Ga naar inhoud

Stuurhuis e85


Frenkie

Aanbevolen berichten

Ik zoek voor mijn z4  e85 bouwjaar 2004, 2.2i, een gebruikt, goed functionerend stuurhuis. Wie kan mij daar bij helpen, tips en trics welkom! 

Link naar reactie
  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik zou deze gasten eens bellen:

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/merk/bmw/model/z4/onderdeel/stuurhuis/onderdeelid/5857545/

En maar hopen dat ze niet de hoofdprijs vragen.

 

 

Ze zijn idd zeldzaam; het is een specifiek z4 onderdeel (want niet hydraulisch bekrachtigd) en z4's staan niet op de sloop vanwege ouderdom.

En aangezien heel veel aanrijdingen van voren zijn, is het stuurhuis gelijk onbruikbaar.

 

In de aftermarket:

https://www.auto-onderdelen24.nl/search?keyword=32116777506

Ik weet niet wat ik er van moet denken. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er een fabrikant zou zijn die een aftermarket z4 stuurhuis maakt, dus dat zou betekenen dat het allemaal gerebrande originelen zouden zijn.

òf ze kunnen iets op basis van het oude e30 stuurhuis (dat zijn denk ik de laatste onbekrachtigde stuurhuizen geweest, maar met hele andere tandrekverhoudingen.

 

Wat is er niet meer goed aan je huidige stuurhuis?

Er bestaan ook bedrijven die stuurhuizen reviseren.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

Guido bedankt voor de tip. Nieuw zijn ze nog wel verkrijgbaar, kosten plm. 2700 euro ex montage, zucht....

"Gelukje" dat ik inmiddels in mijn E89 lekker kan rijden, heb qua verkoop van mijn oude ZZZZ even op niets gerekend...., maar hij zal er toch een keer uitmoeten.

aangepast door Frenkie
Link naar reactie

Ik snap het even niet, heb je nou nog je oude e85 z4 of niet meer?

En wat is er stuk aan het stuurhuis? (dus het stuurhuis van je e85, die dingen gaan eigenlijk nooit stuk)

 

stuurhuis bij de dealer kost overigens € 639,81 incl btw (maar dit is denk ik gerefurbished, nieuw worden ze denk ik niet meer gemaakt).

 

Of bedoel je de stuurkolom? (dus sticky steering en alle aanverwante problemen)

 

           
aangepast door GuidoK
Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

Guido, ik heb in oktober een E89 gekocht. Daar rij ik nu lekker in.

Mijn E85 kreeg kort voor die tijd problemen, bekrachtiging viel compleet weg. Mijn E85 staat bij een kennis van me die een garagebedrijf heeft. Verkoop heeft wat mij betreft geen echte haast, eerst moest natuurlijk het probleem met de bekrachting verholpen worden. Probeem is geanalyseerd bij de dealer die bij mijn kennis om de hoek zit. Uiteindelijk de conclusie dat stuurhuis vervangen moet worden, electronica is kaduuk en kan niet afzonderlijk vervangen worden, zit "ingegoten". Op Duitse forum ook al dit soort probleem, niet veel voorkomend, onderkend. Sticky steering heb ik destijds m.b.v. forumlid via het verdraaien van de centreer ring laten verhelpen. Vraag me nu alleen af of dit het probleem getriggerd heeft. Maar dat is weer een ander topic....

aangepast door Frenkie
Link naar reactie

Ja dat is dus de stuurkolom.

Het stuurhuis is een ander onderdeel

http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/s/stuurinrichting/Stuurinrichting.htm

 

Je zoekt dus een stuurkolom.

 

er staat er 1 op de duitse ebay, helemaal in denemarken en ook niet goedkoop.

Uit een pre-fl (handbak) dus je weet ook niet of die geen problemen heeft (ze schrijven natuurlijk 'fully functional')

 

Ik vond 2 schadeauto's in nederland....helaas beide rechtsgestuurd :muur:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik snapte niets van jouw topic, totdat ik door kreeg dat je je e85 nog niet weggedaan had. Succes met je zoektocht.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Bij mij ging de afgelopen week het lampje van de stuurbekrachtiging branden tijdens het starten, (zie foto)

de bekrachtiging deed het niet, na het opnieuw starten was het wel OK.

 

dit tot 3 maal in 1 week gehad, ik hiervoor last van een misthoorn maar deze is nu weg door het invetten.

 

ik hoop niet dat het stuurhuis vervangen moet worden, iemand enig idee of dit onder het rijden ook kan gebeuren en of de bekrachtiging dan weg is?

 

Groetjes, Joop

6B0F3832-4926-4180-A9B2-BAC967778D7B.jpeg

Link naar reactie
  • Administrator

Het hoeft niet meteen het einde van je stuurkolom te betekenen, er zijn vele mogelijke oorzaken. Kan ook gewoon een losse connector zijn bijvoorbeeld, een slechte zekering (no. 22) een accuprobleem (valt mij op de foto boven op dat je klok niet is ingesteld), etc., etc. . Lees hier bijvoorbeeld maar eens wat mogelijke oorzaken na.

