Ga naar inhoud

Stroomlek; verbruiker achter zekering 31 boosdoener


Zzzandman
 Share

Aanbevolen berichten

Wellicht dat iemand met kennis van electronica van de z3 mij kan hepen. Sinds enige tijd loopt de accu van onze Z3 2.8 leeg. Na een weekje stilstand heeft deze niet meer voldoende vermogen om de motor te starten. Omdat de accu al een jaar of 8 oud was, heb ik deze als eerste vervangen. Dit ook op aanraden van de meneer van de ANWB die na een meting wist te melden dat de oude accu te vaak helemaal leeg was geweest en dus een beetje 'dood'.

Resultaat na installatie van de nieuwe accu; hetzelfde probleem blijft zich voordoen. De accu loopt langzaam leeg. 

 

Naar mijn bescheiden mening heb ik dus last van een lekstroom. Een kleine test waarbij ik met een multimeter alle zekeringen heb gecontroleerd, laat zien dat een constante lekstroom van 2.2A verdwijnt zodra ik zekering 31 verwijder.

 

Welke verbruikers zitten er achter deze zekering? Dat zijn:

- Abgasdiagnose

- Bordcomputer

- Diebstahlwarnanlage

- EWS

- Instrumentenkombination

- Zeituhr.

 

Dit zijn dus een flink aantal zaken die ik verder moet gaan controleren. Na wat leeswerk zie ik dat iedereen direct naar alle alarmschakelaars (en de bekabeling ervan) verwijst.

 

Naast de lekstroom doet het probleem zich voor dat de auto niet goed start op het moment dat de motor warm is. Kan dit door de luchtmassameter komen? Of zou het zelfs zo kunnen zijn dat dit startprobleem te maken kan hebben met de 'Abgasdiagnose' en dus ook een potentieel veroorzaker van de lekstroom? 

 

Herkent iemand dit probleem? 

 

Gr,

 

Mark

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 5
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Voor de lekstroom heb ik geen gouden tip beginnen te zoeken bij/rondom het alarmsysteem is de beste modus operandi.

 

Slecht starten bij warme motor KAN een langzaam stervende krukassensor zijn.

Als je in de gelegenheid bent: lees het storingsgeheugen uit, dat kan je met wat geluk vertellen in welke hoek de problemen zitten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slecht starten bij warme motor KAN een langzaam stervende krukassensor zijn.

Wellicht bedoel je de nokkenas sensor "i.v.m. warme motor"

De krukas sensor werkt of werkt niet ( (start)motor loopt niet meer ! terwijl een niet werkende of slecht werkende nokkenas sensor de motor laat lopen echter in een mindere mode ! (verstelling nokkenas niet optimaal  bij warme motor en bijbehorend toerental)

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, MNZ3M zei:

Wellicht bedoel je de nokkenas sensor "i.v.m. warme motor"

Nope...

 

Een krukassensor die op z'n laatste benen loopt werkt OK als-ie koud is, maar geeft onregelmatig (of uiteindelijk geen) signaal zodra de motor - en ook de sensor - warm wordt. Opnieuw starten met warme motor wordt dan een gevalletje 'lastig' of in het slechtste geval 'niet'. 

 

Jaren terug heb ik 't met de minilimborit in acute vorm zelf voorhanden gehad, werd op zeer creatieve wijze opgelost toen! 

Recenter heb ik lastig starten bij een van de Jaguars (hebben geen nokkenassensor) eveneens kunnen herleiden tot een versleten krukassensor.

 

Anyway, iedere oorzaak op afstand beredeneren blijft speculatief tot het foutgeheugen is uitgelezen en/of Zzandman meer informatie voor ons heeft ,.. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips.

Misschien dat het volgende een extra indicatie geeft; ik heb het idee dat de auto niet altijd goed 'oppikt' op het moment dat ik gas geef. Er lijkt een beetje te worden ingehouden.

 

Het uitlezen van het foutgeheugen is natuurlijk het beste begin, want meten is weten! In dit geval dus uitlezen.

 

Omdat ik zelf de tools hier niet  voor heb zal ik het uitlezen door de garage moeten laten doen. Ik ben een beetje huiverig voor de kosten die een dealer in rekening kan gaan brengen. Misschien moet ik er maar een ritje naar Roodkapje aan wagen en gelijktijdig met een onderhoudsbeurt e.e.a. laten uitzoeken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt meten is weten verder is de rest speculeren op wat logisch kan zijn maar vaak kunnen er meerdere storingen het zelfde soort klachten veroorzaken. Maar het gegeven warm of koud is vaar een aanvullende informatie welke de oorzaak kan zijn voor een specifieke klacht.

Ook uitlezen geeft niet altijd direct de oorzaak aan echter wel vaak een goede richting voor het zoeken. Ervaring kan een goed hulp middel zijn maar kan je ook in de eerste instantie de verkeerde richting op sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt eventueel de cookie instellingen zelf beheren, anders gaan we er van uit dat je akkoord gaat.
Privacybeleid | Richtlijnen | Registratievoorwaarden & Forumregels