Ga naar inhoud

Xenon of Bi xenon


bofkont

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mensen,

 

Ik twijfel of mijn E85 Z4 van 2003 is uitgerust met Xenon of Bi Xenon, iemand die hier uitsluitsel over kan geven.

Mijn datacard heeft het over optie S522A xenon, dus naar mijn idee de gewone xenon geen Bi.

Op de buitenkant van de lamp staat ook Ds2 H7.

 

Dit lijstje van geeft mij ook geen uitsluitsel.

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E85/Europe/Z4_3.0i-M54/L-N/jun2003/browse/lighting/headlight/

 

Mijn koplamp, zit nu nog wat vocht achter, nieuwe beschermkap daarvoor ligt al in huis, wacht nog even met plaatsen totdat alle vocht er uit is.

CC814446-F5A1-487D-98E6-E11B5DEB45D9_zps

 

 

Geplaatst: (aangepast)

realoem.com geeft bij mijn VIN deze lamp:

 

En ik heb dezelfde lampen :)

 

aangepast door CorvH
Geplaatst: (aangepast)

Op de BMW site: "Wanneer voor zowel dim- als grootlicht Xenon-technologie wordt toegepast, spreekt men van 'Bi-Xenon'. Voor het grootlicht wordt de reeds aanwezige lichtbron van het Xenon-dimlicht gebruikt: zodra de bestuurder het grootlicht inschakelt via de hendel aan de stuurkolom, wordt een scherm in de lichtbundel van de in ellipsoïde-techniek uitgevoerde Xenon-koplamp weg geklapt. "

 

Eenvoudig te checken dus: grootlicht aan en kijken welke er brandt. Ik heb dezelfde optie op m'n touring: grootlicht schakelt via de binnenste (H7) lampen.

Nu vraag ik me wel af welke optie-code dan Bi-Xenon is? 

aangepast door 330dM
Geplaatst:

Beste 330DM,

 

Bedankt!! direct gecheckt ik heb de gewone xenon :thumbup:

Gelukkig maar want een bi xexon unit is gelijk 2x zo duur.

 

Wil die van mij misschien vervangen, heb wat narigheid op de bestuurderskant lamp.

Aankomende woensdag laat ik eerst nog een speciaal bedrijf (de mobiele koplampherstellers) proberen het weg te laten polijsten.

Maar als het aan de binnenkant zit gaat hem dat niet worden.

http://www.demobielekoplamphersteller.nl/

 

Nogmaals erg bedankt voor je reactie.

Nog een fijne zondag.

 

 

Geplaatst: (aangepast)

Hmmm wellicht toch wat te vroeg gejuicht kwa prijzen.

Volgens mij zijn de xenon of bi xenon koplamp behuizingen net zo duur.

https://bmwshop.ekris.nl/47797-bmw-z4-3.0-i-roadster-aut-E85/nl/onderdelen/verlichting&artikelid=166753&panelid=63_0757

 

Een koplamp wordt sowieso geleverd zonder ballast en xenon lamp.

aangepast door bofkont
Geplaatst:

Je kunt ook het glas van een andere unit erop knutselen die wel netjes is! en dan gelijk witte knippers erin!

Geplaatst:
Op 5-2-2017 om 12:59, sandere39 zei:

Je kunt ook het glas van een andere unit erop knutselen die wel netjes is! en dan gelijk witte knippers erin!

Is het mogelijk om het glas te vervangen??? ze worden helaas niet los verkocht volgens mij.

Oranje knippers vind ik juist mooi, maar als ik geschikt een wit setje kan vinden sla ik die ook niet af.

Geplaatst: (aangepast)

Trouwens het vreemde is dat mijn koplamp units wel gezien worden als bi xenon, net contact gehad met Ekris.

Vreemd, want het grootlicht wordt toch echt geregeld door een H7 Halogeen pit. Voor de Z4 E85 wordt er ook niet anders verkocht dan halogeen en bi xenon.

https://bmwshop.ekris.nl/47797-bmw-z4-3.0-i-roadster-aut-E85/nl/onderdelen/verlichting&artikelid=166753&panelid=63_0757

aangepast door bofkont
Geplaatst: (aangepast)

Volgens mij bestaat er bij de pre-fl geen verschil tussen 'xenon' en bi-xenon.

