Ga naar inhoud

Stuurbekrachtiging ?


Z3crazy

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb een vraag over de stuurbekrachtiging, of liever gezegd, schijnbaar ontbreken daar van.

 

Alle Z3's die ik uitprobeerde voor mijnaankoop stuurde best zwaar, zeker op lager snelheden. Mijn eerste ervaring met stuurbekrachtiging was mijn Rover SD1 V8 3500 eind jaren 70 en dat was een geweldig ervaring, ook omdat het progressief was, dus de stuur werd stijve als de snelheid omhoog ging. 

Bij de Z3 heb ik idee dat het andersom gaat dus lichter bij hogere snelheden.

 

Is dit een normaal verschijnsel (dus "by design") ?

Link naar reactie
  • Reacties 2
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hallo,

 

Ik merk zelf het verschil niet zo duidelijk moet ik zeggen. Mijn ZZZ'tje stuurt wel wat zwaarder dan alle super moderne auto's (met elektrische stuurbekrachtiging) natuurlijk, maar dat vind ik juist lekker.

 

Ik kan me wel voorstellen dat de stuurbekrachtiging bij Z3 afhangt van het toerental. De pomp is namelijk aangedreven met de multiriem over de poelie. Als de auto hogere snelheden heeft, draait de motor over het algemeen dus ook hogere toerentallen en dat zou kunnen betekenen dat de stuurbekrachtigingsolie meer/beter wordt rondgepompt, wat een lichter gevoel in het stuur kan betekenen.

 

Als het verder goed functioneert en er lekt niets (check reservoir stuurbekrachtigingsolie, de slangen en de pomp), dan zou ik me er niet te veel druk om maken :rolleyes:

Link naar reactie

De pomp werkt juist beter bij lage toerentallen, daar door is die ook "snelheids afhankelijk"

 

Als je met lage toeren inpakeerd is de bekrachting groter.

Als je meer toeren gaat draaien word het minder.

 

Wel is het raadzaam om de olie is te wisselenen het reservoir  ( hier zit een filter in )

Dan de klembussen die daarop zitten vervangen door slangklemmen die klembussen geven namelijk heel vaak lekkage.

 

Te zwaar sturen kan verschillende oorzaken hebben, banden kan ook al een wereld van verschil maken.

 

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.