Ga naar inhoud

Koplampsproeiers


Maurits
 Share

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Wie kan mij vertellen hoe de koplampsproeiers van de E85 (in dit geval een 2003 3.0i) precies werken? De handleiding is nogal minimaal (ik heb nu alleen even de Engelse tekst bij de hand, maar die komt niet verder dan):

 

washer.png.c1d4a1d6b86c5b954a5195b73240df3c.png

 

Achtergrond is de volgende. Ik was een tijdje geleden bij Ruud voor APK en allerlei onderhoud. Al doende kwamen we er achter dat de rechter koplampsproeier maar een zielig straaltje gaf. De sproeier bleek één van zijn twee hoedjes te missen. Bovendien bleek er een scheur in de pomp te zitten. Omdat sproeier en pomp nergens in de wijde omtrek op voorraad waren en ik eigenlijk geen waarde aan die dingen toeken hebben we besloten om de boel maar los te gooien en af te klemmen.

 

Thuisgekomen in Brabant bleek dat niet helemaal goed te zijn gegaan; er vormde zich bij een vol reservoir een plasje onder de rechterkant van de auto. Omdat ik er dus toch opnieuw mee aan de slag moest heb ik toen maar besloten om het dan toch maar weer helemaal in orde te laten maken. Ruud heeft een nieuwe pomp èn een nieuwe sproeier besteld en ik ben de zaterdag erop weer naar Reeuwijk gescheurd. . Ondanks Ruud's vele pogingen (en krachttermen :171:) zijn we er die dag niet uitgekomen. De nieuwe onderdelen zitten erin en de boel lekt sowieso niet meer. Als alles is aangesloten komen de sproeiers wel omhoog, maar ze sproeien vervolgens niet (ook de linker waar voorheen sowieso niks mee mis was sproeit niet). Als het systeem op een losse accu wordt aangesloten en daarmee gewoon een lange puls krijgt (en dus feitelijk het elektrisch systeem van de auto wordt omzeild) sproeien ze wel.

 

Ik dacht eerst: laat maar zitten, het ging me toch vooral om het lekken en ik gebruik die dingen toch niet. Nu zou ik toch eigenlijk wel willen weten wat het euvel is.

 

Ik lees op internet tegenstrijdige berichten over het interval waarmee de koplampen gereinigd worden. Is er nou een precies interval (ik zeg maar iets: iedere eerste keer na starten en aanzetten verlichting en daarna eens in de drie keer), wordt dat bijvoorbeeld ook nog door omgevingstemperatuur bepaald, of is het sowieso willekeurig? Moet ik de handle ook nog een bepaalde tijd ingedrukt houden, of niet?

 

Is dit systeem nog gekoppeld met andere systemen?  

 

Moet ik een bepaalde volgorde hanteren om ze te laten werken (bijvoorbeeld: starten met de schakelaar voor de verlichting al op aan, of activeer ik het ook volledig als ik pas op een later moment na het starten de verlichting aanzet)?

 

Ik lees verder op internet dat de sproeiers en pomp verstopt kunnen raken. Lijkt me niet waarschijnlijk nu rechtersproeier en pomp nieuw zijn en er daarvoor geen porbleem was, of zien jullie dat anders?

 

Klopt het dat alleen zekering 40 relevent is, of zou ik bijvoorbeeld ook 38 en 21 nog eens moeten bekijken (ik sta nu niet naast de auto, anders had ik dat natuurlijk al lang gedaan). Overzicht geleend van het UK forum, ik vraag me af of de conclusie dat zekering 40 "always hot" is wel klopt, maar goed.

 

Image

Kortom: wie geeft de winnende tip om de sproeiers niet alleen omhoog te laten komen, maar ook daadwerkelijk te laten sproeien? Voor het geval je daaraan mocht denken: de accu is net nieuw en geeft ook een keurig voltage.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Administrator
2 uren geleden, 2.5si zei:

winnende tip om de sproeiers alleen omhoog te laten komen

Viagra pilletje in het reservoir doen :171:

 

ff serieus als je lampen uit zijn sproeien ze niet, is er geen slangetje gekneld/verstopt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring: ze doen het alleen eenmalig met licht aan, Pas bij de volgende keer kontakt en licht aan voor de volgende sproeibeurt. Overigens had ik ook een lekkend slangetje (:cool:) en bleek dat op te lossen door een nieuw o-ringetje in het koppelstuk.  Het niet-sproeien ? Wat Ruud zegt... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

Dank voor het meedenken. :thumbup:

 

Ik zal de slangetjes nog eens bekijken, maar dat verklaart helaas nog niet waarom het wel werkt met een lange continue puls van een losse accu ... Dat lijkt niet logisch als er iets beklemd zit. :sCo_chinscratch:

 

Ik zal in ieder geval de stekkers ook nog eens nakijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm,.. :sCo_chinscratch:, net even gechecked:  licht aan, kontakt aan, sproeiers aan:  ruitensproeiers doen het meteen, koplampsproeiers geven twee korte pulsen.  

