Ga naar inhoud

17" 8J ET15, gaat dat passen?


RemcoZ3

Aanbevolen berichten

Zoals de titel al een beetje doet vermoeden het zoveelste draadje met de vraag; gaat dat passen?

 

Ik heb een mooie set velgjes op het oog, maar met een enigszins afwijkende maat;

 

te weten: 

17" 8J et 40 aan de voorzijde, hetgeen geen probleem zal opleveren.

17" 8J et 15 aan de achterzijde, hierover heb ik toch mijn bedenkingen. 

De auto waar dit moois onder zou moeten betreft een facelift, dus widebody, Z3 roadster. 

 

Na zoeken op dit forum, de FAQ doorgespit te hebben en mijn heil proberen te vinden op andere fora kan ik geen uitsluitsel vinden over de hamvraag; gaat dit passen zonder aan te lopen en wielkasten uit te moeten rollen e.d..

 

Wie durft? :)

aangepast door RemcoZ3
Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Is dat niet wat te kort door de bocht? In de link is het voornaamste probleem de ET15 aan de voorkant. Het set wat ik voor ogen heb is een set met een ET waarde van 40 voor de voorste velgen.

 

ET15 aan de achterkant met een velg die 8J breed is, zou in theorie 20mm verder naar buiten staan als een style 32 of style 42 velg met een ET waarde van 41 en 8.5J breed is

 

volgens: http://www.1010tires.com/Tools/Wheel-Offset-Calculator# 

 

Link naar reactie

heb je de link doorgelezen??

 

antwoord 1:

That will not fit your car in the front OR rear. You need something in the range of +40mm offset.

antwoord 5:

The sport wheels on the Z3 were 17x7.5 ET 41 on front and 17x8.5 ET41 on back. They are about as far out as you can go on the Z3. 17x8 ET15 will stick out an additional 32mm in front and 20mm in back.



Sorry, but those won't work.

 

Link naar reactie

Ja, ik heb de link doorgelezen. En ja, ik weet wat de originele waarden zijn van de Z3. Maar volgens mij zijn er legionen Z3 rijders die met spoorverbreders rond de 20 tot 25mm rondrijden. Hetgeen de ET waarde van een, bijvoorbeeld, style 32 velg welke 8.5J breed is van 41 reduceert naar een ET21 brengt. Het verschil in velgbreedte zou de resterende 6mm verschil in ET waarde compenseren.

Link naar reactie

8J, 8 inch, 't komt allemaal op precies hetzelfde neer. Geef 't beessie een naampie. 

 

Maar 't lijkt er toch op alsof er een misverstand is. Volgens jullie komt een velg met een ET waarde van 40 dus 20mm verder naar buiten te staan als een velg met een ET waarde van 20? 

 

In dat geval ga ik hier geen sluitend antwoord krijgen op bovenstaande vraag..

Link naar reactie

Jullie zeggen het allebei goed, maar op een andere manier...

 

hoe hoger de ET waarde, des te verder de velg naar binnen valt? met een spacer creëer je dus een lagere ET waarde. Klopt.

 

, Sander zegt het ook goed, een hogere ET waarde betekent dat het RAAKVLAK van velg en naaf (remschijf). Verder uit het midden komt. Daardoor komt de gehele velg dus naar binnen. In het engels heet het offset en dat is misschien een wat betere benaming.

 

http://www.etwaarde.nl/images/stories/etwaarde.gif

aangepast door vester86
Link naar reactie
21 uren geleden, RemcoZ3 zei:

8J, 8 inch, 't komt allemaal op precies hetzelfde neer. Geef 't beessie een naampie. 

 

Maar 't lijkt er toch op alsof er een misverstand is. Volgens jullie komt een velg met een ET waarde van 40 dus 20mm verder naar buiten te staan als een velg met een ET waarde van 20? 

 

 

J is de aanduiding voor de vorm van het velgbed heeft niets met de maat van doen.

 

nee naar binnen ,dus et 20 komt meer naar buiten hoe lager de et hoe verder. dat kun je niet oplossen met een spoorverbreder,je kunt dus wel velgen met een te hoge et kopen en dan de et aanpassen richting de oem maat.

Snap je?

Link naar reactie
10 uren geleden, RemcoZ3 zei:

in dat geval loopt de velg (8J of 8inch breed) aan de achterzijde met een et waarde van 15 toch gelijk aan een standaard velg, zeg styling 32 voor het gemak. 8,5J of inch breed. Met een et waarde van 41, welke hulp krijgt van een 20mm spacer. Hetgeen, naar ik meen, legionen hier hebben gedaan?:blink:

Niet helemaal een inch is 25.4 mm

 

Maar je kunt altijd wel iets meer naar binnen en iets meer naar buiten voor een velg gaat raken.

Ik heb zelf de Et maten gekozen voor mijn velgen en dan past het dan ook precies.

 

Link naar reactie

Volgens mij is het makkelijkste om een calculator (op internet te vinden) te gebruiken. Je huidige maten invullen en dan de toekomstige. Dan krijg je een verschil en dan meet je dat verschil op bij je auto. Komt de toekomstige velg 2 centimeter naar buiten? Dan meet je 2 centimeter vanaf je velg en kijk je of je dat wat vindt. Meten is immers weten :-)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.