Ga naar inhoud

Kloink


Tjibbe

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal.

Ik heb wat onderhoud laten plegen. Zo zouden de lagers van mijn diff vervangen worden, dat bleek niet mogelijk, de rubbers van het subframe achter zijn wel vervangen. Allemaal best intensief, financieel gezien ook trouwens, maar nu heb ik tijdens optrekken een kloink geluid. Vooral bij optrekken vanuit stilstand maar ook wel als ik al bv 60 rij. Straks moet ik de snelweg op dus daarna kan ik wellicht nog wat meer info geven.

Ik ben ermee terug geweest bij de garage, die zijn alles nagelopen maar hebben niks kunnen vinden. Mijn bandenboer heb ik ook laten kijken, die kan het ook niet vinden. Maar het geluid is er.

Ik zeg kloink, maar het beschrijven van een vreemd geluidje is moeilijk. Het klinkt alsof er iets los in de achterbak ligt dat heen en weer gaat. Maar de achterbak is leeg. Tijdens het geluid voel ik niks.

 

Iemand een idee? Want het is zwaar vervelend en wekt geen vertrouwen.

 

Edit: met de voet op de rem heb ik ook de koppeling laten opkomen in 1 en achteruit, daarmee roep ik het niet op. Ik weet dus (nog) geen manier om het geluid op te roepen, het lijkt ook niet in de aandrijfas/koppeling te zitten.

aangepast door Tjibbe
Aanvulling
Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geen losse uitlaat . Je hebt immers de rubbers van je subframe laten vervangen en is wellicht de uitlaat verwijderd en niet goed "vrij hangend" terug geplaatst ?

Link naar reactie
2 uren geleden, Tjibbe zei:

Zo zouden de lagers van mijn diff vervangen worden, dat bleek niet mogelijk,

 

Is wel mogelijk. Alleen lastig aan te komen (dus duur).

 

Maar hoeveel kilometers heeft je z4 gelopen?

De dingen die je opnoemt (differentieellagers, subframerubbers) zijn typisch zaken die pas bij echt hoge km standen voorkomen.

 

 

Wat die klonk is, is van achter het beeldscherm heel lastig te zeggen.

Wellicht het achterste differentieelrubber. Dat is wel een onderdeel wat enigzins aan slijtage onderhevig is.

Wellicht kan je cardanas (of hardyschijf) ook dergelijke geluiden veroorzaken als er echt zaken versleten zijn.

Link naar reactie

Hai Guido, dan graag informatie waar die lagers te verkrijgen zijn en aan wat voor prijs ik dan moet denken.

 

Mijn Z4 heeft 160.000km gelopen. Niks enorms dus. Het diff lekte wat olie en er klonk al een 25.000km een licht rommelend geluid en aangezien ik het apparaat goed wil onderhouden heb ik de rest mee willen laten nemen in het onderhoud. Ik wil die hoge stand er namelijk wel mee gaan halen en graag op een plezierige manier, dus als er wat bijtijds onderhoud kan plaatsvinden ben ik daar meestal niet te beroerd voor.

Helaas giert ie nu zachtjes, dat alleen al is erg teleurstellend maar kan logisch/acceptabel zijn omdat alles nu weer wat strakker hangt.

 

Er zijn 5 rubbers vervangen, maakt jou dat wijzer? Alles zou nu de perfectie moeten benaderen. De rubbers waren de kosten niet, het uurloon wel want ze waren daar 7 uur mee bezig.

 

Vandaag een paar honderd kilometer snelweg gepakt. Dat blijft hoe dan ook vermakelijk, wat rijdt het toch prettig. Ik heb ooit eens opgemerkt dat ik mijn motor onregelmatig vond lopen, die draait nu als een atoomklok (flush, nieuwe bougies, nieuwe bobines, nieuwe LMM). Er zijn voor ook wat rubbers vervangen waardoor het nu veel scherper stuurt, veel minder zoekerig.

Maare, terug naar het onderwerp. Bij 80 hoorde ik het nog weleens, de kloink. Boven 100 niet maar zo luid is het ook weer niet dus misschien is ie er wel maar niet hoorbaar. Toen ik daarstraks thuis kwam was ie wel heftiger dan vanmiddag, ik hoop dat het snel opspoorbaar wordt. Uiteraard zal ik het hier laten weten.

Bovendien laat het gevoel me niet los dat het met de aandrijving te maken heeft. Het is volgens mij net als ik gas geef in een bocht, net als ik de koppeling laat komn, zulke zaken. Net als de aandrijfkrachten wijzigen. Daarbij blijft het sterk overeen komen met wanneer er iets los zou liggen in de achterbak.

 

Ik zag een vrij klein monteurtje rondlopen bij die garage.... een beetje kofferbakformaat. Die moet er anders maar eens aan gaan geloven.

