Ga naar inhoud

Z3 Keuze koelwaterpomp


TimoDino

Aanbevolen berichten

Z3 Keuze koelwaterpomp

Ik heb de onverwachte luxe om uit twee koelwaterpompen te kiezen.

De oude blijkt in prima staat en ik heb een spiksplinter nieuwe geleverd gekregen van SKF.

 

Ik had wat onderdelen bij D-parts besteld vanwege koelwaterproblemen en had voor de zekerheid een gebruikte waterpomp erbij laten doen omdat ie maar €10,- was.

Bij aflevering bleek het schoepenrad beschadig te zijn, waarop ze een nieuwe zouden afsturen, Deze blijkt nieuw te zijn.

 

Wat is het probleem hoor ik je zeggen.

Nou niet echt een probleem ik zie alleen dat de schoepen van beide pompen afwijken.

De plastic van het origineel is lomp en recht van plastic

De SKF verzie heeft meer gebogen schoepen van metaal.

 

Weet iemand of een van de twee een betere druk of opbrengst heeft?

 

 

thumb.png

Waterpomp-Met-Metalen-Waaier-o-ring-Voor-BMW-E34-E36-E39-E46-E60-E83-E85-Z3.jpg

Link naar reactie

Sowieso als je een oude waterpomp uit je motor hebt altijd een nieuwe terugmonteren.

Een waterpomp is een slijtageonderdeel. En dan heb ik het niet over het schoepenrad wat eventueel stuk kan gaan (ontwerpfout bij materiaalkeuze m.i.), maar de vloeistofafdichting slijt op een gegeven moment weg en dan gaat ie lekken. Dat is uiteindelijk onvermijdelijk.

Link naar reactie

Hoi,

Kan je er niet mee helpen ,maar heb hier zelf vraagje hier over.

Een vraagje ,heb al gehoord dat er zijn van kunststof en van metaal de schoepen.

Nu mijn z 3 die over 2 tal maanden gekocht heb ,is van 28/04/1998 ,nu is de vraag moet ik die preventief vervangen ,de auto geeft 130.000 km.

Groeten Mike

Link naar reactie

die preventief vervangen ,de auto geeft 130.000 km.

Nee  tenzij er redenen zijn om dit mee te nemen bij een andere noodzakelijke reparatie omdat je er dan toch gelijk makkelijk bij kunt..

 

Link naar reactie

^^ heb je een 4- of 6-cilinder? 

De conditie van je pomp is eenvoudig te testen: multiriem losmaken (kwestie van de spanrol onder druk zetten), en de poelie van de waterpomp testen op axiale speling of een schrapend geluid/gevoel bij ronddraaien. Eén of beide symptomen suggereert dat de lagers niet meer kosjer zijn.

Als de lagers ver genoeg versleten zijn komt er zó veel speling op de as dat - bij een 6-cilinder althans, ik heb te weinig kennis van de vierpitters - je koelfan in aanraking komt met z'n behuizing en/of de radiator, met alle onprettige gevolgen van dien.

Dan wordt het een simpele rekensom: een nieuwe waterpomp is vele malen goedkoper dan een OEM radiator!

Als die test geen speling /lagerruis uitwijst is er voorlopig niks aan de hand: de multiriem weer terugplaatsen en lekker verder rijden!

 

^ is een bekende zwakke plek... 

  • Like 1
Link naar reactie
9 uur geleden zei pimgmx:

^^ heb je een 4- of 6-cilinder? 

 

 

4 cilinder M43TU motor. Ik heb de pomp er al uitgehad en geen slijtage o.i.d. waargenomen.

Omdat de andere (gebruikte) pomp toch later binnen zou komen dan beloofd heb ik om deze reden de oude gewoon terug gemonteerd.

Niet wetende dat ze een nieuwe pomp zouden afsturen.

Link naar reactie
12 uur geleden zei Dobbels:

 moet ik die preventief vervangen ,

 

De SKF pomp kost € 37,- dus daar zou ik het niet voor laten.

Klusje is bij een 4-cilinder niet zo moeilijk.

Zie de how-to.

 

Maar de kosten en inspanning bij de 6-cilinders zou ik niet weten.

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.