Ga naar inhoud

Rollerbank en echte tuning; waar aan te denken?


DutchSpace

Aanbevolen berichten

Ola,

Sinds ik mijn M50 inlaatspruitstuk heb geïnstalleerd op mijn M52 blok, heb ik al een beetje lopen klooien met RomRaider maar heb nu toch maar besloten om een echte tuning te doen. Dat wil zeggen; hij gaat de rollerbank op en wordt dan een halve dag helemaal onder handen genomen door een programmeur. Heb een aanbieding gekregen om dit voor 550,- te laten doen en dat lijkt me wel wat want is ook nog eens om de hoek. (Beek Auto Racing B.V.) Zeker gezien een 'blinde' software upgrade ook al gauw 200,- kost. Dan heb ik liever meteen een goeie feedback-sessie met voor-na performance curves erbij. Mooiste is dat mijn blok er nog steeds heel origineel uit ziet want ik heb ook de afdekkap van een M50 erbij (als je niet herkent dat er uberhaupt al een M50 inlaatspruitstuk op zit….)

Nu vroeg ik me af, what comes to mind als je dit hoort? Ik weet zo zelf nog wel een paar dingen maar ben eigenlijk op zoek naar de belangrijkste volgende bottleneck als je de M50 conversie gedaan hebt.

  • Spaghetti-Uitlaatspruitstuk erop doen? Ik had het tussenstuk van spruitstuk naar einddemper al eens vervangen en zat te denken om er daar gewoon 2 van naast elkaar te knutselen voor nog meer free flow (dus met 1 Kat per 3 cilinders.

  • Dikkere injectoren? (las laatste dat dat eigenlijk niks doet in vergelijking met de originele). Zo ja, welke? PIMGMX heeft dikkere (gele) en is er blij mee maar wist niet precies welk Boschonderdeelnummer.

  • Iemand nog een S52 inlaatnokkenas liggen toevallig??? Als me dat lukt, dan gaat er ook een USA S52 afdekkap op want dan kom je al makkelijk in de buurt dan de 240 Pk van die laffe USA-M . Die is met iets meer boring en slag wel 3.2L maar heeft gek genoeg dan weer wel gewoon de geknepen inlaat van de M52. Raar ding.

  • Is er nog iets te behalen met bougies?

  • Ik wil sowieso geen sportluchtfilter; schijnt als een stofzuiger te klinken en originele look is meteen weg.

  • Radiator fan eraf misschien? Ik geloof dat het koelsysteem al redelijk oversized is en ik heb airco dus heb sowieso nog een elektrische fan J

  • What else?

Trouwens, als iemand anders dit ook wil, kunnen we misschien wel een korting bedingen. Interesse? Ik zag dat men op het forum een paar jaar geleden al wel een groepssessie wilde organiseren maar die viel af bij gebrek aan interesse.

Gr, DutchSpace

 

aangepast door DutchSpace
linkjes toegevoegd naar vorige klusjes
Link naar reactie

Ik zou er eerst fatsoenlijke nokkenassen ingooien.

Met inlaat en uitlaat alleen ga je nooit het vermogensverschil met een s52 goedmaken die 0,4L meer inhoud heeft en dito nokkenassen, en een hogere toerentalbegrenzer.

 

 

Andere injectoren zijn alleen nodig als tuned naar meer vermogen. Andere/grotere injectoren an sich doen niets, behalve het verbruik bij minder gas iets verhogen.

De tuning bepaald dus of je grotere injectoren nodig hebt. Het is namelijk niet goed voor de verbranding om een injector aan te sturen met een te hoge duty cycle (max iets van 85% oid)

Ga je over de gewenste duty cycle heen (dan staat de injector te lang open om de gewenste hoeveelheid brandstof te leveren) bij de gewenste mengselverhouding, dan heb je dus een grotere injector nodig.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie

Nokkenassen zijn - zoals Guido al zegt - de optie met het grootste resultaat.

