Ga naar inhoud

Dubbele Vanos vervangen Z4 2.5i


malle pietje

Aanbevolen berichten

Dubbele Vanos vervangen Z4 2.5i

Kwam er laatst achter dat er na het rijden rook onder de kap vandaan kwam. Nadere inspectie leverde op dat het van achterop het blok kwam, waarschijnlijk het veelvoorkomende kleppendekselpakking dat lekte. Omdat dan de boel open gaat, ook gelijk de vanos maar meenemen. Die mag met 190d km wel een keertje vervangen worden.

Wat zoeken bracht me bij vanosrepair.nl en na wat emailen over en weer met Edwin de knoop doorgehakt om het gewoon zelf te doen. Ik heb gekozen voor de kant en klare versie linkje omdat ik geen slagmoersleutel heb en het iets teveel risico vond. Ik moet Edwin wel even een flink compliment geven, want hij antwoord werkelijk iedere vraag, op ieder uur van de dag binnen een kwartier. Grandioos om die hulplijn achter de hand te hebben. Grote klasse!

Halverwege de operatie kwam ik er achter dat alle beschrijvingen en filmpjes van youtube niet voor de Z4 zijn, want daar zit wat in de weg.

En daarom maar voor de Z4 eigenaren, een kleine nuancering op de beschrijvingen van youtube en beisan systems. Handig om bij de hand te hebben is naast een doppenset met torx en einbus, ook een tang met haakse bek, losse inbussleuteltjes (want de doppen zijn al snel te lang), magneetje, steeksleutelset en houten balk van een meter of meer. Laat je niet afleiden door de hoeveelheid foto's en uitgebreide beschrijving, het is zo moeilijk niet. Voor de gemiddelde klusser goed te doen. Ik was inclusief het nodige uitzoekwerk toch 5 uur bezig. Met de volgende tips bespaar je zeker een uur.


Beisan systems beschrijving
Via de site van vanosrepair kom je op de site van beisan systems uit, waar een uitgebreide procedure staat beschreven: linkje.

Z4 nuancering
Bij de z4 is het niet mogelijk om de vanos los te maken en zomaar weg te trekken. Er zit een front schot in de weg, dat je belemmert om zomaar overal bij te komen.

Haal daarom eerst de fan weg. Dat doe je door de plastic beschermplaat voorop te verwijderen door twee torx schroeven en een stuk of 8 plastic kruiskopjes weg te halen. De kruiskopjes niet helemaal uitdraaien, maar een aantal slagen, om dan de schroef met plugje in één uit te trekken. Daaronder zie je links van je een torx zitten die de fan vast houdt aan de radiator. Verwijder deze. Trek vervolgens aan de andere kant van de fan het pennetje uit de plug, haal de plug uit de fan, maak de twee stekkers los, duw de fan iets van je af en daarna omhoog uit de auto. Verwijder alvast de kabel van de fan, die door het schot links langs de vanos weg loopt.

Vervolg nu de beschrijving van Beisansystems, met het gegeven dat je alle moertjes van de vanos moet weghalen door het front schot heen. Een gepiel is het, maar zeker te doen. Ook de twee dekseltjes van de vanos haal je weg met een inbussleutel (tik met een hamertje de inbus los, want hij zit muurvast!). Gebruik het haakse tangetje om de onderste plug van de vanos door het frontschot heen weg te trekken en vergeet niet de onderzijde goed af te dekken met een doek (komt véél olie uit!). Bovenste plugje kan je van bovenaf weg halen.

Als je alles rondom de vanos los hebt, inclusief de stekkers van de inlaatsensor (een rottig klusje met je handen door het schot heen), verwijder dan de twee bouten aan weerzijden van het front, de bout aan beide kanten die daar aan de achterzijde vlak onder zitten, en draai de moeren los van de bouten die zo'n 30cm lager aan de achterzijde het front vast houden. Vraag nu even wat hulp van een extra paar handen om met de houten balk door het schot heen, de bovenzijde net 2 a 3 mm weg te trekken. Dit geeft je nèt voldoende ruimte om de Vanos met wat freubelen van de draadeinden te krijgen. Het helpt als je met je rechterhand de vanos van onderaf langs de draadeinden duwt, zodat eea met beleid los komt.

