Ga naar inhoud

Schokdempers en veren


HUB

Aanbevolen berichten

Het zou fijn zijn als je iets vaker een regel tussen jou eigen tekst wilt zitten dan is het wat beter leesbaar. :10_wink:

 

M-tech bedoel ik het sportonderstel mee inderdaad.

 

Je hebt zelf al alle delen gevonden ziet ik, met de voorste veerschotel bedoel ik inderdaad het bovenste losse deel.

Die van een e30 verhoogt de auto 10mm.

 

Als aan de achterkant het rubber 5mm dikker is hoeft dit niet ze zeggen dat de 5mm auto verder omhoog gaat.

Dat heeft te maken met de plek waar de veer zit op de draagarm.

De verhouding weet ik niet precies, maar 5mm dikkere rubbers geeft wel meer hoogte voor het wiel.

 

Ik heb zelf een keer telfon gebruikt inplaat van rubbers.

Wel had in de bus waar de veer over heen schuift ook van teflon gemaakt.

Kraakte echt als de ziekte, later de dunste rubbers onder en boven en het kraaken was weg.

 

Ik vind het bijzonder vreemd dat B8 geadviseerd is door een leverencier, waar heb je het geinformeerd?

B6 is juist bedoelt voor auto's die niet verlaagd zijn of op een fabrieksaf sport onderstel staan.

 

Verder zou ik niet teveel aan de stabi kloten, ik heb het zelf ook een keer geprobeerd met e36 M3 veerpoten om de draagarm te verbinden met de veerpoot.

Dat lukt allemaal wel maar ik kreeg alleen maar meer onderstuur. 

 

Een Z3M/e36 M3 heeft ook een dunnere stabi aan de voorkant.

Die hele voorste ophanging is ook anders dan bij een non M.

De Z3M / e36 M3 3.2 draagarmen hebben een andere vorm, de draagarm oortjes zijn excentrisch en de bovenste toplagers.

 

Ik zou ook niet teveel kloten met de achterste "toplagers" de Z3 scheurt daar origineel al uit.

Gewoon meyle HD pakken die zijn iets massiever.

Ook is het verstandig hier verstevigings plaatjes voor het halen bij de dealer.

 

 

Persoonlijk zou ik de minst verlaagende B12 set er eerst onder en ga is lekker rijden en kijken hoe het staat.

Dan kan je altijd nog de keus maken om de auto iets te verhogen door middel van e30 veerschotels en dikkere rubbers.

 

Uit eigen ervaring weet ik dat de aangegeven verlaging van een B12 set vaak hoger uit valt in real life.

 

 

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie

Altijd fijn als alles weer fris is!

 

Persoonlijk denk ik niet dat je originele dempers op zijn, als je alleen al achter de subframe rubbers vervangt is het al een wereld van verschil.

 

Als je op www.ebay.de het originele BMW onderdeel nummer opzoekt kom je alle aftermarket delen.

 

 

Persoonlijk zou ik strongflex gebruiken, goedkoper en net zo goed.

Ook levenslange garantie.

 

Alleen achter zou ik wel normale toplagers monteren en niks met PU.

Ten eerste merk je er niet zoveel van en ten tweede gaat het daar naar verloop van tijd kraken.

 

Dit is een prima B12 set hoor geeft erg fijne rijeigenschappen.

https://m.ebay.de/itm/Eibach-Bilstein-B12-Pro-Kit-Sportfahrwerk-BMW-Z3-2-0-2-2-2-8-3-0/320735535275?hash=item4aad53e0ab:g:iYkAAOSwxeBZt6Zf

 

Netjes monteren en dan eerst een weekje proberen, die van jou zal dus ongeveer 15mm lager rondom worden.

 

Ongeveer dezelfde hoogte als die van mij, geen problemen bij drempels en slechte wegen.

Ook staat het niet overdreven laag en is het vrij subtiel.

 

Die verstevigings platen voor de schokdempers toren aan de voor kant zou ik niet kopen.

Dan eerder een mooie veerpootbrug, die maakt het geheel een stuk stijver.