Zoals je zelf al zei: die uit een S52, of aftermarket van Schrick, Riot Racing, ...

Niet geheel onverwacht is dit ook het kostbaarste scenario... :(

(alhoewel er ook een matig gedocumenteerde budgetvariant lijkt te zijn)

 

Uitlaatspruitstuk: een spaghettispruitstuk heb ik (gênant maar waar) nu al een paar jaar liggen, maar nog steeds niet ingebouwd. De verhalen over effect zijn wisselend, het zou o.a. forse invloed kunnen hebben op uitlaatgeluid ten opzichte van OEM. Met het loodgietwerk onder jouw Coupé is dat risico (want al luider dan standaard) veel kleiner lijkt me. :rolleyes:

Radiatorfan verwijderen zal marginaal schelen, is er eentje uit de categorie 'alle beetjes helpen' en zal bij lange na niet zo'n impact hebben als de M50-inlaat. Combineer dat eventueel met een betere waterpomp (Stewart) en gevoeliger thermostaat/fanschakelaar om qua koeling op safe te spelen.

Bougies: alleen wat effect als de huidige er al een lange tijd in zitten...

Luchtfilter: als je OEM looks/geluid wil houden (ik heb een tijdje een open K&N gehad, irritant luid bij hogere toeren!) kan je een performance inlegfilter van bijvoorbeeld K&N aanschaffen.

Neem hierbij de claims van de leveranciers met meer dan een korrel zout, het zal best enig effect hebben, maar of je dat nu écht merkt?

 

Ook kan je overwegen om, vóór de rollenbank-/tuningsessie je inlaattraject verder te optimaliseren: de ASC-gasklep weghalen en een opgeboord OEM gasklephuis erin. Voor die gasklep heb ik een betrouw- én betaalbaar adresje, voor de 'ASC delete' heb je alleen een ander kniestuk nodig tussen luchtfilterkast en gasklephuis, daarvoor kan je o.a. bij Turner terecht.

Deze klus is buitengewoon goed te doen voor de DHZ'er: je hebt alleen regulier handgereedschap nodig en waarschijnlijk zit de hoogste moeilijkheidsgraad 'm in het 'foppen' van de ECU door een weerstand over de ASC-aansluiting heen te zetten. Gezien jouw elektronicavaardigheden een peuleschil!

Deze modificatie heb ik alleen getest met wat de Oosterburen de popometer noemen, naar mijn subjectieve waarneming had dit ná de M50-inlaat het meeste effect...

 

En een gratis tuningtip uit de categorie 'knuppels, hoenderhokken': de goedkoopste en snelste performancemod voor jouw auto is het losgooien van de snaar van de aircocompressor... :sFun_whistle:

 

Meer - US-georiënteerd - leesvoer hier: http://www.superstreetonline.com/how-to/engine/eurp-0705-bmw-325i-328i-engine-tuning/

 

- edit - en een interessant UK-verhaal hier: http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f120/e36-328i-remap-mods-t127572/ - edit -

aangepast door pimgmx
  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie

De complete uitlaat valt nog wel veel te halen bij een Z3 2.8

 

De poorten in de uitlaat spruitstukken zijn kleiner dan de poorten in de kop. 

 

Die van een E36 325i zijn wel groter maar die hebben geen gaten voor de lambdasondes op het spruitstuk.

Daarom zou ik eerder een goed spaghetti spruitstuk gebruiken.

 

Verder kan je een E36 328i kat met een x-stuk nemen.

Dat X-stuk is juist bij de E36 328i veel dikker dan bij een E36 325i en zit achter de kat in plaats van er voor en dan samen met een Z3 3.0 einddemper.

 

Dit is het setup wat een maatje van mij had bij zijn e36 coupe

 

M52B28

M50B25 inlaat met een origineel luchtfilter. 

M50B25tu ecu met alle sensoren

Spaghetti spruitstuk + originele e36 325i uilaat met kat.