Ingewikkeld allemaal? Nee, valt best mee! Maar bovenstaande moet je wel eerst ontdekken.

Het resultaat is na 20km nog niet merkbaar, maar ik heb goede hoop dat dat snel komt.

  • Like 1
Link naar reactie

Een totaal setje vanosringen incl rattle kit kost tegenwoordig in de UK nog geen 55 euro. (voorheen zat je bij beisan altijd met torenhoge transportkosten, btw etc etc)

Ik vond het verwisselen ervan een peuleschilletje. Een uurtje werk om ringen en anti rattle kit te monteren. Best rendabel dus.

Het demonteren van de vanos was nog het meeste werkt.

Het enige wat mooi is bij zo'n kant en klare vanos is dat je een mooi gestraald vanoshuis krijg, maar dat kan je natuurlijk ook zelf doen (stralen duurt maar een paar minuten):

 

 

hmm al meer dan 4 jaar geleden dat ik dit deed realiseer ik me nu pas. De tijd vliegt......

 

 

Om die vanos zuiger in te klemmen in je bankschroef (om die schroef los te krijgen met de slagmoersleutel) kan je het beste een plastic opzetstukje voor op de bankschroef gebruiken.

Die kan je voor een tientje op aliexpress krijgen (plastic vise jaws) en zijn sowieso handig als je iets moet inklemmen wat zacht is en wat niet mag beschadigen/krassen:

https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20171025115107&SearchText=vise+jaws

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

met al het werk dat het koste om bij de z4 de vanos langs de draadeinden te  krijgen, was ik erg blij dat ik een kant en klare versie had. Als je alle filmpjes op internet bekijkt zie je ook het risico, dat de nieuwe ringen niet lekker passen en je ze wat bij moet schaven. Daar had ik geen zin in, zeker niet als je daar pas na montage achter komt. Alles bij elkaar (plus een goeie deal met Vanosrepair) was ik misschien € 100 goedkoper uit geweest en dat vond ik niet de moeite waard.

 

Daarna was het verschil overigens niet zodanig dat je denkt, wauw. Na uitlezen gaf de nokkenassensor nog terugkerende foutmeldingen, waardoor de vanos uberhaupt niet in werking werd gezet. Die dus ook nog vervangen, en daarna niet meer uitgelezen. Moest ik maar eens doen...

Link naar reactie

Nou dan hebben alle filmpjes

2 uur geleden zei malle pietje:

 Als je alle filmpjes op internet bekijkt zie je ook het risico, dat de nieuwe ringen niet lekker passen en je ze wat bij moet schaven.

 

Nou dan hebben alle filmpjes op het internet het verkeerd.

Je floept ze er zo op. Het monteren van de rubber/teflon ringen (alle ringen in totaal) is misschien 5 minuten werk. Dit weet ik uit eerste hand :smile: 

De oude ringen snij je diagonaal door met een klein stanleymesje. Eigenlijk precies zoals in de vele tutorials zoals van beisan.

Bijschaven zou ik überhaupt nooit doen, Daarmee creeer je alleen maar een onregelmatig oppervlak/vorm wat lekken in de hand werkt.

Als er iets belangrijk is voor de afdichting met een o-ring, dan is het wel een heel vloeiend verlopend oppervlak.

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

ik heb ook mijn Vanos revisie setje binnen besteld bij X8R, en zit nog te wachten op de motorsteunen en versnellingsbak rubbers dat komt mooi uit want ik heb ergens gelezen dat als je de 2 motorsteunen verwijderd de vanos unit makkelijker te verwijderen is klopt dit ?

ik heb 2 x een 20 ton assteun voor onder de auto , moet ik daarna de motor opkrikken om de motorsteunen te verwijderen/vervangen en hoe zou ik dit het beste kunnen aanvliegen -) een stuk hout op de krik of iets anders...

 

ben benieuwd!

