Ga naar inhoud

12V aansluiting z4 2007 constant onder spanning


V Bekx

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

@CorvH Mijn excuses voor de late reactie. Maar het is inderdaad gelukt en het doet wat het moet doen :clapping:.

Ik heb uiteindelijk een Hardwire Dash Cam set besteld via Ebay voor ~€5,-, omdat ik dit simpelweg niet in NL kon vinden in deze combi. Hierdoor had ik geen extra sigarettenaansteker/plug, 12V-USB adapter en USB kabel nodig. Helaas komt dit niet uit NL, wat betekend dat de spullen even op zich laten wachten... 

Helaas kwamen de spullen binnen, net 1 dag nadat ik op vakantie (een kleine spoiler hieronder) ben gegaan waardoor het monteren pas afgelopen weekend is gebeurd.

 

Stukje off-topic: Vakantie; Grand route des Alpes, een aanrader voor elke ZZZ of ZZZZ rijder! 700km aan slingerend bergweg midden door de Franse Alpen, die eindigt in Menton (naast Monaco) waar het lekker boulevard cruisen is :cool:

59d3d61807b76-IMG_20170922_181114872_HDR

 

Goed weer terug naar de dashcam:

1. Bepaal waar je dashcam moet zitten, meestal rechts naast de binnenspiegel

2. Haal het dashboard kastje er kompleet uit, dit vergemakkelijkt de verdere installatie.

a.       Open het dashboard kastje.

b.       Verwijder de demper. Deze is in te knijpen bij de klepzijde waardoor deze loskomt. Groene pijlen.

c.       Open het dashboard kastje nu volledige door ook de twee clips in te drukken. Blauwe pijlen.

d.       Verwijder nu de 6 schroeven, Rode pijlen (een staat denkbeeldig op de foto).

59d3cdc1aa4bb-Dashboard_verwijderen.PNG

3. De zekering box is nu volledig zichtbaar, bepaal nu in welke zekering je aansluiting wil hebben. Ik heb gekozen voor 28 (regensensor en stuurwiel extra's). De onderste klip in de middelste (horzontale F18-F34) rij, is de rij die onder spanning komt de staan. De bovenste klip van de middelste rij, is het gezekerde. Dit is belangrijk, omdat je de fuse holder er goed in moet stoppen, zodat de dashcam correct is gezekerd.

59d3cf556974b-IMG_20171001_141021615_kle

4. Verwijder de kappen om de A-stijl. Dit is relatief eenvoudig.

a.       Verwijder de zonnekleppen aan beide kanten, deze zitten per klep vast met twee kruiskop schroeven.

b.       Verwijder nu het middendeel (horizontaal) boven de ruit. Deze zit vast geklikt aan beide uiteinde. Trek met je vingers voorzichtig aan de voorzijde (aan de uiteindes) van deze kap omlaag. (je hebt je vinger nu tussen de ruit en de kap zitten). Je hoort klik. De horizontale kap is nu los van de andere twee kappen en je kunt de gehele kap naar de achterzijde van de auto schuiven. Doe dit met beleid, de binnenverlichting stekker zit nog vast.

c.       Verwijder nu de kap aan de rechterzijde van de auto om de A-stijl. Deze is simpel te demonteren door deze omhoog te trekken.

5. Je kunt nu de kabel doortrekken, langs de A-stijl. Ik heb hiervoor een stuk ijzerdraad en plakband gebruikt.

59d3d1fd48ced-IMG_20171001_144953523_kle

6. Monteer de kabel nu langs de kabel die er al zit voor de binnenverlichting. Ik heb extra clipjes toegevoegd en kabelbinders gebruikt om alles goed vast te maken. Heb een hekel aan rammelende dingen.

59d3d28f09b39-IMG_20171001_145320200_kle

7. Sluit nu de boel aan test of het werkt. Ik heb als massa-punt (min), de schroef van de zekeringhouder gebruikt. Zorg nogmaals dat alles goed vast zit.

59d3d37a862f3-IMG_20171001_153902019_kle

8. Als alles werkt, monteer alles terug. Test ook even of de dashcam werkt met de zekering van de regensensor verwijderd. Hierdoor weet je zeker dat de zekeringhouder goed is gemonteerd. Met alles terug zie je er weinig van.

59d3d434d3046-IMG_20171001_154302735_kle 

 

 

aangepast door Deejac
Foto vakantie
  • Thanks 1
Link naar reactie
  • Administrator

Mooi gedocementeerd. Wat je ook nog kunt doen als je die harde stukken plastic van de A stijl toch los hebt is zo her en der wat geluidsdempend materiaal aanbrengen. Kraken en rammelen ze sowieso minder ...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.