Ga naar inhoud

ZIP tuning Z3


RoadsterZ3

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben de eigenaar van een super echte Z3 2.0 van 1999.  Zes cilinder M52B20 motor.  Ik heb twee vragen:

  1. Heeft er iemand ervaring met ZIP tuning ?   Ziet er op de website betrouwbaar uit en ze claimen een vermogenswinst van 150 naar 167 pk en een koppeltoename van 190 naar 210 nm.
  2. Wat kan ik doen om het geluid wat sportiever te maken ? En dan bedoel ik niet een nieuwe eisenmann uitlaat monteren. Zijn hier slimme foefjes voor ?

Groet,

Rene.

aangepast door RoadsterZ3
Link naar reactie

ik vind het chippen van deze motoren jammer van je geld, je wint er echt niks mee.

 

Tenzij je de auto op scherp laat zetten op euro98 en dan nog is de winst beperkt en je kan alleen nog euro98 of hoger tanken.

Pas wel op in deze branche word erg veel gekloot door prutsers.

Als je het toch wilt doen zou ik naar OBD tuning gaan die doen veel met BMW's

https://www.obd-tuning.nl/

 

Zelf heb ik een simota luchtfilter gekocht omdat ik mijn m52b28 erg stil vond.

Het klinkt echt geweldig onder vollast, maar als je rustig rijd is het gewoon lekker stil.

 

deze heb ik besteld

https://www.design911.co.uk/mobile/#part;id=133820

 

Helaas komt het niet over op het filmpje maar hij brult aardig.

 

Link naar reactie
  • Administrator

Ik zou sowieso eerst die ratel uit je andere topic oplossen. Bij tuning (die werkt) wordt je motor zwaarder belast. Als er nu iets niet goed is gaat dat gegarandeerd tot meer problemen leiden.

Link naar reactie

Dat sowieso! alles valt en staat met goed onderhoud en een goede basis.

 

Edit, ik snap ook niet dat tuners vooraf een vermogens winst op kunnen geven.

Dat ligt maar net aan de staat van de motor en hoeveel vermogen er nog uit komt.

 

Er zit zelfs in de originele motoren spreiding in, al haalden ze nieuw altijd het opgegeven vermogen wel.

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie

Er zou naar verluid na tuning wat meer kracht onderin zitten , maar een motor zonder turbo of compressor tunen zonder onderdelen te vervangen voor betere is vrijwel zinloos.

Sportluchtfilter geeft hooguit een ander geluid maar voegt niets tot zeer weinig toe aan n standaard motor.

Mijn mening.

Link naar reactie

Oke,  eerst de ratel eruit en dan goed afwegen of ZIP tuning interressant kan zijn.

Note: gisteren 10 liter E102 (total)  getankt.  Dat voel ik dus wel :-)  Soepeler en gaspedaal hangt meer aan je voet, zeker bij hoger toerental. 

Link naar reactie

^ het tanken van 98 of 102 in plaats van 95: ook daar zijn topics over vol geschreven...., lijkt me sowieso sterk dat je met 10 liter, verdund, al verschil kunt meten zo dat er überhaupt is. Ja in je portemonnee....

Link naar reactie

Een ander luchtfilter geeft alleen meer geluid en vaak minder vermogen dan de originele.

Die simota klinkt wel heerlijk :thumbup:

Kan niet echt merken of die nu sneller of langzamer is geworden.

 

Verder vind het belangrijk dat wanneer ik rustig rij dat de auto redelijk stil is, bij een sport uitlaat krijg je dan vaak een irritante resonantie.

 

10liter 102 oceaan merk je niks van, sowieso werkt 102 octaan niet op onze auto's omdat het er toen nog niet was.

 

Ook heeft de ecu een langs tijd nodig om zich bij te regelen op brandstof met een hogere pingel grens.

 

Laatst een leuk stukje overgelezen.

De ecu zal niks verder vervroegen dan op euro98 daarbij ontbrand 102 octaan ook nog is slechter.

 

Als je er al iets van kan merken moet je via inpa je adaptie waardes van de ecu resetten.

 

Dan leert die zich opnieuw in op een brandstof met een hogere pingel grens.

Maar dit is wel vrij beperkt, origineel staat de ecu erg veilig geprogrammeerd.

 

 

Link naar reactie
5 uren geleden, RoadsterZ3 zei:

 

Note: gisteren 10 liter E102 (total)  getankt.  Dat voel ik dus wel :-)  Soepeler en gaspedaal hangt meer aan je voet, zeker bij hoger toerental. 

Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je daar ook maar iets van kunt merken .

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Jan-Willem zei:

 sowieso werkt 102 octaan niet op onze auto's omdat het er toen nog niet was.

 

 

 

Nou ,102 heeft geen zin in een motor als de compressie laag is!

Toen de z3 uitkwam waren er wel degelijk hooggecomprimeerde motoren die wel degelijk een hoger octaan getal nodig hadden....

Link naar reactie

Compressie heeft er niks mee te maken, het gaat vooral om het detoneren ( dat gebeurd wel sneller bij hoge compressie motoren )

 

De ontsteking kan flink vervroegt worden met een hoger octaan getal, omdat die dan minder snel detoneert.

Meer voorontsteking geeft meer vermogen.

Er zitten knock sensoren op het onderblok om dit te controleren of de motor niet gaat detoneren.