 

Link naar reactie

Heb jij een foto van de huidige situatie of, kun je mij doorgeven wat de afstand is onderzijde frontspoiler (mits origineel) tot vloer  en onderzijde carrosserie bij de wielrand tot bovenzijde band? Dat geeft mij tenminste iets meer gevoel voor maten.

aangepast door HUB
Link naar reactie

Ik vind bij alle BMW's met deze traingel achteras dat je erg weinig veer krijgt aan de achterkant met een schroefset.

 

Ik heb nog een setje KW achter veren die is iets meer dan 10cm hoog! 

De schroefbus moet er nog onderpassen dus die veer kunnen ze niet langer maken.

 

Je houd dus geen veerweg over al weet ik niet hoe het zit bij een B14 set.

 

Daarbij rijden schroefsets vaak slecht als je ze ver omhoog schroeft.

Die zijn gemaakt voor een bepaalde verlaging.

 

 

Betaal wel met paypal!

Ik heb bij www.kfzteile24.de mijn geld terug geharkt nadat ik na 3.5 week nog steeds geen onderdeel had ontvangen!

Voor dik €1000 aan onderdelen besteld, een aantal keren gebelt, ze beloven van alles maar kwamen niks na.

 

Binnen 4 weken kan je bij paypal een claim in dienen, dan krijgt het bedrijf of de persoon nog een week de tijd om de delen op te sturen.

Doen ze dat niet dan krijg je na 2 weken je geld terug.

 

Ik hoop dat jij met paypal betaald hebt Mitch!

 

 

Zo staat die van mij op de wielen.

 

20170827_104317_zpsj4j2vjmq.jpg~original

 

20170825_182040_zpsdrletp68.jpg

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie

Spulletjes zijn binnen, 5 dagen onderweg geweest vanuit Berlijn, keurig op tijd wat mij betreft! En dat alles voor €11.90 bezorgkosten... ;)

 

 

Knipsel.thumb.JPG.e86bc62bd6d5569a45deee93ead44912.JPG

 

Over een maandje of 3 Ruud maar eens bellen!

 

 

aangepast door Mitch
Fotootje gedraaid..
  • Like 1
Link naar reactie

Gelukkig maar! 

Ik had minder geluk 7weken €1000 weg met een hoop gezeik en gezeur.

 

Pak ook direct de toplagers rondom en de veerschotels aan de voorkant mee.

Dan is alles weer lekker fris!

 

Ik heb voor de voorkant e36 M3 3.2 excentrische toplagers gepakt.

Dan loopt de auto veel fijner rechtuit omdat je veel meer caster krijgt.

 

Je kan links en rechts ook omdraaien voor meer camber.

 

 

Netjes dat Ruud de onderdelen wil monteren!

Grootste deel van de garages doen dat niet aangezien ze zelf ook wat aan de onderdelen willen verdienen.

 

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie

@Jan-Willem; Toplagers had ik me al bedacht, of ze excentrisch of niet worden moet ik nog even over nadenken. Veerschotels vervangen is inderdaad ook een goed idee.

 

Ruud vond dit ook een scherpe prijs, dus wellicht dat 'ie er daarom niet moeilijk over doet, Breng hem er overigens heen voor een apk+beurt, dus er zitten sowieso nog extra verdiensten aan voor hem.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Ik toen ik mijn Z3 2.8 kocht een e36 323i compact.

Die had de excentrische e36 M3 3.2 toplagers ( domlagers )

 

Dus kon ze mooi 1 op 1 vergelijken, de Z3 2.8 heeft alleen meer spoorbreedte achter verder zijn ze gelijkwaardig kwa onderstel.

 

Ik vind het wel een stuk fijner hij stuurt wat zwaarder vanuit het midden, ook loopt die goed recht uit.

 

Behoorlijk wat slechte wegen gehad, de auto rijd super koers vast ook met verkanteling van het wegdek.

 

Met zoveel extra caster ( -2 graden meer dan origineel zo uit mijn hoofd )

Bouw je ook veel meer camber op wanneer je het sturen.

 

Het enige is dat mijn wielen nu rechtop staan dus 0 graden camber rechtuit.

 

Dit kan je compenseren door de toplagers links en rechts om te draaien dan krijg je rond de -1.5 tot -2.0 graden camber of door shims tussen de onderste bevestiging van de fusee te doen. ( dat advies kreeg ik van bas roos autosport )

 

Op dit moment vind ik de Z3 iets teveel onderstuurt al is dat niet ontzettend gek met 245 op de achteras.

