiding.

 

Dank voor de antwoorden alvast.

 

Voor de volledigheid hieronder de optielijst via een VIN decoder achterhaald. 

 

L801A National version Germany

P7SLA Design Pure White

P981A Comfort Plus package

S1CAA
S1CBA
S1CDA
S230A Extra package, EU-specific
S248A Steering wheel heater
S249A Multifunction f steering wheel
S2S5A BMW LA wheel, multispoke 293

S2TBA Sport automatic transmission
S2XAA Sport steering wheel with shift paddles

S387A Wind deflector

S423A Floor mats, velours
S428A Warning triangle and first aid kit
S481A Sports seat
S493A Storage compartment package
S494A Seat heating driver/passenger
S4CEA Fine woodgrain vers., Fineline anthrac.

S502A Headlight cleaning system
S508A Park Distance Control (PDC)
S521A Rain sensor
S534A Automatic air conditioning
S548A Kilometer-calibrated speedometer
S563A Light package
S609A Navigation system Professional
S676A HiFi speaker system
S698A Area-Code 2 for DVD
S851A Language version German
S863A Retailer Directory Europe
S879A On-board vehicle literature German

S8SCA Telematics access request,country-spec.

S8SPA Control unit COP

Link naar reactie

Nu mijn IPhone 8plus werkt prima op mijn e89 van 2011. Het pairen kost wat moeite, je moet reageren binnen 30 sec. onder andere. Toen ik de e89 kocht had ik een iPhone 6 en die had ik binnen 2 minuten aan de praat. De 8 kostte wat meer moeite. Ik heb een half uurtje zitten klooien met de handleiding erbij. Begin met bluetooth van je phone uit te zetten. Dan auto op contact, blue tooth uit en overige telefoons verwijderen, blue tooth aan en dan telefoon bt aan. Auto komt met een kode op je phone, deze klik je aan en dan is die in contact. Daarna via je menu telefoon telefoon selecteren. Voor zover ik me kan herinneren heb ik niets met pincodes gedaan. Het was wel wat gekloot en ik heb op een gegeven moment iets gedaan waardoor ik opeens de ontvangst streepjes zag verschijnen. Het beroerde is dat ik niet meer kan achterhalen wat ik precies heb gedaan.

 

De usb in je dashboard kastje is alleen voor navigatie updates en laden van een willekeurig device. De usb in je armsteun gebruik ik voor opladen telefoon of iets anders. Spotify speelde ik (iPhone 6) af via de aux, dat kan ik met de 8 niet meer. Ik heb wel veel muziek via cd op de harde schijf gezet en dat bevalt prima. Staan nu 15 cd’s op en er is nog ruimte zat.

 

Als je er niet uit komt, dan even kontakt opnemen met Richard Homan van www.bmwtweaks.nl in Maarsen Utrecht. Die doet dat voor een kleine vergoeding. Die kan overigens alle codeer acties aan, zo heb ik de snelheid digitaal in het centrale display. Kap open dicht tijdens rijden tot 30 km, Ook volledig bedienbaar via de AB. Laatste nav updates, inklappende spiegels tijdens afsluiten etc etc..... Kijk maar op zijn site, kopje e89....

 

Kortom een iPhone 8 en 8plus werken gewoon in een e89. Als bewijs een fotootje toegevoegd, zie rechts boven de gekoppelde telefoon. Ook alle contacten zitten in de auto en worden automatisch bijgewerkt, net zoals de recente bellerslijst....... Niet wanhopen.....👍

 

 

 

 

D22E9AD8-D78A-49BF-9136-3834A787A965.jpeg

aangepast door pampus
  • Like 1
Link naar reactie

Ik heb ook een Z4 uit 2010 en iphone6s verbonden. In mijn VIN staat optie S7SPA, naviprof icm bluetooth prep cellphone. Lijkt me dat je dit niet hebt, als je VIN opsomming tenminste compleet is (ik heb maar liefst 54 regels met codes). Het pairen is op zich makkelijk mits je oude posities opgeschoond hebt en je het een paar keer probeert. Bij mij "pakte" hij het ook niet 1,2,3 op, maar ineens toch wel.

Audio via de  iphone lukt me niet, hoewel optie S6NFA music interface smartphone er op zit. Heb het maar zo gelaten, ipod zit in de armsteun met speciaal (duur) kabeltje en ook nog een usb stick met tig nummers erop. 

USB in handschoenvak kun je alleen maar gebruiken om routes te importeren via de diverse online routeplanners, ik gebruik Myrouteapp. 

  • Like 1
Link naar reactie

Ik heb dus wel een pre facelift Z4, weet niet of dat ermee te maken kan hebben. Ik weet ook niet of de menu’s in idrive er niet zijn als het niet zou kunnen zeg maar. Mijn logica zegt dat als het menu er is, het ook zou moeten kunnen. Maar misschien moet ik nog eea proberen dus.

 

Dank beiden voor de input alvast!

Link naar reactie

^ nee muziek werkte bij mij ook niet echt lekker, viel af en toe weg en de telefoon werkte dan ook niet echt lekker en ik was ook niet onder de indruk van het geluid, erg blikkerig. Usb stick of cd’s op je harde schijf daar in tegen super maar ik heb ook een pro audio systeem. Verder luister ik veel naar radio 1 of bnr..... sorry.....

