Ga naar inhoud

DME (ecu) herschrijven / flashen ?


vester86

Aanbevolen berichten

Nu het wat kouder wordt lijkt het erop dat mijn DME (ecu) een probleem heeft omtwikkeld. Meteen na starten schiet de auto (Z4 2.5 M54) regelmatig, maar niet altijd, in noodloop. Is niet mee te rijden. Paar keer opnieuw starten en de auto loopt als een zonnetje.
Wat zoeken op internet levert onderstaande op, ik heb dezezlfde foutcode 28AC wat duidt op RAM (geheugen) probleem.
 
Quote
SUBJECT


DME MS45 - FC28B2, 28AA, 28AC; Internal RAM Faults


MODEL
E46 M54 with MS45.1 from 9/00 to 7/06
E83 M54 with MS45.0/MS45.1 from 9/03 to 9/06
E85 M54 with MS45.0 from 10/04 to 1/06
E60 M54 with MS45.1 from 9/03 to 3/05

SITUATION
Customers may complain about a crank/no start or a rough start situation.
The "Service Engine Soon Light" or the DSC light is illuminated, and one
of the 3 scenarios may apply:
FC 28B2 "rpm limiting reset " is stored in the DME together with one, or
more of the following faults which are caused by the 28B2:
FC 28AC - "nominal torque",
FC 2796 - "throttle flap: adaptation wrong",
FC 27A1 - "throttle flap: start check",
FC 2869 - "DME self diagnostic: RAM check failed".
FC 28AA "idle speed regulator" is stored in the DME.
FC 28AC "nominal torque" is stored in the DME.
CAUSE

Fault codes 28B2, 28AA and 28AC indicate an internal DME RAM fault.
 
PROCEDURE
Perform the appropriate DIS/GT1 test modules for the 28B2, 28AA or 28AC.
Replace the DME if prompted by the DIS/GT1 test module results.
 
Important: Do not replace the throttle body for the throttle faults,
stored in conjunction with FC28B2, even when the test plan recommends to
do so.
 
 

Waar ik naar op zoek ben is een bedrijf of persoon die mijn DME kan herflashen/herschrijven, er wordt namelijk gesuggereerd dat het probleem zit in een corrupt stukje geheugen en met herschrijven zou dat opgelost kunnen worden. 

Een nieuwe DME kopen kan altijd nog, ik wil eerst bovenstaande optie proberen

aangepast door vester86
Link naar reactie

Hoe kom je aan die info?

Heb je zelf met inpa die code uitgelezen en is dit ook de vertaling die hij erbij gaf?

 

Dit is namelijk een foutcode betreffende het koppel wat de motor produceert.

 

Die code kan je natuurlijk krijgen door een defecte ecu. Maar ook door wat anders.

 

1. Is je auto standaard of heb je een tune/andere upgrades?

 

2. Heb je al geprobeerd de codes te wissen, accu een half uurtje af te koppelen en dan een stukje te rijden?

 

3. Wat zijn de laatste 6 tekens van je VIN?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Hoe kom je aan die info? google, zie linkje net boven de quote

 

Heb je zelf met inpa die code uitgelezen en is dit ook de vertaling die hij erbij gaf? niet met INPA, wel met mijn BMW scanner software. foutcode is te resetten en keert (snel) weer terug.

 

Dit is namelijk een foutcode betreffende het koppel wat de motor produceert. klopt, heb je de quote gelezen?

 

Die code kan je natuurlijk krijgen door een defecte ecu. Maar ook door wat anders.

 

1. Is je auto standaard of heb je een tune/andere upgrades? motorisch volledig standaard. DISA, LMM zijn 6 maanden geleden vervangen, de problemen zijn +/- 1 maand geleden begonnen (sporadisch)

 

2. Heb je al geprobeerd de codes te wissen, accu een half uurtje af te koppelen en dan een stukje te rijden? zeker, zowel resetten met de software, en ook de accu is een tijd afgekoppeld geweest (om een andere reden, klusje waarbij de airbag los moest)

 

3. Wat zijn de laatste 6 tekens van je VIN? LR20729

aangepast door vester86
Link naar reactie

Kan het zijn dat je vin incorrect is? komt niet door de decoder heen.

Oh wacht ff, het moeten de 7 laatste tekens van je vin zijn... :wacko:

 

Die quote die je aan haalt is van een service bulletin die hint op een ram fout en die eindeloos op het net gequote wordt. Kan natuurlijk zijn, maar een foutcode kan ook een fysieke oorzaak hebben. Dus dat verschil moet je eerst uitzoeken.

