Ga naar inhoud

Schokdempers en veren


HUB

Aanbevolen berichten

Ik heb de nodige tijd gezocht op het forum, bij de FAQ's en nog zo wat topics (o.a. de zeer gewaardeerde overzichten van Sloophamer). Tevens een aantal leverancier-websites bezocht maar kan desondanks mezelf nog niet een goed beeld vormen over het volgende:

 

Onze Z3 voelt wat slap aan de achterkant. De 80 dKM op de klok zal dat het probleem niet zijn, leeftijd van de dempers denk ik wel. Nu ben ik me aan het oriënteren op een aantal zaken t.a.v. het onderstel en van plan dit als eerstvolgende aan te pakken (de uitgedroogde spoorstangrubbers, verstevigde sway bars  en nog zo wat volgen flux). Mijn beoogd doel: een strakker afgeveerde auto die maximaal 10mm lager op de wielen mag staan (hoeft niet) maar beslist niet 30mm of meer verlaagd. Ik lees op diverse fora mogelijkheden, aanbevelingen en teleurstellingen. Ik wil de huidige configuratie liefst vasthouden maar dat komt misschien wel omdat ik niet goed weet hoe de zaken er voor staan met "coilovers" instelbare "gewindefahrwerken" etc. Hetgeen ik lees gaan al deze leveranciers er vanuit dat 30mm verlagen de wens is (ook H&R bijvoorbeeld) maar dit betekent dat ik weer met vulringen van 20mm aan de gang moet. Voordat ik iets bestel wil ik graag weten waar ik technisch gezien tegenaan loop.

 

Als ik een € 250,- per wiel reserveer voor dempers en veren moet ik een eind kunnen komen lijkt me. Onze auto bouwjaar '96/'97 heeft -denk ik- een standaard onderstel met 17" 225/45 velgen/banden en een mij onbekende ET-waarde.

 

Zijn er Z3 rijders die ervaring hebben met dealers, concrete oplossingen, leveranciers etc? Je bijdrage wordt zeer gewaardeerd. Groet, Jan

aangepast door HUB
Link naar reactie

ik heb nog schokdempers en veren liggen (Z3 ///M) 

 

aangepast door zzztje
VERKOCHT
Link naar reactie

nieuwe schokdempers (bilstein B6, ietsie stugger dan standaard) op de originele veren en je herkent je auto niet meer terug. vervang je dan meteen een aantal rubbers in de ophanging dan stuurt die als nieuw (en afhankelijk van je doel zelfs beter)

Link naar reactie
Op 20-12-2017 om 12:33, vester86 zei:

nieuwe schokdempers (bilstein B6, ietsie stugger dan standaard) op de originele veren en je herkent je auto niet meer terug. vervang je dan meteen een aantal rubbers in de ophanging dan stuurt die als nieuw (en afhankelijk van je doel zelfs beter)

 

Bilstein website heb ik ook bekeken. Kwam er niet echt uit hoe het daar met de typering zit (B oplopend getal) maar is voor mij een serieuze overweging. Zeg jij: standaard veren behouden voldoet? En weet jij toevallig of de veren van een M onderstel korter zijn? Stijver zijn ze vast en zeker maar het zal waarschijnlijk niet zonder tussenschijven passen omdat ik een verschil in hoogte moet overbruggen.

aangepast door HUB
Link naar reactie

qua dempers in volgorde van zacht naar hard: 

 

standaard onderstel == B2 --> M-sport onderstel ==  B4 --> B6 = B8. 

de B12 set is B8 dempers met eibach veren. 

 

verschil tussen M onderstel en B4 is niet noemenswaardig. Verschil tussen B6 en B8 is dat de B8 korter is, en dus geschikt voor verlagingsveren. qua dempen zijn ze hetzelfde.

 

de M veren zijn 15mm lager dan standaard en iets stijver. de meeste verlagingsveren (Eibach/H&R etc) zijn 30mm lager DAN ORIGINEEL. vaak ook een beetje of veel stijver maar dat hangt erg van het merk af. 

 

wil je niet lager maar wel "sportiever" dan kun je originele veren het beste combineren met iets stuggere B6 dempers. wil je dan ook verlagen, dan (dus) B8.