 

Krijgen de sproeiers mogelijk twee korte stroomstoten die niet lang genoeg duren om voldoende druk op te bouwen en de verstopping te omzeilen en duurt  de lange puls van de accu wel lang genoeg om door de blokkade te gaan?  

 

Just my 2 cts....  :unsure:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

Dank voor het kijken Cees!

 

Ook dat kan - en daar ga ik ook zeker even naar kijken - maar het gekke is dan dat de oude sproeiers het wel zonder langere puls deden, zelfs met een scheurtje in het systeem en met een hoedje minder rechts (beide lijken tot drukverlies te kunnen leiden) De verstopping zou dan juist ontstaan zijn door het plaatsen van de nieuwe onderdelen ... :sCo_chinscratch:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet gehinderd door specifieke kennis van zaken (maar wel behept met kennis van meerdere sproeisystemen): zit er toevallig een koppelstuk tussen de slangen dat misschien verkeerd om is gemonteerd?

 

Zit vaak een terugslagklep in; als je die verkeerd om monteert gebeurt er niet zo veel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

Hoewel je dat wel zou verwachten zie ik dat niet als los onderdeel bij RealOEM. Ik snap dan bovendien niet waarom het met losse accu wel werkt (maar dat zou goed aan mij kunnen liggen :171:). 

 

Ik zie bij RealOEM wel nog een relais "for front washer pump K5". Iemand enig idee of dat (of een ander relais) nog een rol kan spelen? Dat zou je in ieder geval omzeilen met een langere puls van een los op het systeem aangesloten externe accu ...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt nu (spannend) spanning meten lijkt me. Kijken wat een voltmeter doet die aangesloten is op de bedrading van het sproeier pompje. Zal met z'n tweeën moeten lijkt me een starten/op contact en de ander de meter uitlezen. die twee pulsen moeten dan waarneembaar zijn.

Anderzijds; is de toevoerleiding voldoende gevuld met vloeistof; m.a.w. moet de pomp niet wat vaker pompen om de vloeistof bij de nozzles te krijgen?

Dat pompje zit op het reservoir (1 reservoir voor ruit en lampen) er zijn twee pompjes aanwezig als ik het goed heb; niets verwisseld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij was de boel losgekoppeld en heb dit dit weekend allemaal weer in orde gebracht. Maar ik zit dus met hetzelfde probleem. Sproeiers komen omhoog maar sproeien niet. Ik heb er alleen geen spanning opgezet, dus heb ze helemaal nog niet zien sproeien. Ik meen dat ze op de vloeistofdruk naar boven gedrukt worden toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

Ja, ik heb er gisteren ook nog even naar gekeken.

 

Gek genoeg deden de koplampsproeiers het de aller-, allereerste keer na het starten (nadat de Z een paar dagen had stil gestaan) met lichten aan (voor de goede orde: starten met lichtschakelaar al op helemaal aan) wel. De koplampen zaten daadwerkelijk onder de ruitenwisservloeistof (en de zijschermen en motorkap ook; daarom moet je dit nooit doen bij een net gewassen auto :171:). Na een paar keer opnieuw starten (zowel voor vertrek als nog een paar keer na een mooi ritje door de omgeving) steeds weer hetzelfde fenomeen: sproeiers wel omhoog, maar geen nevel. 

 

Omdat ik in mijn eentje was heb ik vooral getest en even de relevante zekeringen nagekeken. Die lijken allemaal dik in orde. Ik ben dan ook niet veel wijzer geworden. Ik heb ook de aansluiting op de pomp gecontroleerd op kabelbreuken, gecorrodeerde contacten, etc. Ik zie niks. Voor zover ik kan zien lekt het systeem ook nergens (ook geen vloeistof onder de auto bij langer wegzetten). Ik kan het kennelijke gebrek aan druk dus niet verklaren met een lek in het "vloeistofsysteem".

 

Voor de zekerheid: in de normale situatie is het toch zo dat als het systeem vindt dat de koplampsproeiers niet hoeven te sproeien (omdat ze dat kort daarvoor al deden) dan blijven ze toch ook omlaag? Of komen ze dan wel omhoog, maar doen ze niks?