Er zijn namelijk maar heel weinig mensen die daadwerkelijk die code krijgen.

Maar als er geen andere codes zijn wijst die code wel snel naar software. Die codes komen namelijk uit een softwaremapping en worden niet direct aangestuurd door een sensor (het zijn berekende mappings)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Je auto is iig van voor de datum waarvan dat service bulletin zegt betrekking op te hebben.

 

Maar dat betekend natuurlijk nog niet dat je probleem niet opgelost is.

 

Op zich is de abs module vaker een bron van problemen dan de ecu.

ABS modules kan je laten reviseren. Ik geloof dat in intern soldeerverbindingen zitten (waarschijnlijk op ribboncables) die naar verloop van tijd problemen veroorzaken).

Maar ik weet niet of dat jouw probleem oplost.

 

Geeft je scanner nog meer data weer betreffende de code?

Als je de boel met inpa uitleest geeft hij namelijk nog wat andere data weer.

Dat ziet er dan bijv. zo uit:

https://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/ess/INPA - Loader_2.pdf

(ik heb dus zelf 28ad en 28ae gehad, maar dat lag 100% aan de tuning die ik had)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik kan proberen om INPA voor je in Dropbox te zetten, zodat je de software daar weg kan halen. Je hebt een Windows7 laptop(je) nodig en uiteraard een kabel auto/USB ingang van de laptop. Ik hoor het wel. En... als je in Gelderland dicht bij Overijssel zit, dan vind ik het wel leuk om samen even te kijken. Heb een laptop met INPA en kabel.

 

 

Link naar reactie

Helaas niet veel verder kunnen komen, in INPA wel de fouten kunnen vinden/terughalen en wat summiere extra informatie, maar zette helaas geen zoden aan de dijk. storing is tijdens het uitproberen 1x terug gekomen dus Horus weet nu ook hoe gek/onvoorspelbaar deze is.

 

mijn eerste volgende stap nu is om bij de dealer een software update uit te laten voeren op de DME. kijken of er iets veranderd als deze volledig wordt (her)schreven,,,

 

ik kwam overigens ook nog logbestanden tegen van mijn BMW Scanner software, zie hieronder. de fout zit er in ieder geval al maanden in, toen ik de scanner in oktober kocht zat deze er in ieder geval al in

 

 

 

 # ERRORS IN UNITS
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Unit      BMWTNR     HW  SW-FSW       ERRORS / SHADOW-MEMORY
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DME*  ->  7.527.730  00  6.x.x        1 error             
EWS   ->  6.905.667  03  08           no errors           
ABS*  ->  6.762.867  00  0.0.111      1 error             
LEW   ->  6.760.232  04  04           no errors           
A/C   ->  4.116.538  08  67           1 error             
SRS*  ->  6.928.570  09  2.1.1        no errors           
IKE   ->  4.116.029  03  05           1 error             
LCM   ->  6.923.451  04  31           no errors / no errors
ZKE   ->  6.919.275  10  30           no errors / no errors
PDC   ->  6.921.415  01  17           no errors           
AIC   ->  6.923.954  40  32           no errors           
RAD   ->  6.927.831  50  51           no errors           

 # ERRORS DETAILS - DTC(hex)/PARAM(hex)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DME*  ->  28AC/A4 - Nominal torque
ABS*  ->  5E19/A0 - CAN DME/DDE, engine torque not adjustable.
A/C   ->  0F/82 - AUC Sensor
IKE   ->  BF/48 - Internal fault, EEPROM checksum 1, coding incorrect/incomplete

 # SCAN END
 
het gaat dus om de 2 bovenste errors, die van de DME en de ABS (die dme gerelateerd is).... de 3e fout is een sensortje van de airco en de 4e is ondertussen opgelost (iets met coderen wat niet lekker was gegaan)
aangepast door vester86
Link naar reactie

@vester86; Ik vond het leuk om dit samen zo te bekijken. Je hebt ni in elk geval INPA binnen handbereik, of je kabel daarmee ook compatibel is, dat is nog de vraag.

