Ga naar inhoud

12V aansluiting z4 2007 constant onder spanning


V Bekx

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik kwam tot de ontdekking dat de v12 aansluiting voor de sigaretaansteker in het vakje voor de pook onstant onder spanning staat.

Is dit aan te passen zodat als hij op contact staat er wel spanning op staat en anders niet?

 

Ik wil er namelijk een Bluetooth setje aanhangen om muziek te streamen en dit blijft nu stroom verbruiken...

 

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen!

Alvast bedankt!

 

Groetjes,

Vincent

Link naar reactie
  • Administrator

Die 30A heb je alleen nodig als je de sigarettenaansteker gebruikt, hij wilt er een Bluetooth setje op aanhangen.

Ikzelf heb er een schakelaartje tussen zitten omdat de USB aansluiting die ik erin gebouwd heb anders constant een groen ledje laat branden. Schakelaartje in het klepje erboven gemonteerd zo zie je hem niet zitten.

Link naar reactie

waarom niet gewoon een Dension Gateway met bluethoot inbouwen ? hoef je niet met die aanstekeraansluiting te rommelen, moet je wel een buisiness versie of hoger hebben, maar muziek streamen gaat gewoon perfect en kan je je telefoon ook nog eens opladen via die aanstekeraansluiting.

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Er was eens..... auto's, waarbij je de spanning (continue / bij ingeschakeld contact) op aansteker kon regelen via het zekering paneel.. Zekering in een ander gaatje en klaar. Ik weet echter niet of dit in een ZZZZ ook zo kan? Of vergis ik me nu en was dat de aansluiting van de radio? Hmmm.

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

@V Bekx Heb je uiteindelijk nog een oplossing kunnen vinden? 

 

Ik heb zojuist een dash-cam geïnstalleerd en tot mijn verbazing bleef de 12V sigarettenaansteker actief. Dit betekend dat deze mijn accu langzaam maar zeker leeg trekt. Is er een makkelijke manier om dit om te werken? 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

@MNZ3M Ik zei het inderdaad niet helemaal duidelijk; de dashcam gaat via een adapter in de sigarettenaansteker. Deze camera is zo gemaakt dat hij automatisch aangaat wanneer er stroom op komt en automatisch uit gaat wanneer de stroom eraf gaat. Normaliter? gaat de 12V voeding van de sigarettenaansteker ook uit op het contactslot, waardoor de camera zou moeten stoppen. (en dus ook stoppen met stroom verbruiken). Nu blijft deze echter aan staan, omdat de voeding dus blijft functioneren, en dus blijf opnemen/stroom verbruiken.

Link naar reactie
  • Administrator

Zoals Ruud al zei: schakelaartje er tussen. Kan zowel in de draad van je dashcam als in die van de sigarettenaansteker.

 

Je kunt ook wat draden omwisselen. In je asbak zit bijvoorbeeld ook een ledje. Daar staat géén spanning op als het contact uit is. Op de schakelaar van de alarmlichten ook niet bij mijn weten.

Link naar reactie

Ik denk dat de voeding rechtstreeks naar de zekering loopt en niet aan te passen is met NCSExpert.

Om het "veilig" te houden v.w.b. de sigarettenaansteker zou je een relais kunnen gebruiken, waarbij je deze

laat aantrekken als het contact erop staat (draad van radio bijv.) en een contact  van het relais in de draad van de sigarettenaansteker opneemt.

Op deze manier blijft de belastbaarheid van de sigarettenaansteker hetzelfde, mits je wel een relais plaatst die 30A kan schakelen.

  • Like 1
Link naar reactie

30A dat is nog al wat; daar mag ook wel een stevige 'kabel' aan dan. Trekt een dash cam zo veel stroom? Maar goed je hebt gelijk, want op de sigaretten aansteker kan je ook zo maar iets anders aan sluiten waarvoor er meer stroom nodig is.

Link naar reactie

30A voor een auto is wat anders dan 30A thuis het valt wel mee hoe dik die kabels moeten zijn.

 

Als je kijkt wat voor dunne "speaker snoertjes" bij de sigaretten aansteker van een e30 gebruikt worden.

 

Het hogere amperage is meer voor een elektrische koelbox of een 12v -> 230v omvormer.

 

12v x 30A = 360watt 

 

Ik denk dat CorvH de mooiste oplossing heeft wat ook nog makkelijk in te bouwen is.

Dan kan je ook niet vergeten om het schakelaartje om te zetten.

Zorg wel dat je een amp tang en klemmen hebt.

 

Edit

Net even gekeken hoe dik een draad moet zijn van 12v met 30a

 

We gaan er van uit dat maximaal 10% spanningsverlies in de draad getolereerd kan worden.
Dan wordt het maximale spanningsverlies bij de gekozen 12V voedingspanning slechts 1.2V.
Bij een stroom van 30A mag de draad dan een totale maximum weerstand hebben van 0.040Ω.
De berekende draaddoorsnede is 4.30mm2, dus 6mm2 kan gebruikt worden voor een stroom van 30A.
De berekende draad weerstand bij 5 meter kabel (bevat 2 draden, dus 10 meter draad) van 6mm2 is 0.029Ω en voldoet aan de vereiste maximum weerstand van 0.040Ω.
Ons spanningsverlies wordt dan 0.86V en komt overeen met 7.2%, dus dat voldoet aan de maximaal gestelde 10% ofwel 1.2V.
We gaan dus een draad toepassen met een doorsnede van 6mm2.
De diameter van deze draad is 2.8 mm.

 

 

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie

6 mm2 is in een 12V installatie een stevige draad. De diameter is zoals vermeld 2,8 mm; let wel dat is de dia van de koperen kern, dus zonder de isolatie! Standaard zit er zeker niet zo een dikke draad aan de sigarettenaansteker hoor! En zoveel trekt een dash cam toch niet! Want daar gaat het over in deze meen ik?

Link naar reactie

@CorvHDat lijkt me inderdaad een prima relais.

 

Bedankt voor alle reacties! Ik heb zojuist het zekeringkastje bekeken achter het dashboardkastje. Het lijkt erop dat hier ruimte genoeg te vinden is voor een extra relais. Bovendien is de sigaretten aansteker apart afgezekerd (idd 30A) en dus ook apart op een ralais te zetten, zonder aan de kabelboom te moeten knutselen. Ik ga hier morgenochtend even bij daglicht naar kijken en vind dan hopelijk een oplossing.

 

Het is overigens nu de bedoeling om de dashcam via de "dash" board zekeringskast van stroom te voorzien. Zo heb ik niet continu een adapter in mijn auto liggen. :clapping:Wellicht toch iets beter "weggewerkt". 

Link naar reactie

Als je toch de adapter weg werkt, kun je deze ook gebruiken.

 

adapter-voor-vlakke-zekeringen-met-aftak

 

Kun je gelijk een zekering gebruiken die door het contact geschakeld wordt.

Dus is dit de eenvoudigste en simpele oplossing.

 

En met onderstaand overzicht kun je zien welke geschakeld zijn of niet.

 

2004-bmw-z4-e85-color-fuse-diagram-png.3

  • Like 1
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.