Ga naar inhoud

Keeping it cool, antivries vraagje ;)


GigiA

Aanbevolen berichten

Hi,

 

ik had 2 dagen geleden ineens een lampje van de radiator dat ging branden. Na een minuut was het weer uit. Toch maar besloten om even het niveau van de antivries te checken en dit staat onder het minimum. Heb een tijdje geleden de vanos gereviseerd waarmee ik wat antivries ben verloren. Met warme motor staat het niveau wel iets hoger trouwens. Temeratuur blijft volgens de meter netjes in het midden (12 uur) tussen koud en warm staan overigens, dus denk dat er nog wel koeling genoeg is. Uiteraard wil ik het wel gewoon weer op het juiste niveau brengen, maar dan volgt de vraag "welke kleur moet ik hebben?". Na wat rondgeneusd te hebben op internet heb ik met een rietje een beetje uit het reservoir gezogen (iets te enthousiast, heerlijke smaak in mn mond nu) en in een wit bekertje laten lopen. Nu ben ik niet zeker over de kleur. Als ik me niet vergis moet er groene vloeistof in, maar dat van mij lijkt meer grijs (zie foto). Al herken ik er wel een licht groene tint in. Kan het zijn dat het grijze misschien komt doordat de binnenkant van de koelslangen die kleur afgeven of zo?

 

hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

gr

 

Niels

image.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 8
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Kleur maakt niet veel uit kijk naar het type,vermoedelijk heb je g12 nodig maar check dit even bij bv kroonoil of dergelijke op de site.

 

Oh en ga van koelmiddel /koelvloeistof uit,antivries is niet voorgemengd wat dan weer opletten is.

 

 

Link naar reactie

OK, het gaat bij mij om een Z4 met een M54B30 motor. Op internet lees ik spookverhalen over verschillende soorten koelvloeistof die klonten kunnen vormen wanneer je ze met elkaar mengt. Denk dat ik maar naar de dealer rij en daar gewoon een flesje haal van wat zij aanraden.

 

Toen ik gisteren met warme motor de dop losdraaide was er duidelijk te horen dat er druk ontsnapte, kan ik daar de conclusie uit trekken dat ik sowieso geen lek systeem heb?

 

gr

Link naar reactie

Die verhalen heb ik inderdaad ook gehoord. Als je safe wil zitten kun je ook aanvullen met demi water(kraanwater zorgt voor corrosie). Als je niveau op laag staat gaat er ongeveer een volume van 400 ml bij om het weer op max te brengen. Op een systeem van, pak em beet, 10liter verdun je de bestaande koelvloeistof iets maar aangezien het toch nooit -30C wordt kan dat geen kwaad.

 

Ik weet niet hoe lang je al in het bezit bent van de auto maar als je niet weet wat de vorige eigenaar als Koelvloeistof gebruikt heeft is het misschien beter om het systeem the flushen en nieuwe Koelvloeistof er in te doen. Je weet dan dat het systeem optimaal beschermt is tegen corrosie en je kunt altijd de juiste Koelvloeistof bijvullen. Het kost praktisch niets en het kan een hoop ellende besparen.

 

Druk in het systeem zegt niet zo veel. Hoe veel druk en hoe lang deze druk er op blijft staan, zegt wel wat. Je kunt b.v. een langzame lekkage hebben. Het systeem kan dan wel op druk komen(om het kookpunt van het koel medium te verlagen) maar zodra de motor uitgaat neemt de druk snel af. Bij het afpersen van een koel systeem moet het systeem 10 min op druk kunnen blijven staan(uit mijn hoofd gezegd, weet ik niet zeker)

 

Btw, nooit Koelvloeistof op zuigen. Er zit ethyleen glycol in wat giftig is.

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie

Ja dat vervangen is ook mijn plan, volgens mij is dat allemaal niet zo heel veel werk toch ook? Ik wil binnenkort de olie ook doen dus dan kan ik mooi alles in 1 ruk bestellen. Tot die tijd is bijvullen met gedestileerd water misschien wel een goed idee.

 

Over koelvloeistof vervangen is vast genoeg te vinden, dus daar kom ik wel uit denk ik. Maar als iemand op voorhand tips heeft zijn ze uiteraard altijd welkom.

 

O en dat koelvloeistof opzuigen was misschien niet een heel goed idee, maar heb maar een heel klein beetje in mn mond gehad en gelijk weer uitgespuugd hoor, dus denk dat ik wel blijf leven ;)

 

Thx voor alle reacties!

 

gr

Link naar reactie

En toch goed bekijken welke koelvloeistof je moet hebben. Sommige koelvloeistoffen tasten alluminium aan (corrosie). Ik heb in mijn vorige daily tot drie keer toe de kachel moeten vervangen omdat daar gaatjes in kwamen. Na onderzoek bleek de oorzaak niet in overdruk o.i.d. te liggen maar in corrosie. Gespoeld en andere koelvloeistof (rood i.p.v. groen) erin en het probleem heeft zicht niet meer voor gedaan.

Link naar reactie

Ja op de site van kroon oil kan je prima uitzoeken welke je nodig hebt. Enige is dat de Z4 pre facelift daar verkeerd staat. Als je die selecteert krijg je een andere motor dan dat er in zit, dus even goed opletten.

 

Plan is om binnenkort nieuwe olie en koelvloeistof allemaal van Kroon te bestellen en dan alles te vervangen.

 

gr

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.