 

Ik heb ondertussen drie theorieen:

 

1) ik heb ook een lichtmodule van Xcarstyle. Omdat de koplampsproeiers alleen functioneren met lichten aan is die mogelijk relevant. Ik bedacht dat pas toen ik weer uitgespeeld was gisteren. Ik zal nog eens kijken wat er gebeurt na afkoppelen daarvan;

2) Er is een reden elektronische waarom de puls te kort is (valt deels samen met theorie 1, maar kan ook een andere oorzaak hebben, zoals een relevant en kaduuk relais). Tegen de tijd dat de sproeiers omhoog zijn door de waterdruk is de puls al weer weg gevallen en wordt er dus niet gesproeid;

3) alles werkt tot net voor het daadwerkelijke sproeien van de koplampsproeiers. Dan ligt het dus aan het laatste onderdeel in het "vloeistofsysteem". De spuitmondjes zijn dan dus vervuild. Daardoor moet het systeem meer druk opbouwen dan het onder normale omstandigheden doet om iets naar buiten te krijgen. Hoewel niet waarschiinlijk (één sproeier is immers net nieuw) zal ik daar toch ook nog eens naar kijken.

 

Ik heb nog niet kunnen vaststellen (buitenlandse fora / internet) of bijvoorbeeld relais K5 nou ook relevant is voor de koplampsproeiers. Iemand een idee? EDIT: volgens onze Duitse vrienden is relais K5 inderdaad relevant. Helaas is het document waar zij naar linken niet meer beschikbaar ...

 

Ten aanzien van Horus' eerdere vraag: je kunt eigenlijk niks verwisselen bij de twee pompjes die aan het reservoir vastzitten. De stekker verbindingen zijn anders en daarmee kun je niet per ongeluk de stekker van de een op de ander doen (en de bedrading van de pomp voor de voorruit is sowieso te kort om tot aan de pomp van de koplampsproeiers te komen).

 

@GigiA: je moet de spanning dan rechtstreeks op de pomp voor de koplampsproeiers zetten, niet op de koplampsproeiers zelf.

aangepast door 2.5si
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

33951540315_fd2f7b011d_k.jpg

 

Voor de liefhebber nog een foto van een koplampsproeier. Dit is het inmiddels gedemonteerde rechter exemplaar (mist het rechter hoedje). Geen elektrische aansluitingen, alleen een aansluiting voor de vloeistof. Mij valt bij handmatig uittrekken van de spuitmond op dat de veer die in de sproeier zit best veel kracht vraagt. Het verbaast me dan ook dat het kennelijk een probleem kan zijn dat (net nieuwe) sproeiers wel omhoogkomen, maar niet sproeien ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

Dat zou een logische verklaring zijn als ze het nooit deden en dus ook niet als je de koplampsproeipomp (mooi scrabble woord) aansluit op een losse accu. Bovendien - maar zeg nooit nooit - is de rechter sproeier bij mij (net als de pomp) splinternieuw. Daar zou het in ieder geval niet moeten mogen.

 

Ik lees ondertussen wel dat er in de sproeier zelf ook nog een ventiel zit dat pas opengaat als de koplampsproeiers echt helemaal naar boven zijn gekomen. Ze komen goed omhoog lijkt het, maar of dat net wat te weinig is voor dat ventiel om geopend te worden is moeilijk met het blote oog vast te stellen ... Ik heb van de gedemonteerde sproeier even de sproeikop afgehaald (zit in het telescopische deel geklikt), maar zie zo 1,2,3 daar ook geen zaken die blokkades kunnen opleveren of verstopt kunnen raken behalve de sproeimondjes zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me dat je niet voldoende druk krijgt om het ventiel voor de sproei nozzles geopend te krijgen. De pomp genereert dus niet voldoende druk of er zit een verstopping. Anders zouden je sproeiers niet omhoog komen. Kan je ook bekijken hoeveel vloeistof er uit de slang stroomt met gedemonteerde sproeier?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

Opmerking vooraf: ik wil geen goede adviezen in de wind slaan, maar voor mijn gevoel is dat het heel belangrijk dat pomp en sproeiers het probleemloos doen op een losse krachtbron. Daarmee zijn de meest voor de hand liggende problemen minder waarschijnlijk.

 

@Horus: alles kan, maar bedoel je dan de "terugloop" uit de losgekoppelde slang, of de "uitloop" van de pomp die dan niet doorgaat naar de sproeiers omdat de sproeiers niet meer zijn aangesloten? En waar vergelijk ik dat mee (ik heb geen idee wat de norm zou moeten zijn)?

