Ga naar inhoud

Z4 E89 iDrive Controller kapot?


Zwippet

Aanbevolen berichten

Maar even een update voor de belangstellenden en eventuele helpers.

 

7 jan is de gekochte iDrive controller in Duitsland op de post gegaan. Helaas is het pakketje nog steeds niet binnen (2 weken later) en heb de verzend organisatie Hermes maar eens gebeld. Hoop dat het pakketje niet kwijt is geraakt. Hoop maandag terug gebeld te worden door de organisatie en hopelijk meer te horen.

 

Verder heb ik eens onder het bovenste plaatje de torx schoef los gedraaid en daarmee kwam de draaidop los van de controller. Heb geprobeerd naar binnen te kijken en lijkt dat er binnenin e.a. met klik systeem vast te zitten. Zie bijgevoegde foto.

Ik kan alleen niet goed zien en bepalen of nu de controller kapot is getrokken of dat ik gewoon een van de vastgeklikte delen heb losgetrokken. Ik heb foto's gezien van de complete controller en heb ook gezien dat het bovenste en onderste deel ook aan elkaar vast geklikt zitten. 

Nu is de vraag of de controller nog te redden is door hem open te halen en dan alles weer netjes in elkaar te klikken. Daarvoor zal de controller eerst los gemaakt moeten worden waarvoor eerst het hele middenconsole los moet.

Geen idee of dit eventueel 'makkelijk' zelf te doen is of dat het toch echt door de garage gedaan moet worden. Als de garage het doet is het uurtje factuurtje. 

Iemand hier iets over te zeggen?

Wil nu niet zelf enorm gaan zitten klooien waardoor ik misschien meer kapot maak.

 

Hoop maandag toch echt nog een goed bericht te horen dat het pakketje onderweg is anders zal ik waarschijnlijk te maken krijgen om mijn geld terug te krijgen...

 

De afspraak met de garage staat voor ma de 30e en heb gelukkig nog even.

 

Oh, als ik google zie ik overigens meerdere verschillende iDrive controllers voor de E89. Er zijn er Met pootjes voor de schroeven maar er zijn ook controllers Zonder pootjes. Nu maar hopen dat ik dan wel de juiste gekocht heb. En zie ook controllers met 4 en 3 pootjes. Lijkt ook dat het een soort van omhulsel kan zijn waar de controller in vast zit.

De E89 van ons is uit 2009 en die gekochte is van 2011...

 

IMG_0737.jpg

aangepast door Zwippet
Link naar reactie

Knop is makkelijk zelf te wisselen of te verwijderen, zie hieronder hoe je het paneel verwijderd, Gebruik wel zo'n plastic interieur gereedschap set, kost een tientje ongeveer

 

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e89-z4-sdrive23i-roa/repair-manuals/61-general-vehicle-electrical-system/61-31-switch-sensor/8ID63Ue4

 

En zo hoe je de i drive van het paneel demonteerd

 

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e89-z4-sdrive23i-roa/repair-manuals/61-general-vehicle-electrical-system/61-31-switch-sensor/8IfEujOZ

 

Denk dat je dan ook makkelijker kan kijken of die weer "terug" te klikken is.

 

Alles wat je zelf doet bespaart idd geld😉

 

Weet alleen niet of bij het vervangen van de controller de drive gecodeerd moet worden.

 

 

aangepast door Blackwwz3
Link naar reactie
4 uur geleden zei Blackwwz3:

Knop is makkelijk zelf te wisselen of te verwijderen, zie hieronder hoe je het paneel verwijderd, Gebruik wel zo'n plastic interieur gereedschap set, kost een tientje ongeveer

Etc....

 

 

 

Bedankt! Oh, jongens het lijkt zo makkelijk maar durf er gewoon niet aan. Ben te bang dat ik in het 'uitproberen' e.a. beschadig of kapot maak.

Het middenconsole is ooit eruit gegaan i.v.m. vernieuwen van het leer. Daarvoor het het hele middenconsole (incl. stoelen) eruit geweest. Dat was een hele klus voor de garage/stoffeerder. Nu lijkt het dat voor de controller alleen de hoes van de versnellingspook (het is een automaat) er af moet een daarna het instrumenten console waar de controller zelf op zit. Dit is bij onze auto een aluminium paneel. Zie foto. Daar kunnen heel gemakkelijk krassen of deuken op komen.

 

Denk dat ik er maar vanaf blijf en het de garage laat doen. Dan kost het maar geld.

Zal de garage wel aangeven dat niet het hele middenconsole eruit hoeft incl. evt de stoelen...

Ze hebben gelijk de mogelijkheid om te programmeren/inleren. 

IMG_0738a.jpg

Link naar reactie

^^Het gaat bij het coderen er meestal om, om het nieuwe elektronica deel van de juiste VIN Code te voorzien. Als je dus een gebruikte koopt, dan zal er naar verwachting een 'vreemde' VIN code in staan. Maar eerst proberen lijkt me!. 