Link naar reactie

Kan dat ook met carly software, die heb ik zojuist aangeschaft maar heeft geen enkele code behalve dat oilsensor defect is ( die heb ik triuwens vandaag binnen gehad van aliexpress voor 12 euro ( nou maar hopen dat hij het doet...😂

Link naar reactie

De accu heb ik  pas een paar  maanden geleden vervangen, dat de tijd niet ingesteld staat komt omdat de startmotor 2 weken geleden vervangen heb en de accu polen los had ( ik ga hem weer op tijd zetten) wat ik trouwens ook heb in combinatie met het lampje voor de stuurbekrachtiging zijn de volgende lampjes onder het rijden sinds vandaag ook na een herstart verdwenen maar na 25 km zag ik ze weer terugDD3947FC-60D0-4FC8-BE50-259B95F5F942.thumb.jpeg.aee49b9b019bd477cf4f4e7ae8bb2c72.jpeg

aangepast door vanvoj
Link naar reactie

Carly is imo amateursoftware. Die leest soms wel wat uit, maar koppelt daar een code aan waar je eigenlijk niets mee kan. Daar zie ik het nut niet van in betreffende dit aspekt.

Bij inpa staat er vaak ook een korte beschrijving bij, en geeft er ook een P code bij als dat mogelijk is (obd codesysteem).

En dan heb je (potentieel) een richting om in te zoeken. Maar ook dan kan het nog steeds heel lastig zijn.

 

Ik verwacht dat je een heel vaag probleem hebt omdat je dat lampje niet zo heel vaak ziet branden.

 

Qua aziatische sensoren (in het algemeen) ben ik wat terughoudend. Nu is deze sensor niet al te kritiek (voor zover ik weet meet die alleen het olieniveau, maar bij de z4m bijv ook olietemperatuur en dan wordt het al wat belangrijker).

Ik vind de kwaliteit vaak wisselend. Ik probeer vaak te achterhalen wie de originele fabrikant is en probeer dan bij goedkope buitenlandse onderdelenleveranciers een sensor van de originele fabrikant te krijgen.

Dat kan dan een sensor zijn die geadverteerd wordt als van de OEM leverancier (bijv bosch), maar dat kan ook van een tussenverkoper (bijv Febi) komen die origineel spul levert. Het is soms wat uitzoekwerk en giswerk maar vaak wel de moeite waard. Deze sensor kost ook ruim meer dan 150 euro bij de dealer. Ik vermoed zelf dat dit ding van Hella komt (maar dat moet je nazoeken), en dan kost ie opeens 52 euro:

https://www.auto-onderdelen24.nl/hella/937764

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Hallo, het is al weer even geleden dat ik online ben geweest , zit nog steeds met het EPS probleem heb nu wel wat codes 611A, 611D naar boven kunnen toveren, kan alleen niet een goed oplossing voor het probleem vinden iemand een idee

inpa.jpg

Link naar reactie

De accuspanning is met 12,3 V niet optimaal; kan het aan de accu liggen? Heb je de fout ook al gereset? Ik zie dat op het moment van uitlezen de fout zich niet voor doet! Is de accuspanning nog lager geweest dan de hier uitgelezen 12,3 Volt?

Link naar reactie

De accu heb ik verleden jaar vervangen en is een bosch 60A. Mij accubak is niet groter als 242 anders had ik er wel een met grotere capaciteit in willen zetten😐

 

het gekke is dat als ik wacht tijdens het starten tot de eps lamp uit is het bijna altijd goed gaat, tijdens het rijden heb ik er nooit last van gehad!

Link naar reactie

En toch..... denk ik aan een probleem met de spanning. Bij fout 48 is de temperatuur van de Fet 18 graden en de de relaisspanning slechts 10,32 Volt.

Bij de volgende fout 22 is de temperatuur van de Fet 9 graden en de relaisspanning 12,31 Volt.

Wellicht ben ik te simpel, maar zo een hoge temperatuur van de 1e Fet (18 graden) en de lage relaisspanning (10,32 Volt) geeft m.i. aan dat hier spanning wordt omgezet in warmte., wat niet normaal is; de tweede foutcode geeft bij vermoedelijk een andere Fet ook een veel lagere temperatuur aan. M.i. is dit een probleem in de EPS ecu, maar goed ik heb hier niet voor gestudeerd!

Link naar reactie

Ik denk zelf ook dat jouw theorie wel klopt, ik was van plan om de stuurkolom uit tebouwen en weg te brengen naar auto elect in zeewolde die kunnen hem dan reviseren.

moet alleen wel zorgen dat ik hem goed lock.

bedankt voor het meedenken!😀

Link naar reactie
  • 2 jaren later...
Op 12/04/2021 om 22:20, JoopvV zei:

Ik denk zelf ook dat jouw theorie wel klopt, ik was van plan om de stuurkolom uit tebouwen en weg te brengen naar auto elect in zeewolde die kunnen hem dan reviseren.

moet alleen wel zorgen dat ik hem goed lock.

bedankt voor het meedenken!😀

Ik weet dat het oude post is maar ik was benieuwd of je dit probleem uiteindelijk had opgelost? Zo ja hoe? Maak helaas hetzelfde namelijk mee...

Link naar reactie
  • Administrator
56 minuten geleden, Otzie zei:

Ik weet dat het oude post is maar ik was benieuwd of je dit probleem uiteindelijk had opgelost? Zo ja hoe? Maak helaas hetzelfde namelijk mee...

Vandaag mijn Z opgehaald ivm montage nieuwe koppelingsplaten, stond er toevallig een Z waar ze de stuurkolom aan het uitbouwen waren geen dealer maar officieel BMW servicepunt. Ze gaan een nieuwe stuurkolom plaatsen omdat de bestaande niet opgestuurd kan worden naar dat revisie bedrijf zelf brengen en halen vanuit Limburg is dan best prijzig of je moet het zelf allemaal kunnen doen. 
 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.