Wel heel apart om mee te maken hoe vreemd het gaat. Motor loopt als een zonnetje; is lekker op temperatuur ( jaaa Vester86 kwam hier open aan, stoer!!). Dan een nieuwe start en hij galoppeert echt en gas geven heeft dan geen invloed. Uitschakelen en vrijwel direct opnieuw starten en hij loopt zonder enig probleem. Rara wat kan dat zijn. Wat nog een idee is om terwijl ie zo galoppeert de motor met INPA uit te lezen op fouten. We hebben nu eigenlijk alleen gekeken nar de fout geschiedenis.

Link naar reactie

Ja het is een hele rare melding. Ik kan veel motorgerelateerde dingen verzinnen die opeens opduikelen, maar niet dingen die dit foutbeeld geven.

Dus het lijkt heel erg op een fout in de ecu. Maar dat zijn zulke zeldzame fouten.... Dat een ECU stukgaat komt volgens mij nauwelijks voor.

Wellicht een idee om de stekkers uit de ecu te halen, kijken naar vuil/corrosie, wellicht de pennen van de stekkers even met contactspray inspuiten en weer monteren met een beetje vaseline (of nog beter, siliconenvet) ertussen.

Je kan de ecu ook even uit z'n behuizing halen om te kijken of je vuil/corrosie ziet op de printplaat.

Heb je geen uitdraai van de inpa codes gemaakt? dus dezelfde screenshots als dat ik liet zien?

 

Als laatste zou ik kunnen denken aan een ABS pomp die aan het stukgaan (de printplaat daarvan) is zoals ik al schreef; wellicht dat de fout toch vanuit de abs komt en de ecu ook op het verkeerde been zet.

 

Zo'n foutje met een aircosensor heb ik overigens ook (ik weet niet of het exact dezelfde is; inpa geeft het anders weer)

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • ik heb dat INPA beeld wel gezien, stonden behoorlijk afwijkende (en ook negatieve) waardes in heb -70nM gezien en -1000Nm zelfs..... vergeten om een screenshot te maken (Stom!!).
  • komende week even de ECU uit zn behuizing halen, is niet al te lastig en baadt het niet dan schaadt het niet. ook even inspecteren op slechte soldeerverbindingen, al zal dat wel erg lastig worden.. en gezien de symptomen lijkt me dat ook niet aangezien ik ALLEEN bij het starten last heb. loopt ie na 2 seconden goed dan blijft ie het, desnoods de rest van de dag, goed doen zolang de motor loopt... zet ik m uit en even later weer aan, dan is het weer Russische roulette.....
  • ABS pomp is een aardige 2e verdachte, als het updaten van de software geen soelaas bied dan ga ik daar wat dieper in duiken.
Link naar reactie

kleine update,

 

vandaag meteen maar even de koe bij de horens gevat.

eerst de stekker van de abs pomp los gehaald, met de hogedruk lucht schoon geblazen en met een drupje contactspray weer terug gemonteerd.

vervolgens de DME behuizing open, alle stekkers los en de dme even eruit gehaald. van binnen bekeken en alles weer terug gemonteerd.

 

we gaan de komende dagen zien hoe het zich oktwikkeld

Link naar reactie

er was niks geks/onregelmatigs aan te zien. heb ook niet het idee dat ik iets opgelost heb, maar ik kan dit in ieder geval weg strepen nu.

wel heb ik 2 aardpunten in de motorruimte losgehaald en opnieuw vast gezet. van eentje (dicht bij de DSC-unit) had ik het idee dat die wat losser zat (maar zeker niet los).

 

de DME zit onder de motorkap, aan de kant van het stuur, tegen de voorruit aan, in een grote plastic bak.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
8 uren geleden, Horus zei:

Joris, hoe gaat het? Probleem niet meer gezien?

Probleem is een kleine 2 weken weg geweest maar stak voor het weekend toch ineens de kop weer op. Helaas.

Volgende week wordt de ECU geupdate met de meest recente firmware en dan zien we weer verder

Link naar reactie

Joris, zou je ook bij Ekris kunnen achterhalen hoe dat zit met die versies. Uitgaande van het bouwjaar hoe vaak en wanneer er updates voor uitgegeven zijn? Dan kunnen wij hier ook eens kijken of we aan zoiets toe zijn. En....... wellicht een keer op zaterdagochtend iets met Ekris regelen als we ineens met een rij Z-s voor komen voor zo'n actie.

Zou wel mooi zijn als er een hint gegeven kan worden over hoe de versie te achterhalen, zodat we kunnen bepalen of we aan een update toe zijn.

Ben benieuwd!

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.