Ga naar inhoud

Condens vorming


Aanbevolen berichten

Condens vorming

Condens vorming in mijn Z4, is iets war ik sinds een weekje of 2 last van heb. Vorig seizoen overigens geen enkele last gehad in deze

De Airco functioneert naar mijn idee goed, zowel koude lucht als de warme voor de ontwaseming werkt goed.

De condens neemt vooral toe als ik de kachel ventilator aanzet (zonder airco) en ondanks de warme lucht zuigt hij als het ware de condens naar binnen. In een minuut of 3 is dan zowel de voorruit als zijramen geheel aangeslagen.

Vervolgens kan ik dat via de airco ook wel weer goed wegkrijgen, echter er klopt iets niet.. Nu vermoed ik dat de afvoer v.d. Airco wel eens verstopt zou kunnen zijn, daar ik bij een warme motor geen afgevoerd water onder de auto aantref afkomstig van de Airco. Heeft iemand hier ervaring mee, en waar kan ik die afvoer vinden?. En is deze in enige mate toegankelijk en kan ik dit eventueel zelf verhelpen? of vraagt dat om een garage bezoekje.

 

Hoor graag reactie(s), met groet Gerard

Link naar reactie
  • Administrator

^ik heb nog met iedere auto condens gehad als ik de airco niet aanzet bij het verwarmen...behalve als het dak eraf is dan

Link naar reactie

Ik heb normaal nooit condens zonder airco gebruik tenzij het erg regent en je veel in en uit stapt.

 

Ik denk daarom ook dat je even op zoek moet naar mogelijke lekkage.

Soms lekken de deuren aan de onderkant omdat het membraan kapot is ..

Link naar reactie

Allen al dank voor de reacties. 

Ik heb inderdaad ook wel eens condens, echter niet zo intens veel als ik de alleen de ventilator gebruik om warme lucht te laten circuleren zonder de airco.

De airco gebruikte ik eerder ook even ter ondersteuning voor het condens vrij maken. Echter nu zie ik binnen enkele minuten niks meer als ik alleen de kachel inzet, wat voorheen nimmer dit soort heftigere condensvorming tot gevolg had.  Dus lijkt het dat er ergens vocht opgepikt kan worden, dat zal naar alle waarschijnlijkheid wel een zoektocht worden................naar waar dan?????

Het interieur is verder geheel droog, ook onder de matten, kan althans geen vocht ontdekken.  Puzzeltje dus?? Suggesties altijd welkom!!!

Link naar reactie
  • Administrator

Zo maar een paar gedachten:

 

Als je zegt onder de matten,  bedoel je dan onder de uitneembare matten of echt op de bodemplaat onder het vaste tapijt? Er zit een gleuf in het vaste tapijt ongeveer ter hoogte van de voorkant van je stoelrails (bestuurdersstoel en passagiersstoel). Daar doorheen kun je wel voelen of de onderkant van je vaste tapijt misschien nat is.

 

 Verder: hoe is het met je softtop afvoer (2x) links en rechts achter je stoelen (in de hoeken van de bak waarin je softtop ligt)? Als die verstopt zijn blijft daar ook water in staan (in je interieur). 

Link naar reactie
  • Administrator

Ja, aanhakend op Sander’s terechte punt; het zou ook iets heel simpels kunnen zijn, zoals dat de knop van de circulatiestand van je airco niet meer hetzelfde staat als voorheen.

 

Die heeft als ik het zo goed herinner twee standen aan en een stand uit, die je met een drukschakelaar doorloopt. Het effect van die standen verschilt nog al ...

Link naar reactie

heb ook keer water onder tapijt gehad had sound generator afsluitrubber achter dashboard niet goed terug gemonteerd je voorruit afwatering zit recht boven je sound generator buis achter dashboard

best heel werkje om dat droog te krijgen !

 

Op 12-11-2017 om 16:11 zei Gerardvalckx:

Condens vorming ...

 

ik heb dat ook als ik eerst zonder airco rij en dan met warme motor airco aanzet slaan alle ramen , aan vroeger altijd auto's zonder airco gereden . . . . nooit last van condens gehad

Link naar reactie

Dank wederom voor de reacties die ook nog ga nalopen.

Ik kan echter ook melden, dat de klacht nu momenteel niet meer aanwezig is?!!!

Ik heb een onbeslagen compartiment en kan ook gewoon de ventilator van de kachel inschakelen zonder dat er juist dan overmatige condens georganiseerd wordt zoals eerder beschreven.

Hoef hiermee in die zin ook niet perse meer de airco in te schakelen om b.v condens weg te nemen van de ramen.

 

Waardoor of het hoe en waarom, ik kan er nu alleen nog maar naar gissen en nog niet verklaren!!! maar het probleem doet zich nu niet meer voor. (top)

Hopelijk blijft het zo!!  Met dank voor het meedenken.

Link naar reactie

Hier hetzelfde probleem altijd beslagen ramen als de airco uitstaat, heb echt alles al gecontroleerd en nergens zichtbaar vocht onder de stoelen matten etc etc etc

Op zich niet zo'n probleem rij toch alleen maar voornamelijk zomers met mooi weer open.

Link naar reactie

Op het gevaar af "ik roep maar wat"..., in de motorruimte zitten onder de ventilatieroosters afvoerslangen, die in de loop der jaren verstopt kunnen raken met bladresten etc. Misschien dat hier de oorzaak zit van onvoldoende ventilatie en dus ook vocht in je cabine. Kan geen kwaad dit eens te checken.

  • Like 1
Link naar reactie
Op 22-11-2017 om 18:19 zei Frenkie:

Op het gevaar af "ik roep maar wat"..., in de motorruimte zitten onder de ventilatieroosters afvoerslangen, die in de loop der jaren verstopt kunnen raken met bladresten etc. Misschien dat hier de oorzaak zit van onvoldoende ventilatie en dus ook vocht in je cabine. Kan geen kwaad dit eens te checken.

Zou dan onder de paravan zitten of niet?? heb al optisch gecontroleerd maar zie zo niets., maar idd je redenering komt mij wel heel logisch over, zou best het probleem kunnen zitten!!

Zal eens kijken of de paravan makkelijk is te verwijderen, de ruitenwisser zullen er dan ook afmoeten.

aangepast door bofkont
Link naar reactie

Dit is de afvoer van je airco (nummertje 3) kun je zien onder de motorkap.
Misschien zit deze verstopt.

 

Bij mij is deze open, want als ik de ZZZZ in de garage parkeer en niet tijdig de airco uitzet, krijg ik altijd natte sokken als
ik later bij auto langs loop :cynical:

 

diag_3dnn.png

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.