 

die M onderstel veren (dus 15mm lager) kan je nog prima op B6 dempers plaatsen. 

 

Link naar reactie

Dank voor je uitgebreide antwoord. Maak ik een goede samenvatting als ik zeg: veren van een M onderstel in combinatie met B6 schokdempers van Bilstein zetten mijn '97 model met standaard onderstel 15mm lager en maken het geheel iets stugger plus: het gaat ook nog eens passen. Juist?

 

Heb zojuist ter indicatie de afstand gemeten van BZ-band tot OZ-carroserie omdat ik niet weet welk onderstel er onder onze auto is gemonteerd. Deze maat is 30mm voor en achter (latje vlak op BZ-band) want wellicht is de auto door de vorige eigenaar al verlaagd zodat kan ik volstaan met de B8 dempers. Zoals het nu op de wielen staat vind ik fraai en uiterst bruikbaar.

aangepast door HUB
Link naar reactie
Op 20-12-2017 om 14:00 zei vester86:

wil je niet lager maar wel "sportiever" dan kun je originele veren het beste combineren met iets stuggere B6 dempers

 

Heb ik recent ook op mijn Z(4) toegepast. Door het matige en zout-rijke weer is het van een degelijke rijtest nog niet gekomen... Wilde hoogte graag origineel houden, anders was het de B12 kit geworden.

Link naar reactie

Zojuist even onder de auto gekropen in een poging aanvullende data over het onderstel te vergaren. Alle aanwijzingen bevestigen dat onze Z3 op een M sport-onderstel staat zodat we weer verder kunnen met passen en meten.

aangepast door HUB
Link naar reactie
Op 20-12-2017 om 14:00, vester86 zei:

Verschil tussen B6 en B8 is dat de B8 korter is, en dus geschikt voor verlagingsveren. Qua dempen zijn ze hetzelfde.

 

Wil je niet lager maar wel "sportiever" dan kun je originele veren het beste combineren met iets stuggere B6 dempers. Wil je dan ook verlagen, dan dus B8.

 

Die M onderstel veren (dus 15mm lager) kan je nog prima op B6 dempers plaatsen. 

 

 

Ik ben geneigd te zeggen dat alleen de zuigerstang van een B8 30mm korter is dan bij de B6 om aan die verlaging te komen. Veren en aanslagrubbers doen de rest. Verlagingsveren zijn korter en tevens progressiever gewikkeld, mocht de boel doorslaan dan tegen de eindstops aan. Een B4 lijkt niet geschikt voor een M sport-onderstel.

aangepast door HUB
Link naar reactie

Wat betreft de satbilisatorstangen kom ik tot deze samenvatting:

 

1995 M-modellen voorzijde 22,5mm / achterzijde 19mm
1996 M-modellen voor 23mm / achter 20mm

Een stabilisatorstang van een M-model past niet op het sport-onderstel S704A als gevolg van de verschillen in montagewijzen (schijnt).

1997 standaard modellen voor 24mm / achter 15mm
1997 S704A sport-onderstel voor 25mm / achter 15mm (beide gemeten aan onze Z3 en gecontroleerd in RealOEM).

 

Het overstuur/onderstuur verhaal is mij bekend en ik overweeg dan ook het stugger maken van de vering (zie hierboven) in combinatie met de huidige stangen te doen, maar met gebruikmaking van iets hardere rubbers.

aangepast door HUB
Nieuw verkregen informatie.
Link naar reactie

De combinatie van standaardlengte Bilstein B6 dempers met 30mm Eibach verlagingsveren lijkt niet toegepast maar theoretisch wel haalbaar. Om aan de achterzijde de carrosserie 15mm hoger te plaatsen op de korte veren moet ik L+R vulschijven toepassen. Vooralsnog ga ik er vanuit dat deze van een nylon of industrieel rubber gemaakt kunnen worden en onder de "spring pads" gelegd hun werk gaan doen. Aan de voorzijde gaat dit ophogen helaas minder gemakkelijk omdat de veerschotel aan de schokdemper voorgevormd is en zodoende ook de positie van de veer bepaald.

aangepast door HUB
Link naar reactie

Waarom wil je de auto zo hoog op de poten hebben?