Ze noemen het bi-xenon omdat de xenonlamp 2 bedrijfsmodi heeft.

Werking:

De koplamp bestaat uit 2 lichtunits. De buitenste bevat een xenonlamp (D2s geloof ik) en de binnenste lamp bevat een H7 gloeilamp en het stadslichtlampje.

De xenonlamp bevat een relais die de hoek van de lamp (of van de lens) verandert en daardoor het lichtbeeld; dus zeg maar een 'lage' en een 'hoge' stand.

Dimlicht: buitenste xenonlamp brandt op de lage stand (en standslampje uiteraard, maar hier niet van belang)

Seinen: alleen de binnenste h7 lamp gaat aan (en dimlicht blijft gewoon op de lage stand branden als dat aangaat)

Groot licht: buitenste xenonlamp gaat op de hoge stand branden en binnenste h7 lamp schakelt daarbij ook aan.

 

Een andere werking dan dat ken ik niet op de xenonlampen; er is technisch volgens mij ook maar 1 type xenonlamp leverbaar. De verschillende uitvoeringen hebben volgens mij alleen betrekking op de kleur van de insert (zwart of chrome line) en de kleur van de knipperlichten (amber of wit).

Xenonlicht is volgens mij ook altijd code s522a (en witte knippers S785a, dus xenonlicht met witte knippers heeft dus s522a en s785a in de optielijst staan)

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Geplaatst:
1 uur geleden, bofkont zei:

Is het mogelijk om het glas te vervangen??? ze worden helaas niet los verkocht volgens mij.

Oranje knippers vind ik juist mooi, maar als ik geschikt een wit setje kan vinden sla ik die ook niet af.

 

das DIY klusje als je het aandurft, wel tijdrovender en je moet er voor durven zagen/slijpen in je koplampen. zijn ook units met standaard witte knipperlichten ook voor de prefacelift maar die zijn redelijk zeldzaam of via dealer te leveren a iets van 8-900 euro stuk.

  • Like 1
Geplaatst:

Beste GuidoK,


Bedankt voor je duidelijke toelichting, klopt helemaal, ik was er in mijn zoektocht al achter gekomen.

 

Beste Lightning87,

 

Dat durf ik zelf niet aan, zo handig ben ik niet, nieuw zijn ze me idd nog wat te duur 870 ps/stuk.

En dat voor een vlekje, wordt me wat te gek.

 

Aankomende woendag komt de mobiele koplamphersteller hoop dat het aan de buitenkant zit en zodoende weg valt te polijsten.

Ik hou jullie op hoogte :thumbup:

  • Administrator
Geplaatst:

Openzagen van de lampen is niet zo moeilijk hoor, en waarom niet proberen als de koplamphersteller het niet lukt.

Maar wat is precies het probleem met je lamp?

  • Thanks 1
Geplaatst: (aangepast)
13 uren geleden, Ruud_19 zei:

Openzagen van de lampen is niet zo moeilijk hoor, en waarom niet proberen als de koplamphersteller het niet lukt.

Maar wat is precies het probleem met je lamp?

Beste Ruud,

 

Er zit een vage waas op of in het glas, plus een cirkel, ben er mee aan het polijsten geweest en toen is het ontstaan naar mijn idee, dus grote kans dat het dan aan de buitenkant zit.

Vocht is het ook niet aan de binnenkant, want afgelopen zaterdag dik 100km gereden met het licht aan, en het veranderd niets, wellicht de bescherm uv folie??

Maar kan het slecht beoordelen of het nu wel of niet aan de buitenkant zit.

Open zagen ga ik zelf niet aan beginnen, iemand een adres van een bedrijf die dat wel zou durven??

Als het dan toch geld moet kosten kan ik dat net zo goed eerst proberen.

