Ga naar inhoud

Z3 kachelklep werkt niet?


TimoDino
 Share

Aanbevolen berichten

Z3 kachelklep werkt niet?

Een van de slangentules van de oude kachelklep was afgebroken dus een gebruikte vervanging opgezocht.

Van de oude waren de rubbertjes vergaan, maar op de vervangende klep was alles nieuw.

 

De oude klep even getest op werking, met een accu, deze reageerde direct met een goede "klak".

De nieuwe ook even getest op de een accu en ook deze reageerde met dezelfde "klak" 

Dat leek mij correct, omdat het volgens mij een magneetventiel is.

 

Dan testen in de auto, alleen elektrisch aangesloten, temperatuurknop van warm naar koud maar helaas geen "klak"

De oude klep precies hetzelfde. Met lopende motor (14,2 volt") ook nog steeds niets. Motor warmlaten draaien, met of zonder airco ook niets

Terug direct op de losse accu en weer wel "klak"

 

De stekker heeft 12 volt bij de stand koud en als je de temperatuurknop naar warm begeeft is de voltage op de stekker 0 volt.

Uiteindelijk heb ik de klep wel ingebouwd en aangesloten maar krijg na een kwartier rijden pas warme lucht.

 

Ik snap het niet meer, wat doe ik fout of begrijp ik de werking van de (magneet)klep niet?

 

 

aangepast door TimoDino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je warme lucht krijgt doet hij dat wel, als je motor warm maar je nog geen warme lucht krijgt dan denk ik eerder dat je kachel radiator iets verstopt zit.

 

Klakt de kachel kraan ook niet als er nog geen koelvloeistof op het systeem zit?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Jan-Willem:

Klakt de kachel kraan ook niet als er nog geen koelvloeistof op het systeem zit?

 

Nee met of zonder vloeistof hij klakt beide niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft je kachel voor de tijd wel goed gewerkt?

 

Bij een vriendin van mij zat de kachelradiator grotendeels verstopt.

3 keer is het los gehaald om met de tuin slang het rad uit te spoelen.

Kwam echt veel zooi uit! 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit helemaal perfect maar nu is het echt slechter.

Ga ik maar eens op mijn to-do lijstje zetten.

Baat het niet dan schaad het niet.

Koelvloeistof moet toch nog worden vervangen en daar is gezien het weer wel enige spoed bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja eerst de ruitenwissers er af en dan die plastic kappen.

Ik heb de positie van de ruitenwissers gemarkeerd met schilders tape.

 

Ruitenwisser mechanisme moet er ook uit om er goed bij te komen.

 

Bij mij zat er een flink vogel nest in.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mm er is meer aan de hand, van de week met een kokende motor stil komen te staan.

Het viel me al gelijk op dat de ventilator met of zonder contact niet aansloeg. Vreemd als de temperatuurmeter in het rood staat.

Lijkt erop dat de temperatuurschakelaar in de radiator stuk is. De radiator ventilator getest met door het stekkertje door te verbinden met een paperclip.

De ventilator sloeg direct aan. temperatuurschakelaar is onderweg.

 

Ook maar gelijk een nieuwe thermostaat + huis besteld en een gebruikte waterpomp (€ 10,-).

Van de week maar weer even verder klussen dus.

 

Dan maar weer even kijken of het probleem opgelost is..

1597-5694-1.jpg

aangepast door TimoDino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die test met de paperclip zegt niet voldoende over de schakelaar, ben ik bang. Ik wil je niet ontmoedigen; ik zou de koelvloeistof eens laten testen op uitlaatgassen daarin. Zou me niet verbazen als je koppakking lek is. Maar.. ik hoop voor je dat het met het vervangen van de schakelaar verholpen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De temperatuur schakelaar is vervangen, evenals de thermostaat incl. thermostaathuis.

De waterpomp heb ik uitgebouwd maar die was in goede staat, en is dus weer terug geplaatst.

Alles doorgespoeld met vers water en weer afgetapt.

Hele systeem weer gevuld met koelvloeistof en warm laten draaien.

De koelventilator reageert nu weer prima.

 

Na afkoelen de boel wat bijgevuld en wat kortere en langere stukjes mee gaan rijden.

De temperatuur blijft goed en het lijkt wel of de kachel ook beter reageert.

 

Ik heb geen witte smurrie op de olievuldop aangetroffen of in het blok. Oliepeil is gewoon op orde.

Eerst maar weer eens wat langere stukken rijden. Genoeg vloeistoffen in de kofferbak voor de zekerheid.

Hopelijk is get toch geen lekke koppakking.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-11-2017 om 15:13 zei TimoDino:

Z3 kachelklep werkt niet?

Een van de slangentules van de oude kachelklep was afgebroken dus een gebruikte vervanging opgezocht.

