Ga naar inhoud

Koppeling!


Jdw
 Share

Aanbevolen berichten

Hi all, 

 

Als ik mijn koppeling,  bij voornamelijk file rijden, laat opkomen dan grijpt deze soms eerder aan! Dus soms na 3cm en een andere keer na 6 a 7 pas.

Wel moet ik daarbij nog vermelden dat met de vrieskou de auto moeilijker in de 1 ging bij vertrek (nieuwe bakolie een optie?) , maar dat is nu niet meer aan de orde. 

Wou beginnen met ontluchten, maar ben benieuwd wat jullie opinie is! Bijvoorbaat dank. 

 

Groet, 

 

Jeroen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 10
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Hoi Jeroen,

 

Ontluchten is een goede start. 

 

Slipt de koppeling? Hoe oud is de koppelings plaat? Je kunt dit makkelijk testen door in z'n 5 zo langzaam mogelijk te rijden en dan gas te geven. Als het toerental stijgt maar je snelheid niet dan is je koppeling versleten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ga ik dat doen. Koppelingsplaat is van 96, 150000km! In z'n 5 gaat prima vanaf 40/50 lopen mooi evenredig op! Wel gaat schakelen iets "hakerig" na net starten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hakerige schakelen is logisch, olie in de bak moet even opwarmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook even naar het rubberen slangetje naar je koppelingshuis, dit kan door de jaren heen zijn stevigheid verliezen waardoor je bij intrappen koppeling een zwangere slang krijgt ( was bij mij het geval ) en daarna niet te zuinig zijn met ontluchten, dit heb ik met een klein drukvat op het reservoir laten doen om voldoende nieuwe olie in de leiding te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedank voor je toevoeging! Ga ik doen. Heeft iemand nog een verklaring voor het zo nu en dan eerder aangrijpen van de koppeling? 

 

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat het eerder aangrijpen ook kan zijn niet geheel ontkoppelt bij file rijden ( plakken ) Bij mij was hetzelfde merkbaar , maar met warme  motor had ik meer last dan met koude motor.

Het lijkt mij dus eerder een geval van lucht en /of versleten slang. Moet wel opmerken ik heb een M en weet dus niet of andere modellen zelfde opbouw hebben ? Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

^^ Het opblazen van de slang zou de oorzaak kunnen zijn van het voor jouw gevoel (in het pedaal) eerder/later aangrijpen van de koppeling.  Ik denk dat @adebe dat probeerde duidelijk te maken. I.p.v. dat de cilinder van de koppeling wordt bewogen door de olie die daar in geduwd wordt met het pedaal, gaat de olie naar de extra ruimte die in de slang door het opblazen daarvan ontstaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt eventueel de cookie instellingen zelf beheren, anders gaan we er van uit dat je akkoord gaat.
Privacybeleid | Richtlijnen | Registratievoorwaarden & Forumregels