Ga naar inhoud

storingsmelding "dakbeweging verstoord"


Ka4

Aanbevolen berichten

Afgelopen week was het best wel "open-dak-weer" dus na het werk vrolijk in de auto naar huis stappen en met één druk op de knop  het dak open gooien.....hmmm ineens in display de melding Dakbeweging verstoord....dak ging ook schokkerig open :blink:. Uiteindelijk open naar huis gereden...genieten. Maar ja toch speelt die melding door je hoofd. Thuisgekomen vingers gekruisd en dak sluiten....ja hoor wéér de melding. grrrrrrr!

Volgende dag, maar weer eens geprobeerd....helaas hetzelfde liedje! Gauw maar dicht, want stel dat ik hem niet dicht zou krijgen! Boekwerk erbij, google zoeken....noppes. Zou het de raamsensor kunnen zijn??

 

Vanmorgen heeft Ruud uitgelezen en die gaf aan "temperatuursensor". Kofferbak open, afdekking eraf en er bleek een geheel zwembad in de accubak te staan!! :sSic_sick::blink: ook de schuimrubberen bak (nr 9 en 10 --> onderstaande tek) waar de hydro-aggregaat (nr 11) in ligt was compleet volgezogen met water.

Dus eerst met de waterstofzuiger water eruit, contacten droog geblazen en ingespoten. 

Waarschijnlijk is de temperatuursensor geïntegreerd in de hydro-aggregaat, want onderdeel wordt niet los genoemd. 

Zal er dus op uitkomen dat de hydro-aggregaat vervangen moet worden.

Storingsmelding gewist en even kijken hoe lang die weg blijft. Intussen blijf ik zoeken naar alleen de temperatuur-sensor.

Ik wacht ook even om te zien of er niet weer opnieuw water in komt (achterlichten zijn vorig jaar opnieuw afgedicht, nadat daar ook al goudvissen in zwommen)

 

BMW Hydraulisch systeem

 

Ik had toch liever een zwembad in de achtertuin gehad dan in de achterbak...................:blush:

Link naar reactie

Ai Karin dat is niet best, je zult de reden van de lekkage moeten opsporen anders wordt het de spreekwoordelijke kraan open en dweil.....

Ik las laatst een handige tip: koffer van binnen licht bestuiven met meel, dan de klep dicht (uiteraard), slang erop en dan hopen dat bij het openen van de klep duidelijk een spoor te zien is van wateroverlast. Afdichting is toch wel een dingetje bij onze Ztjes.

Link naar reactie

Ik zou voor zo'n zoekplaatje wat talkpoeder op de verdachte plekken blazen. Door ervaring wijs geworden : meel neemt water op en dan wordt het een viezig papje :wacko:

aangepast door Shoveltje
  • Like 1
Link naar reactie

 

Misschien hebben zij ook nog info over eventuele onderdelen?

 

http://roofmotors.co.uk/bmw-z4-e89-cabriolet-convertible-roof-motor-pump-2009-on

 

hieronder een beschrijving van de features van de e89

 

Z4(E89)-05_product_description.pdf

aangepast door sandere39
Link naar reactie

He Sander dat is mooie handleiding, heb ik maar even opgeslagen, weer een controle puntje erbij, af en toe dus even kijken, heb jij enig idee waar dat water vandaan kan komen en komt het veel voor of heeft @Ka4 gewoon pech ? Eventuele preventieve acties bekend ?

 

ik ben benieuwd....

 

7 uren geleden, EzZzy Rider zei:

Misschien ook goed om uit te sluiten dat de modificatie kofferbak be- en ontluchting bij jou Z4 wel is uitgevoerd.

Dit heeft in het verleden soortgelijke problemen veroorzaakt.

 

En @EzZzy Rider hoe kom je daar echter, productie datum, zichtbaar ergens ? De mijne is van 07-2011.

Link naar reactie

Hallo allen,

Fijn om te zien dat iedereen meedenkt en -zoekt. :thumbup: Coulance zit er niet in, want dat heb ik al geprobeerd met de achterlichten en niet gelukt :sSic_sick:

Zaterdag heeft Ruud al eea werkend gekregen en ik ga morgen kijken of het nog steeds meldings-loos verloopt. Dan is het eerst zaak om het spulletje droog te krijgen (föhnen)  en pas als ik duidelijk heb waar het lek(je) zit, gaat er een nieuwe hydro-unit in. 

Belletje plegen naar "Bert" in Hardenberg van MP om zijn prijs te horen.

A.s. donderdag had ik al afspraak met Ruud voor remblokken achter vervangen en remvloeistof en olie verversen en dan kijken we verder wat volgende stap is. Ik zal ook de links van Sander met hem delen (voorzover hij die nog niet heeft).

Dus wordt vervolgt...........(cliffhanger :blush:)

  • Like 1
Link naar reactie

Kon toch niet nalaten om vanochtend even goed te kijken, maar kurk droog. Nu staat de z altijd binnen en rij ik dus alleen met aardig weer maar toch..... Een buitje zal er af en toe toch wel op gaan vallen. Ik wil hem toch wel wat vaker gaan gebruiken dan de M Coupe....