Chip op maat bij fasttech.

M20bxx 6.7kg vliegwiel

 

238pk en 305nm koppel.

 

2017-07-22_06-35-49

 

Een goede chip is het geld zeker waard!

 

aangepast door Jan-Willem
.
  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie

Nog iets leuks gevonden. Mooie info met plaatjes over de verschillende Mxx blokken; ik ga de injectoren dus echt even laten wat ze zijn want bij het aantal pk waarbij die nuttig worden, kan ik ook beter mijn max 270Nm automaat dumpen....

Wel de uitlaat nog wat extra ruimte geven met een zeker uitlaat spruitstuk van een zeker forumlid ;-)

 

All About The M50_M52_M54.pdf

  • Like 2
Link naar reactie

Leuk stukje!

 

Ik ben zelf heel erg gecharmeerd van de M52Bxx motoren ik heb ze ook allemaal gehad. 

 

De M50B25 non vanos vind ik maar een bootanker.

 

Ik geloof niet dat de injectoren snel de beperkende factor is.

Die van een M52B28 worden ook gebruikt op de Amerikaanse 3.2 M3 

 

Screenshot_2017-07-26-11-25-37

 

Aan de andere kant weet ik niet wat je doel is, mijn maatje had de 328i injectoren en dat was dus ruim voldoende voor die 238pk.

 

 

 

 

Link naar reactie

jouw bijdrage is erg verhelderend tot nu toe Jan-Willem!

kort gezegd, toen ik er achter kwam dat mijn M52 blok eigenlijk een geknepen motor is, MOEST ik dat fixen want dat vond ik wel ZOOO ungehört!.

Daarbij; de vorige eigenaar had al een vreemde custom uitlaat laten monteren met 4 pijpen en twee dike einddempers. Dat wil ik wel in stand houden maar ook een beetje beter maken en dus volledig dubbel uitvoeren en zonder uitlaatspruitstuk bottleneck.

Voorts wil ik dan met die combi een optimale ECU mapping hebben.

Meer hoef ik eigenlijk niet maar als er zaken  zijn die weinig afdoen aan de orginele look en feel, dan zijn die ook nog welkom als die ook nog wat nuttigs toevoegen.

Om je een idee te geven; ik hoef bijvoorbeeld helemaal geen sprintjes van 0-100, maar ik vind het helemaal het einde om bijvoorbeeld van 50 naar 160 o.i.d. door te trekken.

Ik ga ze ook vragen om alles onder de 2500RPM een beetje rustig te houden (dus geen WOT maar gewoon closed loop 14.7 AtF) zodat ik ook relaxt kan cruisen.

Een halve kick-down maakt meestal al dat de RPM's naar >3000 gaan en daar wil ik dat hij echt gaat blazen :-)

 

IMG_09201.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Wel gaaf die einddempers ala Z3M

Toch is het niet verkeerd dat die geknepen is dit heeft deels met de verzekering destijds te maken in Duitsland.

De geknepen inlaat geeft wel een heerlijk bruikbaar koppel onderin de toeren.

Een 323i e36 M52B25 accelereert sneller dan een 325i e36 M50B25tu, dat komt puur omdat het koppel verloop veel beter is.

Daarbij heeft de 323i ook nog is veel langer diff 2.93 ten opzichte van de 325i met een 3.15 diff.


Ik wou eerst ook de M50 inlaat + spaghetti / uitlaat + chip op maat bij mijn Z3 doen, maar eigenlijk rijd die zo wel erg lekker icm het vrij korte standaard 3,15 diff.

De motor pakt heerlijk op onderin de toeren en je kan lekker schakel lui rijden, ook klimt die makkelijk in de toeren.
Voor nu ben ik wel tevreden, als het ooit verveelt kan ik het altijd nog doen. 
 

