Ga naar inhoud

Waar krikken we mee?


Aanbevolen berichten

  • Administrator

Op het forum wordt zo her en der wel wat genoemd over garagekrikken (het instrument, niet de bezigheid van Tatjana met de buurman in Flodder), maar dat is vaak al wat oudere informatie. Daarom opnieuw de vraag: wie krikt er hier waarmee? :lol:

 

En welke specs moet een krik voor de Z4 hebben (zal voor de Z3 niet zoveel schelen neem ik aan)? Wat moet bijvoorbeeld zo'n beetje de minimale onderrij hoogte zijn?

 

Ik wil een krikje kopen omdat ik nu de ruimte heb en voortaan dus onder andere zelf winter- / zomerbandenwissels kan gaan doen (vooral voor de andere auto's, maar onder de Z4 moet die krik toch ook passen) ... Waar moet ik mee willen krikken naar de stand van vandaag?

Link naar reactie

Ik zou wel iets nemen met een rubberen krikpad. Soms kan je die los kopen.

 

Bijvoorbeeld om de achterwielen te doen kan je vanaf achteren op het krikpunt waar de trekstangen samenkomen de auto in 1 keer opkrikken zodat je gelijk beide achterwielen kan verwisselen.

Maar op dat soort punten wil je wel een rubberen pad hebben ivm beschadigen.

Link naar reactie

ik heb een compac 2T 8cm hoog zonder krikpad ( z4 heeft namelijk hele mooie rubberblokken op de krikpunten :) ) prijs was toen iets van 300 piek, maar dat is wel kwaliteit. nadeel is dat de hoogte snel oploopt dus ver onder een lage autoschuiven is moeilijk. krik kan daarentegen wel een tijdje onder de auto staan zonder in te zakken oid. ( al is dat nooit aan te raden voor langere tijd natuurlijk)

 

oh en hij is zwaar, maar dat staat in dit geval gelijk aan robuust

aangepast door lightning87
Link naar reactie

facom dl.200sl

 

Facom veiligheidskrik 2 Ton
 

Geen assteunen meer nodig:

Automatische veiligheidsblokkering op 320 mm zorgt ervoor dat de krik niet kan zakken.(zelfs niet bij een hydraulisch lek ) conform de voorschriften van de arbeidswet.

Langere levensduur:

Het gewicht van het voerttuig rust niet constand op de hydraulische cylinder.Handbaarheid:

Compacte en lichte krik.

 

Minimale hoogte onder het chassis 75 mmMaximale hefhoogte 465 mmSnelle toegangspedaal. regeling van de daalsnelheidMechanische veiligheids blokkering in de hoogte op 320 mmDubbele veiligheid: door extra deblokkeringpedaal.CE.EN 1494Afmetingen 880 x 260 mm Geleverd met beschermzool in rubber

aangepast door maRRco
Link naar reactie

Je kan 'm nog steeds maar op 1 punt opkrikken, dus heb je nog steeds assteunen nodig.

Tenzij je alleen banden/remmen doet, maar dan heb je ook geen blokkering op je krik nodig, want dan kruip je niet onder je auto.

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Oké. Dus zoekcriteria tot nu toe:

 

- laag;

- gewicht (voor mij in ieder geval 2 ton, de Vulva moet er ook mee de lucht in kunnen);

- rubber krikpad voor inzet op andere plekken dan de vaste krikpunten;

- veiligheidsblokkering (voor mij mits betaalbaar; ik koop denk ik toch ook een setje assteunen).

 

Ik ga er mee aan de slag ...

 

 

 

Link naar reactie

Een goede krik gaat niet zomaar lekken. Hebben een oude compac ( en met oud bedoel ik zeker 30 jaar oud) die lekt een beetje maar zakt ook niet in, en hij lekt ook maar een heel klein beetje.

Link naar reactie

^ toch zou ik er niet onder gaan liggen.

Dat is eigenlijk met een krik sowieso not done, niet alleen omdat ze kunnen inzakken, maar ook omdat ze op wieltjes staan. Daardoor kunnen ze makkelijker wegschietendan een assteun.

 

33 minuten geleden, 2.5si zei:

Oké. Dus zoekcriteria tot nu toe:

 

- gewicht (voor mij in ieder geval 2 ton, de Vulva moet er ook mee de lucht in kunnen);

 

 

Je krikt natuurlijk maar maximaal ongeveer de helft van het voertuiggewicht. De andere helft van het gewicht steunt op de andere kant.

Wat wel makkelijk is, is als de krik vrij hoog gaat. Als je onder de auto moet zijn, is elke cm meegenomen.

Maar in 1e instantie moet ie onder de lage krikpunten van de z4 passen.

 

Een volvo is trouwens ook lastig op te krikken. er zit een felsrand aan de zijkant, maar die is eigenlijk bedoeld voor een speciale volvo adapter. Met een gewone pad druk je die felsrand misschien in (met roest tot gevolg). (ik weet niet of alle volvo's dat hebben)

Ik neem altijd een draagarmpunt onder het chassis. Ik vind het krikpunt zwak aanvoelen (en neem dus niet het risico).