 

Je kan trouwens prima met een bijvoorbeeld een e36 M3 op euro95 rijden.

Maar wel haal je de laatste pk' s er uit op euro98.

 

In de mid 90er jaren bestond er nog geen 102octaan aan de pomp.

 

Hier een leuke test met verschillende soorten benzine.

 

Link naar reactie
17 minuten geleden, Jan-Willem zei:

Compressie heeft er niks mee te maken, het gaat vooral om het detoneren ( dat gebeurd wel sneller bij hoge compressie motoren )

 

De ontsteking kan flink vervroegt worden met een hoger octaan getal, omdat die dan minder snel detoneert.

Meer voorontsteking geeft meer vermogen.

Er zitten knock sensoren op het onderblok om dit te controleren of de motor niet gaat detoneren.

 

 

 

Ja het klopt dat het ontstekingstijdstop door de pingelsensoren teruggesteld kan worden. Maar dat gebeurt niet vaak, en als dat gebeurt is het ook niet zo subtiel, je voelt echt vermogen terugvallen. Dat is namelijk altijd nog een noodingreep

Ook wordt het ontstekingstijdstip niet heel erg vervroegd, omdat dit exponentieel grotere krachten op je drijfstanglagers uitoefent en bmw natuurlijk niet bij 100dkm allerlei garantieclaims wil krijgen van tikkende motoren.

Ik verwacht dus met name in de hogere toerentallen dat ze niet teveel risico willen nemen. Misschien onderin het toerenbereik waar vermogens en krachten lager zijn dat er wat wordt bijgesteld.

Een andere tuning specifiek op ron98 zou wellicht wel verschil kunnen maken, maar dan heb je het dus over wellicht 10-15pk winst.

 

Anyway het is heel simpel te meten. Veel mensen denken wat te merken, maar echte metingen heb ik nog niet gezien.

Je kan namelijk heel eenvoudig met een 3 euro kostende obd2 dongle je ontstekingstijdstip loggen met torque. (moet je natuurlijk wel een auto hebben die al obd2 compliant is)

Dan weet je zeker of er met het ontstekingstijdstip ook daadwerkelijk gestuurd wordt.

Ik vermoed zelf dat als er iets te merken valt het puur te wijden is aan betere ontbranding en niet dat de ecu actief bijstuurt, maar goed, een meting zou dat moeten uitwijzen als je dat echt wilt weten.

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie
53 minuten geleden, Jan-Willem zei:

Compressie heeft er niks mee te maken, het gaat vooral om het detoneren ( dat gebeurd wel sneller bij hoge compressie motoren )

 

 

Jan Willem....waarom denk je dat het octaangetal bestaat?

Brandstof / benzine wil onder druk zelfdetoneren...en onder meer druk word dat alleen maar erger door de brandstof daar bestand tegen te maken (de mate waarin word aangegeven door dat octaan getal)kun je motoren meer compressie laten maken waardoor de knal groter word en er dus meer porrie uit komt ..

 

Dus compressie heeft er alles mee te maken!

Lees eerst alle topics maar eens door waar dit al (vele malen ) aan de orde is geweest daarna praten we verder!

Link naar reactie

Bij straat auto's gaat het meer om voorontsteking dan de compressie verhouding.

Voor de "huis tuin en keuken motoren" gaan niet veel fabrikanten op het randje zitten, BMW doet het zelfs niet met de M motoren.

 

Je kan wel meer uit een normale motor halen ondanks de lagere compressie met benzine wat een hoger octaan gehalte heeft, omdat de voorontsteking veel verder terug gezet kan worden zonder dat de motor gaat detoneren.

Als de ecu gechipt word op euro98 of hoger haal je er wel meer uit dan op euro95.

 

Je hebt gelijk dat wanneer je de compressie flink zou verhogen bij een atmosferische motor dat je dan op benzine moet rijden met een hoger octaan getal om detoneren te voorkomen.

Maar voordat het echt noodzakelijk is om op euro98 te rijden moet de compressie al wel erg hoog zijn!

 

Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals bijvoorbeeld een Porsche 911 GT3 daarmee moet je op minimaal euro98 rijden en word het ook voorgeschreven.

 

 

Link naar reactie

^ In mijn handleidingen en achter de tankkleppen van mijn BMW's staat 98 ROZ/RON. Bij mijn Z3 staat het daarbij ook nog op een sticker voor de brandstofmeter.

 

large.DSC00974.jpg.696104350a6d74900a082846b9a78004.jpg

 

En een E46 M3 rijdt net als mijn Z3 inderdaad ook op 95 RON. De motor levert dan alleen 5-10 pk en 10 Nm minder. 

 

 

aangepast door Emi
  • Like 1
Link naar reactie
23 uren geleden, Jan-Willem zei:

 octaan gehalte     

de voorontsteking veel verder terug gezet kan worden zonder dat de motor gaat detoneren.

 

Je hebt gelijk dat wanneer je de compressie flink zou verhogen bij een atmosferische motor dat je dan op benzine moet rijden met een hoger octaan getal om detoneren te voorkomen.

Maar voordat het echt noodzakelijk is om op euro98 te rijden moet de compressie al wel erg hoog zijn! 

 

Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals bijvoorbeeld een Porsche 911 GT3 daarmee moet je op minimaal euro98 rijden en word het ook voorgeschreven.

 

 

Wat jij wil.

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.