Ga naar inhoud

Waar zit het relais??


Richie

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Laten we eens beginnen met waarom je het eigenlijk wilt weten. Is het omdat je ruitenwissers af en toe uitvallen en alleen opnieuw starten helpt? 

 

In dat geval moet je hier eens kijken: http://www.z4-forum.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=15283 Er is dan mogelijk iets heel anders aan de hand, waartegen een relais vervangen niks helpt. 

 

Ik ben in april ook bezig geweest met de koplampsproeiers. Dacht een tijdje lang ook dat dit door het relais kwam. Bleek uiteindelijk toch niet zo te zijn. Ik zou pas naar een relais kijken als je andere oorzaken uitgesloten hebt.

 

Het relais dat je zoekt zit overigens aan de achterkant van de zekeringenkast achter het dashboard. K36:

 

https://www.google.nl/search?q=bmw+z4+relay+location&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl-nl&client=safari#imgrc=YT3imbpy4ALY1M:

Link naar reactie

Hallo mensen, allereerst bedankt voor jullie reacties. De ruitenwissers stoppen er plots mee dan moet het contact uit even wachten en dan doen ze het weer (vervelend als je door een stortbui rijdt). Dacht laat ik eerst nu eenshet relais vervangen kost niet alles en dan weet ik zeker dat het hieran niet ligt (maar meestal is een relais kapot of heel)

 

Het blijkt dus nu aan de achterzijde te zitten van de zekeringkast, is even kijken hoe ik die loshaal.

 

gr Richie

Link naar reactie
  • Administrator

Ik zou dat dus niet als eerste doen Richie.

 

Symptomen passen precies bij de aanpak die ik noem waarbij je in essentie troep uit / van de ruitenwisser haalt. Als dat inderdaad het probleem is helpt je relais vervangen niks. Bovendien is je relais vervangen ook geen heel makkelijk klusje. Je moet ervoor in een nare hoek werken, met weinig ruimte rondom, waarbij ook de passagiersairbag in de buurt zit.

 

Symptomen passen juist niet bij een kapot relais.

 

 

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 3 weken later...
  • 1 maand later...
  • 4 weken later...

Mag ik dit draadje even verlengen? Bij mijn z4 uit 2003 komen sinds een aantal weken de ruitenwissers ook een beetje omhoog tijdens hogere snelheden en stoppen ze niet meer op het onderste punt. Heel irritant. 

 

Heb de motor open gemaakt, vet verwijderd en alles schoon en droog weer in elkaar gezet, maar helaas nog steeds niet op het onderste punt. Ik probeer morgen nog even uit of het misschien aan de montage stand ligt, maar vrees van niet eigenlijk. 

 

Hebben jullie wellicht een idee wat het anders zou kunnen zijn? Een relais lijkt me redelijk stug, alles werkt namelijk gewoon. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.