Ga naar inhoud

Facelift achterlichten op VfL.


four

Aanbevolen berichten

Goedenavond allemaal,

 

iemand hier ervaring met het ombouwen van achterlichten (van voor facelift naar na facelift)? Op een Engels forum is hierover een behoorlijk Pistel geschreven. http://www.z4-forum.com/forum/viewtopic.php?f=27&t=17666&start=120

 

ik dacht gevalletje plug en play, maar hier komt wat meer bij kijken. Iemand op dit forum die dit zelf al gedaan heeft en mij op weg kan/wil helpen? 

 

Greot, Wouter

Link naar reactie

Ja, omdat het net breeder/moderner oogt. Daarbij is het weer iets om mee bezig te zijn  (werkt verslavend, dingen aanpassen...)

 

Nu ik alles (althans, dat dacht ik) in huis heb, wilde ik beginnen. Daarvoor heb ik de eerder gestuurde link doorgenomen. Volgende stap is hier om hulp vragen :).

 

Ik schijn een frame/behuizing nodig te hebben om de nieuwe units in te plaatsen? Ook schijn ik in de computer van de auto e.e.a. te moeten aanpassen. Daar zie ik vooral tegenop.

Link naar reactie

Ik vind de facelift achterlichten nog mooier. Dat wit rode is al een stuk beter. Die ik nu heb zijn helemaal wit. (Tijdens eerdere topics is al gebleken dat die hier niet erg gewaardeerd worden :))

  • Like 1
Link naar reactie

Als ik dat Engelse forum lees, dan heb ik een nieuwe behuizing nodig of moet ik de huidige aanpassen. Ook moet ik de stekker anders inrichten (kabels in andere pennen) en iets met 12-6v verschil. Dan nog coderen. Vooral dat laatste is mij onbekend. Vandaar de vraag om hulp.

Link naar reactie
  • Administrator

^^ dit dus:

7018673579_d2c2c526fa_b.jpg

 

Vier witte bolletjes (en een rode gloeilamp) is ook een makkelijker oplossing dan met maar twee. Als je het APK waardig wilt doen heb je immers een wit uitstralend achteruitrijlicht nodig. Als je daar geen wit glaasje voor hebt moet je met extra leds in de witte glaasjes van de richtingaanwijzer werken. @Jeen, hoe heb jij dat opgelost?

 

Meer on topic: het is bij mijn weten hier op het forum niet (recent) gedaan. Het kan zeker, maar je moet inderdaad ook programmeren en wat met de bedrading kloten. Dat speciale frame heb je volgens mij niet per se nodig. Het zit er wel netter mee, maar zowel op het UK als op het Duitse forum zijn er ook mensen die het zonder hebben gedaan. Heb je ook een facelift bumper gekocht, of accepteer je de "gap" vanwege de iets andere vorm achterlichten?

Link naar reactie

De bumper heb ik ook klaar liggen. Ook die maakt de kont net wat breder (in mijn optiek) . Mogelijk zet ik de aero diffuser (dezelfde als jij hebt) en nog onder. Ik denk dat dit wel fraai is. Ik dacht dat dit niet mogelijk was, maar het blijkt met enkele kleine aanpassingen wel te kunnen (meen ik laatst op dit forum gelezen te hebben). Ook de diffuser ligt al te wachten op montage. 

Link naar reactie

Van mij is standaard afkeur APK?

Dus de originele lampen bij de APK even in de kofferbak leggen. 

Heb mistlamp en achteruitrijlamp namelijk ook in het rood. 

Gelukkig PDC op achterzijde?.

Is feitelijk een Engelse uitvoering. Deze hebben de witte achteruitrijlamp namelijk op de ander kant zitten. 

Vindt de gelijke look wel byzonder. 

Link naar reactie
  • Administrator

Check. Hou er wel rekening mee dat als je ooit een ongeluk hebt terwijl je achteruit rijdt met een rood oplichtend achteruitrijlicht, dat dit ook (voldoende) reden voor je verzekering kan zijn om moeilijk te doen over de uitkering. Een achteruitrijlamp heeft een duidelijke (wettelijk geregelde) functie: overig verkeer waarschuwen. Jouw auto heeft die functie nu niet meer ...

Link naar reactie

Ik heb dit bij mijn VFL gedaan. De bumper is anders alsook de lijsten rondom de achterlichten. Verder moet je wat pinnen aanpassen en een kabel van links naar rechts leggen, de exacte informatie is wel op het forum van zroadster.com te vinden. Als je het programmeren via de dealer wilt doen heb je de FL lichtschakelaar nodig. In Duitsland zit een mannetje die ook de VFL lichtschakelaar kan coderen voor de gebruik met de nieuwe type lampen: http://car-coding.de/index.html

 

Link naar reactie

Dank je wel voor je bericht! Heb je het omzetten zelf gedaan?

