Ga naar inhoud

Winterstalling - vierkante banden voorkomen


Edward

Aanbevolen berichten

Winterstalling - vierkante banden voorkomen

Hoi allemaal,

 

Ik ben Edward en redelijk nieuw op het forum. Afgelopen maart heb ik een 2.2i uit 2001 gekocht in het siennarood. Nu gaat de auto de winterstalling in en vroeg ik mij af hoe snel er vierkante banden ontstaan en hoe jullie dat voorkomen?

 

Hoor het graag!!

Groetjes,

Edward

Link naar reactie

Ik zet 'm 5 maanden weg met 3 bar in de bandjes, gewassen en gepoetst, een dikke hoes, en een vochtvreter.

Tank vol en de accu eruit, die hangt thuis met enige regelmaat aan de lader.

En met zoeken kom je al snel hier terecht

aangepast door 330dM
Link naar reactie

Beste Edward, ben ook de gelukkige eigenaar van een 2.2, heerlijk geluid.

Vierkante banden. Bij dit, laat ons maar zeggen weinig wegende wagentje die dan nog breed geschoeid is, komen niet voor. Het kan nooit kwaad om ze harder op te pompen hoor, maar daarvoor extra kosten doen..Het is  zeer begrijpelijk de liefde is blind he. Gevaarlijker is wel het plastiek achteruitje bij lage temperaturen, helaas zelf meegemaakt en zo gebeurd. Ik zet altijd, in de garage, spanbeugels van de kap in losse stand, zeil erover en........ rust maar  zzz

Link naar reactie

wat is er dan gebeurd met je achterruitje ?

ik doe elk jaar de kap helemaal dicht ( op spanning ) hoes erover en natuurlijk vorstvrij binnen.

heb wel liever de banden op min 3 bar staan omdat ik wel heb ondervonden dat je vierkante banden krijgt !

Link naar reactie

Ja, gewoon kap open en toe bij + 5c en krak, overhoeks gescheurd.

Heb er nieuwe ingestoken, rits systeem. Nu rij ik rond met mooie achterruit. 

Voor ik de kap open doe, leg ik er een zachte doek op die even groot is .

Als je goed kijkt hebben alle zzz last van matte ruiten. Ongeveer in het midden zie over de volle lengte een dikke cm matte lijn, veroorzaakt door de druk van het buizenstelsel bij geborgen kap.

Link naar reactie

https://rubbermatten24.nl/rubber-tegel-zwart-50-50-2.html?fee=66&fep=1354&gclid=EAIaIQobChMIlt35t5fn1wIVz7obCh2NAw79EAQYAiABEgICUfD_BwE

 

4 van deze onder de banden lijkt me afdoende.

Maar om heel eerlijk te zijn ik doe er compleet niets aan, staan gewoon op 2.2 bar bij mij.

Hele winter staat de wagen stil onder de carport lekker droog, om de week even de accu vol laden.

En bij het voorjaar weer rijden, merk niets aan de banden.

Link naar reactie

Beste, zo doe ik het ook. Wagen weegt niet zoveel en heeft voor zn gewicht brede banden.

Doch, gn afbreuk aan eigenaars die een zuchtje bij duwen. Ongelijk hebben ze zeker niet en ondertussen werd of wordt de bandenspanning nog eens nagezien. Vooral je houdt van dat 

karretje en daar doe je veel voor waar anderen de wenkbrauwen............  .

 

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Het hangt ook heel erg van de  complete set up af. Ik heb ondertussen wel gemerkt dat de ene band bij langere periodes stilstaan een stuk sneller (in ieder geval tijdelijk) vervormt dan de ander ... Hoe afwijkend je camber is van de fabrieksafstellingen speelt ook nog mee, etc.

Link naar reactie
Op ‎3‎-‎12‎-‎2017 om 09:19 zei 2.5si:

Het hangt ook heel erg van de  complete set up af. Ik heb ondertussen wel gemerkt dat de ene band bij langere periodes stilstaan een stuk sneller (in ieder geval tijdelijk) vervormt dan de ander ... Hoe afwijkend je camber is van de fabrieksafstellingen speelt ook nog mee, etc.

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten !

Heb best zachte banden ( TOYO ) en daar merk je het best wel, vandaar wat extra lucht ! ( kost niks )

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 19-11-2017 om 21:24 zei MNZ3M:

Een prijzig alternatief http://www.autoanything.com/garage-accessories/race-ramps-flatstoppers echter geen ervaring mee.

 

Ik heb deze recentelijk aangeschaft, direct uit de USA. Zijn dan wel een week of 3 onderweg maar als je even zoekt valt de prijs fors lager uit dan hier ten lande. Nu ben ik in de regel van het type "support your local dealer" maar er zijn grenzen.

 

Ervaring TD: vraagt enige gewenning om de auto op de juiste plaats te zetten om aansluitend de FS's voor je banden te plaatsen en op te rijden. Mijn garage heeft voldoende ruimte en dus is de marge best groot, maar toch ben je een minuut of 3-5 extra bezig om alles zo te hebben als je wilt. Verder ben ik geneigd te zeggen dat het goed werkt. Het effect van een aantal weken stilstand op koude betonvloer merkte ik altijd direct bij het (weg-)rijden en gisteren -nu ze dus op die FS's staan- was die bekende cadans in het onderstel geheel afwezig.

 

Tja, wat kun je er verder over zeggen: de auto staat nu in de vrij zonder handrem en bovendien iets hoger zodat je wat gemakkelijker een inspectie aan de onderzijde kunt uitvoeren. Daar doe je het niet voor maar dat krijg je kado. Ik heb wel een goed gevoel bij deze uitgave en verwacht zo de (dure) banden aanzienlijk langer in goede staat te houden.

 

Mijn accu hangt 24/7 aan een Tecmate Optimate 6 en heb ik geen omkijken naar.

 

20171219_154132.gif

aangepast door HUB
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.