Ik hoop dat ik met iets extra camber dat kan compenseren 

 

Verder zit ik er aan te denken om de achteras verstelbaar te maken, scheelt banden slijtage en meer grip rechtuit.

 

Dit is nog een interessant leuk stukje over cambar caster en sporing.

http://www.intraxracing.nl/techniek/camber,-caster,-toe-intoe-out/

Link naar reactie

 

Betaal wel met Pay Pal! 

 

 

Maak je niet druk die set vanaf 97 April past gewoon op jou auto.

 

Voor draagarmen en spoorstangen zou ik verder kijken.

Lemforder leverde in iedergeval in die tijd de originele BMW stuur delen, het enigste verschil is dat er dan een BMW logo in gestanst is.

Top kwaliteit en ze zijn niet eens veel duurder dan de Melye set.

 

Aan de voorkant e30 draagarmen pakken met vaste fusee kogels aan de wielkant.

En inderdaad de massieve oortjes, dat scheelt echt veel!

Ik heb nooit begrepen waarom de open varriant geleverd zijn op de Z3.

 

 

Ik heb eventueel een toolje die je mag lenen om de achterste subframe rubbers er uit te persen

Dan hoeft het subframe niet onder de auto weg moet.

Scheelt een hoop werk en ik zou ze wel mee pakken als je toch bezig bent.

 

 

Link naar reactie

bij een e36 / Z3 zit om de buitenste fusee een rubber.

Bij dat rubber laat de vulkanisatie vaak los.

Bij Meyle HD niet daar zit de fusee kogel direct in de draagarm geperst zonder dat rubber.

 

Bij e30 draagarmen zit hier altijd een "vaste" fusee kogel in.

voor de rest is er geen verschil met een e36 / Z3 draagarm.

 

Dit zijn open draagarm oortjes je hebt daar van meyle een dichte varriant van.

 

draagarmrubber.jpg

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 11-1-2018 om 10:31 zei HUB:

 

Dat verwacht ik ook Mitch, maar wellicht moet het extra worden aangekocht. Ik vraag me ook af of de zogenaamde "springpads" wel/niet gewenst zijn op zo'n kit. Je zou dan verwachten dat 8 nieuwe bij de kit geleverd worden (2x2 V/A)... TBC.

@HUB ; Geen springpads in de set, qua dempers ziet het er zo uit:

Knipsel.thumb.JPG.2d91c967e4e274e4dc26de64e4104704.JPG

 

Volgens mij is de set zelfs nog iets goedkoper geworden?

 

Fahrwerkssatz, Federn/Dämpfer "BILSTEIN - B12 Pro-Kit"

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

voor zou ik de rubbers boven en onder wel vervangen van de veren.

Vaak zijn ze hard en uitgedroogt.

Net als de veerschotels voor, kosten niet veel en de oude zijn vaak verroest.

 

Achter zou ik eerst de oude originele monteren, stel dat die te laag of te hoog is dan kan je altijd nog iets met de rubbers middelen.

 

De stabi's kunnen gedemonteerd worden zonder de rest los te halen.

Dat wijst zichzelf als je er mee bezig gaat.

 

 

Link naar reactie

Mooi lijstje, lijkt aardig op die van mij!

 

Opzich vind ik de Z3 een prettige auto om aan te sleutelen relatief simpele techniek allemaal.

 

Misschien is het wel handig om een Z3 vraagbak te kopen daar kan je alle demontage, montage en aanhaal momenten uit halen.

 

Sommige bouten zou ik wel loctite aan doen, zoals die van de remmen en ophanging.

 

 

Persoonlijk zou ik in 1 keer door pakken, met name de remmen aangezien het niet onzettend veel geld kost en je alles dan toch al los hebt liggen.

Alleen de remklauwen gaat veel tijd in zitten, tenzij je ze demonteerd en geel laat passiviseren dan zijn ze weer als fabrieks nieuw.

montage en demontage van de zuigers stelt niet veel voor.

 

 

In winter 2018-2019 worden dan de wiellagers, remschijven en -slangen vervangen door nieuw en een upgrade kwaliteit.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.