Als ik jou was zou ik het simpel houden

M50B25 inlaat ( ombouwen zodat alles netjes past van de M52 )

Spaghetti + e36 328i midden stuk incl kats

Chip op maat

 

Sowieso heb je dan wel betrouwbaar tussen de 230-240pk en 290nm-310nm koppel

 

Je mist onder de 3000rpm wel merkbaar koppel met een M50 inlaat maar het eindschot vanaf de 4500rpm is echt veel sterker :thumbup:

 

Edit:

 

Kan jezelf de uitlaat aanpassen?

Het is wel aardig wat custom werk.

Een maatje van mij maakt RVS uitlaat systemen, die heeft ook nog een e36 328i kat + x-stuk liggen hij zit Borculo.

 

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie
20 uren geleden, Jan-Willem zei:

Edit:

 

Kan jezelf de uitlaat aanpassen?

Het is wel aardig wat custom werk.

Een maatje van mij maakt RVS uitlaat systemen, die heeft ook nog een e36 328i kat + x-stuk liggen hij zit Borculo.

 

 

op zich ben ik wel redelijk handig durf ik te zeggen, maar RVS lassen doe ik voorlopig nog liever niet zelf. Er ligt een beschrijving van mijn issue (beetje zoals zoals hierboven) bij een vriend van een collega in de buurt. Als dat niks wordt, houd ik Borculo in gedachte.

Thanks again!

 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik moet wat recht zetten, de Z3 2.8 heeft de lambdasondes niet op de uitlaat spruitstukken zitten.

Ook heeft die er maar 1 en die zit voor de kat.

 

De E36 en E39 hebben er sowieso 2 en dan wel op de uitlaatspruitstukken zitten.

 

Je kan dus gewoon e36 325i M50 uitlaat spruitstukken gebruiken voor een plug and play oplossing.

Link naar reactie

Dacht dat dat verschil te maken had met of je een TU motor hebt of niet. Bij mijn e46 touring (M52B28TU) zitten de Kats aan het uitlaatspruitstuk en bij de Z  (M52B28) inderdaad in zijn eentje halverwege het uitlaat tussenstuk onder de auto. Z-tjes zijn voor zover ik weet met beide varianten verkrijgbaar geweest. De 2.8 Z3 heeft een korte tijd ook nog de M52B28TU gekregen vanaf 1999 voordat in 2000 de M54B30 kwam en de 2.8 verving.

Correct me if I am wrong dear Internet(!)

Link naar reactie

Nee dit gaat wel over de M52B28 ik heb hier 2 m52b28 en 1 m52b20 motoren staan, die hebben dus 1 lambda per 3 cilinders ( zitten op het uitlaat spruitstuk ) en deze motoren hebben ook de katalysator onder de auto.

Bij de Z3 2.8 M52B28 word er maar 1 lambda gebruikt die op alle 6 de cilinders zit.

 

Helaas maakt dat het niet goedkoper, er is weinig beschikbaar met de juiste lengte van 410mm.

NGK heeft er 1 die zou moet passen en die is 388mm en kost €130

Dat heb ik ook is betaald voor 2 bosch lambdasondes van een E36 met een M52B28.

 

De M52B28tu heeft inderdaad de katalysatoren aan het uitlaat spruitstuk zitten.

Die word wel per 3 cilinders gemeten.

 

 

Link naar reactie

Leuke filmpjes zijn dat!

Al ben ik wel erg blij met mijn viscofan die geeft altijd de perfecte koeling dan moet die meer 5pk vreten.

Als die visco weer afgekoeld is door de rijwind doet die bijna niks meer.

 

Ik moest noodgedwongen een elektrische 16inch fan gebruiken bij mijn m30b35 motor swap in een e30 omdat er geen ruimte meer was voor een viscofan.

Je word er knetter gek van het geeft veel herrie en schakelde elke keer aan en uit.

Ik had een tempratuur sensor die bij 92 graden aan schakelde en bij 88 uit.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.