Ga naar inhoud

Inbouw andere radio - Probleem met geluid


Aanbevolen berichten

Het is alweer een tijd geleden dat ik actief ben geweest op het z3 forum. Ben de afgelopen twee tot drie jaren wel zo nu en dan door een aantal topics gestruind, maar niet echt veel. Vooral het laatste jaar heb ik zo weinig ingelogd dat ik vorige week zelfs mijn wachtwoord niet meer kon herinneren. Duh !!! :muur: Dat gaan we dus maar weer eens anders doen!

 

Een van de redenen dat ik de laatste twee weken weer actief ben geworden heeft te maken met problemen rondom de inbouw van een andere radio. Na zowat alle posts over Z3 en radio's te hebben doorgelezen heb ik nog geen oplossing kunnen vinden. Misschien dat iemand mij kan helpen.

 

Na een aantal jaren geleden een line-in aansluiting gemaakt te hebben om MP3tjes te kunnen afspelen op de standaard BMW radio/cd-wisselaar A combinatie (ook Harman Kardon), werd het toch eens tijd om een andere radio aan te schaffen met MP3 functionaliteit, USB aansluitingen, DAB en BT.

BMW radio 'uitgebouwd' (uit het dashboard gehaald) en de nieuwe radio tijdelijk aangesloten. Nog niet definitief, want er moet nog een DAB antennedraad getrokken worden. Radio aangezet en prima geluid. Radio, USB, BT, CD; geen enkel probleem.

 

Op dat moment denk ik "dan kan ik mooi de cd-wisselaar uit de kofferbak halen, want dan kan er een extra tasje mee op vakantie". Zo gezegd, zo gedaan. Stuk van de bekleding losgehaald en met een beetje moeite de schroeven kunnen bereiken en de wisselaar verwijderd. In al mijn enthousiasme ben ik iets te ver gegaan. Heb namelijk ook de versterker die in dezelfde bracket zat, losgehaald. Oeps. Foutje ontdekt en gelijk weer aangesloten.

 

Nogmaals de radio aangezet. Resultaat: geen geluid uit de speakers aan de voorzijde. En uit de woofer achter de stoelen komt alleen een heel dof geluid alsof het van heel ver komt. Ook het terug aansluiten van de cd-wisselaar (wat eigenlijk geen verschil zou moeten uitmaken lijkt me) levert geen verschil op.

 

Komt dit iemand bekend voor? Heb ik iets stuk gemaakt door een van de twee versterkers los te halen? Kan het zijn dat deze opnieuw moet worden aangemeld aan het systeem? Of wordt het voor mij een retourtje Roodkapje?

 

 

aangepast door Zzzandman
Link naar reactie
  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Heb je je oude radio toevallig ook geprobeerd? Kan me iets herinneren dat het Harman Kardon systeem niet matched met een aftermarkt radio. Weet dat niet zeker, maar heb er wel eens iets over gehoord.

ik denk, als bovenstaande zo is, voor uitbouw van je oem radio het systeem dacht nog steeds met je oude radio te maken hebben, door alles los te halen heeft het systeem zich weer gereset misschien. Is puur een sugestie meer niet en feitelijk niet onderlegd.

ik zou in jouw geval je oude oem radio weer aansluiten en kijken wat er gebeurd, op die manier heb je gelijk uitgesloten of het vanuit je nieuwe radio komt, of dat er iets met het Harman kardon systeem is gebeurd.

Link naar reactie
  • Administrator
4 uren geleden, Zzzandman zei:

In al mijn enthousiasme ben ik iets te ver gegaan. Heb namelijk ook de versterker die in dezelfde bracket zat, losgehaald. Oeps.

Daar zit wel je probleem denk ik. Ik heb ook ooit geprobeerd om dat ding af te koppelen... gelijk geen geluid meer in de auto. Stekkers weer aangesloten en probleem opgelost. Weet je zeker dat je alle stekkers weer (goed) hebt aangesloten?

Link naar reactie

Bedankt voor jullie reacties.

 

Zou het niet matchen? Dat zou balen zijn.

Ik heb de OEM radio ook weer aangesloten gehad. Zelfde resultaat als met het after market model. Alleen een dof geluid uit de subwoofer.

