Ga naar inhoud

Werkplaats handboek


Aanbevolen berichten

Hi,

 

Ik ben naarstig op zoek naar een werkplaats handboek voor de Z3 E36/7. Ik heb het "ding" van Bentley gezien maar die is (a) veels te duur, en (b) heeft niets over de M43 motorblok (1.8, en 1.9i vanaf 2000). Is er iemand die zoiets heeft (liefst digitaal)?

 

P.S. Wat is het met de Z3 dat er zo weinig te vinden is op het internet?

Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De bron der bronnen is BMW zelf, hun TIS is wat de dealerwerkplaatsen gebruiken. 

 

Er zijn niet-zo-heel-erg-legale versies op de interwebs te vinden, bijvoorbeeld hier voor een M43 Roadster: http://workshop-manuals.com/bmw/3_series_e36/z3_m43_roadst/1_service_information/0__maintenance_and_general_data/1_si__modified_change_intervals_e9x-m3-us/

(terzijde: dat linkje was de 5e 'hit' van mijn google-zoekopdracht... :sFun_whistle:)

 

Het prijskaartje van de grote Bentley is - naar mijn mening - relatief.

Vergelijkbaar met 60-90 minuten werkplaatstarief (en minder dan een uur bij de dealer!); die heb je al doe-het-zelvend zó terugverdiend...

 

Ook is het NIET - ik spreek uit ervaring - goedkoop dit soort boeken uit te geven.

Rond de EUR 100 is een vrij normaal bedrag voor werkplaatshandboeken van deze kwaliteit, tenzij je genoegen neemt met 'assembly is the reverse of the above' Haynes en aanverwanten.

 

Helaas is zo'n budgetpublicatie er niet voor de Z3, wél zijn er legio howto's te vinden (zie ook post hierboven)...

 

Succes met het sleutelen!!

Link naar reactie

^Okay, ik snap wat je bedoeld, er is wel wat te vinden maar specifiek voor de Z3 met M43 heb ik niet veel bruikbaars gevonden. Als ik denk wat ik gevonden heb mbt overige BMW types kom ik terecht bij de andere 3 series. Ik zoek een werkplaats handboek zoals ik die heb voor een Rover SD1, Dodge Caliber, Honda motoren (Goldwings) Opel Kadett enz, enz. Het is vreemd dat Bentley beweerd alle types te dekken van 1996 tot 2002, maar niets over de M43 1.8 en 1.9.

Ik heb zelfs een werkplaats handleiding voor WWII Jeeps, (pdf) origineel.

 

En ik heb de how-to's bekeken, en de Knowledgebase op de Engelse Zroadster.net site en er is best wel wat te vinden over de M44, M50 en M52, maar de M43 lijkt een beetje doodgezwegen te zijn.

Link naar reactie

@pimgmx,

 

Die heb ik wel gezien, allen het uitprinten wordt een beetje omslachtig (pagina voor pagina) en ik moet nog een paar jaar door tot mijn pensioen. Maar goed, ik zoek verder. Uiteindelijk zal ik zegevieren (hoop ik).

Link naar reactie

Ik heb het boek reparaturanleiting daar staat wel wat over de M43 in maar het hele boek is niet bijzonder uitgebreid interieur bv niet uitlaat summier wel veel algemene auto  kennis het boek staat op ebay de.ook op internet rond de 27,00 tot 30,00 euro maar voor de inhoud is het veel geld

Link naar reactie

^ Sleutelen (of course :)). Ik wil zoveel mogelijk zelf aan werken, ook het elektrisch gedeelte. Ik doe al sinds de 70-er jaren mijn eigen onderhoud waar mogelijk (en het verstrijken van de garantietermijn).

 

Misschien ben ik ouderwets, maar ik lees liever van papier dan met een iPad onder de auto liggen.

aangepast door Z3crazy
Link naar reactie

^ Sorry, kleine vakantie........ 

 

Er is altijd iets te repareren na 17 jaar <_<. Ik moet zeggen dat dit het eerste keer is dat ik mij heb hoeven te verdedigen om de wens een werkplaats handboek te willen bemachtigen. Maar, goed, waarom? Ik wil zoveel mogelijk zelf (goed) doen. Nu zijn het de remmen die mij zorgen baren momenteel. Nu is een Z3 geen F1 wagen, dat snap ik, maar ik had wel gedacht dat het beter zou remmen dan een Hyundai i30 of een Dodge Caliber ( mijn vorige auto).

 

Wellicht zijn er nog meer klusjes die nodig zijn of zich gaan openbaren, en ik wil daar gewoon op voorbereid zijn. :).

Link naar reactie

Het is niet dat je je hoeft te verdedigen maar ik probeer er achter te komen hoe nodig je een wph hebt.

Als je nu met een probleem zit is er meer urgentie bij als dat je graag een boek in de kast hebt...

 

Remmerij is vrij simpel,ik geloof dat die het zelfde zijn als de e36 sedan versie,s..Ik heb een e36 sleutelboek van PH ,Olving in de kast staan of de door jou genoemde motor daarin vermeld word moet ik even bekijken .

 

En een tis cdrom ,heb je daar niets aan heb ik misschien nog wel liggen..

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.