 

Link naar reactie

Het grootste probleem is dat als je diff droog heeft gelopen, ook je tandwielen beschadigd zijn. Daar kan ook het gejank vandaan komen.

 

Qua lagers/herbouwen weet ik dat hardeman motorsport in zeeland diffs reviseert voor 600 euro (dat is volgens mij ex montage):

http://www.motorsportparts.nl/bmw-e46-z4/aandrijving--diff/bmw-188k-revisie-incl-olie-e46-z4-x3

En als je tandwielen niet goed meer zijn ook ex tandwielen...

 

Lagersets heb ik gezien in engeland:

http://www.bearingkits.co.uk/details.asp?ID=1036

Nu uitverkocht, maar reken op een prijs van ca. 200 pond.

Je moet volgens mij echt e46/z4 lagers hebben en geen e36/z4 lagersets (die hebben ze ook).

Die differentielen hebben dezelfde aanduiding (188), maar de manier waarop de lagers gemonteerd worden is anders, dus ik denk dat ze ook een andere maatvoering qua lagers hebben.

Lagers uitwisselen en tandwielen afstellen is een speciaal karwijtje, maar een èchte monteur zou dat moeten kunnen.

 

Ik denk echter - omdat je diff droog heeft gelopen -  dat het sowieso het verstandigst is dat je naar een ruildiff op zoek gaat, omdat je tandwielen wellicht ook niet goed zijn. Als lagers schade hebben kan je dat zien (je ziet dan ruwe plekken op de schalen), maar bij tandwielen is dat moeilijker te zien of dat een bron van geluid/slijtage is. Is je diff uit elkaar geweest? Hebben ze met een motorstethoscoop geluisterd waar het geluid in de behuizing vandaan kwam (da's heel lastig om het goed te horen).

 

Ik heb zelf natuurlijk ook de nodige differentieelproblemen gehad :rolleyes: (welliswaar door andere oorzaak):

 

Een ruildiff kan lastig zijn omdat veel ratio's exclusief voor een z4 zijn en z4 differentielen veel zeldzamer zijn dan e46 differentielen.

Hier kosten 2e hands differentielen snel 300-400 euro (dan kijk ik voornamlijk naar duitse ebay prijzen).

Ik heb zelf 2 z4 differentielen uit engeland gehaald, voor een prikkie (minder dan 100 euro/stuk), dus ik heb er 1 op reserve (maar die wou ik houden...)

Op 1 of andere manier zijn ze daar met regelmaat makkelijk en goedkoop te vinden, maar verzenden kan heel lastig en duur zijn (veel transporteurs accepteren geen auto-onderdelen omdat er olie uit kan lekken). Ik ben ze dus beide persoonlijk gaan ophalen (kon op 1 trip en waren vlak bij elkaar, daarom kocht ik ze beide)

Je kan ook kiezen voor een e46 diff, maar niet alles is 100% uitwisselbaar dus moeten er wel dingen overgebouwd worden dus moet je wel weten welk diff je wel en niet kan kopen, en je hebt dan nooit exact dezelfde ratio.

 

Heb je eigenlijk een automaat of een handbak?

 

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Hai Guido, dank voor je meedenken en info.

 

Het diff heeft niet droog gelopen, althans niet terwijl ik de auto bezit. Het diff is inderdaad open geweest in afwachting van een lagerset, maar de lagerset die door de leverancier bezorgd werd paste dus niet. Toen is alles weer opnieuw opgebouwd.

 

De auto staat inmiddels weer bij Molenaar. Ik heb het weekend zo'n 500km gereden en het geluid werd steeds wat erger. Het leek zich vooral te concentreren rond gebeurtenissen als optrekken, koppeling laten opkomen na terugschakelen, kortom bij lastwisselingen. Ik heb de auto eens in 1 gezet, motor uit, handrem er vanaf en als je dan met 2 man naar voren en achteren duwt dan hoor je die kloink.

Auto weer de brug op, wat zaken verwijderd en: waarschijnlijk is de kruiskoppeling de boosdoener. Daar zit wat speling in en er is wat metaalslijpsel zichtbaar in dat gebied. Ik heb er een foto van maar ik moet even kijken hoe ik die hier kan plaatsen.

Het wachten is nu dus op een vervangend stuk as met koppeling en ik hoop dat het daarmee is opgelost.

 

Het huidige diff is nog niet erbarmelijk dus daar rij ik nog maar even mee door maar die info is zeer goed om al te hebben, dank je wel daarvoor.

Het is trouwens een handbak.

 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Het bleek aan 1 van de 5 vervangen rubbers te liggen, niet aan de kruiskoppeling.

Op het oog was het rubber goed, het was ook nieuw, maar toch bleek er ruimte in te zetten.

 

Auto rijdt nu subliem. Bedankt voor het meedenken :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.