Ga naar inhoud

Kapot differentieel


ProLFG

Aanbevolen berichten

Goedemorgen! 

 

Helaas gisteren mijn moeder en de ZZZ op moeten halen met de auto ambulance.

 

Met de klacht, de auto maakt een raar geluid achter en stinkt. 

 

Na controle op de brug met het vermoeden van een kapotte diff, de olie daarvan vervangen. De olie was verbrand, dat gaf ook de geur en na een rondje in de garage was ook duidelijk het geluid van een kapot lager te horen.

 

Na het lezen van verschillende topics hier, vroeg ik me af. 

Passen de e36 differentielen ook op onze ZZZ, aangezien deze veel beter verkrijgbaar zijn. (nieuw is niet betaalbaar). Revisie moet ik nog prijsaanvragen doen. 

 

Mijn tweede vraag, hebben jullie ook ervaring met bedrijven die diffs reviseren en weten jullie wat dat ongeveer kost? 

 

Montage/demontage kan ik zelf, we hebben een brug en gereedschap voor handen :)

 

 

Met vriendelijke groet, 

Laurens Meijer 

 

Alvast bedankt voor de hulp! 

Link naar reactie

Ik ben al een tijdje lid, maar was bijna altijd lezend lid:) 

 

Woonachtig in Emmen, 21 jaar en hobby regelmatig aan de ZZZ van m'n ouders. Persoonlijk rij ik een kever 1303 uit 1974.

 

De ZZZ is een origineel Nederlandse auto uit 1996 met een 140pk 1.9 motor donkergroen met beige interieur. De wagen heeft nu bijna 160k gelopen en is inmiddels 12 jaar in ons bezit. 

 

Groetjes 

Laurens Meijer 

Link naar reactie

Wat zijn de laatste 7 cijfers van het VIN nummer van die auto?

Dan kan exact achterhalen wat voor differentieel in die auto zit.

 

En "bijna altijd lezend lid" moet natuurlijk een keer veranderen  :wink:

En anders moeten je ouders maar eens wakker worden... :lol: 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Het dif van een e36 Compact past (wel even rekening houden met een evt sperdif. en evt ASC tractiecontrole). 

aangepast door ltjl
aanvulling
Link naar reactie

Ja maar zonder enige input van de TS is het natuurlijk een raadspelletje. Vandaar mijn vraag over de vin. Zonder dat hebben we geen flauw idee wat hij nodig heeft.

Die auto is voor wat ik kan zien met zowel een 168 als 188 diff geleverd. En die zijn natuurlijk absoluut niet uitwisselbaar. Dus onder sommige autos past een compact diff en andere weer niet.

 

Maar aan het spoedige antwoorden van de TS lees ik al af dat hij niet heel erg met dat probleem in z'n maag zit.

Je vraagt je af waarom hij de vraag stelt.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Komt eraan! Was dit  aan het werk op een autobeurs en ver van de ZZZ vandaan.

Sorry voor de late reactie dus! Bedankt voor jullie snelle response :)
Vanavond kom ik bij de ZZZ zal dan het VIN nummer posten!

Lezend lid gaat zeker veranderen, wil ook mee gaan doen aan de toertochten als de ZZZ weer klaar is.
Lijkt me erg gezellig in ieder geval!

 

Oh en zit zeker met het probleem in m`n maag, alleen het werk gaat ook door.

aangepast door ProLFG
Link naar reactie

Je hebt een 168 type diff met 25% sper en een 3,45 : 1 ratio

 

Een diff uit een e36 318ti compact zou moeten passen denk ik. de niet sperdiffs zijn hetzelfde.

De 318ti bestaat ook met sperdif (daar heet het ook optie s209), maar die heeft een ander onderdeelnummer. Het is me onduidelijk waarom. Dat sper heeft namelijk ook dezelfde ratio en sperwerking (25%) en is ook een 168 diff.

 

Als het de lagers zijn die kapot zijn, kan je natuurlijk ook allen de lagers monteren van het donordifferentieel.

Dat zijn trouwens wel redelijk lastige klusjes voor normale monteurs.

Nieuwe lagers zijn niet via bmw leverbaar voor zover ik weet. Misschien wel in de aftermarket, maar dat kan heel lastig zijn (bmw probeert dat denk ik te beperken).

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Update, 

 

Hardemann kan een ruildiff leveren voor plusminus 500€. Deze is dan gereviseerd + olie. 

2 jaar garantie. 

 

Gem revisie, kan mijn eigen diff reviseren (lagers/keerringen etc) reinigen van tandwielen voor 300€

6 maanden garantie.

 

Iemand toevallig al ervaringen met deze bedrijven gehad? 

Link naar reactie

Zou voor Hardeman gaan . Zijn gewoon goed.

kost wat maar als je er naar toe rijd kan het bij een garage inde buurt voor ik dacht iets van 100€ er onder gezet worden  ben je er gelijk vanaf.

ben je gelijk klaar.

aangepast door cabrioot
Link naar reactie

Je zou ook roodkapje (autobedrijf van vuuren) eens kunnen vragen of die wat heeft liggen. Niemand in nederland krijgt natuurlijk zoveel z3's onderhanden als hij.

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie
Op 20-1-2017 om 00:05, cabrioot zei:

Zou voor Hardeman gaan . Zijn gewoon goed.

kost wat maar als je er naar toe rijd kan het bij een garage inde buurt voor ik dacht iets van 100€ er onder gezet worden  ben je er gelijk vanaf.

ben je gelijk klaar.

Ben bang dat ik er met mijn huidige diff niet meer ga komen. Dus moet het op mijn eigen brug monteren en demonteren. Maar helder bedankt voor je reactie! =) 

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Zo dan, het mooie weer is daar en de diff is klaar!

Toch weer rond de €600,- maar hij zoeft er weer over. 
Het probleem is ontstaan bij een spontaan gescheurde keerring waardoor het diff olie verloor.
Hierdoor zijn de lagers oververhit geraakt met als gevolg kapotte lagers.
Maar dit verklaart ook waarom er nooit de eerste symptomen hoorbaar waren als zijne een "gillend" diff.

De lagers waren een opgave, aangezien die voor een 25% sperdiff niet meer leverbaar zijn via BMW.

 

 

Topic is wat mij betreft nu afgesloten.

Kan ik nu verder sleutelen aan de wagen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.