 

Ik kan het scenario van een verstopping in ieder geval rechts gevoelsmatig eigenlijk wel wegstrepen omdat sproeier en pomp nieuw zijn. Links eigenlijk ook wel omdat die sproeier het voor vervanging aan de rechterkant prima deed. En pomp en sproeiers aan beide kanten doen het op een losse accu dus wel keurig. Ze kunnen het dus wel (wat bij een verstopping niet zo logisch lijkt. Wellicht zou dat bij een vernauwing kunnen, maar dan verwacht je ook een ander "spuitbeeld". Dat is normaal aangesloten bij gebruik van een losse accu).

 

Kennelijk genereert de pomp als die normaal aangesloten is dus (net) niet voldoende druk om de sproeiers ook te laten spuiten... Mogelijk is dat omdat de puls die de pomp krijgt te kort duurt om die druk op te bouwen.

 

Omdat ik nog niks beters heb bedacht ga ik binnenkort eerst maar eens kijken naar relais K5 (wat ik totaal niet wetenschappelijk onderbouwd zou moeten kunnen testen door het eens om te wisselen met een zelfde relais, zoals dat van de achterruitverwarming,  dat ernaast zit).

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

6 uren geleden, 2.5si zei:

Voor de zekerheid: in de normale situatie is het toch zo dat als het systeem vindt dat de koplampsproeiers niet hoeven te sproeien (omdat ze dat kort daarvoor al deden) dan blijven ze toch ook omlaag? Of komen ze dan wel omhoog, maar doen ze niks?

 

 

Klopt, als het sproeiertje omhoog komt wordt er ook gesproeid.... :sFun_whistle:

 

6 uren geleden, 2.5si zei:

1) ik heb ook een lichtmodule van Xcarstyle. Omdat de koplampsproeiers alleen functioneren met lichten aan is die mogelijk relevant. Ik bedacht dat pas toen ik weer uitgespeeld was gisteren. Ik zal nog eens kijken wat er gebeurt na afkoppelen daarvan;

2) Er is een reden elektronische waarom de puls te kort is (valt deels samen met theorie 1, maar kan ook een andere oorzaak hebben, zoals een relevant en kaduuk relais). Tegen de tijd dat de sproeiers omhoog zijn door de waterdruk is de puls al weer weg gevallen en wordt er dus niet gesproeid;

3) alles werkt tot net voor het daadwerkelijke sproeien van de koplampsproeiers. Dan ligt het dus aan het laatste onderdeel in het "vloeistofsysteem". De spuitmondjes zijn dan dus vervuild. Daardoor moet het systeem meer druk opbouwen dan het onder normale omstandigheden doet om iets naar buiten te krijgen. Hoewel niet waarschiinlijk (één sproeier is immers net nieuw) zal ik daar toch ook nog eens naar kijken.

 

Klinkt logisch,  dus zou 1)  de Xcarstyle module ook van invloed kunnen zijn, al dan niet  i.c.m.  2) het relais K5., dus inderdaad module loskoppelen en relais controleren.

 

Daarnaast viel me bij het plaatsen van de kunststof voorbumpermontagebeugel  51117165180 (ander draadje)  op dat deze niet geheel identiek is aan zijn voorganger.

Is er mogelijk ook zoiets aan de hand met jouw vervangend onderdeel waardoor deze meer of langer druk nodig heeft om "op te komen" en daarmee ook de andere sproeier beinvloedt ?  Aangezien je al getest hebt met een losse voeding en een continue puls zou je dat kunnen controleren door de opgepompte hoeveelheid vloeistof per kant te meten om te zien of daar verschil tussen is.  De veren van de sproeiers vergen inderdaad behoorlijk wat kracht, (ja, ook zelf geprobeerd :wink: ) dus mogelijk is daar een aanwijzing te vinden.  

 

Ik ben benieuwd wat je nog tegen gaat komen.... :sCo_chinscratch:

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

^Ik bedoel na te gaan wat er gebeurt terwijl de pomp loopt en je de slang (waar anders de sproeier op zit) met je duim af sluit (eventueel aangesloten op een aparte accu)? Merk je dan echt druk opbouw, of is het niet geweldig wat er gebeurt? Je kunt door het geluid de pomp horen lopen lijkt me, dus relais, ja zodra de conclusie is dat de pomp niets doet.

