Ga naar inhoud

Nieuwe aanschaf Z3, en nu...!


FrankP

Aanbevolen berichten

Nieuwe aanschaf Z3

Beste forumleden, 

Ik heb mij vandaag hier nieuw aangemeld omdat ik vandaag een Z3 heb gekocht. 
Ik ben Frank, 21 jaar oud en werk in het dagelijks leven als verpleegkundige. 

Ik heb niet een auto gekocht waarvan ik denk dat jullie direct heel enthousiast zullen zijn. Het was een wat goedkopere Z3 en dat is ook wel terug te zien. Maar, het is nog winter dus ik heb even de tijd om het een en ander aan te pakken. Hopelijk kunnen jullie mij hierin ook wat tips geven! Het gaat om een Z3 roadster 1.9i uit 1996 met 170,000km op de teller. Ik vind de auto heerlijk rijden en heb voor het gevoel vandaag natuurlijk ook even gereden met het dak open. Maar, er zijn wel een aantal dingetjes. 

- Koppeling zit wat hoog/zwaar, maar de auto schakelt verder prima. Wellicht iets voor de lange termijn om de koppeling te vervangen. 
- Airbag lampje brand. Op dit forum al gelezen wat het probleem kan zijn, dus hier binnenkort maar eens even induiken! 
- Raam aan de bestuurderszijde kan niet naar beneden (beweegt heel iets), aan bijrijderszijde kan het raam pas weer omhoog als de deur open is. Wat denken jullie? Motortje wat niet lekker werkt of wat anders? 
- Behoorlijk wat schade aan de bestuurdersstoel. Ik zit te twijfelen om dit te laten repareren of om nieuwe stoelen in de auto te zetten. (Zie foto)
- Stuur is aan vervanging toe! Kan ik een gewoon E36 stuur kopen..#aangepast# of laten repareren? 
- Derde remlicht doet niet
- Geen centrale vergrendeling 
- Dashboard kastje handvat zit niet goed (moet ik nog even goed naar kijken) 
- Beide stoelen verschuiven iets bij het remmen. Wat mij betreft nu nog geen probleem. In de lente aan de hand van dit forum maar eens naar kijken. 

 

25588068_1746436778734840_37758992922582

25626750_1746436682068183_69065772495389

25994602_1746436678734850_69319166270166

25551908_1746436598734858_14098667480430

aangepast door Ruud_19
ff wat aangepast lees de ""10 geboden"" en het wordt wel duidelijk wat ik heb aangepast
Link naar reactie

Welkom Frank . Ja hij heeft wat verzorging nodig en kan er alleen maar beter op worden.

De vorige eigenaren hebben zo te zien geen kosten willen maken voor  onderhoud  en het is tevens een mooi leer project . Maar alles is te herstellen en er zijn onderdelen zat.

Van buiten ziet hij er verder goed uit.

Link naar reactie

Mooie auto van de buitenkant, lijkt goed in de lak, misschien een gekke vraag,

maar een BMW stuur ziet er na 170k niet vaak zo slecht uit, sterker, ik heb nog niet eerder zo’n

slecht stuur gezien. Vorige eigenaar een beetje hyper?:blink:

(Weet je zeker dat de km.stand klopt....? Ook mbt die stoelwang)

aangepast door 330dM
Link naar reactie

Welkom, Frank!

 

Stuur me svp een PM als geheugensteuntje: ik heb misschien nog een stuurwiel voor je dat er beter aan toe is...

 

Wiebelende stoelen is een normaal Z3-slijtageverschijnsel, de zoekfunctie/howto-sectie van het forum vertelt je hoe je dat betaalbaar kan oplossen. 

3e remlicht is waarschijnlijk een kabelbreukje: het stukje kabelboom tussen auto en kofferdeksel is een eveneens bekende/beruchte slijtageplek...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Bedankt voor jullie reacties! 

Ja, ik heb zelf ook even getwijfeld over de km stand, maar de rest van de auto lijkt mij gewoon in goede staat. Daarnaast vind ik het opvallend dat de linker kant van het stuur (en stoel) beschadigd is en de rechter kant er redelijk uit ziet zoals je mag verwachten van 170k. (Wellicht zoninvloed?)

Link naar reactie

Wellicht had de vorige eigenaar een boksbeugel als ring en een pak spijkers in zijn kontzak....... Vandaar ook het vlekkeloze uiterlijk van deze m.i. toch verder echt nette ZZZ; dwong respect af bij de medeweggebruikers.