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Heb ooit een 316 gehad. Nieuw de garage uit gereden en na een dikke 20 jaar uiteindelijk zelf weer naar de sloop gebracht. Daar was prachtig krikje bij, die ik achter gehouden heb. Ik zou dus eens op de sloop gaan kijken. Pas echter wel op, zo'n krik is niet geschikt om dan zonder beveiliging onder de auto te kruipen!

Link naar reactie
  • Administrator

Ja van de helft van het gewicht is logisch, maar de meeste aanbieders omschrijven bijvoorbeeld een 2 ton krik als "geschikt voor auto's tot 2 ton".  Ik zou daarmee verwachten dat je met een "2 ton krik" eigenlijk maar een goede 1000 kg kunt heffen. Al wordt daar niet consistent mee omgegaan, soms wordt ook gezegd: "capaciteit: 2 ton".

 

Ik vind dit ook wel een mooi exemplaar qua kosten / baten: https://www.hbm-machines.com/producten/werkplaatsinrichting/garagekrikken/hbm-275-ton-garagekrik-lang Kan laag, maar ook hoog ... Beetje zwaar qua capaciteit, maar wie weet wat ik in de toekomst nog doe ...

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Met Rich.... euuh met de standaard krik vd auto. Ik heb een garagekrik maar die is net te hoog... zirg er wel voor bij de optie zoals Guido hem noemde, dat je iets voor de voorwielen legt ivm wegrollen.

Link naar reactie

@Maurits; Inderdaad een hele mooie krik. Wat een aandachtspunt is lijkt me, dat zijn die rubbers die onder de wagen zitten waar de krik onder kan. Die zijn rechthoekig en hebben een rand. Zet je daar een krik met een ronde kop onder, dan druk die rubbers uit z'n fatsoen. Of ... je moet er een klosje tussen leggen dat binnen de rand van de rubbers past. Dat is weer minder bevorderlijk voor de veiligheid.

Link naar reactie
  • Administrator

^Ja en nee.Het is een valide punt, maar ik heb eigenlijk nog geen garagekrik gezien met vierkante kop. En als je auto een brug opgaat waar die "hangt" zijn de steunpunten toch doorgaans ook ronde rubbers ... Maar wel zo valide dat ik nog eens onder de verschillende auto's ga gluren.

Link naar reactie

@Maurits; Eens, die rubbers van de brug bij garagisten, zijn zo groot dat ze dragen op de hele rand van het rubber onder de wagen. De meeste 'garagekrikken' hebben echter een kop met een geribbelde rand. De rubbers onder de ZZZZ hebben een hekel aan die ribbels. Vandaar dus 'mijn' klosje. Lees net de post van GuidoK; uiteraard een rubberen pad is ook een oplossing.

Link naar reactie

Er bestaan ook bmw inserts die weer in die rubberpads passen. (daar zit een rechthoekige uitsparing in, ik neem aan dat de z4 ook dat interne rechthoekje heeft, ik heb er eigenlijk nooit goed naar gekeken)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik heb via speurders twee van die inserts gekocht,werkt wel goed hoor,maar gaan denk ik niet eeuwig mee.

 

op ebay vind je ze ook wel.

ik heb een stugge rubber(achtige)versie maar er zijn ook hard kunststof versies

 

En een lage garagekrik 2 tons (vrij fors en zwaar) meestal krik ik aan de achterzijde op en dan druk ik door tot ook het voorwiel van de grond komt.

aangepast door sandere39
Link naar reactie
1 uur geleden, GuidoK zei:

^ toch zou ik er niet onder gaan liggen.

Dat is eigenlijk met een krik sowieso not done, niet alleen omdat ze kunnen inzakken, maar ook omdat ze op wieltjes staan. Daardoor kunnen ze makkelijker wegschietendan een assteun.

 

 

 Nee dat doe ik dan ook zeker niet, er onder is altijd assensteunen. ATM nog wel beschikking over een oldskool smeerput, maar liever straks een brug (2 koloms) maar dat duurt nog even. 

Link naar reactie
59 minuten geleden, Evan_S zei:

Rustbuster heeft een hele mooie krik met rubberen pads, merk: Omega. Heb onlangs de set gekocht incl. 2 assteunen. Hele goede prijs-kwaliteit verhouding. Ook verkrijgbaar als extra lage versie.

 

Ik heb een gewone omega (al jaren) maar die is eigenlijk wat te hoog voor een z4. Ik krijg de mijne er net onder, maar het houdt niet over. Dus die lage krik is zeker aan te raden.

Wel een goede krik trouwens. Krikt heel snel (2 stappen systeem), en de mijne heeft ook een stuk foam om de krikarm ter bescherming van de deur. En die van mij heeft dus een volledig rubberen pad. ook geen ijzeren grippers aan de zijkant.

Wel een redelijk zwaar/lomp ding, zal wel eeuwig meegaan.

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik gebruik al jaren een originele BMW schraarkrik want die past exact in de rubberen blokken on de de dorpels. Wel altijd in combinatie met goede assteunen voor de veiligheid.

Via Marktplaats gekocht voor EUR 15,=. Werkt prima zo. Past trouwens ook onder de 1-serie en de 5-serie.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.