Mijn gevoel zegt me dat ik bij de montage de accu los zou koppelen voor de zekerheid. Als alle stekkers weer op hun plaats zitten, dan de accu weer aansluiten en daarna het contact inschakelen om te zien hoe het gaat. Als ie niet werkt, wil dat dus nog niet direct zeggen dat ie stuk is. Eerst uitlezen (foutcodes) en daarna Coderen/inleren met INPA zou dan de oplossing kunnen zijn.

aangepast door Horus
Link naar reactie
Op 21-1-2018 om 23:10 zei Blackwwz3:

^^ valt wel mee oor, het aluinium paneel zit geklikt is je middenconsole en met die plastic tooltje zonder beschadigingen los te halen. Stef niet zoveel voor en is zo gedaan

 

Ik heb toch net even geprobeerd voorzichtig te kijken of ik e.a. los kan halen. Het is me inderdaad gelukt om de kap van de pook los te krijgen en het hele panneel daaronder.

Volgende 'struikelblok' is dat alles best kort en stug bekabeld is en wil dus niet proberen zomaar wat los te trekken.

Meestal is uit elkaar halen makkelijker dan in elkaar zetten... :-)

Aan gezien de controller met schoeven vast zit en er zo niet bij kan wordt het hem niet denk ik.

 

Link naar reactie

^ gewoon rustig aan doen, en stekkertje voor stekkertje loshalen, goed onthouden en dan de schroefjes los. Als het goed is zijn het 4 stekkertjes, allemaal met aparte pasvorm dus je kan niet mis steken bij montage. Zoals Horus zegt, wel even de accu los

Link naar reactie

Volgens de TIS (link van @Blackwwz3) zit de controller vast geklikt in zijn bevestigingsbeugel. Om de controller te lossen kabels voorzichtig af koppelen, daarna kan het paneel met controller en al mee naar een veilige werkplek. Doeken er onder en voorzichtig de clips iets naar buiten buigen om de controller los te kunnen nemen. Alleen als de bracket ook vervangen gaat worden moeten de boutjes los. Nieuwe controller op zijn positie leggen en voorzichtig vast drukken tot clips vast klikken. Terug naar de ZZZZ kabels er aan, accu weer aansluiten en testen. Zie mijn opmerking hiervoor over de mogelijke noodzaak van het (her)coderen.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Het is allemaal opgelost! Heeft wel met elkaar 800 euro gekost...

De gekochte iDrive controller via Ebay Duitsland is nooit aangekomen. Probeer nu de 150euro terug te krijgen.

Garage heeft op advies van BMW een nieuwe controller besteld aangezien het nog wel eens niet lukt om een gebruikte in te programmeren. Helaas.

Daarnaast bleek een sensor in het dak niet meer te werken waardoor toevallig precies na het kapot gaan van de iDrive er problemen ontstonden met het dak. Dak ging stotterend en gaf constant meldingen dat het dak niet vergrendeld was.

Helaas heeft het wel veel geld gekost...

Link naar reactie

Iemand een idee wat zo’n geborsteld aluminium middenconsole kost? Garage heeft een extra kras gemaakt op het aluminium. Ik heb aangegeven dat ik daar niet zo blij mee ben. De vraag die ik terug krijg is wat ik zou willen.

Link naar reactie

Wat een mooie website is dat. Hoef alleen het onderdeel aan te klikken (in dit geval nr 3). Kost 276.14 en dat is zeker nog ex btw.

Ik heb hem de vraag terug gesteld met opties:

 

Heb je zelf geen ideeën? 
1. Nieuw paneel gaat waarschijnlijk te ver en is qua kosten niet haalbaar. Of kost zo’n paneel niet veel?
2. Is zo’n paneel misschien 2e hands verkrijgbaar? Zal waarschijnlijk nooit een onbeschadigde kunnen krijgen.
3. Is zo’n kras misschien iets minder zichtbaar te maken? Ik heb geen idee. Moet niet erger worden doordat het een grote vlek wordt.
4. Als er helemaal niks te doen is aan de kras zouden we een korting op (volgende) nota op prijs stellen.
 
Zal wel weer te lief zijn...
Link naar reactie

Oh en pas op met die prijzen vanaf die site,deze kloppen vaak niet,je kunt beter bij ekris op de site naar onderdelen navigeren dan heb je wel de juiste prijzen.

 

 

https://bmwshop.ekris.nl/52067-bmw-z4-35is-lm11-n54t-03-2010-e89/nl/onderdelen/carrosserie&artikelid=358247&panelid=51_7452

aangepast door sandere39
Link naar reactie
1 uur geleden zei sandere39:

Ik zeg bert mailen,die heeft deze delen tweedehands liggen,bert kun je vinden bij e89 onderdelen op marktplaats.

 

Ik zoek misschien niet goed maar kan niks vinden als ik op e89 onderdelen zoek. 😳

Link naar reactie

Maar ik zou toch maar eens ernstig met de garage gaan praten: zij zijn aansprakelijk voor de ontstane schade aan je paneel, lijkt me dat het hun probleem is.....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.