Link naar reactie
2 minuten geleden zei Ewout:

Ik heb dus wel een pre facelift Z4, weet niet of dat ermee te maken kan hebben. Ik weet ook niet of de menu’s in idrive er niet zijn als het niet zou kunnen zeg maar. Mijn logica zegt dat als het menu er is, het ook zou moeten kunnen. Maar misschien moet ik nog eea proberen dus.

 

Dank beiden voor de input alvast!

 

Ik heb ook tel op mijn idrive, ga eigenlijk nooit via het menu, dan krijg je gelijk het telefoon menu....ik denk dat pre facelift niets uitmaakt, ik ken er meer die een iphone aan de praat hebben gekregen in een z4 van 2009....

Link naar reactie

Prima zelfs... *jaloers*

 

Het is nog niet gelukt. Ook even een oude Samsung van m’n werk in de pauze geprobeerd te koppelen. Ook deze ziet HFP en komt dan met een in te voeren pincode. Maar in de Z verandert niets. Het scherm met de mededeling dat Bluetooth op je device te vinden zal zijn als “BMW 87015” blijft onveranderd. Ik krijg in de Z geen mogelijkheid om een pincode in te geven. Er is ook geen lijstje met oude telefoons die ik eerst kan wissen. 

 

Ik zal wel weer wat raars hebben. Of de menu schermen worden getoond ongeacht of je Bluetooth aan boord hebt of niet. Vraag me dan sterk af wat de microfoon achter het stuur doet. 

 

Is er iemand die zeker te weten geen Bluetooth heeft? Kan die dan bevestigen, dan wel ontkennen dat je inderdaad wel of niet de menu’s kan oproepen?

Link naar reactie

Wat ik eigenlijk bedoel, is het menu op te roepen als Bluetooth niet voorbereid is in de auto. Ik heb geen lijst met opties die de eerste eigenaar besteld heeft. Een VIN decoder geeft misschien geen uitsluitsel dat alles wat in de auto zit daadwerkelijk opgesomd word.

 

Na een beetje zoeken, kom ik dit tegen: http://www.carkit-shop.nl/bmw-carkit.html Ik kan niet beoordelen of het een verkooppraatje is, of werkelijk waar. Zij zeggen: “Sommige auto's zijn voorbereid, maar hebben vaak nog steeds geen Bluetooth connectie.”

Link naar reactie

Je moet s620a hebben voor voice control en s633a, preparation, mobile phone business en p7hpa connectivity package 2 en s7spa nav pro cellphone preparation blue tooth. Deze vind je terug via de vindecoder. Zo heb ik deze codes ook gevonden. Als je dit hebt zou het moeten werken.....

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Ik heb de zwarte afdekking onder het stuur (4 kruisschroeven) verwijderd en daar geen Bluetooth antenne kunnen vinden. Tevens de scheidingswandafdekking van de bagageruimte verwijderd (4x plastic spreidnagel) en een fantastische smokkelruimte ontdekt, maar geen MULF.

 

OEM nabestellen lijkt me geen doen, ook of vooral kostentechnisch. Verder ken ik de Parrot/Fiscon oplossing a 400€, maar ik kwam ook deze tegen van Vocomo. Zou dat wat zijn? Anders gewoon maar eens proberen.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
  • Administrator

Ook even bezig geweest met bovenstaande ;

 

Iphone 6s - muziek / spotify werkte meteen perfect via usb aansluiting onder de armsteun. Incl. laden batt.

Geluid via aux. voor mijn gevoel iets mindere kwaliteit . Maar heb ik dus niet nodig.

 

Bluetooth koppelen is mij nog niet gelukt, iphone ziet wel de Z4 maar de Z4 vraagt daarna om een code ?

Welke code.? Nergens een code te vinden. Maar BT niet zo belangrijk voor mij.

Link naar reactie

Voor mij is het niet meer nodig, heb een module om Apple CarPlay op de Z te draaien gekocht en geïnstalleerd. Bij het open maken van de ruimte onder de radio bleek daar een Fiscon Bluetooth module aangesloten te zijn... Echt hè...

Link naar reactie
  • Administrator
23 uren geleden, Scorpion zei:

Welke code.? Nergens een code te vinden. Maar BT niet zo belangrijk voor mij.

Zit er bij de boekjes niet ook een 4-cijferige code? Bij de E86 is dat een los kaartje. 
 

23 uren geleden, Scorpion zei:

Geluid via aux. voor mijn gevoel iets mindere kwaliteit .


Maar staat het volume van de AUX aansluiting in de Z4 wel op max? En als tweede; staan in je Iphone onder “settings —>  music” de equalizer wel uit èn is ook de “volume limit” wel uit?

 

Zolang niet alle vragen met “ja” te beantwoorden zijn, kun je het geluid via de AUX nog verbeteren.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Op 22-2-2020 om 00:02, Ewout zei:

Voor mij is het niet meer nodig, heb een module om Apple CarPlay op de Z te draaien gekocht en geïnstalleerd. Bij het open maken van de ruimte onder de radio bleek daar een Fiscon Bluetooth module aangesloten te zijn... Echt hè...

Hallo Ewout, ik ben sinds vandaag de gelukkige bezitter van een E89 2.0i uit 2011. Ik ben me aan het inlezen op het forum en had al navraag gedaan op de BMWTWEAKS site omtrent het activeren van Apple carplay. Daar kreeg ik te horen dat dit niet mogelijk was in de E89 van mijn bouwjaar...
Maar jij hebt het voor elkaar gekregen, dus vertel, welke module is dat? 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.