Ga naar inhoud

Verwarmingsknop


Enzo Sebastian

Aanbevolen berichten

Lieve leden,

 

Bijna een jaar geleden heb ik in mijn Z3M Roadster iets gedaan waardoor de ventilatie nu niet meer verwarmd wordt. Ik weet het, superlang geleden, maar ik rijd er echt nauwelijks tot niet mee en heb er niet meer aan gedacht. 

 

Nu het verhaaltje dus: 

Tijdens een ritje wilde ik de verwarming wat hoger draaien, maar de verwarmingsknop in de middenconsole gaf wat meer weerstand dan normaal. Net na de weerstand voelde ik 'klik'  en meteen viel de verwarming weg. De ventilatie werkt dus wel, de airco ook, alles, behalve het feit dat ik de warmte niet meer kan bepalen. 

 

Ik probeerde vanaf de rechterzijde van de middenconsole te kijken naar wat mis is, maar ik kwam er niet uit: het werd me niet duidelijk of een kabeltje o.i.d. was losgeschoten. 

Wie heeft er tips voor me? Wat zou er aan de hand kunnen zijn en hoe kan ik dit oplossen? 

 

Alvast dank!

 

 

Link naar reactie
  • Reacties 3
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Aan de achterkant van de knop zit de bowdenkabel die de klep van de warmtewisselaar bedient vast met een plastic nok.

 

Waarschijnlijk - ik heb het ook een keer gehad - is die losgeklikt, met wat beleid krijg je die weer op z'n plek!

 

Ventilatieconsole moet los om erbij te kunnen, ik vermoed dat de demontage-howto voor de middenconsole alle informatie bevat die je nodig hebt!

 

- edit -

Een niet optimaal plaatje, maar hier zie je het paneel gedemonteerd met de bowdenkabels duidelijk in beeld...

7035600877_b3966e57e0.jpg

 

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Inderdaad, werkt net zoals de rem-/versnellingskabel op je fiets: een gefixeerde buitenkabel met een bewegende binnenkabel om iets 'op afstand' te kunnen bedienen.

De kabel zelf zal hoogstwaarschijnlijk goed zijn. Zo uit het hoofd - 't was lang geleden - zit er een uitsparing in de schijven achterop het paneel (de witte dingen op de foto), daarin hoort een plastic nok te vallen die de binnenkabel in/uitschuift. 

Die nok is waarschijnlijk losgeschoten, waardoor de draaibeweging van de temperatuurknop niet meer bij de bowdenkabel terechtkomt.

 

De uitleg klinkt omslachtig, maar met het paneeltje los (even je radio eruit en je bent er al bijna!) zie je waarschijnlijk direct wat ik bedoel!

Even wat smeermiddel op die schijfjes, dan ben je voorlopig van gedoe met die knoppen verlost...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.