Verlagings veren word standaard aangeven vanaf de originele hoogte.

 

Met een m-tech onderstel is die dacht rondom -20mm

 

Dus als je al een sport onderstel hebt kom je met een -30 verlagings set maar -10mm lager.

 

Die van mij staat 10mm rondom lager dan M-tech.

In Italie hebben wij over hele slechte wegen gereden maar nooit geen problemen.

Zelf zij ik met een H&R schroefset voor en een H&R vaste set achter.

 

Als eerste zou ik beginnen met PU rubbers in de draagarm oortjes voor en de subframe rubbers achter.

Zelf heb ik strongflex rood gebruikt omdat ik het comfort wou behouden.

Dat geeft al een groot verschil in het strak aan voelen van de auto.

 

Bij de e30 deed ik het altijd wel dat voelt zoveel strakker als het in de PU zit.

Strongflex rood is nog zacht genoeg om nog wat comfort te behouden.

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie

Dank voor je reactie. Zoals onze auto nu op de wielen staat vinden wij mooi en praktisch. Ons doel: uiterlijk van de auto behouden zoals deze uit de fabriek is gerold maar wel een technische upgrade vanwege leeftijd en wij het potentieel van de wagen willen kunnen aanspreken zonder uit de bocht te vliegen.

aangepast door HUB
Link naar reactie

Als je het leuk vind bekijk mijn voorstel topic is, ik heb het onderstel ook behoorlijk goed aangepakt in bijna dezelfde stappen.

 

Icm met m-tech veren zou ik wel B6 pakken, B8 is meer voor auto's die nog lager zijn.

 

Zelf vind ik dat B6 dempers icm met m-tech veren lekker rijd.

Ondanks dat de dempers stugger zijn word de koets wel rustiger en het voelt een stuk strakker.

 

Een B12 sets is voordeliger dan losse dempers en veren.

Die sets zijn redelijk voordelig in Duitsland te bestellen.

 

Voor de achterkant levert bmw dikkere rubbers, van 5, 7.5 en 10mm dacht ik.

Ook heb je de rubbers van een e46 met het slechte wegen pakket.

Die zijn 20mm zo uit mijn hoofd.

 

De voorkant kan je e30 veerschotels voor gebruiken die verhogen ongeveer 10mm.

 

Ik gebruikte e36 veerschotels op een e30 voor 10mm extra verlaging dus andersom zou het ook moeten werken.

 

Aan de voorkant zou ik e30 draagarmen, die zijn een stuk robuster dan de "originele" draagarmen van de e36.

  • Thanks 1
Link naar reactie

Dank voor je zinvolle bijdrage. Het voorstel topic ga ik zeker opzoeken.

 

Bilstein B6 was ook mijn eerste reactie. Vandaag belde ik een leverancier over de aanschaf en hier werd stellig gezegd dat een B8 "specifiek voor een M-onderstel is gemaakt".

 

Over die dikkere rubbers: bedoel je de rubbers die OP de veerschotel worden gelegd en waar de veer dan weer op rust? Dat zou problemen oplossen.

aangepast door HUB
Link naar reactie

ik heb de laatste 3 reacties niet meer gelezen, maar weet je dat er dikkere spring-pads te krijgen zijn dan standaard?  dan hoef je niet aan te rommelen met "vulschijven" maar los je het gewoon netjes in 1x goed op met een dikkere schijf

Link naar reactie

Dank Vester, JW tipte mij hier gisteren al over. Is dat regulier spul (BMW Nederland en dealers) of moet ik daarvoor naar "tuning" bedrijven? Een eerste Google search stuurt me naar Turner Motorsport USA. Bovenste plaatje is OEM, onderste niet duidelijk voor welk model BMW, noch dikte, ik vond deze hier https://www.iemotorsport.com/bmw/2002-suspension-steering/02pd3dot.html

 

e30frontlower_540x377.jpg.185468ac546d896ef93a189247ea432b.jpg

 

3dotupperWEB.jpg.8a8d56df1f12aa57c3a2050ae4dd691e.jpg

aangepast door HUB
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.