 

Mijn Z4 3.0 is van 2004 loopt op LPG -) en heeft er 208000 opzitten (dit terzijde)

Link naar reactie
15 minuten geleden zei vanvoj:

 

ik heb 2 x een 20 ton assteun voor onder de auto , moet ik daarna de motor opkrikken om de motorsteunen te verwijderen/vervangen en hoe zou ik dit het beste kunnen aanvliegen -) een stuk hout op de krik of iets anders...

 

 

Ja, als je de moeren van de motorsteunen losschroeft, kan je de motor opkrikken bij het carter. Je stopt dus een blokje hout tussen de krik en de (aluminium) carterpan om te voorkomen dat die beschadigd.

Verwijder de motorsteunen, laat de motor zakken op het subframe (2-3cm lager dan de normaalstand) en de vanos komt er makkelijk vanaf.

 

Je moet dus wel de auto op assteunen zetten en de aluminium verstevigingsplaat aan de onderkant verwijderen (anders kan je denk ik niet goed het carter ondersteunen).

Om de moeren van de motorsteunen aan de bovenkant te verwijderen heb je wel 2x een lang verlengstuk nodig voor je ratel.

Ook zou je officieel de bouten van de aluminium verstevigingsplaat moeten vervangen wil je het volgens het bmw boekje doen.

 

Voor de rest moet je aan de voorkant in de motorruimte de plastic beschermplaat (met bmw logo) verwijderen en daarna de koelventilator verwijderen om meer ruimte te hebben.

Ik zou dan ook gelijk de multiriem, aircoriem even loshalen en spanners/rollen controleren of die niet droog/mooi soepel lopen en kijken of je lekkage hebt bij thermostaat of waterpomp

Om zo'n spanner te ontspannen om een riem los te halen heb je misschien een t55 of t60 nodig (weet niet meer precies wat er in de standaard spanner past)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
Op ‎26‎-‎10‎-‎2017 om 12:02 zei GuidoK:

De oude ringen snij je diagonaal door met een klein stanleymesje. Eigenlijk precies zoals in de vele tutorials zoals van beisan.

Bijschaven zou ik überhaupt nooit doen, Daarmee creeer je alleen maar een onregelmatig oppervlak/vorm wat lekken in de hand werkt.

Als er iets belangrijk is voor de afdichting met een o-ring, dan is het wel een heel vloeiend verlopend oppervlak.

 Dat 'bijschaven' gaat vermoedelijk niet over de ringen, maar om de anti rattle kit!

Link naar reactie

Oh ja dat zou kunnen, de ring van de anti rattle kit kan je schuren/polijsten om de speling fijn af te stemmen.

Dat heb ik bij mijn anti rattlekit overigens niet gedaan, ik vond 'm bij 1e montage goed passen met een heel klein beetje voorspanning op de axiaallagers.

Maar goed, het nut van de anti rattlekit is sowieso omstreden als je niet snellere nokkenassen monteert. De anti rattlekit neemt namelijk geen speling weg die door slijtage is ontstaan maar speling die er af fabriek al in zit en in het design zit.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

van het weekend 2 dagen lekker gesleuteld -) de versnellingsbak rubbers vervangen, 1 motorsteun vervangen de andere aan de passagiers kant kwam niet vrij (-

Daarna de Vanos gereviseerd , ik hierbij wel het laatste draadeind eraf moeten halen omdat ik de rechter motor steun niet vij kreeg.

Bij het doorsnijden van de ringen viel mij op dat het matriaal (aluminium) van de vanos piston erg zacht is, daarbij heb ik ook gelijk de anti-rattle ringen vervangen.

Er zitten nu wel helaas wat lichte krasjes op,de vanos pistons,  daarna een test rit gemaakt nadat alles weer in elkaar gezet was!.

 

Hierbij valt zeker op dat acceleraratie bij lage toeren een stuk beter is geworden, en ik heb gelukkig geen last had van de kleine beschadiging op de vanos pistons!

 

Nogmaals dank voor alle tips!

aangepast door vanvoj
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.