 

Heb ik alle stekkers er weer in zitten? Buiten de twee aansluitingen die naar de wisselaar gaan is er maar 1 stekkerblok dat aangesloten zit op de versterker. (Witte connector en zwarte ronde gaan naar cd-wisselaar, de dikke streng kabels gaan naar de versterker die boven de wisselaar was gemonteerd).

IMG_4001.JPG

 

 

Er zitten trouwens twee versterkers in; eentje boven de cd-wisselaar en eentje links tegen de wielkast gemonteerd. Ik ga er vanuit dat eentje voor de subwoofer is en de ander voor de speakers voorin. 

 

IMG_3997.JPG

Versterker tegen wielkast. 

 

 

 

IMG_3998.JPG

Versterker boven cd-wisselaar.

 

 

Kortom; het blijft een raadsel voor me.

 

Er zit een natuurlijk niet een echte dikke computer in de Z, maar zou het niet zo kunnen zijn dat de hardware aangemeld moet worden op 'het systeem'? Bij een 5 is dat namelijk wel het geval.

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Hmmm als alles weer goed aangesloten is, kan een draadbreuk wellicht voor storingen zorgen of zoiets heel simpels als een zekering?

Link naar reactie
  • Administrator

Ik zou ook even kijken of alle pinnen in het stekkerblok nog wel goed contact maken en of alle draadjes nog wel helemaal lekker in de pinnetjes zitten. Daar wil ook nog wel eens was verschieten als je het los haalt ...

Link naar reactie

@ Bart: blijkbaar is dat inderdaad niet nodig.

 

We zijn een stapje verder. Ik weer niet waarom, maar het werkt. Vanmiddag de accu aan de druppelaar gelegd. Daarna nog een keer de oem radio aangesloten. Code ingevoerd en wat denk je .... er komt geluid uit.

Daarna de aftermarket radio aangesloten. Ook deze doet het. Vreemd, maar fijn.

 

Het enige dat nu nog speelt is dat ik een klein ruisje hoor als de radio aan staat, maar het volume op 0. Dit was niet het geval bij de OEM radio.

Heeft iemand ideeën of daar wat aan te doen is?

 

 

 

aangepast door Zzzandman
Link naar reactie
10 uren geleden, Horus zei:

Dat kan wel eens aan de kwaliteit van de versterker in je radio liggen! Ligt  er een kabel langs een 'storende' kabel? Anders andere radio proberen.

Ik heb een Kenwood KDC X7000DAB gekocht. Misschien is die wel slecht.

Kan niet echt zien of die spaghetti aan draden vanuit de radio achter het console naast een 'storende' kabel liggen.

Link naar reactie

Dat heeft te maken met de kwaliteit van het versterkerdeel van de radio. Niet altijd is de waar naar zijn geld, maar dat zou hier wel eens een puntje kunnen zijn. Je kunt je wellicht beter af vragen hoe kwalijk de brom is. Is het zo erg, dat je het ook op merkt als de radio muziek speelt, naast het geluid om je heen?

Link naar reactie

k geef ook onmiddellijk toe dat ik de details van dat HK systeem niet ken.

 

Heeft niks met nieuw te maken - het is een ontwerp issue. Het zou zomaar kunnen dat de radio een beetje blijft ruisen als je hem zacht zet en dat de HK versterker daar dan flink mee los gaat.

 

Link naar reactie
10 uren geleden, Horus zei:

Je kunt je wellicht beter af vragen hoe kwalijk de brom is. Is het zo erg, dat je het ook op merkt als de radio muziek speelt, naast het geluid om je heen?

 

Ik heb er nog niet veel mee gereden, maar vind het geluid wel irritant aanwezig blijven. Blijf het ook horen als de muziek harder staat. Het is trouwens geen brom, maar een ruis.

 

Wilde een geluidsfragment van 57 kb toevoegen, maar dat gaat hier niet. Klopt dat? 

aangepast door Zzzandman
Link naar reactie
29 minuten geleden, Tja zei:

Het zou zomaar kunnen dat de radio een beetje blijft ruisen als je hem zacht zet en dat de HK versterker daar dan flink mee los gaat.

 

 

dat zou jammer zijn Bart, want dat betekent dat ik moet blijven klooien dat het beter wordt. En nog een stukje hardware kopen, en nog een stukje, en nog een stukje ...... :blink:

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Probeer eens een extra massakabel op de radio en of versterker aan te sluiten.

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.