 

BD346958-6051-4602-88CF-B392030FCD83_zps

 

aangepast door bofkont
Geplaatst:
1 minuut geleden, 330dM zei:

UV beschermlaag weg-gepoetst? 

Beste 330DM,

 

Daar hoop ik wel op, dan is het vrij simpel te herstellen nog.

Geplaatst:

Lampen open dremelen is niet zo,n moeilijke klus, echter wel tijdrovend.

En als je de units gaat "verdremelen" realiseer je dan goed welk deel je heel houden wilt.

Je kunt de lampen niet van het glas scheiden zonder een van de twee delen te slopen.

Geplaatst:
5 minuten geleden, Bambam zei:

Lampen open dremelen is niet zo,n moeilijke klus, echter wel tijdrovend.

En als je de units gaat "verdremelen" realiseer je dan goed welk deel je heel houden wilt.

Je kunt de lampen niet van het glas scheiden zonder een van de twee delen te slopen.

Beste Bambam,


Daarom ga ik er ook niets eens zelf aan beginnen.

Als ik geluk heb is het morgen weg te polijsten door het bedrijf wat komt, en anders ga ik opzoek naar een vervangende unit.

  • Like 1
  • Administrator
Geplaatst:
1 uur terug, Bambam zei:

Je kunt de lampen niet van het glas scheiden zonder een van de twee delen te slopen.

Jawel hoor, is mij al meerdere malen gelukt.

Het wisselen/aanpassen van de knippers is in 1 dag gebeurt (incl.. open dremelen) dan 1 avondje drogen dus 1,5 dag zonder lampjes :hypocritesmiley:

Geplaatst: (aangepast)
23 minuten geleden, Ruud_19 zei:

Jawel hoor, is mij al meerdere malen gelukt.

Het wisselen/aanpassen van de knippers is in 1 dag gebeurt (incl.. open dremelen) dan 1 avondje drogen dus 1,5 dag zonder lampjes :hypocritesmiley:

Beste Ruud,


Zelf durf ik dit echt niet aan, zou jij dit tegen betaling voor mij willen doen??  kan zo een hotel in de regio pakken geen probleem.

Gaat maar om 1 koplamp en die van de binnenkant schoonmaken, wil de oranje knippers gewoon houden.

Maar eerst morgen maar eens afwachten, hoop echt dat het aan de buitenkant zit waardoor het weg te polijsten is, maar heb er een zwaar hoofd in:(

aangepast door bofkont
  • Administrator
Geplaatst:

Wil ik heus wel voor je doen, maar als je een hotel moet pakken en tegen vergoeding denk ik dat je beter een goede gebruikte lamp op ebay kan boeken.

Misschien komt hier van de week ook nog een setje in de aanbieding omdat een forum member de zwarte koplampen van Joost heeft gekocht .

Maar zoals je al aangeeft wacht maar ff tot morgen

Geplaatst:

^ Ja zit wat in, ben al opzoek naar een vervangende unit, maar moeilijk te vinden, In de VS meer aanbod maar die moeten ook nog omgebouwd worden.

Maar er komt een set te koop??? zou ik mogen weten van wie? kan ik die vast polsen voor een eventuele verkoop :thumbup:

  • Administrator
Geplaatst:

^ Heb hem al een PB gestuurd ;)

Geplaatst: (aangepast)

Helaas het zit aan de binnenkant, het is er ingebrand gebeurd veel vaker volgens het bedrijf, niets aan te doen dus.

Kan het zelf ook niet veroorzaakt hebben met polijsten volgens hun.

 

Nu maar rustig zoeken naar een vervangende unit of me er niet meer aan ergeren :blush:

aangepast door bofkont
Geplaatst:

Beste Ruud,

 

Wat zouden ongeveer de kosten zijn voor het verwijderen van de oranje gedeeltes in de Xenon koplampen (2003)?

Betekent dit dat je de koplampen demonteert, open maakt, oranje gedeelte verwijderd, koplamp sluit en weer monteert in de Z4?

 

Alvast bedankt voor de info,

Maarten

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.