Link naar reactie
Op 23-12-2017 om 20:55 zei 330dM:

Mooie auto van de buitenkant, lijkt goed in de lak, misschien een gekke vraag,

maar een BMW stuur ziet er na 170k niet vaak zo slecht uit, sterker, ik heb nog niet eerder zo’n

slecht stuur gezien. Vorige eigenaar een beetje hyper?:blink:

(Weet je zeker dat de km.stand klopt....? Ook mbt die stoelwang)

 

Ik weet nog dat mijn werkgever het PU-vorm stuur van zijn Espace heeft laten vervangen door nieuw. Iets met transpiratie of zo. Maar vreemd is het wel dat stuur. Als de slijtage het gevolg is van slordige omgang met de auto blijkt dat meestal op meerdere zo niet alle fronten.

aangepast door HUB
Link naar reactie

Zo, net even  de tijd gehad om het deurpaneel open te maken. Handig om dat samen met mijn broer te doen die vroeger altijd aan z`n E36 heeft geklust! 
Elektrische ramen doen het allebei weer! Een beetje smeren en kabeltjes aansluiten doet wonderen! 

Eergisteren langs 'Meneer Sam' in Apeldoorn geweest. Hij dacht mijn  stuurwang netjes te kunnen maken voor €110,- excl btw. (Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Dr. Vinyl die het voor 350 ex kon doen). Over twee weken een afspraak, ik ben benieuwd! 

Wel een klein beetje dom geweest, tijdens het rijden op de snelweg even deur open en dicht (dacht dat deze niet goed dicht zat) en behoorlijk hard aan de deurhendel getrokken. Deze is nu aan de bestuurderszijde afgebroken. Makkelijk te vervangen, maar toch zonde!

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Haha, nee er werd niet geprotesteerd gelukkig! 

Afgelopen dagen weer wat geknutseld aan de auto! 
- Stoelen laten repareren + behandeld. Was voor 145€ klaar bij Meneer Sam in Apeldoorn, ik ben erg tevreden! (Zie foto) 
- Handvat dashboardkastje gerepareerd 
- Dopjes op de velgen. Maakt de auto weer net iets mooier! 

 

26961867_1775002245878293_54543537861995

26962280_1775002229211628_34531074624297 

 

Wat nog op het to-do lijstje staat:

- Koppeling (lange termijn)
- Airbag lampje (heb op marktplaats al een optie gezien om dit te verhelpen voor €10,-) 
- Derde remlicht 
- Centrale vergrendeling 
- Beide stoelen verschuiven iets bij het remmen. 

Link naar reactie
23 minuten geleden zei ZZZ-Woudsend:

Zo zeg! Wat een verschil. Keurig gedaan. Auto komt langzaam weer terug in de staat die het verdient. Netjes hoor!

 

Inderdaad erg netjes gedaan die stoel. Complimenten aan dhr. Sam. Groet, Jan

Link naar reactie

Wat je hefmechanismen betreft heb ik ook aan beide kanten alles eruit gehaald, nieuwe kunststof geleiders gestoken en alles  wat glijdt  met kopervet behandeld. Je hoort het mechanisme bijna niet meer . Opletten om bij koude temperaturen  met open kap te rijden. Je plastiek ruitje kan zo scheuren bij het dichtdoen, heb dit aan de lijve ondervonden. Dank zij het rits systeem heb ik er zelf een nieuwe kunnen steken.  Ergens gelezen deze niet te gebruiken onder de 5 graden.

Link naar reactie

Inderdaad kan niet zomaar gebruikt worden om te smeren als dusdanig.

Hier komt corrosie  en vreten ook om de hoek kijken en deze zijn

mede de boosdoener van gebrekkige werking. Het smeren is misschien  een onbedoelde eigenschap

maar leuk meegenomen.

Link naar reactie
16 uur geleden zei Jan-Willem:

kopervet is een anti seize pasta geen smeer middel.

 

Ik geloof dat ik hier wat kan opsteken. Ik ken kopervet, gebruik het o.m. voor de wielbouten en bij de remblokken. Maar wat zijn de eigenschappen van een 'anti seize pasta'?

Link naar reactie

Dat is pasta die zorgt dat componenten niet aan elkaar blijven zitten of in elkaar 'vreten', bijvoorbeeld door mechanische belasting (spindels, bijvoorbeeld) of corrosie. De meest gebruikte materialen hiervoor zijn kopervet of een combinatie van molybdeendisulfide/grafiet.

 

Wees selectief waarvoor je kopervet gebruikt vanwege risico op elektrolytische corrosie door de geleidende eigenschappen, denk bijvoorbeeld aan bougies (stalen behuizing) in een aluminium kop. Hiervoor is een niet-koperhoudend product zoals Molyslip aan te raden.

 

Óók moet je uitkijken met aantrekken van bouten/moeren waarbij je anti-seize gebruikt: je moet een correctiefactor (lagere N/m-waarde) toepassen dan wanneer je geen anti-seize gebruikt.

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

I s eigenlijk bedoeld  om invreten door corrosie bij hogere temperaturen tegen te gaan.

Wat het demonteren mogelijk maakt zonder dat er één of ander afbreekt.

Mooi voorbeeld zijn moeren of bouten gebruikt bij  uitlaat systemen enz enz....

    

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.