Ga naar inhoud

Fusee kogels Z1


cabrioot

Aanbevolen berichten

Fusee kogels Z1

Dag Techneuten.

Mischien kan iemand mij een antwoord geven of weet of het mogelijk is ja of nee. Het is niet voor mijn Z3 maar Z1

onder mijn Z1 zitten aan de voorzijde aluminium draagarmen.

al jaren komt hij net door de keuring heen maar de ene keurmeester maakt een opmerking en de andere weer niet.

ik weet dat het er aankomt maar de draagarm kogelgewrichten moeten een keer vernieuwd worden.

Kan ik de kogels eruit persen en daar nieuwe in zetten, zoja zijn het speciale?

als dat niet kan, passen dan standaard complete draagarmen van Meyle of ben ik aangewezen op de dealer?

bij de dealer, staal 170€ alu 400€ p/ st

Ik heb al op div fora gezocht maar niets gevonden, wel zag dat er onder een Z3 M aak alu draagarmen zitten.

wie kan mij advies geven?

Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Volgens de BMW ETK zijn de vroege z1's t/m okt89 geleverd met stalen draagarmen en vanaf november89 met aluminium draagarmen.

Maar die zijn zo te zien wel uitwisselbaar/dezelfde pasvorm.

 

Ik weet niet of er aluminium aftermarket versies zijn.

De originele aluminium armen van bmw zijn idd prijzig.

 

Als je al aluminium armen hebt, is dit wellicht een oplossing (natuurlijk wel meer werk):

http://www.ebay.de/itm/4x-FEBI-TRAGGELENK-VORNE-LINKS-RECHTS-UNTEN-INNEN-AUSSEN-BMW-3ER-E30-Z1-/401204733395

 

http://www.ebay.de/itm/2x-FEBI-TRAGGELENK-FUHRUNGSGELENK-VORNE-LINKS-RECHTS-UNTEN-BMW-3-E30-Z1-/381809412958

 

ook wel per stuk verkrijgbaar en ook van meyle

https://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=z1+querlenker+bmw&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xz1+traggelenk+bmw.TRS0&_nkw=z1+traggelenk+bmw&_sacat=0

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Dank vvor de antwoorden en het klopt helemaal.

mijne is uitgevoerd met aluminium draagarmen en wil dat graag zo houden.

nieuwe zijn inderdaad erg duur vandaar dat ik liever de kogels eruit pers en er nieuwe inpers.

grote vraag is zijn de oude kogels uit het alu te persen zo ja zijn de nieuwe geschikt voor de alu draagarmen of alleen voor de stalen?

er wordt eigenlijk nergens over gesproken?

 

  • AL0001 - AL01541: Steel Front Axle, Aluminium rear Axle
  • ALO1541 - AL05254: Aluminium Front and Aluminium rear.      dit zit er onder
  • ALO5254 - ALO8000: Aluminium Front and Steel rear
aangepast door cabrioot
Link naar reactie
  • Administrator

Ik heb de hele Z1 sectie achter de schermen klaar staan, maar daar er naar mijn weten zo weinig leden een Z1 hebben, heb ik dat maar even zo gelaten. Mocht er belangstelling voor zijn, van jou en/of andere Z1 eigenaren, dan is het zo gefixt om het online te zetten. Het is overigens nog wel maagdelijk leeg. Geldt ook voor de Z8 :3_grin:

Link naar reactie

Het gaat mij niet om bezuinigen.

ik wil hem zo origineel mogelijk houden en er zullen al andere eigenaren of techneuten zijn die dit als eens vervangen hebben.

Als hobby leuk om dit verder uit te zoeken en te repareren ( ik heb nog een jaar tot de volgende keuring)

bij de Bmw Z1 club is er eigenlijk geen technisch forum..

Link naar reactie

Bonefire bedankt.

heb al enkele keren contact gehad met Rene maar die wil altijd dat ik langs kom.

laat ik nu net in het zuidwesten zitten en hij in het hooge noorden dus dat is niet makkelijk..

met info is hij redelijk terughouden en dat begrijp ik ook wel en voor de onderdelen was ik net zoveel kwijt als bij de dealer.

Ik kan het nog eens proberen

Link naar reactie
14 uren geleden, cabrioot zei:

grote vraag is zijn de oude kogels uit het alu te persen zo ja zijn de nieuwe geschikt voor de alu draagarmen of alleen voor de stalen?

er wordt eigenlijk nergens over gesproken?

 

Dat is idd de grote vraag.

 

Misschien weten ze zoiets op het duitse forum?

Daar zitten ook best wel wat techneuten, al weet ik niet hoe dat in de z1 sectie zit, want daar kom ik nooit :)

 

Op zich is nieuwe kogels in draagarmen plaatsen geen bezuiniging imho. Dat is gewoon een technische mogelijkheid als het daarvoor ontworpen is. Maar ik kan me voorstellen dat het wel eens een lastig klusje kan zijn als ze vastgeroest zitten. Al staan Z1's doorgaans natuurlijk hun hele leven droog in een garage en niet buiten onder bomen geparkeerd.

 

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Helaas zijn de fusee kogels bij de alu draagarm niet uit wisselbaar zoals bij de stalen varriant.

 

Je merkt er trouwens niks van je of je nu staal of alu draagarmen hebt.

Al kan ik me voorstellen dat je het graag origineel wilt houden.

 

 

 

 

 

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie

We gaan nog even verder zoeken maar denk inderdaat dat het niet kan. Stalen zou ik kunnen overwegen omdat die stukken goedkoper zijn en je er inderdaad niets van merkt. Alu wordt ook nog op de aftermarket geleverd maar dan weet ik geen kwaliteit. 

Of ik de kwaliteit nodig heb is de vraag met nog geen 1500 km p/j en altijd binnen.

Deze apk keurmeester was snel klaar en kwam terug met de opmerking dit is een nieuwe auto terwijl de vorige een opmerking op het rapport schreef over de speling van de kogels.

allen vast bedankt voor de antwoorden en mee denken.

wordt vervolgd

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.