Ga naar inhoud

Voorveer welke te nemen.


Curt

Aanbevolen berichten

Voor mijn 1.9 wil ik iets hogere veren nemen, nu als ik over een hobbel ga komt niet zelden mijn katalysator op de grond, en ook slijt mijn plastic binnenkuip, en ik wil dat voorkomen.

Mijn auto is origineel geleverd met (zoals op de omschrijving staat) M onderstel, nu ben ik me er van bewust dat dit niet een volledig M onderstel is, maar bepaalde delen wel

Mijn vragen zijn:

Hoe lang zijn de originele veren, en waar kopen julie ze?

En wat is er M aan mijn ophanging, en tot in hoeverre moet ik hier rekening mee houden.

 

Link naar reactie

Schrapen kan zowel aan veren (grondspeling) als aan schokdempers (deinen) liggen. 

 

Wat is de kilometerstand van je ZZZ?

 

Veren noch dempers hebben het eeuwige leven, vooral dankzij onze nationale verkeersdrempelfetisj kunnen die aardig slijten...

 

Alleen veren vervangen als je dempers nog maar zo-zo zijn gaat je nauwelijks winst in rijgedrag opleveren. 

Een simpele test is bij stilstand stevig op één hoek van de auto te leunen en los te laten: het onderstel moet zich zonder deinen direct 'zetten'. 

Een goed voorziene garage kan werking van je schokdempers testen, dan heb je duidelijkheid of vervangen wel/niet nodig is.

  • Like 1
Link naar reactie

Hallo Pim,

 

Dank je voor je snelle reactie, voor zover ik met de hand kan testen zet de auto zich direct, zonder nadeinen, de kilometerstand is exact 170000km vandaag.

 

Gezien de kosten wil ik eerst de veer vervangen, dus langere plaatsen zodat het wiel ook iets meer ruimte in de kast heeft.

 

Mijn vermoeden is eigenlijk dat er ooit kortere veren in zijn gegaan zonder bijbehorende schokdempers.

Link naar reactie

Hier: http://www.realoem.com/

Kan je in elk geval zien (laatste 7 letters/cijfers van je chassis nr. intoetsen) wat voor ZZZ je hebt en wat de OEM nrs zijn van de onderdelen. Je kunt dan wellicht de spec's van de nieuwe veren vinden via een leverancier (Monroe o.i.d), maar ik begrijp dat je niet zeker bent over de spec's van je huidige veren. Dan wordt vergelijken wel lastig.

Link naar reactie

Ik zou 't bij een dealer proberen: op basis van je chassisnummer komen ze daar waarschijnlijk verder dan een 'buitenstaander' met tooltjes als RealOEM.

Als het apocriefe verhaal klopt gebruikte BMW verschillende voorveren voor verschillende uitvoeringen: sowieso verschillende voor 4- versus 6-cilinders, maar schijnbaar ook voor auto's met/zonder airco, om optimaal rekening te houden met gewichtsverschil op de vooras.

 

Als Plan B kan je 't nog altijd in de aftermarket zoeken: óf alleen losse voorveren, óf de boel rondom (laten) aanpakken.

 

H&R is een gerenommeerd merk en heeft een losse verenset die ongeveer net zo veel verlaagt als OEM M-veren. https://www.turnermotorsport.com/p-4154-z3-19-hr-sport-spring-set/

Idem voor Eibach: https://www.besteonderdelen.nl/onderdelen/bmw/veren/z3-e36.html

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie
Zojuist, Horus zei:

'buitenstaander'

Opdat het niet verkeerd opgevat wordt: dat was geen oordeel over je kennis, Horus! :)

 

RealOEM (en vergelijkbare sites voor andere merken) zijn ontzettend handige tools voor de particulier, maar gaan vaak nét een niveau minder diep dan de informatie waarover dealers kunnen beschikken. De automerken doen meestal ook goed hun best dat verschil in stand te houden: onderhoud/onderdelen levert betere marges op dan auto's verkopen!

 

En een terzijde: de informatievoorziening over BMW-onderdelen valt nog gigantisch mee, het kan véééél beroerder...

RealOEM is een verademing vergeleken bij de 'publieke' tools waar je als Audi-youngtimerrijder over kan beschikken, wat een drama is dat!

Link naar reactie
Op 17-4-2017 om 09:20, Horus zei:

Ik ben niet geheel zeker, maar zijn ook hier 'spacers' voor beschikbaar? Zo ja dan wordt het m.i. nog ingewikkelder. Kosten gerelateerd aan de staat van je veren.

Jazeker, dat heet "onderlaag voor veren" en zijn in verschillende diktes te krijgen.

aangepast door vester86
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Mijn Z3 staat ook op het M-tech onderstel, op de stokoude originele dempers.

Ik vind juist dat de auto heel makkelijk over drempels gaat, echt geen enkel probleem.

 

Weet je zeker dat de veren die fabrieksaf geplaatst zijn er nog onder zitten?

 

Zitten alle bumpstops nog om de demper zuigerstang? 

 

Zoals eerder aangegeven slaan je dempers niet door?

 

De bumspstops voor zijn #10 op dit plaatje

http://bmwfans.info/parts-catalog/Z3-Roadster/Europe/Z3_2.8-M52/L-N/mar1998/browse/front_axle/guide_support_spring_pad_attaching_parts/

 

Bij de euromaster kunnen ze vaak de dempers van je auto testen.

 

Ik geloof niet dat het probleem in de M-tech rijhoogte zit.

Door de veren te wisselen voor langere ga je enkel de symtomen bestrijden.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.