Ga naar inhoud

Radio ontvangst


Michb

Aanbevolen berichten

Hallo mede forum leden ik heb sinds een paar dagen mijn ZZZ. Ik heb een BMW radio (blaupunkt CD43). Nu heb ik het idee, dat de radio ontvangst wat zwak is (regelmatig last van storing en wegvallen). De vorige eigenaar heeft schijnbaar zelf wat geknutseld, tenminste ik denk dat het niet origineel is.

 

Achter de bekleding links vond ik het bakje  op de foto. Ik denk dat het een antenne versterker is, Op dit moment is hij niet aangesloten. Kabel links zit op de antenne aangesloten en loopt weg naar voren. zal wel rechtstreeks naar de radio lopen.

 

Kent iemand deze versterker? Als ik er op google wordt hij ook wel in een golf toegepast. Antenne en Radio AM/FM lijken me wel duidelijk. Naast de plug voor de Radio AM/FM zit een 12V aansluiting. Waar Funk voor dient zegt me niets en ik kon ook niet zo snel een aansluitschema of beschrijving vinden.

 

Ik zag in een how to voor het vervangen van een antenne rubber een foto, maar dat zag er heel anders uit. Dus mijn conclusie is dat het niet origineel is. Klopt dit?

 

Zijn er nog tips om de ontvangst te verbeteren? B.v. naast het checken van de aansluiting op de radio en de antenne plug die je hier ziet., nog andere dingen?

 

Alvast bedankt voor het meedenken. Voor de volledigheid. Het is een Z3 uit 1999, 6 cylinder. 2.0 S

 

nIMG_20170130_181028878 s.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 4
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik vind via Google dat het een Bosch antenneversterker moet zijn. Indien correct aangesloten, maar wel defect, zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn van de slechte ontvangst. Zo'n ding moet ook spanning hebben; dat kan via de schakeldraad achter op je radio. En 'funk' heeft vermoedelijk iets te maken met antennes die ook geschikt zijn om te zenden (27 MC o.i.d.). Dus die uitgang gebruik je waarschijnlijk niet. De coax aansluitingen mogen uiteraard geen kortsluiting maken (meten!). Met een echt goede antenne op je ZZZ zou je het ook zonder deze versterker kunnen proberen; echter gegeven het feit dat die versterker er in zit, geeft dit al aan dat de ontvangst zonder vermoedelijk niet zo riant zal zijn. Niks gekker dan antennes/storingen; ligt de coax dicht langs elektrische bedrading? Kan ook een negatief punt zijn voor de ontvangst. Succes

Link naar reactie

Geen 27 MC, maar bedoeld voor gebruik bij een antenne voor je telefoon:
 

Quote

7 691 220 504 001 · KFA 951 R

Kurzstab-Antenne für GSM 900 und optional Radio.

(Bei Radioempfang Weiche AW1000AP erforderlich).

 

(Bron: http://www.blaupunkt.de/fileadmin/user_upload/Service/pdf/2010/BP_Antennas_DE.pdf)

 

 

De specificatie spreekt over een golflengte van " 870–960 MHz ". Volgens mij zaten daar vroeger de GSMmetjes - ik dacht inmiddels niet meer maar daar ben ik niet zeker van. Waarschijnlijk heeft er dus een speciale GSM antenne opgezeten, die je dan met die AW1000 ook als ontvangantenne kan gebruiken.

 

Het ding is inderdaad niet origineel. De originele antenneversterker zit onder de antennevoet in je achterbak. Ondanks dat blijft de ontvangst vaak slecht. Als ik me niet vergis zit er op de radio zelf nog een trimmertje waarmee je het geheel op maximale ontvangst kunt afstemmen, maarre ... :oldman: ik ben er al een tijdje niet actief meer mee bezig.

Link naar reactie

Bart en Horus, bedankt voor de reacties. Als het straks beter weer is zal ik er een uitgebreid induiken. 

 

Ga dan eens kijken of ik het wat beter krijg. Je schijnt ook de area kunnen instellen. Kijken of dat goed staat, de antenne en kabel nakijken. Ik heb in ieder geval de pdf gedownload. Zal ik ook eens inkijken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.