Van de oude waren de rubbertjes vergaan, maar op de vervangende klep was alles nieuw.

 

De oude klep even getest op werking, met een accu, deze reageerde direct met een goede "klak".

De nieuwe ook even getest op de een accu en ook deze reageerde met dezelfde "klak" 

Dat leek mij correct, omdat het volgens mij een magneetventiel is.

 

Dan testen in de auto, alleen elektrisch aangesloten, temperatuurknop van warm naar koud maar helaas geen "klak"

De oude klep precies hetzelfde. Met lopende motor (14,2 volt") ook nog steeds niets. Motor warmlaten draaien, met of zonder airco ook niets

Terug direct op de losse accu en weer wel "klak"

 

De stekker heeft 12 volt bij de stand koud en als je de temperatuurknop naar warm begeeft is de voltage op de stekker 0 volt.

Uiteindelijk heb ik de klep wel ingebouwd en aangesloten maar krijg na een kwartier rijden pas warme lucht.

 

Ik snap het niet meer, wat doe ik fout of begrijp ik de werking van de (magneet)klep niet?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De temp regeling gebeurd als volgt. Van het ogenblik dat je de temp. draaiknop een weinig naar rechts draait, ik bedoel dan wel vanuit de nulstand, sluit een elektrisch  contact in de kring van een ventiel. Daarbij krijgt het koelwater vrije doorgang, er zijn dus gn tussenstanden. Door de draaiknop verder naar rechts te 

bewegen is het een luchtklep die de temperatuur bepaald, puur mechanisch.

Als je merkt dat deze draaiknop te gemakkelijk draait is de gain waarin het kabeltje loopt of de gain zelf losgeraakt. Haal je radio eruit en met een goeie lamp kan je dit rechts van het verwarmings systeem vaststellen. Succes

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎27‎-‎11‎-‎2017 om 09:26 zei Sypson:

De temp regeling gebeurd als volgt. Van het ogenblik dat je de temp. draaiknop een weinig naar rechts draait, ik bedoel dan wel vanuit de nulstand, sluit een elektrisch  contact in de kring van een ventiel.

 

Ik meet juist 12 volt als de knop op koud dus helemaal naar links staat. Als je de knop een weinig naar rechts draait verdwijnt de spanning.

Jij zegt dus dat die contra moet werken?

 

Ik ga in ieder geval die knop eens bekijken zoals jij zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt nog gelijk ook, op nulstand heb je spanning. Mijn verwarmings probleem was een losgekomen kabelgain. Waarover ik het eerder had. Dit contact werkt dus anders. Daar zal wel een verklaring voor zijn?  Doch wil ik nog opmerken dat de zekering ervan zich ongeveer achter de radio bevindt. Dus radio eruit,  heel achteraan vind je een eenzame zekering gemonteerd in een houdertje dat boven de kachel,met een sleufse uitsparing geschoven is over een passend profiel, Alles is in het zwart, zoeken maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-11-2017 om 22:28 zei TimoDino:

De temperatuur schakelaar is vervangen, evenals de thermostaat incl. thermostaathuis.

De waterpomp heb ik uitgebouwd maar die was in goede staat, en is dus weer terug geplaatst.

Alles doorgespoeld met vers water en weer afgetapt.

Hele systeem weer gevuld met koelvloeistof en warm laten draaien.

De koelventilator reageert nu weer prima.

 

Na afkoelen de boel wat bijgevuld en wat kortere en langere stukjes mee gaan rijden.

De temperatuur blijft goed en het lijkt wel of de kachel ook beter reageert.

 

Ik heb geen witte smurrie op de olievuldop aangetroffen of in het blok. Oliepeil is gewoon op orde.

Eerst maar weer eens wat langere stukken rijden. Genoeg vloeistoffen in de kofferbak voor de zekerheid.

Hopelijk is get toch geen lekke koppakking.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gn mayonaise vind in je vuldop mag je al op twee oren slapen. 

 Een koppakking die zelfs begint te lekken, men noemt dat zweten, veroorzaakt

al smurrie. Op zich niet zo erg maar kan je carter ontluchtings kanalen verstoppen

met storingen als gevolg. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎30‎-‎11‎-‎2017 om 12:11 zei Sypson:

met storingen als gevolg. 

Voorlopig geen storingen. De motor loopt als een zonnetje, loopt stationair rustig en fluister stil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 months later...

Ik had het net ook. Ik schakel van warm naar koud, ging heel stroef. Daarna een klak en ging het ineens heel licht. Maar ik krijg nu alleen warme lucht. Dit is dus waarschijnlijk die kabel? Want even daarvoor ging het nog prima! Morgen maar even kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt eventueel de cookie instellingen zelf beheren, anders gaan we er van uit dat je akkoord gaat.
Privacybeleid | Richtlijnen | Registratievoorwaarden & Forumregels