 

Karin veel sterkte en hopen dat het lek snel boven water komt.

Link naar reactie

Karin,

 

Naar aanleiding van je 1e bericht, en dezelfde weersomstandigheden waarin wij wonen :rolleyes: heb ik van het weekend ook gekeken, bij mij is de bak kurkdroog, ondanks dat  die 24/7 buiten staat op dit moment. wel vond ik de hele kofferbak iets, maar dan ook ietsje pietsje vochtig. Ben wel nieuwsgierig vanwaar het lek komt, dus hou ons op de hoogte. 

Net als dat het misschien zinvol is, maar mijn technisch duits is niet zo up to date, dat er iemand het duitse forum afzoekt naar wat die modificatie dan was. Heb bij 2 BMW dealers afgecheckt en die kennen nergens iets van een modificatie vinden. Valt me op dat Dusseldorp wel vaker dingen( vanuit Duitsland?) weet dan dat andere BMW dealers weten

Link naar reactie

Ik heb al even de Duitse maar ook de Engelstalige fora nagezocht. Water in de kofferbak komt i.d.d. regelmatig voor. Veel van de 2009 en 2010 productie Z4 wijst naar lekkage door de ventilatie openingen, kennelijk zitten daar rubber? pakkingen die vergaan, en hiervoor is een modificatie geweest. Er is ook iemand die lekkage heeft aangetroffen onder bij de tankopening, en velen hebben lekkage door de pakkingen van de achterlichten. Het blijft moeilijk...

BMW heeft altijd de nodige productiefouten en ontwerpfouten. Als deze na de garantie aan het licht komen zijn ze meestal niet thuis ook al is het overduidelijk hun schuld. Dit heb ik al meerdere malen aan den lijve ondervonden.

kennelijk kunnen ze dit gewoon doen vanwege hun marktpositie.<_<

Link naar reactie

Op het duitse forum komt (sporadisch) een modificatie voorbij voor de Heckentlüftung. Maar ik kan ook niet zo snel vinden waar dit zit, zou ergens aan de onderkant van de kofferbak moeten zitten omdat men gewag maakt van lekkage van onderop......

Ga ook nog eens verder zoeken op het net....

Link naar reactie

Zoals gezegd, even een update.

Donderdag bij Ruud geweest voor vervangen van de remblokken achter, remvloeistoef vervangen, want daar "zeurde" ze om :P. Gelijk ook maar verse olie erin, kan nooit kwaad. En de wintervelgen omgewisseld voor de zomervelgen. Het profiel op de zomerbanden (RFT) was niet echt veel meer, dus vooruit........ik heb dr weer nieuwe slofjes gegeven (zie hier)

 

Samen nog gezocht naar mogelijke lekkages, maar niets kunnen traceren. Wij houden het erop dat dit nog een overblijfsel is van vorig jaar, toen in mijn achterlichten goudvissen zwommen. Dit heeft Ruud ook weer opgelost en opnieuw afgedicht. Never nooit hebben we toen verder gekeken in de kofferbak en het meest waarschijnlijke is dat er toen dus al water in de kofferbak is gekomen. Inmiddels is de bak al redelijk droog (Bison vochtvreter en hele dag open laten staan) en ook na enige buitjes begin deze week droog gebleven. Voorlopig ligt de hydro-unit in nieuw schuimrubber, omdat ook de schuimrubber-bak met deksel compleet doordrenkt waren. Voor paar tientjes zijn die te vervangen.

Het kan altijd nog dat naarmate het vocht verminderd de sensor weer normaal gaat doen en de melding verdwijnt, maar eerlijk gezegd wil ik daar niet op wachten. Het dak gaat gewoon open en dicht, maar steeds die melding in beeld, maakt me wat onrustig en ik wil niet meemaken dat het op een ongelukkig moment ineens echt over en uit is, terwijl het dak openstaat :blink:

 

Mijn plan is nu om de hydro-unit te vervangen met dank aan @sandere39  en @Blackwwz3via MP. In Hardenberg een unit uit een gedemonteerde 2010-er ophalen voor minder dan de helft van een nieuwe.

Nieuwe schuimrubber-bak en deksel bestellen die ik preventief aftape met plastic :hypocritesmiley:.

Vervolgens ga ik op zoek naar bedrijfje dat mijn kadukke hydro-unit kan/wil reviseren, zodat ik deze als reserve achter de hand kan houden of tzt alsnog kan verkopen.

 

 

@EzZzy Rider ik heb de fotoos bekeken, maar het lijkt mij sterk dat dit bij mij de oorzaak kan zijn. Het kan uiteraard geen kwaad om dit te checken, dus taakje voor vanmiddag/vanavond

 

Het is nu een kwestie van regelmatig controleren hoe de zaken zich houden in de kofferbak (door vellen keukenpapier neer te leggen en checken of deze vochtig/nat worden)

 

Heren allen dank voor het meedenken en mee zoeken:clapping:, toch fijn zo'n forum voor een nitwit op auto-gebied als ik:wub:

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.