Ga naar inhoud

Kroonsteentjes vs. Solderen


Janh

Aanbevolen berichten

Vraagje:

 

Tijdens het uitbouwen van de niet originele radio kwam ik erachter dat de vorige eigenaar geen verloopkabel van BMW aansluitingen naar ISO heeft gebruikt, maar de originele connector heeft afgeknipt en met kroonsteentjes aan de ISO connector van de radio heeft gemonteerd. Het werkt overigens wel.

Kabels Radio.jpg

 

Nu mijn gewetensvraag .... Laat ik het zoals het nu is met kroonsteentjes, of vervang ik de kroonsteentjes door soldeer verbindingen met krimpkous erover??

 

Aan de ene kant, zoals het nu is werkt het wel gewoon. .........

Solderen is netter, maar ik zie er toch niks meer van....

 

Wat zouden jullie doen??

Link naar reactie

Ik zou het ook niets vinden om met de wetenschap rond te rijden met van die kroonsteentjes achter m"n dashboard.

Het is ook best leuk werk om het netjes te krijgen/maken........

aangepast door Veloce
Link naar reactie

sommige zeggen dat solderen in een auto averechts kan werken omdat een deel van de koperkern hard word en het daar net voorbij makkelijker afbreekt,klemmen is altijd beter dan solderen vanuit dat oogpunt.

 

Alles (zowat alles) is geklemd in auto electronika....

Link naar reactie

Ik zou ze gaan vervangen door solderingen met krimpkous.

Door de schroef in de kroonsteen maak je eigenlijk een breuk in alle kleine draadjes en kan door de trillingen

een draadbreuk optreden. (heel vervelend als een 12V+ draad een eigen leven gaat leiden achter je radio :))
Dit fenomeen is minder aanwezig als je de kroonstenen gebruikt met een intern lipje, deze zorgt ervoor dat de draad
geklemd wordt en niet geplet.

 

Deze dus:

 

21204_kroonsteen_1.jpg

 

Zo te zien zijn deze niet gebruikt.

 

Edit:

 

Lees net Sander zijn opmerking, maar dat zijn waarschijnlijk geen schroefverbindingen als een kroonsteen

 

Trouwens ook gelijk maar welkom op dit mooi forum!

aangepast door CorvH
Link naar reactie

adereindhulsen alleen gebruiken wanneer GEEN lip in de kroonsteen zit. maar solderen is beter qua verbinding. bovendien minder weerstand en bestendiger tegen roest/corrosie.

 

verder wat pim zegt: doe het goed of doe het niet, kroonsteentjes zijn hier eigenlijk niet voor bedoeld

aangepast door vester86
  • Like 1
Link naar reactie

Op zich heb ik helemaal geeneens zoveel problemen met kroonsteentjes, zeker niet als je een aderhulsje gebruikt.

Ik vind ze een stuk beter dan bijv. amp stekkers waar je weinig controle hebt over hoe goed het geklemd zit, of erger: scotchloks...

Maar voor zoiets als dit zou ik solderen+krimpkous.

7 uren geleden, sandere39 zei:

Alles (zowat alles) is geklemd in auto electronika....

 

Is ook goedkoper. Zowel qua snelheid als qua materiaalgebruik. Het klemmen gaat allemaal machinaal.

Alles wat trouwens in de electronicakastjes zit is wel gesoldeerd (dus de componenten op de printplaten zeg maar ;) ).

Maar tot op zekere hoogte kan ik wel in je verhaal komen. Bij een soldeerverbinding is een trekontlasting eigenlijk een must. Bij een klemverbinding ook (en die stekkertjes hebben dat ook allemaal). Als je krimpkous gebruikt fungeert dat deels als een trekontlasting (of meer buigontlasting).

Als een kabel op een punt zit vastgesoldeerd en geen trekontlasting heeft en wel beweegt, breekt ie net achter de soldeerverbinding af.

Een goede krimpverbinding kan soms ook een kleinere overgangsweerstand hebben omdat de draadkern voor een groter oppervlak dichter bij de stekker zit

Link naar reactie

Iedereen bedankt voor zijn inbreng!

Alle voor en tegens tegen elkaar afgewogen heb ik besloten de kroonsteentjes te vervangen door soldeer verbindingen.

Wel ga ik de krimpkous langer laten dan nodig om zo ook een trek/buig ontlasting te krijgen.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Inderdaad is solderen en krimpen beter. Let bij solderen wel op dat er geen koude lassen ontstaan, 

dus goed stil houden bij solderen en vooral afkoelen. Neem voor de krimpkous een kous met lijm

aan de binnenzijde dit geeft een goede trekontlasting en sluit bovendien waterdicht af.

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.