Wat nog een mogelijkheid is, dat is dat de aanvoer van vloeistof naar de pomp wordt verstoord door een knik o.i.d., of dat er tussen pomp en sproeier(s) een lek zit, of ook een knik. Bedenk dat het hier ook kan gaan om valse lucht die wordt aangezogen i.p.v. lekkage. Door het opbouwen van uitsluitend luchtdruk zou de sproeier al omhoog kunnen komen

Wat typisch is, dat is dat er wel voldoende druk is om de sproeier te laten rijzen, maar zodra het ventiel overwonnen moet worden dit niet lukt.

Goed om te proberen is ook nog om de dop van het vloeistof reservoir open te doen; voor het geval er een vacuüm wordt gezogen; te weinig lucht toevoer naar het reservoir zou de oorzaak kunnen zijn waardoor de pomp de toevoer slang nagenoeg dicht (plat) trekt. Het is dat je niet naast de deur woont.....ik zou je graag hebben geholpen. Dit moet op te lossen zijn.

Owww (bedenk ik nog), genoeg vloeistof in het reservoir? m.a.w. is de aanzuigkant van de pomp wel ondergedompeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

Dank voor het meedenken weer!

 

Ten aanzien van het laatste: ja, zeker ik begon gisteren gevuld tot net onder het dopje van het reservoir. Ik zal toch eerst het relais toch nog even verwisselen en / of de module loskoppelen omdat ik dat alleen kan. Als dat niet helpt zal ik zodra mijn lieftallige assistente tijd heeft eens wat tests met twee man (m/v) uitvoeren, zoals voelen van de druk en doormeten van de puls., luisteren bij relais en pomp, etc.

 

Misschien nog goed om te zeggen (wie weet schiet iemand daarmee nog iets te binnen): alleen de pomp en de rechtersproeier zijn vervangen. Daarvoor werkte alles afgezien van dat een missend sproeihoedje rechts dat leidde tot een zielig straaltje rechts. De bumper is er niet afgeweest. De onderdelen zijn vervangen via de motorkap en de kleppen in de binnenkuip. De "slangloop" naar de linker sproeier zou dus in ieder geval nog hetzelfde moeten zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan reageer ik toch maar even weer met een simpele conclusie: foute pomp. Als ie al draait, bouwt die niet voldoende druk op. Is wel de juiste pomp geleverd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

Op zich ook weer een valide tehorie, maar ik heb dan toch weer een konijn uit de hoge hoed.

 

Met de oude 100% OEM pomp, die door Ruudkapje op provisorische, maar wel deugdelijke wijze is gerepareerd (andere slangkoppeling), is het beeld precies hetzelfde. De nieuwe pomp is volgens dezelfde specificaties, maar niet van dezelfde producent als een OEM pomp. Het zou daarom zeker kunnen, maar het "ziektebeeld" lijkt toch weer anders te suggereren. Irritant hè?

 

Maar ik zou wel liegen als ik zou zeggen dat als ik er verder niet uitkom niet aan denk om toch ook nog eens een andere 100% OEM pomp uit te proberen. Staat dus wel op het lijstje, maar wat lager dan sommige andere zaken (zoals de Xcarstyle module).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

Vanavond weer even gekeken.

 

De Xcarstyle module is het niet. Het maakt niet uit of die aangesloten is of niet. 

 

Het probleem is echt dat de sproeiers niet ver genoeg naar buiten komen. Als ik ze handmatig uittrek sproeien ze aan beide kanten wel (niet heel overtuigend natuurlijk, omdat de pomp dan niets doet). 

 

Ik wilde nog even naar het relais kijken omdat ik toch bezig was, maar toen ik het handschoenenkastje had gedemonteerd (hele ding, niet enkel de klep) leek de passagiersairbag in de weg te zitten bij demonteren zekeringenpaneel (relevant relais zit achterop zekeringenpaneel). Bij Bimmerfest suggereren ze ook dat je die er eerst uit moet halen. Wil ik best doen, maar dan wil ik wel 100% zeker weten dat het nodig is en bovendien mogelijk zin heeft.

 

@Horus: jij zei dat als ik de pomp hoor, dat het het relais niet kan zijn. Maar zou het niet kunnen dat een versleten relais een net te kort / slapjes signaal afgeeft?

 

Verder: heeft iemand een foto van een (functionerende) pomp op het ruitenwisser reservoir, bij voorkeur met en zonder de stekker erop (ik vraag anders zondag wel even of ik onder iemands motorkap mag loeren)?

 

@GigiA: ben jij al verder gekomen? Heb jij eigenlijk ook onderdelen vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt eventueel de cookie instellingen zelf beheren, anders gaan we er van uit dat je akkoord gaat.
Privacybeleid | Richtlijnen | Registratievoorwaarden & Forumregels