Enig idee waar je de lijsten voor om de lichten kunt krijgen? Ik kan die nergens vinden...

Met pinnen aanpassen bedoel.je de input van kabels overzetten? 

Die fl lichtschakelaar is erg prijzig toch? met coderen zou je dat kunnen omzeilen. Er zijn er maar weinig die het kunnen, Dat had ik al begrepen.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Hij zit in Dresden. Dat is een behoorlijk eind uit de richting. Is er in nl geen bedrijf of persoon die de VfL lichtschakelaar kan coderen? 

 

De bumper en de lijsten zitten er inmiddels op. Het is trouwens een originele m bumper geworden :wub:. Peter van PMperformance heeft er 4 pijpjes onder gelegd. Wat een held is dat trouwens. Lekker op zijn gemak een geweldig stukje vakwerk leveren. Tijdens de terugrit van 1.5 uur heb ik de grijns (door het nieuwe geluid) niet meer van mijn gezicht kunnen krijgen.

 

terug naar het onderwerp. De nieuwe achterlichten moeten nog. Maar dat blijft een uitdaging. Er moet toch iemand zijn die mij kan helpen? :rolleyes:

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Zijn er überhaupt ook mensen die juist de eerste lampen het mooist vinden?  Of ben ik het enige gekkie:unsure:

 

ik vind namelijk juist (zowel voor als achter) dat de originele verlichting (met dat "lelijke" oranje dus?) het meest recht doet aan het retro roadster idee dat tóch achter de Z4 zit.  In de 60's en 70's hadden ze zeker nog geen witte knippers..

 

(ik vind overigens de Z4'en mét andere lampen óók mooi hoor, daar niet van?)

 

Ik ben optisch gezien trouwens toch een "original freak" .  Door de jaren heen heb ik gemerkt dat ik auto's die op leeftijd beginnen te komen  (lees youngtimer/klassieker) juist  geheel origineel het aantrekkelijkst vind.

 

technisch gezien denk ik daar heel anders over. Daar mag flink gemod worden als het beestje er beter door gaat rijden...

 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

aangepast door MOONZZZZ4
  • Like 1
Link naar reactie

beetje off topic.  ik vind de prefacelift achterlichten met witte bolletjes veel mooier welke achterlichten dan ook. maar dat oranje vind ik echt een misser. deze auto is niet "retro" ontworpen maar modern en staat dus 10 x beter met witte knipperlicht glazen in mijn optiek.

Link naar reactie

Blijft smaak.

 

Ik vind iedere verandering aan de Z4 modellen ná het origineel een afzwakking van het oorspronkelijke ontwerp met als toppunt de laatste Z4 achterlichten met dat witte streepje.  Heel de look van de auto om zeep.....

 

Zo vind ik ook de eerste voorbumper met de ronde mistlampen nog steeds het mooist...

 

Maar duidelijk blijft dit een kwestie van smaak.

  • Like 1
Link naar reactie

Mijn voorkeur gaat uit naar de originele oranje knipperlichten: voor, opzij en achter. Komt misschien omdat ik liefhebber ben van de jaren '70.

Dat witte of heldere heeft voor mij zo'n "blote billen gezicht" idee, zeker omdat bijna alle z4 grijs of zwart zijn.

Link naar reactie
  • Administrator

Maar, in de jaren 60 en 70 waren er toch helemaal geen BMW roadsters? En bijvoorbeeld de (veel vroegere) BMW 328 roadster had in ieder geval géén oranje k nippers ...

Link naar reactie
17 minuten geleden, 2.5si zei:

Maar, in de jaren 60 en 70 waren er toch helemaal geen BMW roadsters? En bijvoorbeeld de BMW 328 roadster had in ieder geval géén oranje k nippers ...

Nee, maar wel veel oranje :P

Link naar reactie
1 uur geleden, ZwarteZ zei:

Mijn voorkeur gaat uit naar de originele oranje knipperlichten: voor, opzij en achter. Komt misschien omdat ik liefhebber ben van de jaren '70.

Dat witte of heldere heeft voor mij zo'n "blote billen gezicht" idee, zeker omdat bijna alle z4 grijs of zwart zijn.

 

 

Een knipper moet oranje zijn?

Link naar reactie
  • Administrator

Nou nee, toch niet. Sterket nog: een knipper hoeft niet eens oranje licht uit te stralen. Mag aan de voorkant ook wit en aan de achterkant ook rood zijn ...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.